تحلیل‌گران صعود بیت‌کوین را انتظار می‌کشند

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۰:۴۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۵۶۷۴
تحلیل‌گران صعود بیت‌کوین را انتظار می‌کشند

داده‌های تازه نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری موسسات بزرگ در بازار بیت‌کوین در طول سال ۲۰۲۱، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. بخشی از معامله‌گران بازار بورس هم با خرید سهام این شرکت‌ها به‌دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بیت‌کوین هستند. در عین حال، آن‌طور که از داده‌های درون‌زنجیره‌ای پیداست، اخیراً تعداد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین کاهش یافته و میزان واریز بیت‌کوین به صرافی‌های متمرکز هم رو به افزایش است؛ نشانه‌هایی که هر دو آنها پیش‌تر منجر به سقوط قیمت‌ها شده‌اند. با وجود این، یکی از تحلیل‌گران پرطرفدار بازار ارز دیجیتال به دو عامل کلیدی اشاره کرده است که در روزهای اخیر باعث افزایش فشار فروش در بازار بیت‌کوین شده بودند. او گفته عمر این عوامل نزولی اکنون به پایان رسیده است و انتظار دارد که در ادامه قیمت روند صعودی خود را از سر بگیرد.

مقدار بیت‌کوینی که شرکت‌های خصوصی در اختیار دارند، در طول سال ۲۰۲۱ و نسبت به سال قبل‌تر از آن، به‌طور چشم‌گیری رشد کرده است. ویلی وو، تحلیلگر داده‌های درون‌زنجیره‌ای بازار ارز دیجیتال، با انتشار توییتی نوشت سهم شرکت‌های عمومی فعال در بازار بورس که بیت‌کوین در اختیار دارند، از بازار‌ETF‌های نقدی افزایش یافته است. معامله‌گران با سرمایه‌گذاری در محصولات مالی مرتبط با این شرکت‌های سهامی، به نوعی و به‌طور غیرمستقیم بخشی از سرمایه خود را به بیت‌کوین اختصاص می‌دهند. آمار مربوط به این رشد، از زمانی قابل‌توجه‌تر شده است که شرکت مایکرواستراتژی کنفرانس «بیت‌کوین برای موسسات» را در ۳ و ۴ فوریه ۲۰۲۱ (۱۵ و ۱۶ بهمن ۹۹) برگزار کرد. هدف از برگزاری این رویداد آنلاین، توضیح درباره ملاحظات قانونی برای شرکت‌هایی بود که می‌خواستند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری و آن را وارد کسب‌و‌کار خود کنند. مایکرواستراتژی یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه هوشمندسازی کسب‌وکارهاست که به‌خاطر حمایت همیشگی‌اش از بیت‌کوین مشهور شده و در حال حاضر چیزی حدود ۶ میلیارد دلار بیت‌کوین در اختیار دارد. مایکرواستراتژی چندی پیش در ۳۰ دسامبر (۹ دی) ۱,۹۱۴ بیت‌کوین دیگر به ارزش ۹۴ میلیون دلار خرید. این شرکت از زمان خرید اولین بیت‌کوین خود در اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹)، بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سود کرده است. وو به نمودار «بیت‌کوین‌های موجود در‌ETFها و خزانه شرکت‌های بزرگ» اشاره کرده است که معامله‌گران می‌توانند از طریق بازار سهام در آنها سرمایه‌گذاری کنند. گفتنی است که ‌ETFهای نقدی، بیت‌کوین واقعی نگهداری می‌کنند و‌ETFهای آتی تنها قراردادهای بازار آتی در بورس کالای شیکاگو (CME) را معامله می‌کنند. ویلی وو دو روز پیش در توییتر خود نوشته بود: «از زمان کنفرانس «بیت‌کوین برای موسسات» که مایکرواستراتژی آن را در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) برگزار کرد، سهم شرکت‌های بزرگی که بیت‌کوین نگه می‌دارند، از بازار‌ETF‌های نقدی به‌شدت افزایش یافته است. خرید سهام شرکت یا ETF نقدی این موسسات راهی برای سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین است.» در میان این شرکت‌های بزرگ، گری‌اسکیل بزرگ‌ترین موسسه مدیریت دارایی‌های دیجیتال جهان، بیشترین بیت‌کوین را در اختیار دارد. تا انتهای سال ۲۰۲۱، تعداد بیت‌کوین‌های این شرکت به ۶۴۵,۱۹۹ واحد رسیده بود. که ۷۱ درصد از بازار شرکت‌های هولدر بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد. مجموع بیت‌کوین‌های موجود در تمام‌ETF‌های نقدی و خزانه‌داری شرکت‌ها نیز ۹۰۳,۹۸۸ واحد، معادل ۴۱.۵ میلیارد دلار است. مایکرواستراتژی بزرگ‌ترین شرکتی است که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است. طبق داده‌های وب‌سایت بیت‌کوین ترژریز، این شرکت ۱۲۴,۳۹۱ بیت‌کوین دارد و ارزش آنها حدود ۵.۸ میلیارد دلار است. بعد از مایکرواستراتژی، شرکت تسلا با حدود ۴۳,۲۰۰ بیت‌کوین به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. در طول سال ۲۰۲۰ هم مقدار بیت‌کوین شرکت‌های بزرگ، در طول ۱۲ ماه ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به ۳.۶ میلیارد دلار رسید.

