دنیای فناوری

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۴:۵۳:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۳۸۶

اپل درگاه سیم‌کارت را از خانواده آیفون ۱۴ حذف می‌کند

چند روز پیش خبری مبنی بر حذف درگاه فیزیکی سیم‌کارت از آیفون ۱۵ پرو منتشر شد، اما حالا اطلاعات جدید زمان چنین کاری را زودتر اعلام کرده. در حقیقت به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد از سری آیفون ۱۴ دست به چنین کاری بزند و احتمالا نسل بعدی آیفون‌ها را بدون چنین درگاهی روانه بازار کند. طبق گزارش جدید «مک رومرز»، اپل به اپراتورهای اصلی امریکا توصیه کرده که در سپتامبر ۲۰۲۲ برای عرضه گوشی‌هایی آماده شوند که تنها از eSIM پشتیبانی می‌کنند. منبع این گزارش، سند مربوط به چنین توصیه‌ای را در اختیار این وب‌سایت قرار داده، اما به‌طور خاص در این سند به اپل یا حتی آیفون اشاره‌ای نشده است. به نظر می‌رسد به عنوان بخشی از این برنامه، برخی اپراتورهای امریکایی تعدادی از مدل‌های آیفون ۱۳ را از فصل دوم ۲۰۲۲ بدون درگاه سیم‌کارت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در حال حاضر گوشی‌های آیفون ۱۳ که در اپل استورها یا وب‌سایت اپل در امریکا به فروش می‌رسند، فاقد چنین درگاهی هستند و کاربران معمولا با روشن کردن آیفون و از طریق eSIM می‌توانند طرح سلولار مدنظرشان را فعال کنند. از آنجایی که در سند جدید سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان ددلاین حذف درگاه فیزیکی سیم‌کارت اعلام شده، احتمالا برخی مدل‌های آیفون ۱۴ بدون چنین درگاهی از راه می‌رسند و یکسال زودتر از پیش‌بینی قبلی مبنی بر حذف درگاه سیم‌کارت از مدل‌های پرو آیفون ۱۵، با این موضوع روبرو می‌شویم. البته این احتمال وجود دارد که اپل تنها در امریکا دست به چنین کاری بزند و از آیفون ۱۵ تصمیم بگیرد برای تمام بازارها درگاه سیم‌کارت را حذف کند. ای‌سیم یک سیم‌کارت دیجیتال است که از طریق آن و بدون نیاز به سیم‌کارت نانو می‌توان طرح‌های سلولار را فعال کرد. البته همان‌طور که بالاتر گفتیم، چنین فناوری و سرویسی در تمام کشورها از جمله ایران در دسترس نیست و به‌طور تجاری عرضه نشده است. اپل اگر تصمیم به حذف درگاه فیزیکی سیم‌کارت از آیفون‌ها بگیرد، کاربران در برخی کشورها دیگر قادر به استفاده از آنها نخواهند بود. البته به احتمال بسیار زیاد کوپرتینویی‌ها به یک‌باره این درگاه را از تمام آیفون‌ها در تمام کشورها حذف نمی‌کنند، با این حال در آینده نه چندان دور کاربران باید منتظر خداحافظی کامل با درگاه سیم‌کارت در گوشی‌های اپل باشند. با توجه به نفوذ بالایی که اپل و آیفون‌ها در بازار جهانی دارند، احتمالا بزودی اکثر اپراتورهای جهان آماده عرضه چنین محصولاتی خواهند شد.

اپل مدیر بخش ارتباطات واقعیت افزوده متا را استخدام کرده است

در میان رقابت غول‌های فناوری بر سر حوزه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی و افزوده، اکنون گفته می‌شود اپل، رییس بخش ارتباطات واقعیت افزوده متا (فیسبوک سابق) را برای پروژه هدست واقعیت افزوده خود استخدام کرده است. آنطور که «مارک گورمن» از بلومبرگ در خبرنامه Power On خود گزارش می‌دهد، غول فناوری مستقر در کوپرتینو که هم‌اکنون شایعات بسیار زیادی درباره هدست واقعیت مجازی آن شنیده می‌شود، «آندریا شوبرت»، مدیر بخش ارتباطات و روابط عمومی متا را به استخدام خود درآورده است.

     برنامه‌های اپل  برای هدست واقعیت ترکیبی

تاکنون بلومبرگ در گزارش‌های قبلی خود ادعا کرده بود که هدست واقعیت افزوده اپل می‌تواند متن، ایمیل، نقشه، بازی و موارد دیگری را از طریق نمایشگرهای هولوگرافیک تعبیه شده در لنز آن به کاربران نمایش دهد. گورمن همچنین سال گذشته فاش کرده بود که غول فناوری برای دستگاه‌های واقعیت افزوده خود دو استراتژی عینک واقعیت افزوده و هدست واقعیت ترکیبی را درنظر گرفته است. آخرین شایعات منتشرشده درباره این هدست حاکی از آن هستند که دارای دو نمایشگر 8K برای نمایش تصاویر با وضوح فوق‌العاده بالا خواهد بود. «مینگ-چی کو»، تحلیلگر شناخته شده محصولات اپل نیز معتقد است که هدست ترکیبی این شرکت به حسگرهای سه‌بعدی پیشرفته مجهز خواهد بود که علاوه بر تشخیص اشیاء، می‌تواند حرکات دست کاربران را نیز شناسایی کند. کو در ابتدا اعتقاد داشت که عینک واقعیت مجازی اپل به‌شدت به آیفون متکی خواهد بود، با این حال او اکنون گفته است که این دستگاه دارای یک تراشه پیشرفته داخلی خواهد بود تا بدون نیاز به گوشی وظایف خود را انجام دهد. 

 

ارسال نظر