روند صعودی بیت‌کوین دوام نداشت

۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ۰۳:۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۸۶۸۹۱
روند صعودی بیت‌کوین دوام نداشت

بسیاری از تحلیل‌گران بازار ارز دیجیتال انتظار دارند قیمت بیت‌کوین در ادامه به محدوده ۴۰,۰۰۰ دلار سقوط کرده و این سطح یک بار دیگر سرنوشت بازار را مشخص کند. علاوه بر این، به گفته آنها بیت‌کوین اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که بخش قابل‌توجهی از معامله‌گران تمایل دارند برای پیشگیری از ضررهای بیشتر موقتاً از بازار خارج شوند. 

روند قیمتی بیت‌کوین همچنان سرمایه‌گذاران را درگیر خود کرده است. با توجه به نگرانی‌های موجود در زمینه وضعیت اقتصادی جهان و افزایش تورم، فعالان بازار انتظار دارند افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا آسیب بیشتری به این بازار وارد کند. هفته گذشته، بیت‌کوین رشد ۲۰ درصدی خود را از محدوده ۳۷,۰۰۰ دلار شروع کرد و سپس در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در نزدیکی ناحیه حمایتی ۴۳,۰۰۰ دلار متوقف شد. تحلیلگر و معامله‌گری با نام مستعار کریپتو اد ان‌ال در توییتر توضیح داد که در چه صورتی روند بیت‌کوین می‌توان صعودی یا نزولی شود. او در این باره گفته است: «با بررسی نمودار به‌روزرسانی‌شده بیت‌کوین متوجه می‌شویم که هیچ‌چیزی تغییر نکرده است. فکر می‌کنم قیمت بیت‌کوین به سمت ۴۰,۰۰۰ دلار حرکت کند. اگر در این ناحیه از آن حمایت شود، به‌سمت ۴۸,۰۰۰ دلار جهش می‌کند و اگر حمایتش را از دست بدهد، قیمت آن بیشتر کاهش می‌یابد.»

    تلاقی سطوح مقاومتی بیت‌کوین

طبق مقاله جدید موسسه تحقیقاتی دلفی دیجیتال، در سطوح فعلی بیت‌کوین، معامله‌گران این ارز دیجیتال را با خشم شدیدی معامله می‌کنند. بخش عمده‌ای از افزایش میل آنها ممکن است به‌خاطر رشد ۱۲,۰۰۰ دلاری قیمت بیت‌کوین نسبت به کف ۴ فوریه (۱۵ بهمن) به وجود آمده باشد. طبق توضیحات این موسسه، بیت‌کوین اکنون با یک مقاومت خاص مواجه است که در بازه‌های زمانی مختلف دیده می‌شود. با توجه به اینکه قیمت بیت‌کوین به مقاومت روازنه، هفتگی و ماهانه خود نزدیک می‌شود، تحلیلگران دلفی دیجیتال توضیح می‌دهند که این ناحیه از نظر تمام فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند سقف کانال بیت‌کوین باشد. در این صورت، به‌خاطر اینکه در این ناحیه چند مقاومت به هم برخورد کرده‌اند و نیز تحت‌تأثیر سرعت و بزرگی حرکت نزولی اخیر، می‌توان انتظار داشت که در این ناحیه معامله‌گران به فکر خروج از بازار و کاهش ریسک موقعیت‌های معاملاتی خود بیفتند. این شرکت تأکید کرده است که در ناحیه ۴۰,۰۰۰ تا ۴۱,۰۰۰ دلار بیت‌کوین با حمایت قابل‌توجهی مواجه می‌شود. حمایت بعدی آن هم در ناحیه ۳۸,۵۰۰ دلار قرار دارد. طبق گفته‌های دلفی دیجیتال، اگر بیت‌کوین وارد روند نزولی شود، اولین مقاومت پیش‌روی آن ناحیه ۴۶,۰۰۰ تا ۴۸,۰۰۰ دلار خواهد بود. در این‌ گزارش گفته شده است: «انتظار می‌رود در این ناحیه، عرضه (فروش) با توجه به وضعیت نمودار در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه زیاد شود؛ در نتیجه احتمالاً مقاومت زیادی در این سطح وجود دارد. اگر بیت‌کوین بتواند از این سطح عبور کند، احتمال این وجود دارد که تا ۵۰,۰۰۰ دلار رشد کند.» علاوه‌ بر این، دلفی دیجیتال توضیح داده است که با بازگشت نسبی بازار، جریان سرمایه سرمایه‌گذاران نهادی هم در چند هفته گذشته مثبت بوده است. طبق داده‌های سایت دلفی دیجیتال، شرکت گری‌اسکیل بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار نهادی بازار است و ۶۵ درصد از دارایی‌های مربوط به سرمایه‌گذاران سازمانی را در اختیار دارد. با این حال، این شرکت پیش‌بینی کرده است که شرایط موجود تغییر می‌کند.

