سناریوهای پیش روی بیت‌کوین

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۸:۲۱
کد خبر: ۱۸۵۵۸۹
سناریوهای پیش روی بیت‌کوین

آن‌طور که داده‌های تازه نشان می‌دهند، میزان فروش سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین به نزدیکی پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده است. در واقع بیشتر کسانی که در روزهای اخیر اقدام به فروش کرده‌اند، سرمایه‌گذارانی هستند که بین سه تا شش ماه گذشته وارد بازار شده‌اند. در عین حال، افزایش قوانین و مقررات، استانداردهایی را ایجاد می‌کند که ارتکاب جرم و امکان کلاهبرداری را برای مجرمان دشوارتر کرده و در عین حال پذیرش ارزهای دیجیتال در بین سرمایه‌گذاران نهادی را نیز تقویت می‌کند.

با نگاهی به داده‌های جدید درمی‌یابیم با اینکه قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به اوج ۶۹,۰۰۰ دلاری رسید، سرمایه‌گذاران قدیمی بیت‌کوین تا به حال اقدام به فروش نکرده‌اند. داد‌ه‌های مربوط به شاخص «CDD» شرکت تحلیلی گلاسنود نشان می‌دهد تعداد واحدهایی که سرمایه‌گذاران قدیمی آنها را می‌فروشند، به نزدیکی پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده است. این شاخص در واقع با محاسبه طول عمر و موجودی هر آدرس، ابزاری برای رصد رفتارهای معاملاتی سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین ارایه می‌کند. در حال حاضر هم با توجه به سابقه سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین، می‌توان گفت که این شاخص در شرایطی کاملاً آرام قرار گرفته است. شاخص CDD درواقع نشان می‌دهد هر بار که یک بیت‌کوین بین دو کیف پول جابه‌جا می‌شود، تا چه مدت دست‌نخورده باقی می‌ماند. از این ابزار می‌توان برای ساده‌سازی فرایند اندازه‌گیری حجم معاملات و بررسی روندهای بازار استفاده کرد. واحدهای قدیمی در مقایسه با بیت‌کوین‌هایی که مدام جابه‌جا شده‌اند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. حساب توییتری یو‌تی‌ایکس‌او منیجمنت گفته است با اینکه قیمت بیت‌کوین در چند ماه گذشته افزایش یافته، ارزش فعلی شاخص CDD همچنان در نزدیکی پایین‌ترین سطح تاریخ خود قرار گرفته است. داده‌ها نشان می‌دهد پس از رکوردشکنی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ که باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران قدیمی بیت‌کوین‌های خود را بفروشند، تاکنون سرمایه‌گذاران بزرگ چنین کاری نکرده‌اند. حتی نزدیک‌شدن قیمت به ۷۰,۰۰۰ دلار هم نتوانست تغییری در این روند ایجاد کند و همچنان به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بازار هستند که اقدام به فروش می‌کنند.

    خریداران تابستان، فروشندگان زمستان

شاخص هودل ویوز، پلتفرم تحلیلی آن‌چینِد کپیتال هم تأیید می‌کند بیشترین میزان فروش مربوط به بیت‌کوین‌هایی بوده است که بین سه تا شش ماه قبل خریداری شده‌اند. این نشان می‌دهد که فروشندگان فعلی بیت‌کوین‌های خود را بین ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) سال ۲۰۲۱ خریده‌اند؛ یعنی زمانی که قیمت بیت‌کوین به ۳۰,۰۰۰ دلار رسیده بود. مدت‌هاست تفاوت‌های میان هولدرهای مختلف بیت‌کوین زیر ذره‌بین تحلیلگران است. سرمایه کسانی که بیت‌کوین‌های خود را در قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار خریده بودند هم‌اکنون دو برابر شده است؛ چراکه قیمت‌های مربوط به پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار افزون‌تر از قیمت‌های ابتدای ژانویه (دی) است. دیلان لکلیر، تحلیلگر ارشد «UTXO» در ۲۳ دسامبر (۲ دی) گفته بود بازار بیت‌کوین بار دیگر وارد فاز انباشت شده است. لکلیر هفته گذشته هم گفته بود سرمایه‌گذاران بلندمدت به‌طور کلی در این ماه موجودی خود را افزایش خواهند داد.

