سقوط مجدد بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۲:۲۵:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۱۸۴
سقوط مجدد بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار

با فروش گسترده ارزهای دیجیتال در بازارهای آسیایی، قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار سقوط کرد و برای اولین بار در ۶ ماه گذشته به محدوده ۳۸,۰۰۰ دلار رسید. اتریوم، سولانا و سایر ارزهای دیجیتال لایه اول نیز در طی یک شبانه‌روز اخیر با افت قیمت مواجه شدند. این دومین مرتبه در یک ماهه اخیر است که قیمت بیت‌کوین پس از اندکی صعود، به کانال زیر ۴۰,۰۰۰ دلار بازمی‌گردد.  صبح روز گذشته قیمت بیت‌کوین با ریزش ۱۱‌درصدی مواجه شد و تا حدود ۳۸,۲۰۰ دلار سقوط کرد؛ سطوحی که برای بیت‌کوین از ماه اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) تاکنون دیده نشده بود. این ریزش تنها مختص به بیت‌کوین نبوده و سایر ارزهای بازار نیز تحت‌تأثیر آن، افت قابل‌توجهی را به‌خود دیده‌اند. آلت‌کوین‌های برتر بازار (بدون احتساب استیبل‌کوین‌ها) مانند اتریوم، بایننس‌کوین، کاردانو، سولانا و ریپل هرکدام ریزش‌های ۶ تا ۱۰درصدی را به خود دیده‌اند. با‌ توجه به داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته با افت ۷.۸ درصدی مواجه شده و هم‌اکنون در محدوده ۱.۸۳ تریلیون دلار قرار دارد. البته پس از آن قیمت بیت‌کوین کمی به‌سمت بالا برگشته است و در ۳۸,۸۵۰ دلار معامله می‌شود. بازارهای ارز دیجیتال مدتی است که در محدوده حمایت‌های بحرانی خود نوسان داشتند. ضعف کلان‌بازارها باعث فروش دارایی‌های پرخطر شده است. با ادامه یافتن این اوضاع احتمال دارد شاهد افت قیمت بیت‌کوین تا میانه کانال ۳۰,۰۰۰ دلار نیز باشیم. 

