تعادل ماینرها فروشنده بیت‌کوین نیستند

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۰:۴۲:۵۰
کد خبر: ۱۸۵۳۴۲
تعادل ماینرها  فروشنده بیت‌کوین نیستند

داده‌های تازه نشان می‌دهد که موجودی ماینرهای بیت‌کوین به بالاترین سطح خود در شش ماه گذشته رسیده است. آن‌طور که پیداست میزان برداشت بیت‌کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال نیز در حال افزایش است. این در حالی است که موضوع مورد علاقه این روزهای سرمایه‌گذاران رمزارزها، قیمت بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱ است و البته باتوجه به اینکه قیمت پایانی سال ۲۰۲۰، ۲۱ هزار دلار بود، تا همین الان رشد یک ساله بیت‌کوین حدود ۱۴۳ درصد بوده است. از زمان افزایش فشار فروش بیت‌کوین در اواسط سال جاری میلادی، ذخایر ماینرهای این ارز دیجیتال به‌تدریج در حال افزایش بوده و در حال حاضر حجم کل دارایی‌های آنها به بیشترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده است. علاوه بر این، داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد که میزان انباشت بیت‌کوین، به رکورد ماه سپتامبر (شهریور) رسیده است. این اوج تاریخی درست قبل از رکوردشکنی قیمت بیت‌کوین به ثبت رسیده بود. در ماه ژوئن (تیر)، اکثر ماینرهای بیت‌کوین بخش‌ قابل‌توجهی از دارایی‌های خود را در مدت‌زمانی نسبتاً کوتاه، به فروش رساندند. این کار ماینرها تأثیر بدی بر قیمت بیت‌کوین گذاشت. پیش از آن هم بیت‌کوین از اوج قیمتی خود در ماه آوریل (فروردین) عقب‌نشینی کرده بود، با این حال روند نزولی ادامه پیدا کرد و قیمت در نهایت به زیر ۳۰,۰۰۰ دلار رسید. از آن زمان تاکنون، ماینرها موضع خود را تغییر داده‌اند و بیت‌کوین بیشتری انباشت می‌کنند. انباشت مداوم ماینرها باعث شد موقعیت آنها در ابتدای ماه دسامبر (آذر) بهبود یابد، به‌طوری که موجودی آنها در حال حاضر به بیشترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده است. به‌گفته شرکت تحلیلی کریپتو کوانت دیدگاه آنها نسبت به بیت‌کوین همچنان «بسیار صعودی» است. این ادعا را می‌توان با توجه به این واقعیت تأیید کرد که موجودی فعلی ماینرها بیشتر از موجودی آنها در ماه اکتبر (اوایل آبان) است؛ زمانی که قیمت بیت‌کوین به ۶۹,۰۰۰ دلار رسیده بود. یکی از تحلیلگران این شرکت گفته است: «با اینکه رقم خالص موجودی ماینرها گاهی تغییر می‌کند، روند انباشت بیت‌کوین هرگز تغییر نکرده است.»

    سرمایه‌گذاران بزرگ، مقدار  زیادی بیت‌کوین از صرافی‌ها برداشته‌اند

یکی دیگر از نشانه‌های صعودی‌ای که این شرکت به آن اشاره کرده، این است که سرمایه‌گذاران بزرگ مقدار قابل‌توجهی بیت‌کوین از صرافی‌های متمرکز برداشته کرده‌اند. این شرایط بسیار شبیه به ماه سپتامبر (شهریور) است که پس از آن قیمت بیت‌کوین در عرض چند هفته ۷۰ درصد افزایش یافت. جدا از مساله انباشت بیت‌کوین‌، ماینرهای این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تغییرات زیادی را پشت‌ سر گذاشتند. در چند ماه اول سال همه‌چیز ایده‌آل بود و قیمت بیت‌کوین هم پیوسته افزایش ‌می‌یافت؛ اما شرایط ماینرها زمانی تغییر کرد که چین مجدداً تمام فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد و به سراغ مزارع استخراج رفت. پرجمعیت‌ترین کشور جهان، در حالی دست به چنین کاری زد که ۶۰ درصد از هش‌ریت شبکه بیت‌کوین را در اختیار داشت. به همین خاطر، ماینرها مجبور شدند دستگاه‌های خود را خاموش کنند و به‌دنبال مکان جدیدی برای ادامه فعالیت‌های خود بگردند. این اتفاق درست در ماه ژوئن (خرداد) و هم‌زمان با افزایش فشار فروش در بازار بیت‌کوین رخ داد. پس از اینکه ماینرها به خانه‌های جدید خود در نیم‌کره غربی مهاجرت کردند، هش ریت بیت‌کوین هم بهبود یافت. داده‌های تازه نشان می‌دهد که هم‌اکنون سهم چین از هش ریت شبکه بیت‌کوین‌، تقریباً به صفر درصد رسیده است. در حال حاضر امریکا، روسیه و قزاقستان بیشترین سهم را از هش ریت شبکه بیت‌کوین در اختیار دارند.