    آیا نهاد‌ها به پذیرش ارزهای دیجیتال  ادامه می‌دهند؟ 

سرمایه‌گذاران نهادی برای اطمینان از سرمایه‌گذاری خود در صنعت ارزهای دیجیتال، به تضمین‌های نظارتی نیاز دارند. مقامات مالی در سراسر جهان در حال تشدید مقررات مربوط به صنعت ارزهای دیجیتال هستند. افزایش قوانین و مقررات، استانداردهایی را ایجاد می‌کند که ارتکاب جرم و امکان کلاهبرداری را برای مجرمان دشوارتر کرده و در عین حال پذیرش ارزهای دیجیتال در بین سرمایه‌گذاران نهادی را نیز تقویت می‌کند. در ۵ اکتبر سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین از مرز ۵۰,۰۰۰ دلار عبور کرد. پس از آن بسیاری به‌دنبال این هستند که با بررسی تحلیل‌های تکنیکال ببینند که این ارز دیجیتال آمادگی عبور از سقف قبلی خود یعنی ۶۸,۰۰۰ دلار را دارد یا خیر. اما مهم‌تر از این موضوع، بررسی عوامل تأثیرگذار دیگری است که تا پیش از این در صنعت ارزهای دیجیتال وجود نداشته است. قانون‌گذاران در واشنگتن و سراسر جهان در تلاش هستند تا راهی برای ایجاد قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای ایمن‌تر کردن ارزهای دیجیتال پیدا کنند. این قانون‌گذاری، امنیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران و جذابیت کمتری برای مجرمان سایبری ایجاد خواهد کرد. چین در ماه سپتامبر اعلام کرد که تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در این کشور غیرقانونی است. آنها اعلام کردند که عملاً هرگونه فعالیت مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال در مرزهای چین را متوقف می‌کند. در ایالات متحده، قوانین منع‌کننده‌ای به این صراحت وجود ندارد. اخیراً هم اظهارات امیدوارکننده‌ای ازسوی مسوولان و قانون‌گذاران درباره این حوزه به گوش می‌رسد. جروم پاول، رییس خزانه‌داری امریکا، اخیراً گفته است که «هیچ قصدی» برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ندارد.‌گری گنسلر رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، نیز به‌طور مداوم در مورد نقش آژانس خود و کمیسیون معاملات آتی کالا در نظارت بر این صنعت اظهارنظر می‌کند. گنسلر اخیراً تا جایی پیش رفت که گفت: «اگر مقررات سخت‌گیرانه‌تری وضع نشود، سرمایه‌گذاران احتمالاً آسیب خواهند دید.» علاوه بر این، IRS (سازمان خدمات درآمد داخلی) نیز علاقه آشکاری دارد که سرمایه‌گذاران امکان ارایه گزارش موجودی ارز دیجیتال خود را هنگام ثبت مالیات داشته باشند. بنابراین، وجود قوانین مناسب می‌تواند تشخیص موارد فرار مالیاتی در این حیطه را برای IRS آسان‌تر کند. علاوه بر این، قوانین نظارتی می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال در این بازار بی‌ثبات نیز تأثیر بگذارد و تا حدی از نوسانات پیش‌بینی‌نشده آن بکاهد. به‌طور کلی، بسیاری از کارشناسان معتقدند قانون‌گذاری تصمیم مناسبی برای این صنعت است. بن وایس، مدیرعامل و یکی از ‌بنیان‌گذاران‌کوین فلیپ، پلتفرم خریدوفروش و شبکه خودپرداز ارزهای دیجیتال، در این خصوص می‌گوید: «قانون‌گذاری اعتماد مردم نسبت به ارزهای دیجیتال را بیشتر می‌کند. اما من فکر می‌کنم مساله‌ این است که باید برای آن وقت بگذاریم و آن را به‌درستی انجام دهیم.»

    پذیرش تکنولوژی‌های مختلف

 از جمله بیت‌کوین

هم حامیان و هم مخالفان بیت کوین، اخیراً آن را به اینترنت در سال ۱۹۹۷ تشبیه کرده‌اند. بیت‌کوین با نرخ رشد سالانه ۱۱۳ درصدی، در مقایسه با رشد ۶۳ درصدی اینترنت در آن زمان، در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. حتی اگر نرخ پذیرش بیت‌کوین نسبت به اینترنت نیز کند شود، بازهم تعداد کاربران آن به یک میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۴ و ۴ میلیارد تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱، السالوادور به عنوان اولین کشور، بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قانونی پذیرفت و همانطور که اخبار و اطلاعات نشان می‌دهد، مطمئناً آخرین آنها نخواهد بود. تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد از مردم السالوادور اکنون از کیف پول دولتی ارز دیجیتالِ چیوو استفاده می‌کنند. این در حالی است که تنها حدود ۳۰ درصد از مردم دارای حساب بانکی هستند. طبق گزارش اخیر بانک جهانی، تقریباً ۱.۷ میلیارد نفر به حساب بانکی دسترسی ندارند، با این حال ۱.۱ میلیارد نفر از آنها تلفن همراه دارند. از مدت‌ها پیش این روایت مطرح شده است که ارزهای دیجیتال می‌توانند راه‌حلی برای بانکداری بدون استفاده از بانک ارایه کنند. بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که ارزش کل بازار جهانی حواله، به ۶۸۹ میلیارد دلار افزایش یافته است که ۵۲۸ میلیارد دلار آن به کشورهای در حال توسعه تعلق دارد. علاوه‌ بر دستگاه‌های خودپرداز چیوو که در السالوادور نصب شده‌ است و کارمزدی دریافت نمی‌کند، ۵۰ دستگاه خودپرداز چیوو دیگر نیز در حال حاضر در سراسر ایالات متحده امریکا نصب شده است. در حال حاضر حدود ۲.۳ میلیون نفر از اهالی السالوادور در امریکا زندگی و کار می‌کنند. تخمین زده می‌شود که ساکنان این کشور سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار را صرف کارمزد حواله کنند. با وجود دستگاه‌های خودپرداز جدیدی که به این افراد امکان می‌دهد پرداخت‌های سریع و بدون کارمزد را به آن سوی مرزها داشته باشند می‌توان شاهد اولین مورد در بهبود وضعیت یک سیستم مالی قدیمی و پرهزینه بود که در آن از فناوری بلاک‌چین استفاده شده است. علاوه‌ بر السالوادور، اوکراین نیز برنامه‌های خود را برای قانونی کردن بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال اعلام کرده است. با توجه به اینکه کوبا، برزیل و پاراگوئه همگی در حال اقدام برای پذیرش این فناوری هستند. بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام‌شده با محوریت سرمایه‌گذاری نهادی، مشخص شد که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌ها، تحت مدیریت نهادی قرار دارد. این اعداد، نشان‌گر نرخ رو به رشدی مشارکت نهاد‌ها در این زمینه است.