     نشانه‌های نزولی و نوسان محدود  قیمت بیت‌کوین

با وجود این، آن‌طور که از داده‌های درون‌زنجیره‌ای پیداست، اخیراً تعداد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین کاهش یافته و میزان واریز بیت‌کوین به صرافی‌های متمرکز هم رو به افزایش است؛ نشانه‌هایی که هر دو آنها پیش‌تر منجر به سقوط قیمت‌ها شده‌اند. بیت‌کوین روز گذشته در نزدیکی ۴۶,۰۰۰ دلار نوسان می‌کرد و قیمت در هفت روز گذشته هشت درصد کاهش یافته است. هم‌زمان با ۱۳ ساله‌شدن شبکه بیت‌کوین، به‌نظر می‌رسد احساسات صعودی‌ای که پیش‌تر میان معامله‌گران دیده می‌شد، دیگر فروکش کرده است. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین، ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷) جنسیس بلاک یا همان اولین بلاک شبکه بیت‌کوین را استخراج کرد؛ حرکتی که آغازگر فعالیت بلاک چین بیت‌کوین بود. آن‌طور که از شاخص‌های تکنیکال پیداست، نزدیک‌بودن قیمت بیت‌کوین به حمایت‌های کلیدی روی نمودار، می‌تواند باعث افزایش فشار خرید در کوتاه‌مدت شود. با این حال به نظر می‌رسد که شتاب صعودی بلندمدت قیمت همچنان کند است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازدهی بیت‌کوین در این ماه بسیار کم یا حتی منفی بوده است. برخی از تحلیل‌گران برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در آینده، داده‌های درون‌زنجیره‌ای را زیرنظر گرفته‌اند. برای مثال، جریان واریز و برداشت بیت‌کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال اخیراً افزایش یافته است که یعنی احساسات معامله‌گران مانند مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت) نزولی شده است و بیش از آنکه از صرافی‌ها بیت‌کوین برداشت کنند، مشغول واریز دارایی‌های خود به پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز هستند. در شاخص‌های دیگر اما نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار دیده می‌شود که می‌توانند در ادامه احساسات معامله‌گران را هم تقویت کنند. یکشنبه همین هفته، هش ریت شبکه بیت‌کوین پس از عبور از رکورد اواسط سال ۲۰۲۱ به اوج تاریخی خود رسید. هش ریت یا همان نرخ هش، معیاری برای سنجش قدرت پردازشی‌ای است که ماینرها به استخراج واحدهای جدید و پردازش تراکنش‌های کاربران اختصاص می‌دهند. تعداد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین اخیراً کاهش یافته است. در طول چرخه‌های قبلی قیمت، رشد تعداد تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای منجر به افزایش قیمت می‌شد؛ اخیراً اما تغییر تعداد تراکنش‌ها تأثیر معنی‌داری روی قیمت نداشته‌اند. پلتفرم تحلیلی گلسنود در گزارش خود نوشت: «اساساً تا زمانی که تقاضا برای استفاده از بلاک چین بیت‌کوین بیشتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در روند بازار هم تغییر خاصی ایجاد نشود و احتملاً قیمت در بازه‌ای محدود نوسان خواهد کرد.» 

