بازار بیت‌کوین همچنان نزولی است

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ - ۰۳:۵۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۵۸۴۹
بازار بیت‌کوین همچنان نزولی است

فشار فروش در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به هفته قبل کمتر شده است؛ اما وضعیت کلی بازار بیت‌کوین و اکثر آلت‌کوین‌ها همچنان نزولی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای چهارمین هفته پیاپی با خروج سرمایه مواجه شدند و مجموع سرمایه خارج‌شده از آنها به ۴۶۵ میلیون دلار رسید. ارزهای دیجیتال گذشته هم با کاهش قیمت مواجه شدند. قیمت بیت‌کوین، اتریوم و سولانا به‌ترتیب در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۲، ۰.۷۵ و ۵ درصد کاهش یافته است. عملکرد ضعیف آلت‌کوین‌ها نشان داد که معامله‌گران همچنان جانب احتیاط را در نظر می‌گیرند. معمولاً در دوران رکود بازار قیمت آلت‌کوین‌ها بیشتر از بیت‌کوین کاهش می‌یابد، چراکه ریسک بیشتری هم دارند. کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته باعث شد که بعضی از معامله‌گران فعال در بازارهای اهرم‌دار ضرر کنند. برای مثال، روز دوشنبه قیمت بیت‌کوین برای اولین‌بار در سه ماه گذشته به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار سقوط کرد و باعث شد موقعیت‌های معاملاتی بیش از ۱۰۹,۰۰۰ معامله‌گر لیکویید شود. شرکت سرمایه‌گذاری کیو‌سی‌پی کپیتال، در این رابطه گفته است: «به نظر نمی‌رسد که نوسانات بازار بازتابنده ترس شدید معامله‌گران باشد. در حقیقت، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هفته گذشته حجم قابل‌توجهی قرارداد اختیار خرید به‌ویژه در بازار بیت‌کوین و اتریوم به ثبت رسیده است.»

     خروج سرمایه از صندوق‌های ارز دیجیتال

با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به بازار بدبین شده‌اند. نرخ هفتگی جریان سرمایه در محصولات سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال، نشان می‌دهد که تا ۷ ژانویه (۱۷ دی) ۲۰۷ میلیون دلار از این صندوق‌ها خارج شده است. خروج معامله‌گران از بازار، فشار فروشی را که از اواسط دسامبر (آذر) آغاز شده بود تشدید کرد و ارزش مجموع سرمایه خارج‌شده از صندوق‌های ارز دیجیتال طی چهار هفته گذشته را به ۴۶۵ میلیون دلار رساند. در هفت روز گذشته، ۱۰۷ میلیون دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه بیت‌کوین و ۳۹ میلیون دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم خارج شد و جریان خروج سرمایه این صندوق‌ها در چهار هفته گذشته را به ۱۸۰ میلیون دلار رساند.

    احساسات معامله‌گران  همچنان نزولی است

آن‌طور که از داده‌های مربوط به بازارهای مشتقه بیت‌کوین پیداست، معامله‌گران حرفه‌ای نسبت به آینده قیمت بدبین هستند. لیکوییدشدن حجم قابل‌توجهی از موقعیت‌های معاملاتی صعودی هم این احساس را بیش از پیش تشدید کرده است. بیت‌کوین روز گذشته با سقوط به سطح ۳۹,۶۵۰ دلار پایین‌ترین قیمت خود در پنج ماه گذشته را تجربه کرد؛ رقمی که ۴۲.۶ درصد با اوج تاریخی ماه نوامبر (آبان) فاصله دارد. عده‌ای بر این باورند که با توجه به لیکوییدشدن ۲.۱ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی اهرم‌دار لانگ (خرید) در هفت روز گذشته، می‌توان گفت «زمستان بازار ارز دیجیتال» همین حالا هم آغاز شده است. قیمت بیت‌کوین در ۶۳ روز گذشته همواره در یک کانال نزولی در حال نوسان بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران باید تا شروع فوریه (بهمن) انتظار قیمت‌هایی پایین‌تر از ۴۰,۰۰۰ دلار را داشته باشند. پس از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا، احساسات معامله‌گران هم نزولی‌تر از قبل شد. آن‌طور که پیداست، فدرال رزرو قصد دارد در سال ۲۰۲۲ سرعت خرید اوراق قرضه دولتی را کاهش دهد و در کنار آن نرخ بهره بانکی را بالا ببرد. آشفتگی‌های فضای سیاسی قزاقستان در هفته گذشته هم فشار نزولی بیشتری را بر بازار وارد کرد. با بالاگرفتن شدت اعتراض‌های مردمی، اینترنت در سراسر این کشور قطع شد و همین موضوع هش ریت شبکه بیت‌کوین را با سقوطی ۱۳.۴ درصدی مواجه کرد. 