    از نظر مفهومی، بیت‌کوین پوششی  در برابر تورم است

با سخت‌تر شدن وضعیت اشتغال و در نتیجه افزایش دستمزدها به‌همراه افزایش قیمت‌ کالاها در سراسر جهان، این احتمال تقویت شده که احتمالاً یک مشکل تورمی بزرگ در حال نمایان شدن است. در این شرایط، سرمایه‌گذاران بر اساس چشم‌انداز تورم به دو مکتب فکری تقسیم می‌شوند: دستهِ اول، آنهایی که معتقدند اثرات تورم ماهیت گذرایی دارد و گروه دوم سرمایه‌گذارانی که افزایش تورم را تهدیدی برای ثبات اقتصاد می‌بینند. از نظر مفهومی، بیت‌کوین پوششی در برابر تورم است. این همان چیزی است که از نظر یک اقتصاددان «دارایی واقعی» نامیده می‌شود؛ دارایی با عرضه محدود و مشخص که به دلار امریکا قیمت‌گذاری می‌شود. اگر عرضه دلار امریکا یا هر ارز فیات دیگری در حال افزایش باشد، این موضوع محتمل است که قیمت بیت‌کوین برخلاف سایر ارزهای فیات افزایش یابد، حتی اگر قدرت خرید آن راکد بماند. داده‌ها نشان می‌دهد که بیت‌کوین نقش خود را به عنوان یک سد تورمی آغاز کرده است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که رابطه بین بیت‌کوین و تورم در حال حاضر بهتر از رابطه طلا و تورم است. افزایش قیمت انرژی، نرخ بازنشستگی و خطرات ناشی از افزایش بیشتر دستمزدها، موجب شده است تا تورم بالاتر همچنان به عنوان یک خطر بالقوه باقی بماند. البته نمی‌توان با قاطعیت گفت که دقیقاً در پنج سال آینده چه اتفاقی برای تورم رخ خواهد داد. بنابراین افزودن بیت‌کوین و سایر «دارایی‌های واقعی» به‌منظور محافظت از سبد سرمایه‌گذاری در برابر خطرات ادامه‌دارِ تورم افسار گُسیخته، اقدامی محتاطانه محسوب می‌شود. جریان‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که بیت‌‌کوین شروع به بلعیدن سهم بازار طلا کرده و در حال حاضر ۹.۱ درصد از سهم بازار طلا را به خود اختصاص داده است. اخیراً شاهد بودیم که‌گری گنسلر، رییس SEC گفته بود: «همانطور که برخی در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند بیت‌کوین هم، اکنون ذخیره ارزشی است که مردم تمایل دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند.» این امر ماهیت بیت‌کوین را به عنوان یک «دارایی واقعی» اثبات می‌کند. از آنجایی که خطرات تورم در کوتاه‌مدت احتمالاً تشدید خواهند شد، بنابراین دیدن افزایش بهای بیت‌کوین و تصاحب جایگاه‌های بالاتر بازار توسط طلا در آینده، موضوع چندان عجیبی نخواهد بود. مجموعه‌ای از رویدادهای بالقوهِ حمایتی قیمت مانند بحث افزایش شفافیت‌های نظارتی، ریسک‌های تورمی، پذیرش و تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال می‌تواند به بهبود این روند کمک کند. این عوامل در عین حال زمینه را برای مشارکت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی در این نوع از دارایی‌ها نیز فراهم خواهد کرد.


 

ارسال نظر