     دو عامل کلیدی که می‌تواند باعث  جهش قیمت بیت‌کوین شود

با وجود این، یکی از تحلیلگران پرطرفدار بازار ارز دیجیتال به دو عامل کلیدی اشاره کرده است که در روزهای اخیر باعث افزایش فشار فروش در بازار بیت‌کوین شده بودند. او گفته عمر این عوامل نزولی اکنون به پایان رسیده است و انتظار دارد که در ادامه قیمت روند صعودی خود را از سر بگیرد. کوین اسونسون، استراتژیست و معامله‌گر ارزهای دیجیتال، با شروع سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که نسبت به آینده بیت‌کوین خوش‌بین است. علاوه بر این، او روی دو عامل کلیدی تأکید کرده است که می‌توانند در ادامه باعث احیای مجدد قیمت بیت‌کوین شود. اسونسون، خطاب در توییتر گفته که بیت‌کوین در آستانه یک جهش صعودی است، چراکه انتظار دارد فشار فروش به ‌زودی و به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. اسونسون گفته است: «فروش سرمایه‌گذاران برای پرداخت مالیات آخر سال و فروش اجباری کاربران چینی در برخی صرافی‌‌ها به پایان رسیده‌ است. فشار فروش بزودی به یک‌دهم رقم فعلی خواهد رسید و روند بازیابی قیمت به زودی آغاز خواهد شد.» به‌گفته اسونسون، معامله‌گرانی که در سال ۲۰۲۱ ضرر کرده بودند، در چند روز اخیر بیت‌کوین‌های خود را فروختند تا بتوانند بدهی مربوط به صورت‌حساب‌های مالیاتی‌شان را کمتر کنند. این تاجر ارزهای دیجیتال توضیح می‌دهد که با اتمام فرایند فروش دارایی برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، فشار فروش نیز کاهش می‌یابد. اسونسون درباره فروش اجباری کاربران چینی هم به عرضه بیت‌کوین در صرافی هوبی اشاره کرده است. در اواخر سپتامبر (مهر)، صرافی هوبی اعلام کرده بود که به‌منظور انطباق فعالیت‌های خود با قوانین و مقررات داخلی چین، حساب‌های کاربران چینی ساکن این کشور را تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) مسدود خواهد کرد. به نظر اسونسون، فشار فروش مربوط به کاربران چینی که ارزهای دیجیتال خود را به پول فیات تبدیل می‌کنند، بزودی از بین خواهد رفت. او با نگاهی به چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین گفت این ارز دیجیتال اکنون در یک الگوی مثلث صعودی بزرگ نوسان می‌کند که نشان‌دهنده ساختار بسیار صعودی بازار است. این تحلیلگر افزود: «به‌طور کلی، اگر سرمایه‌گذاری حرفه‌ای باشید، نمودار را مثبت ارزیابی خواهید کرد. ساختار رو به رشد، کف‌های صعودی قیمت و افزایش تقاضا از جمله مشخصه‌های این نمودار است. معامله‌گران خرد ارزهای دیجیتال بیش از حد احساساتی هستند؛ چرا که اکثراً آلت‌کوین دارند. به سروصداها توجهی نکنید.»

    ارزهایی که بزرگ‌ترین شرکت  سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال خریده است

گری‌اسکیل، بزرگ‌ترین موسسه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، روز گذشته آمار مربوط به موجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود را منتشر کرد. این شرکت اخیراً دو توکن را از سبد خود خارج کرده و به جای آن مقداری ارز دیجیتال امپ خریده است. به گزارش‌کوین دسک، موسسه مدیریت سرمایه گری‌اسکیل دو صندوق ویژه توکن‌های مربوط به پلتفرم‌های دیفای و ارزهای با ارزش بازار بالا دارد. این شرکت روز سه‌شنبه داده‌های به‌روز‌رسانی‌شده مربوط به محصولات سرمایه‌گذاری خود را به‌ همراه بازبینی‌های فصلی این صندوق‌ها منتشر کرد که در آن نام توکن‌هایی که اخیراً خریداری یا از سبد خود خارج کرده هم ذکر شده است. گری‌اسکیل مقدار مشخصی از سهام‌ موجود در صندوق سرمایه‌گذاری در توکن‌های دیفای را متناسب با وزنی که در سبد داشتند به فروش رسانده و با سرمایه به دست آمده مقداری ارز دیجیتال امپ خریده است.

 

ارسال نظر