    اثری از حمایت  قدرتمند معامله‌گران حرفه‌ای دیده نمی‌شود

برای اینکه متوجه شویم احساسات معامله‌گران حرفه‌ای بازار تا چه حد صعودی یا نزولی است، ابتدا باید پریمیوم یا همان اختلاف قیمت در بازار آتی و آنی را بررسی کنیم. این شاخص که از آن با عنوان «نرخ پایه» یاد می‌شود معیاری برای سنجش اختلاف بین قیمت قراردادهای آتی بلندمدت و قیمت لحظه‌ای بازار است. نرخ پایه سالانه ۵ تا ۱۵ درصد نشان‌دهنده تعادل در بازار است. اختلاف قیمتی بین این دو بازار، ناشی از تقاضای فروشندگان و پرداخت پول بیشتر برای اجتناب از عقب‌افتادن تاریخ سررسید قرارداد است. زمانی که این شاخص وارد ناحیه منفی می‌شود، یک نشانه نزولی است و به آن اصطلاحاً «وارونگی» می‌گویند. نرخ پایه در طول چند ماه گذشته هرگز کمتر از ۷ درصد نبوده است و از آنجا که بازار هم در این مدت رشد چندانی نداشته است، می‌توان وضعیت این شاخص را در مجموع مثبت ارزیابی کرد. برای آنکه بتوانیم فارغ از عوامل خارجی تأثیرگذار بر وضعیت بازارهای آتی، احساسات معامله‌گران حرفه‌ای را ارزیابی کنیم، باید سری هم به بازار قراردادهای اختیار معامله (Options) بیت‌کوین بزنیم. شاخص انحراف دلتای ۲۵ درصد معیاری برای مقایسه قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش مشابه است. زمانی که احساس ترس بازار را فرا گرفته باشد و پریمیوم قراردادهای اختیار فروش از قرارداد‌های اختیار خرید با ریسک مشابه بیشتر شود، این شاخص وارد ناحیه مثبت خواهد شد. از سوی دیگر، زمانی که فعالان بازار احساساتی صعودی دارند، شاخص انحراف دلتای ۲۵ درصد وارد ناحیه منفی می‌شود. قرارگرفتن این شاخص بین مثبت ۸ و منفی ۸ درصد هم معمولاً خنثی در نظر گرفته می‌شود. آخرین بار که این شاخص در محدوده ترس و سطح ۱۰ درصد قرار داشت، به ۶ دسامبر (۱۵ آذر) باز می‌گردد. از آنجا که این شاخص در حال حاضر روی ۸ درصد ثابت شده است، می‌توان گفت وضعیت احساسات معامله‌گران قراردادهای اختیار بیت‌کوین در مرز باریک بین نزولی‌شدن و متعادل‌بودن قرار دارد. علاوه بر این، پریمیوم قراردادهای اختیار فروش پیوسته در حال گران‌ترشدن است و این یعنی معامله‌گران بازارساز و میزهای آربیتراژی هنوز مطمئن نشده‌اند که سطح ۳۹,۶۵۰ دلار کف قیمتی بیت‌کوین بوده است. در مجموع می‌توان گفت معامله‌گران نسبت به آینده بازار بدبین هستند و لیکوییدشدن ۲.۱ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی لانگ در بازارهای آتی هم نشان می‌دهد که معامله‌گران بازارهای مشتقه به‌مرور اعتماد خود را به بازار از دست می‌دهند. فقط زمان می‌تواند مشخص کند کف قیمتی بیت‌کوین دقیقاً کجاست؛ اما در حال حاضر اثری از حمایت قدرتمند معامله‌گران حرفه‌ای دیده نمی‌شود.