   ضرر کاربران قراردادهای آتی  از مرز ۷۰۰ میلیون دلار گذشت

 شکسته‌شدن حمایت ۴۰,۰۰۰ دلاری قلب سرمایه‌گذاران بیت کوین و آلت کوین‌ها را شکست. سرمایه‌گذاران متوجه سقوط بهای بیت کوین شده و رسیدن آن به کف قیمتی ۶ ماهه اخیر خود را تماشا کردند. این سقوط درست زمانی رخ داد که قیمت بیت کوین به بالاترین حد چند روزه خود رسیده بود و محدوده ۴۳,۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشته بود. با این اتفاقات، قابل پیش‌بینی بود که موقعیت‌های فراوانی در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف، لیکویید شوند. اکثریت قریب به اتفاق موقعیت‌های از دست رفته، افزایش قیمت را نشانه گرفته‌ و پوزیشن‌های لانگ بودند؛ زیرا آنان حداقل به حفظ منطقه قیمتی ۴۰,۰۰۰ دلار به عنوان یک مقاومت مطمئن، باور داشتند. دلیل اصلی این افت قیمت انقضای قرارداد‌های آتی در روز جمعه که حدود ۶۰۰ میلیون دلار قراردادهای باز را شامل می‌شد، عنوان شده است. آن‌طور که تحلیل‌گران می‌گویند دلایل دیگری چون ممنوعیت مبادله و استخراج ارزهای دیجیتال در روسیه تاثیر به نسبت کمتری در این افت قیمتی داشته‌اند. کارشناسان همچنین معتقدند انقضای قراردادهای اختیار معامله در روز جمعه دلیل اصلی این نوسان شدید بوده است. میشائل ون‌دی‌پوپ در این رابطه می‌افزاید: «قیمت بیت‌کوین نمی‌توانست در طولانی مدت در محدوده ۴۲,۴۰۰ دلار تا ۴۲,۷۰۰ دلار باقی ‌بماند. بنابراین این بمب باید منفجر می‌شد تا روند نزولی ادامه داشته باشد و قیمت به پایین‌ترین حد خود برسد که اینگونه هم شد.» این روند نزولی مدت‌ها در راه بود و برخی تحلیل‌گران محافظه‌کار نیز پیش‌بینی می‌کردند که قیمت در ماه ژانویه (دی) به ۳۰,۰۰۰ دلار و حتی کمتر برسد. بر اساس داده‌های به دست آمده، طی ۱۲ ساعت، افت قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها در یک روز گذشته حدود ۷۲۵ میلیون دلار به کاربران قراردادهای آتی ضرر زده است. بخش عمده قراردادهای لیکوییدشده هم موقعیت لانگ (خرید) بودند. ۲۹۲ میلیون دلار از این رقم مربوط به قراردادهای بیت‌کوین بوده است. در بازار سرخ رنگ جمعه بهای بیت‌کوین تا ۳۸,۲۲۰ دلار پایین رفت و قیمت اتریوم هم به ناحیه ۲,۸۰۰ دلار سقوط کرد. اتریوم با ۱۶۳ میلیون دلار و سولانا نیز با ۱۰.۹ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی لیکویید شدن قرار گرفته‌اند. همچنین در میان صرافی‌ها، بایننس با ۱۷۳ میلیون دلار بیشترین حجم لیکویید شدن را به خود اختصاص داد که از این مقدار ۹۱ درصد آنها موقعیت‌های خرید (پوزیشن لانگ) بود. صرافی متمرکز آسیایی «Okex» نیز با ۱۷۰ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار گرفته است. اکثر موقعیت‌های لیکوییدشده در این صرافی نیز مثل بایننس، پوزیشن‌های لانگ بوده است. بزرگ‌ترین تک سفارش لیکوییدشده نیز متعلق به بیتمکس و جفت ارز دلار/ بیت‌کوین بود که در طی این سفارش ۹.۹۱ میلیون دلار لیکویید شد.

   پیتر شیف: قیمت بیت‌کوین  به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط می‌کند

پیتر شیف، از حامیان طلا و منتقد سرسخت بیت‌کوین، با اظهار خوشحالی از سقوط اخیر قیمت این ارز دیجیتال، در توییتر خود نوشته است که بیت‌کوین خط گردن بالای الگوی سروشانه معکوس را شکسته است و پیش‌بینی کرده است که قیمت آن در ادامه به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط می‌کند. بر اساس یادداشت تحقیقاتی دلفی دیجیتال، سرمایه‌گذاران با افزایش نرخ بهره مواجه‌ شده‌اند که این امر بر قیمت دارایی‌‌های پرخطر تأثیر می‌گذارد. دلفی دیجیتال در این باره می‌نویسد: «آخرین جهش در نرخ بازده اوراق قرضه به‌ویژه اوراق خزانه ایالات متحده، وِرد زبان همه فعالین بازار شده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران همچنان قیمت‌های مدنظر خود را با جدول زمانی سیاست‌های انقباضی اعلام‌شده منطبق می‌کنند. قیمت‌گذاری فعلی بازار در حال حاضر با حداقل ۴ افزایش نرخ بازده در سال جاری و با احتمال پنجمین افزایش نرخ بازده در طی هفته پیش‌رو تخمین زده می‌شود. در حالی که بسیاری بر مقدار بازده اسمی متمرکز شده‌اند، به‌نظر ما افزایش اخیر بازدهی واقعی، به ویژه برای دارایی‌های غیرمولّدی چون بیت‌کوین و طلا مهم‌تر است.» 