     سقوط قیمت‌ها هم‌زمان با بالاگرفتن  تنش میان روسیه و اوکراین

با بیشترشدن خطر درگیری میان روسیه و اوکراین در مرز دو کشور، وضعیت در بازار جهانی سهام و ارزهای دیجیتال از روز گذشته نزولی بوده است. علاوه بر این، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فشار نزولی موجود در بازار بیت‌کوین، تا چند ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، روز جمعه از شهروندان امریکایی ساکن اوکراین خواست هرچه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. بایدن هشدار داده است که هر لحظه امکان شروع درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین وجود دارد. رییس‌جمهور امریکا اعزام نیروی نظامی به خاک اوکراین را رد کرده و این در حالی است که روسیه در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای آغاز یک درگیری احتمالی در اروپای شرقی است. هم‌زمان با سقوط قیمت ارزهای دیجیتال، ارزش سهام شرکت‌های فعال در بازار بورس نیز با ریزش مواجه شد و این در حالی بود که قیمت طلا و دلار امریکا در بازارهای جهانی افزایش یافت. 

    رشد تسلط بیت‌کوین بر بازار  ارزهای دیجیتال

نرخ تسلط بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال این هفته به بالای ۴۰ درصد رسید. معامله‌گران معمولاً در جریان سقوط قیمت ارزهای دیجیتال، پول بیشتری وارد بازار بیت‌کوین می‌کنند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در مقایسه با آلت‌کوین‌های بازار ریسک کمتری دارد. در جریان سقوط بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ میلادی، نرخ تسلط بیت‌کوین از کف ۳۵ درصدی به ۷۲ درصد افزایش یافت. در طول سال ۲۰۲۱ هم با داغ‌شدن بازار آلت‌کوین‌ها، این نرخ به‌مرور ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند که بازار بیت‌کوین برای چند ماه دیگر تحت‌فشار خواهد بود. موسسه سرمایه‌گذاری نیویورک دیجیتال، در گزارش این هفته خود نوشته است: «پس از سقوط بازار در بهار سال گذشته، حدود ۶ ماه طول کشید تا بیت‌کوین قیمت خود را بازیابی کند. اگر قرار باشد بازیابی بازار این‌بار هم به همان اندازه طول بکشد، برای رسیدن به قیمت‌های قبلی باید تا ماه مه (اردیبهشت) منتظر بود.» دلفی دیجیتال در گزارش خود گفته است: «اگر بیت‌کوین و اتریوم را در نظر نگیریم، بایننس‌کوین و صندوق‌های مبتنی بر آن، همچنان بیشترین حجم دارایی تحت مدیریت را جذب کرده‌اند. علاوه بر این، به‌ نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نهادی به ارزهای دیجیتالی مثل سولانا هم علاقه‌مند شده‌اند.» معامله‌گر دیگری با نام مستعار‌ای‌ام کریپتو ولف، در توییتر مسیر احتمالی بیت‌کوین را پیش‌بینی کرده است و گفته است: «همه می‌گویند قیمت بیت‌کوین به ۴۶,۰۰۰ دلار می‌رسد. اگر بیت‌کوین از الگوی سروشانه معکوس تبعیت کند چه؟ در این صورت قیمت آن اول به ۵۰,۰۰۰ دلار، بعد به ۴۶,۰۰۰ دلار و سپس به ۶۰,۰۰۰ دلار می‌رسد.» 