    جریان‌های مهم سال ۲۰۲۲  از نگاه مدیرعامل گری‌اسکیل

مایکل سوننشاین، مدیرعامل گری‌اسکیل، یکی از بزرگ‌ترن شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، اخیراً با انتشار مطلبی به جریان‌های مهمی اشاره کرده است که می‌توانند در سال ۲۰۲۲ بازار ارز دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار دهند. سوننشاین در این نامه به سرمایه‌گذاران گفت که به باور او، اقتصاد ارزهای دیجیتال همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد و در سال جدید، سرمایه‌گذاران باید روند توسعه زیرساخت‌های این صنعت را زیرنظر داشته باشند. سوننشاین گفته است: «با توجه به اینکه با گذشت زمان، اقتصاد دیجیتال بیشتر در بازارهای مالی تنیده می‌شود، این حوزه می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بلندمدت باشد. شرکت گری‌اسکیل هم به‌دنبال این است که اصلی‌ترین پروتکل‌های این اکوسیستم را شناسایی کرده و برای دسترسی سریع و یکپارچه به آنها، راهی پیدا کند.» او ضمن اشاره به این موضوع که با گسترش پروتکل‌های جدید ارز دیجیتال، دسته‌بندی پروژه‌ها بسیار چالش‌برانگیز خواهد شد، افزود: «از سال ۲۰۱۳، همواره تلاش کرده‌ایم بهترین و مطمئن‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم. هدف ما این است که دامنه فعالیت خود را چه در صندوق‌های مختص به یک توکن خاص و چه در محصولات سرمایه‌گذاری چندارزی و موضوعی گسترده‌تر کنیم.» مدیرعامل گری‌اسکیل پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۲ نسل سوم وب یا همان «وب ۳.۰» بیش از پیش شناخته شده و مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. به گفته سوننشاین، همین موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیزی در بازار پروژه‌های وب ۳.۰ ایجاد می‌کند. او همچنین باور دارد که NFTها در سال ۲۰۲۲ به رشد و تکامل خود ادامه خواهند داد. او گفته است: «انتظار داریم که دنیای فیزیکی و دیجیتالی بیشتر از این با یکدیگر آمیخته شوند و موضوعاتی مانند اعتبار، اصالت و مالکیت و بخش‌هایی مثل مد، موسیقی، املاک را پوشش دهند. تیم ما از نزدیک رشد صنعت ‌NFTها را تحت‌نظر گرفته است.» سوننشاین در انتهای مطلب خود نتیجه‌گیری می‌کند که در حال حاضر، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران بیشتر از هر زمان دیگری با صنعت ارزهای دیجیتال درگیر هستند. او در این باره نوشته است: «این امر باعث ایجاد پرسش‌های جدیدی شده است؛ مثل اینکه چگونه این فناوری‌های نو بعد از ترکیب با چهارچوب‌های نظارتی مناسب، شکوفا می‌شوند؟ چگونه می‌توان شرکت‌های فعال در صنعت دیجیتال را در خاک امریکا حفظ کرد؟ چگونه می‌توان استانداردی جهانی برای نظارت بر صنعت ارزهای دیجیتال طراحی کرد؟»


 

ارسال نظر