     جریمه ۲.۴ میلیارد دلاری کسب‌وکارهای  ارز دیجیتال توسط کمیسیون بورس امریکا

داده‌های به دست‌آمده حاکی از آن است که سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) از سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۱) در مجموع ۹۷ اقدام حقوقی علیه فعالان حوزه ارزهای دیجیتال ترتیب داده است که از این تعداد ۲۰ مورد آن مربوط به سال میلادی گذشته است. سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا، از سال ۲۰۱۳ تاکنون در مجموع حدود ۲.۳۵ میلیارد دلار جریمه مرتبط با دارایی‌های دیجیتال صادر کرده است. ۵۸ مورد از این ۹۷ شکایت، دعاوی قضایی و ۳۹ مورد مابقی دعاوی اداری بوده‌اند. از این ۲.۲۵ میلیارد دلار، ۱.۷۱ میلیارد دلار آن مرتبط با دعاوی قضایی بوده و ۶۴۰ میلیون دلار مابقی آن، از اقدامات حقوقی اداری به دست آمده است. اکثر این اتهامات گریبان شرکت‌های حقوقی را گرفته، به‌طوری که ۱.۸۶ میلیارد دلار از جرایم، مرتبط با این گروه بوده است. ۴۹۰ میلیون دلار مابقی نیز مرتبط با افراد حقیقی است. هرچند اولین جریمه SEC در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۱) یکی از فعالان ارزهای دیجیتال را هدف گرفت؛ اما در عمل این جرایم از سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) آغاز شدند زیرا در آن ۴ سال از ۶ مورد قضایی، تنها یک مورد آن به صدور جریمه منتج شده بود. از ۹۷ اقدام حقوقی این سازمان، ۲۰ مورد آن در سال میلادی گذشته صورت گرفته است که ۱۴ مورد مرتبط با دعاوی قضایی و ۶ مورد مابقی مرتبط با پرونده‌های اداری می‌شود. ۷۰ درصد از این ۲۰ اقدام حقوقی، به عرضه‌های اولیه سکه (ICO) تعلق داشته‌اند. همچنین از ۲۰ اقدام اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا که در سال گذشته انجام شد، ۶۵ درصد ادعای تقلب، ۸۰ درصد ادعای نقض ثبت اوراق بهادار و ۵۵ درصد آنها شامل هر دو این موارد می‌شدند. احتمال دارد سخت‌گیری‌های اخیر SEC در حوزه ارزهای دیجیتال با انتصاب‌گری گنسلر به ریاست این سازمان در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) مرتبط باشد. افزایش قابل توجه پرونده‌های SEC بین ماه‌های مه (اردیبهشت) تا سپتامبر (شهریور) موید این احتمال است. SEC در این بازه زمانی اولین اقدامات حقوقی خود را علیه یک پلتفرم وام‌دهی ارزهای دیجیتال، یک صرافی دارایی که به‌طور قانونی ثبت نشده بود و همچنین یک کسب‌وکار وام‌دهی غیرمتمرکز ترتیب داد. همچنین در یک اقدام اجرایی یکی از بزرگ‌ترین محکومیت‌های مالی پس از ICO تلگرام تاکنون را اعمال کرد. آبه چرنین، معاون تحقیقات کرنراستون، مدعی شد که انتظار می‌رود این اقدامات سخت‌گیرانه در سال میلادی جدید نیز ادامه یابد. چرنین افزود: «با توجه به افزایش تمرکز SEC بر این حوزه، در سال جدید ممکن است شاهد این باشیم که SEC نظارت بیشتری روی فعالان بازار ارزهای دیجیتال از قبیل پلتفرم‌های دیفای اعمال کند.» در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰)، پس از انتشار اخباری مبنی بر کناره‌گیری الاد رویسمان از عضویت هیات مدیره SEC، گنسلر از کوری فرایر خواست تا برای مشاوره‌دادن به سازمان نظارت بر ارزهای دیجیتال به عضویت آن در آید.


برش

 بیت‌کوین در یک شبانه‌روز، نزدیک به ۱۱ درصد کاهش قیمت داشته است. اتریوم با ۱۰ درصد کاهش بها به ۲,۸۴۱ دلار رسیده و ارزهای دیگری مثل سولانا و کاردانو نیز به ترتیب، افت قیمتی ۹ درصدی و ۱۰ درصدی را در نمودار قیمتی خود مشاهده کردند.

 

ارسال نظر