     معامله‌گران ارز دیجیتال نباید به  تغییرات نرخ تورم در امریکا اهمیت دهند

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که تورم بالای بی‌سابقه در امریکا بر شتاب بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد و حتی همبستگی خاصی بین عملکرد بیت‌کوین با دیگر بازارهای مالی وجود دارد. با این حال، مقایسه داده‌های موجود خلاف این نظریه را نشان می‌دهد و هرگونه همبستگی در بلندمدت را نقض می‌کنند. تحلیل‌گران و صاحب‌نظران بازار هر بار که آمار اقتصادی مهمی منتشر می‌شود، سعی می‌کنند به‌ نحوی آن را به عملکرد قیمت‌ها در بازارهای مالی ربط دهند که البته این عمل در بازار ارزهای دیجیتال نیز رایج است. پس از آنکه اداره آمار کار امریکا در ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) از افزایش ۷.۵ درصدی در شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) گزارش داد، معامله‌گران سریعاً به‌دنبال پیداکردن ارتباط معنی‌داری میان این داده‌ها و قیمت ارزهای دیجیتال گشتند. با این حال، هم‌بستگی شاخص‌های مختلف در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران باید وجود رابطه بین بیت‌کوین و شاخص‌های اصلی اقتصادی را به‌دقت بررسی کنند. با توجه به اینکه اکثر دارایی‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته معامله نمی‌شوند، کارشناسان معمولاً به معامله‌گران پیشنهاد می‌کنند که برای سرمایه‌گذاری‌های خود نوسانات روزانه را نادیده بگیرند. از همه مهم‌تر، دفتر سفارش‌های بیت‌کوین در صرافی‌های مختلف، در مقایسه با طلا، شاخص نفتی «WTI» و شاخص «S&P500» دارای حجم کمتری است. حتی اگر معاملات استیبل‌کوین‌ها را هم در نظر بگیریم، میانگین ۷ روزه حجم معاملات بیت‌کوین ۷ میلیارد دلار است، در حالی که این رقم برای سه صندوق بزرگ قابل‌معامله در بورس S&P500، حدود ۵۴ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. به‌طور خلاصه، ورود سرمایه از یک سفارش بزرگ سازمانی، به‌راحتی می‌تواند در کوتاه‌مدت روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد، اما تأثیر این حجم از پول بر شاخص‌های نفتی، S&P500 و طلا کمتر است.

   آیا می‌توان با قیمت بیت‌کوین  تورمی را پیش‌بینی کرد؟

پس از انتشار خبر رشد ۷.۵ درصدی شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده در امریکا که یکی از ابزارهای اصلی برای سنجش تورم در این کشور است، قیمت بیت‌کوین به ۴۳٬۲۰۰ دلار کاهش یافت؛ اتفاقی که باعث شد کارشناسان سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) این دو رویداد را به هم ربط دهند. سی‌ان‌بی‌سی به‌درستی شرایط بازار را در آن زمان ارزیابی کرده بود، اما برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های اقتصادی بهتر است از چهارچوب زمانی طولانی‌تری استفاده کرد. علاوه بر این، احتمال دارد بیت‌کوین هیچ هم‌بستگی قیمتی مرتبطی با این شاخص نداشته باشد و مطمئناً چنین فرضیه‌ای نیاز به آزمایش دارد. مقایسه‌ بلندمدت قیمت بیت‌کوین و نرخ تورم در امریکا، تصور نادرستی از هم‌بستگی و ارتباط، به‌ویژه هنگام استفاده از نمودارهای لگاریتمی ارایه می‌دهد. در هر صورت، بیت‌کوین این داده‌ اقتصادی را حدود سه ماه زودتر پیش‌بینی کرده است. بیت‌کوین در سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۰ به بالای ۱۱٬۰۰۰ دلار صعود کرد، در حالی که آمار مربوط به تورم زیر ۱.۵ درصد باقی مانده بود و بعدها در مه (اردیبهشت) ۲۰۲۱ افزایش یافت. پس از آن، رشد بیت‌کوین متوقف شد و نتوانست سطح مقاومت ۶۰٬۰۰۰ دلاری را بشکند و این در حالی است که روند رو به رشد شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده، دو ماه بعد در ژوئیه (تیر) روی ۵.۴ درصد متوقف شد. برای کسانی که به فرمول‌های ریاضی تکیه می‌کنند، ضریب هم‌بستگی بین قیمت بیت‌کوین و تورم در امریکا، طی ۱۲ ماه گذشته بین مثبت ۹۵ درصد و منفی ۹۴ درصد در نوسان بوده است. بنابراین، از نظر رویکرد آماری، ارتباط دادن آنها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. تاکنون هیچ ارتباط قیمتی‌ای بین بیت‌کوین و سایر دارایی‌های اصلی مانند نفت و ETFهای اوراق قرضه مصون از تورم آی‌شیرز (iShares) یافت نشده است. این دارایی‌ها شاخصی متشکل از اوراق قرضه ضدتورمی خزانه‌داری امریکا را دنبال می‌کنند. داده‌های مختلف نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران باید پس از انتشار داده‌های اقتصادی، حرکات قیمتی روزانه را نادیده بگیرند، زیرا در برخی مواقع، داده‌ها تصویر نادرستی بین هم‌بستگی و علیت ایجاد می‌کنند. اگرچه تورم یا سایر داده‌ها بر روند کوتاه‌مدت قیمت تأثیر می‌گذارند، اما لزوماً نمی‌توانند بر روند اصلی تأثیری ایجاد کنند. مقایسه نمودار هم‌بستگی بیت‌کوین در مقابل بازارهای سنتی، شک کمی باقی می‌گذارد که بیت‌کوین یک دارایی خاص است و روند خود را دنبال می‌کند.

 

ارسال نظر