فردای بیت‌کوین: بازیابی قیمت‌ها یا سقوط عمیق‌تر؟

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۰۲:۳۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۵۴۶۹
فردای بیت‌کوین: بازیابی قیمت‌ها یا سقوط عمیق‌تر؟

بیت‌کوین روز گذشته یک حرکت نزولی جدید را از زیر سطح ۵۰,۰۰۰ دلار آغاز کرد. اگر روند نزولی ادامه داشته باشد، ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد سقوط بیشتر قیمت‌ها باشیم. با وجود این، اخیراً پیش‌بینی‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بانکی را با سرعت زیادی کاهش دهد، بیت‌کوین این شانس را خواهد داشت که تا مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) قیمت ۳۳۳,۰۰۰ دلار را تجربه کند.

بیت‌کوین دو روز پیش در پیگیری روند صعودی خود ناموفق ظاهر شد و فروشندگان یک روند نزولی جدید را از زیر حمایت ۵۰,۰۰۰ دلاری آغاز کردند. ابتدا قیمت به زیر ۴۹,۲۰۰ و ۴۹,۰۰۰ دلار سقوط کرد و همین حرکت بازار را به سمت ناحیه نزولی سوق داد. در نزدیکی این ناحیه یک الگوی نزولی هم در ۴۹,۲۰۰ دلار حمایتی را تشکیل داده بود که شکسته شد. با ادامه روند نزولی قیمت به زیر ۴۸,۵۰۰ دلار سقوط کرد و در پایین‌ترین سطح به نزدیکی ۴۶ هزار دلار رسید. کف قیمتی در محدوده ۴۷,۳۰۵ دلار شکل گرفته و قیمت در حال تثبیت است. بیت‌کوین در حال حاضر زیر سطح ۴۹,۰۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته قرار دارد و اگر روند بازار صعودی شود، نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی قیمت در ۴۸,۲۰۰ دلار خواهد بود. 

۴۸,۵۰۰ دلار هم به عنوان اولین مقاومت کلیدی قیمت عمل خواهد کرد. علاوه بر این، سطح ۵۰ درصد اصلاحی فیبوناچی هم که در محدوده ۴۹,۷۰۰ دلار قرار دارد، می‌تواند به عنوان یک مقاومت کلیدی برای خریداران در نظر گرفته شود. عبور قیمت از ۴۹,۸۰۰ دلار می‌تواند آغازگر یک روند صعودی تازه باشد. ۵۱,۲۰۰ دلار هم احتمالاً به عنوان مانع بعدی پیش روی قیمت عمل خواهد کرد.  از سوی دیگر، اگر بیت‌کوین نتواند موقعیت خود را تا بالای ۴۹,۲۰۰ دلار بازیابی کند، ممکن است روند نزولی ادامه یابد. شکسته‌شدن حمایت ۴۷,۲۰۰ دلاری می‌تواند با سقوط قیمت به ۴۶,۵۰۰ دلار همراه باشد. ادامه‌ روند نزولی هم می‌تواند به ریزش بیشتر قیمت تا ۴۵,۵۰۰ دلار منجر شود.

    چگونه بیت‌کوین  به ۳۳۳ هزار دلار می‌رسد؟

اخیراً پیش‌بینی‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بانکی را با سرعت زیادی کاهش دهد، بیت‌کوین این شانس را خواهد داشت که تا مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) قیمت ۳۳۳,۰۰۰ دلار را تجربه کند. فیلب‌ فیلب، از بنیان‌گذاران پلتفرم معاملاتی دیسنتریدر، روز گذشته با انتشار پستی در توییتر یک پیش‌بینی از قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ ارایه کرد که نتیجه آن می‌تواند بسیار عجیب‌وغریب به نظر برسد. این پست مربوط به مدلی است که این تحلیل‌گر با استفاده از آن روند قیمتی سال گذشته را هم تقریباً پیش‌بینی کرده بود. با توجه به عملکرد نسبتاً دقیق مدل فیلب‌ فیلب در سال ۲۰۲۱، اگر همه‌چیز طبق معمول پیش برود، بیت‌کوین می‌تواند در طول شش ماه آینده سطوح قیمتی بسیار بالاتری را تجربه کند. 

