روزهای سرنوشت‌ساز برای بازار ارزهای دیجیتال

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۳:۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۵۸۴۱
روزهای سرنوشت‌ساز برای بازار ارزهای دیجیتال

دولت امریکا روز ۱۲ ژانویه آمار مربوط به تغییرات نرخ تورم در ماه دسامبر (آذر) را منتشر می‌کند. به عقیده کارشناسان اگر مشخص شود که تورم در ماه گذشته رشد کرده است، باید منتظر افزایش نرخ بهره بانکی در اوایل سال ۲۰۲۲ بود؛ اتفاقی که می‌تواند جریان پول را از بازارهای پرریسک، مانند ارز دیجیتال، خارج کند. الکس کروگر، کارشناس سرمایه‌گذاری و بنیان‌گذار موسسه آیک کپیتال، گفته است دولت امریکا قصد دارد چهارشنبه این هفته نرخ تورم ماه دسامبر (آذر) را اعلام کند و اگر نرخ اعلامی از رقم پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، ممکن است بیت‌کوین تا ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط کند. کارشناسان انتظار دارند که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) ۷.۱ درصد و در مقایسه با ماه گذشته ۰.۴ درصد رشد کرده باشد. این رشد قابل‌توجه به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا بانک مرکزی امریکا می‌خواهد زودتر از زمان مقررشده و هرچه سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی بازگرداند. عادی‌شدن شرایط در بازار کار امریکا در ماه گذشته که شامل افزایش درآمد نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری است، تصمیم‌گیری را برای فدرال رزرو آسان‌تر می‌کند. کروگر در توییتی نوشت «ارزهای دیجیتال در دورترین نقطه از منحنی ریسک قرار می‌گیرند» که یعنی سرمایه‌گذاری در آنها در مقایسه با سایر دارایی‌ها، ریسک بیشتری دارد. او همچنین افزود از آنجایی که رشد قیمت ارزهای دیجیتال در این مدت تحت‌تأثیر سیاست‌های پولی ویژه فدرال رزرو بوده است، تغییر این سیاست‌ها می‌تواند جریان پول را به سمت کلاس‌های دارایی‌ مطمئن‌تر سرازیر کند. این کارشناس سرمایه‌گذاری گفته است: «بیت‌کوین در حال حاضر جزو دارایی‌های کلان اقتصاد محسوب می‌شود که معامله‌گران با تغییر حجم نقدینگی برخورد متفاوتی با آن دارند. با کاهش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران بزرگی که اکنون ترسیده‌اند، بیت‌کوین‌های خود را می‌فروشند و سایر ارزهای دیجیتال هم شرایطی مشابهی خواهند داشت.»

   تاثیر افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره بانکی  در امریکا بر قیمت‌ها 

بانک مرکزی امریکا از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) تاکنون، هر ماه ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی و ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه با پشتوانه وام مسکن خریده است. فدرال رزرو در این مدت نرخ بهره بانکی را هم نزدیک صفر نگه داشته است و بنابراین دریافت وام برای اشخاص و کسب‌وکارها به‌صرفه‌تر می‌شود. یکی از عوارض سیاست‌های پولی انبساطی، افزایش تورم است و همانطور که پیش‌تر گزارش شده بود، نرخ تورم در امریکا ماه نوامبر (آبان) ۶.۸ درصد افزایش یافت که بیشترین رشد تورم در در چهار دهه گذشته است. بانک مرکزی امریکا که پیش‌تر گفته بود افزایش شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده «موقتی» است و قرار بود سال ۲۰۲۲ را بدون افزایش نرخ بهره بانکی سپری کند، موضع خود را کاملاً تغییر داده و علاوه بر افزایش سه‌مرحله‌ای نرخ بهره بانکی در این سال، قصد دارد سرعت خرید اوراق قرضه دولتی را هم به حالت عادی بازگرداند. لئو گروهوفسکی، یکی از کارشناسان سرمایه‌گذاری موسسه بنک نیویورک ملون، گفته است: «این اتفاق بسیار دراماتیک‌تر از چیزی است که پیش‌بینی کرده بودیم و تغییر موضع فدرال رزرو غافل‌گیرکننده است. بیشتر فعالان بازار انتظار دارند نرخ بهره بانکی در ادامه افزایش یابد و از شدت سیاست‌های پولی انبساطی کاسته شود، اما آن‌طور که از وضعیت صندوق‌های فدرال رزرو پیداست، شانس افزایش نرخ بهره بانکی در ماه مارس (اسفند) ۹۰ درصد است، در حالی که در شب سال نو میلادی ۶۳ درصد شانس برای این اتفاق در نظر گرفته شده بود.»