    هدیه ۵۰ هزار دلاری بیت‌کوین  در شب کریسمس

احسان عاشوری، کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی اظهار کرد: داده‌های آماری نشان می‌دهد که پس از آنکه بیت‌کوین در روز ۲۴ دسامبر به بالاترین قیمت این چند وقت اخیر، یعنی سطح قیمت ۵۱٫۵۰۰ دلار رسید، در روزهای آتی با سطح حمایتی ۵۰ هزار دلار سر و کله بزند و در همین حدود بماند. به نظر می‌رسد جفت ارز بیت‌کوین/دلار در تعطیلات سال نوی میلادی روزهای آرامی را پشت سر بگذارد، اگرچه نقدینگی کوچکی که وارد بازار شده، هنوز خودش را به‌صورت نوسانات قیمتی نشان نداده است. وی ادامه داد: البته پنتوشی، یکی از تریدرهای مشهور دنیای رمزارزها، پشی‌بینی می‌کند که خرس‌های بازار سعی دارند قیمت بیت‌کوین را تا ۴۶ هزار دلار کاهش دهند، فقط برای اینکه دوباره در این سطح خرید کنند. او معتقد است که در حال حاضر خرس‌ها در حالت حمله هستند. آنها قصد دارند قیمت بیت‌کوین را تا ۴۶ هزار دلار پایین بیاورند، اما در این سطح سفارش خرید زیادی وجود دارد و از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. احتمالا خرس‌ها در این سطح دوباره اقدام به خرید می‌کنند. این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال خاطرنشان کرد: با این حال، موضوع مورد علاقه این روزهای سرمایه‌گذاران رمزارزها، قیمت بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱ است. باتوجه به اینکه قیمت پایانی سال ۲۰۲۰، ۲۱ هزار دلار بود، تا همین الان رشد یک ساله بیت‌کوین چیزی حدود ۱۴۳ درصد بوده است. عاشوری ادامه داد: در پایان سال میلادی، اخبار مثبت و منفی، هر دو با هم به سراغ بیت‌کوین آمده‌اند. هفته گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) درخواست شرکت‌های والکری و کرایپتون را برای راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین را رد کرد. از طرفی سناتور سینتیا لومیس که از طرفداران بیت‌کوین است، قصد دارد لایحه‌ای جامع درباره قانون‌گذاری رمزارزها و شیوه دریافت مالیات از رمزارزها را ارایه کند. به هر حال اگر ETF بیت‌کوین تایید شود، خبری خوشایند برای بازار رمزارزها خواهد بود. وی گفت: اما امریکا تنها کشوری نیست که به‌صورت جدی به‌دنبال قانون‌گذاری رمزارزها باشد. ترکیه نیز درصدد است قانونی برای استفاده درست از رمزارزها ارایه کند. اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی گفته که انتظار دارد کشورش با مدل جدید اقتصادی، جهشی رو به جلو داشته باشد و در اولین قدم، قانونی برای ترویج استفاده درست از رمزارزها ارایه خواهد داد. در ایران نیز مقررات جدید تامین برق مراکز مجاز استخراج رمزارز با استفاده از منابع تجدیدپذیر منتشر شده است. اولین مرحله از فرآیند استخراج رمزارز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اخذ موافقت ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) است؛ به این معنی که نیروگاه غیردولتی تولید انرژی الکتریکی از منابع انرژی تجدیدپذیر که قصد دارد انرژی تولیدی خود را به استخراج رمزارز اختصاص دهد، باید دارای «قرارداد» با ساتبا باشد.

    ری دالیو: قیمت بیت‌کوین   به یک میلیون دلار نمی‌رسد

با وجود این، ری دالیو، مدیرعامل شرکت بریج واتر اسوشیتس، با حضور خود در پادکست اخیر لکس فریدمن، درمورد ارزهای دیجیتال صحبت کرده است. او در این پادکست اشاره کرد که تلاش ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای فرستادن دوج کوین به ماه، «جذاب» است. وی بیت‌کوین را به عنوان «پول جایگزین» می‌بیند و پیش‌بینی می‌کند که به‌دلیل چاپ بی‌رویه دلار، یک رقابت بر سر پول جایگزین بین بسیاری از ارزها (نه فقط ارزهای دیجیتال) ایجاد می‌شود و بیت‌کوین بخشی از این رقابت خواهد بود. به عقیده او، طلا همچنان یک «انبار ثروت» ارجح است، زیرا هزاران سال است که به‌طور جهانی به عنوان پول شناخته می‌شود و سومین دارایی بزرگ در ذخایر بانک‌های مرکزی سراسر جهان است. وی همچنین اظهار می‌کند که بهای بیت‌کوین به یک میلیون دلار نخواهد رسید، زیرا فکر نمی‌کند که ارزش بیت‌کوین از طلا فراتر رود. در مقابل، کاپو، استراتژیست بازار ارزهای دیجیتال، هم نگاهی به بازار بیت‌کوین انداخته و میزان تقاضای موجود در صرافی اف‌تی‌ایکس را تحلیل کرده است. با نگاه به نقشه حرارتی بیت کوین که عمق نقدینگی در بازار را مشخص می‌کند، کاپو می‌گوید کاربران اف‌تی‌ایکس مشتاق ورود به بازار بیت کوین هستند. کاپو در این خصوص گفته است: «معامله‌گران صرافی اف‌تی‌ایکس تقاضای خود را بیشتر از قبل می‌کنند. این یک نشانه صعودی است و به این معنی نیست که آن سفارش‌ها قبلاً تکمیل شده‌اند.» کاپو می‌گوید در کوتاه‌مدت انتظار دارد که بیت‌کوین به ۵۵,۰۰۰ دلار برسد. او درباره فعالیت کلی بازار ارز دیجیتال نیز گفته است که انتظار دارد چرخه صعودی حداقل تا ابتدای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند. این تحلیل‌گر بازار ارز دیجیتال گفته است: «به عقیده من این چرخه صعودی طولانی‌تر از چیزی خواهد بود که بیشتر مردم انتظارش را دارند و روند بازار در سال ۲۰۲۲ حداقل تا ماه آوریل (فروردین) صعودی خواهد بود.»

 

ارسال نظر