کارشناسان انتظار دارند بانک مرکزی امریکا سال آینده دو مرتبه نرخ بهره را افزایش دهد؛ حرکتی که تأثیر آن از قبل در قیمت‌ها منعکس شده است. با این حال تغییر سیاست‌های بانک مرکزی هم می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد. فیلب‌ فیلب با تجزیه‌وتحلیل سطوح فیبوناچی و تاریخچه قیمت بیت‌کوین در چرخه‌های هاوینگ قبلی، به این نتیجه رسیده است که اگر مقامات بانک مرکزی امریکا تصمیم بگیرند نرخ بهره را با سرعت زیادی افزایش ندهند، قیمت بیت‌کوین می‌تواند از ۳۰۰,۰۰۰ دلار عبور کند. او گفته است: «برای افزایش شتاب قیمت تا این سطح، احتمالاً به یک تحول اساسی نیاز داریم که تحت‌تأثیر آن بانک مرکزی نتواند نرخ بهره بانکی و تورم را افزایش دهد و حاشیه‌ای امن برای جهش بیت‌کوین به وجود بیاید؛ اتفاقی که احتمالاً از قبل بر روند قیمت تأثیر گذاشته است.»

 نمودار مربوط به این پست که هم‌زمان با سقوط بیت‌کوین به 3,100 دلار در دسامبر ۲۰۱۸ (دی ۹۷) منتشر شده بود، نشان می‌دهد که از آن زمان تاکنون روند قیمت چقدر قابل‌پیش‌بینی بوده است. فیلب‌ فیلب به دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفته قیمت بیت‌کوین اکنون دقیقاً همان جایی است که پیش‌بینی شده بود. او در توییتر خود نوشته است: «برای اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۲ خواهد افتاد، به‌اندازه کافی ارز دیجیتال در اختیار ندارید.» نشانه‌های صعودی به بازار رسوخ کرده‌اند. با گذشت زمان شاخص‌های بیشتر و بیشتری نشان می‌دهند که بیت‌کوین می‌خواهد روند خود را به سمت بالا بشکند. ضمن اینکه حتی داده‌های مربوط به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر هم دلگرم‌کننده‌ هستند.

 برای مثال در ۲۷ دسامبر (۶ دی)، در نمای ۴ ساعته بازار بیت‌کوین یک کندل بالای میانگین متحرک 200 روزه بسته شد؛ این اولین‌باری است که چنین اتفاقی در ۶ هفته گذشته رخ می‌دهد.

 آخرین باری که روند صعودی بیت‌کوین به چنین جایگاهی رسیده بود، به اواخر ماه سپتامبر (شهریور) باز می‌گردد. در آن زمان بازار در ابتدای یک روند صعودی قرار گرفته بود که به رکوردشکنی قیمت و ثبت اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری منتهی شد. کارشناسان معتقدند آینده بازار سهام با توجه به کاهش ارزش دلار، روشن به نظر می‌رسد؛ حتی اگر نرخ بهره بانکی همانطور که انتظار می‌رود، افزایش یابد. جورج گامون، نویسنده خبرنامه سرمایه‌گذاری ربل کپیتالیست پرو، با شروع آخرین هفته از سال ۲۰۲۱، ابراز خوش‌بینی کرده است. او به تازگی گفته است: «تصور می‌کنم با رسیدن به انتهای ماجرای همه‌گیری کرونا در ماه‌های آینده، بازار سهام رشد کند. این موضوع به بانک مرکزی امریکا کمک می‌کند تا پس از رساندن تسهیل کمّی به صفر، نرخ بهره را افزایش دهد. 