   تاریخ بار دیگر برای بیت‌کوین  تکرار خواهد شد؟

یک کارشناس گفت: بیت‌کوین روز گذشته، ۱۹ دی ماه از سطحی عبور کرد که برای بسیاری یک سطح کلیدی محسوب می‌شد و دقیقا رفتاری از خود نشان داد که در شهریورماه (سپتامبر ۲۰۲۱) قبل از حرکت به سمت بالاترین قیمتش یعنی ۶۹ هزار دلار، از خود نشان داده بود. احسان عاشوری اظهار کرد: داده‌های آماری نشان می‌دهند که پولبک قیمت جفت ارز بیت‌کوین/دلار از سطح قیمتی 700/40 دلار است و می‌تواند متعاقبا از ۴۲ هزار دلار هم عبور کند. شاید این رفتار بیت‌کوین برای بعضی‌ها هیجان چندانی نداشته باشد، اما برای بعضی دیگر یادآور حرکت قیمت بیت‌کوین در شهریور ماه است؛ یعنی زمانی که قیمت 700/40 دلار سکوی پرتابی شد برای بیت‌کوین و هفت هفته بعد به بالاترین قیمت تاریخ خود، یعنی ۶۹ هزار دلار رسید. این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی خاطرنشان کرد: البته در عین حال، اظهارنظرها در مورد سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی فدرال رزرو امریکا هنوز ادامه دارد و تاثیرات آن روی بازار کریپتو را نباید نادیده گرفت. شباهت دیگری که در نمودار قیمتی بیت‌کوین می‌توان مشاهده کرد، جایگاه قیمتی بیت‌کوین دقیقا در یک سال گذشته است. اما تفاوت مهمی که این روزها وجود دارد، احساسات بازار است. عاشوری ادامه داد: سال گذشته همین روزها، شاخص ترس و طمع که نشان‌دهنده احساسات بازار است، عدد ۹۳ را نشان می‌داد؛ احساسات بازار در وضعیت طمع شدید قرار داشت و همه‌چیز حاکی از ثبت رکورد جدید برای بیت‌کوین بود. اما شنبه این هفته، شاخص ترس و طمع عدد ۱۰ را ثبت کرد، یعنی ترس شدید، دقیقا نقطه مقابل احساسات بازار در زمان مشابه سال گذشته. این عدد نشان می‌دهد که گاوهای بازار یا همان خریداران در حال ترس هستند و خرس‌های بازار یا همان فروشنده‌های بازار در وضعیت طمع.

  آغاز یک روند نزولی کوچک

مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ، گفته است سطح ۴۰,۰۰۰ دلار یک حمایت مهم برای بازار بیت‌کوین است. علاوه بر این، او انتظار دارد که دیجیتالی‌شدن جهان و افزایش استفاده از بیت‌کوین به عنوان وجه ضمانت، در نهایت بازار ارز دیجیتال را از این روند نزولی خارج کند. مک‌گلون در حالی راجع به خروج بازار از فاز نزولی صحبت کرده است که قیمت بیت‌کوین با اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری ماه نوامبر (آبان)، بیش ۴۰ درصد فاصله دارد. به گفته اریک اروین، یکی از مدیران ارشد موسسه بلاک‌فورس کپیتال، سقوط اخیر قیمت‌ها در درجه اول سرمایه‌گذاران تازه وارد را از بازار خارج کرده و آن را در اختیار هولدرهای بلندمدت قرار داده است. او گفته است این اتفاق می‌تواند آغازی برای یک «بازار نزولی کوچک» باشد و افزود که اصلاح‌های این‌چنینی قیمت برای سرمایه‌گذاران قدیمی بازار کاملاً عادی شده است. کروگر می‌گوید بیت‌کوین اکنون فاصله زیادی با اوج تاریخی خود دارد و در حال حاضر بازار در وضعیت اشباع فروش قرار گرفته است. بنابراین اگر روز چهارشنبه مشخص شود که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان کاهش یافته، ممکن است قیمت بیت‌کوین افزایش یابد و روند بازار برای مدتی صعودی شود. کروگر ضمن اشاره به انتشار داده‌های مربوط به هزینه‌های مصرف‌کننده در امریکا برای روز چهارشنبه، گفت. «تا آن زمان قیمت باید چیزی حدود ۴۱,۰۰۰ تا ۴۴,۰۰۰ دلار باشد و از آنجایی که مقاومت در سطوح پایین‌تر بسیار قابل‌توجه بوده است، شیب قیمت رو به بالا خواهد بود.»

   افزایش جست‌وجوها در گوگل  برای فروش بیت‌کوین و اتریوم

داده‌های مربوط به جست‌وجوهای گوگل نشان می‌دهد که در دو روز گذشته حجم جست‌وجوها برای عبارت «فروش بیت‌کوین (Sell Bitcoin) »، بیش از ۴۰۰ درصد رشد کرده است. علاوه بر این، داده‌های مربوط به موتور جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد که تعداد جست‌وجوهای اینترنتی برای عبارت «چرا اتریوم سقوط کرده است؟» هم به‌شدت در حال افزایش است. با وجود این، بیل میلر، مدیر و سرمایه‌گذار ارشد شرکت سرمایه‌گذاری لگ میسن گفته است نیمی از سبد سرمایه‌گذاری او را بیت‌کوین تشکیل می‌دهد؛ چراکه به نظر او، بیت‌کوین تنها نهاد اقتصادی است که عرضه آن تحت تأثیر تقاضا قرار نمی‌گیرد. او در سال گذشته مقدار قابل‌توجهی بیت‌کوین، در قیمت ۳۰,۰۰۰ دلار خریده است. علاوه بر این، او نزدیک به ۵۰ درصد از دارایی خالص خود را در سهام آمازون نگه می‌دارد. در عین حال، وب‌سایت خبری بلومبرگ گزارش داد ارزش اموال چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، حدود ۹۶ میلیارد دلار است و این رقم او را به ثروتمندترین فرد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. البته ارزش دارایی‌های ژائو ممکن است بیشتر از این رقم باشد زیرا او تاکنون هیچ سخنی درباره نوع و مقدار دارایی‌های دیجیتال خود به میان نیاورده است. در همین حال، وال‌استریت ژورنال اعلام کرد اگر صرافی بایننس سهامش را به‌صورت عمومی عرضه کند، ارزش بازار آن تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. بنا بر گزارش‌ها، درآمد بایننس در سال گذشته میلادی بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

 

ارسال نظر