پس از اینکه بازار این مساله را هضم کرد و متوجه شد که اقتصاد از دست رفته است، تأثیر افزایش نرخ‌ بهره نمایان خواهد شد. آثار مخرب آن هم ممکن است بسیار زیاد باشد.» در این سناریو، اتفاقی که برای بیت‌کوین می‌افتد، مشخص نیست. این مساله به همبستگی بیت‌کوین با بازار سهام بستگی دارد. علاوه بر این، باید دید که آیا بیت‌کوین همانطور که گامون می‌گوید، مانند مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) می‌تواند از یک رکود ناگهانی بازگردد یا خیر. صرف‌نظر از این موضوع، باور عمومی این است که بعد از عقب‌‌نشینی بیت‌کوین در ابتدای ماه دسامبر (آذر)، قیمت آن هنوز به اوج واقعی خود نرسیده است.

      سال جدید برای سرمایه‌گذاران پولکادات  چگونه خواهد بود؟ 

بنجامین کاون، تحلیل‌گر محبوب ارزهای دیجیتال، انتظار دارد که پولکادات با سرعت معقولی، در سال ۲۰۲۲ به اوج‌های تاریخی جدید دست پیدا کند. او معتقد است که پولکادات در مقایسه با سایر آلت کوین‌ها عملکرد قیمتی مطمئن‌تری دارد. کاون در قسمت جدید برنامه یوتیوبی خود نگاهی به بازار جفت‌ارز «پولکادات/ اتریوم» انداخته است تا بتواند قدرت پولکادات را به عنوان یک آلت‌کوین بررسی کند. به گفته کاون، درست است که قیمت پولکادات در برابر اتریوم بالا و پایین می‌شود، اما شرایط برای بسیاری از آلت‌ کوین‌ها به گونه است که به‌تدریج ارزش خود را در برابر اتریوم از دست می‌دهند و به جز سقوط چیز دیگری را تجربه نمی‌کنند. کاون در این باره می‌گوید: «چیزی که باید مورد توجه قرار دهیم و به دقت آن را زیرنظر داشته باشیم، قیمت پولکادات در برابر اتریوم است. یکی از معیارهای کلیدی‌ای که می‌تواند برتری یک آلت کوین را در برابر سایر ارزها مشخص کند، این است که حداقل قیمت آن در برابر اتریوم نوسان داشته باشد. اگر آلت کوینی نمی‌تواند در برابر اتریوم نوسان کند، پس چه خاصیتی دارد؟ در چنین شرایطی متحمل ریسک بیشتری می‌شوید اما سود کمتری دریافت می‌کنید! بنابراین با اینکه برای اظهارنظر در این رابطه کمی زود است، همچنان می‌توان امیدوار بود که قیمت پولکادات در برابر اتریوم بالا و پایین شود.» کاون افزود با اینکه عملکرد قیمتی پولکادات اخیراً به اندازه اوایل سال ۲۰۲۱ به‌یادماندنی نبوده، این ارز دیجیتال در حال ساخت یک چشم‌انداز صعودی برای بلندمدت است. 

او گفته شکسته‌شدن رکوردهای قیمتی پولکادات در سه ماهه اول یا دوم سال میلادی جدید، می‌تواند یک پیش‌بینی واقع‌‌بینانه باشد. کاون گفته است: «می‌دانیم که در چند ماه گذشته پولکادات در مقایسه با سایر شبکه‌های لایه اول، عملکرد خوبی نداشته است. با این حال همچنان معتقدم که به‌طور کلی قیمت در بازه‌های زمانی بلند‌مدت‌تر، در حال تشکیل کف‌های صعودی است. 

در واقع به نظر می‌رسد که قیمت در یک روند صعودی آهسته قرار گرفته است و در محدوده بین ۵۰ تا ۶۰ دلار به اوج خود می‌رسد.» او در ادامه افزود: «به نظرم حتی اگر روند قیمت بیت‌کوین نسبتاً صعودی باقی بماند که امیدوارم اینگونه باشد، بازهم ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا پولکادات بتواند به این سطوح بازگردد. سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۲ می‌تواند بازه زمانی مناسبی برای رسیدن قیمت به این سطوح باشد. امیدوارم پولکادات روند صعودی خود را حفظ کند و در سال ۲۰۲۲ شاهد رسیدن آن به اوج‌های تاریخی جدید باشیم.»

 

ارسال نظر