اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۱:۵۳:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۳۰۴

تیک تاک با کنار زدن گوگل محبوب‌ترین دامنه اینترنتی شد

تیک‌تاک شبکه اجتماعی ویدئومحور چینی جایگاه گوگل به عنوان محبوب‌ترین دامنه اینترنتی در ۲۰۲۱ را از آن خود کرده است. به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از گیموچاینا، قبلا تیک‌تاک اعلام کرده بود در فهرست پردانلودترین اپ‌های موبایل در ۲۰۲۱ میلادی نیز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. طبق گزارشی که موسسه امریکایی کلودفل منتشر کرده تیک‌تاک در فهرست وب‌سایت‌های پر‌بازدید سال گذشته در رده هفتم یا هشتم قرار داشت، اما اکنون جایگاه آن ارتقا یافته و با کنار زدن گوگل در ۲۰۲۱ در رتبه نخست قرار گرفته است. موسسه کلودفلر یک شرکت زیرساخت و امنیت وب امریکایی است که یک شبکه تحویل محتوا، کاهش حملات DDoS سرویس‌های امنیتی اینترنت را فراهم می‌کند. همچنین این شرکت با استفاده از ابزار خود به نام رادار کلودفلر، داده‌ها را ردیابی می‌کند. طبق گزارش مذکور تیک‌تاک نخستین‌بار در ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ میلادی جایگاه نخست بیشترین ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داد. اما این رویداد فقط یک روزه بود. تیک‌تاک ادعا می‌کند چند روز در ماه‌های مارس و می‌‌نیز در صدر فهرست مذکور قرار داشته است. اما پس از ۱۰ آگوست ۲۰۲۱ میلادی تیک‌تاک بیشتر روزها در صدر فهرست پلتفرم‌هایی با بیشترین ترافیک اینترنت قرار داشت. در این میان گوگل جایگاه نخست فهرست را چند روز از تیک‌تاک پس گرفت. اما در ماه‌های اکتبر و نوامبر اپلیکیشن چینی دوباره در صدر فهرست محبوب‌ترین دامنه‌های اینترنتی ۲۰۲۱ قرار گرفت.

مایکروسافت هم از حضور در CES عقب‌نشینی کرد

مایکروسافت، گوگل و جنرال موتورز اعلام کرده‌اند به دلیل شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۲ حاضر نمی‌شوند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، مایکروسافت اعلام کرد از حضور فیزیکی در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی ۲۰۲۲ (CES) خودداری می‌کند. این نمایشگاه ماه آینده میلادی برگزار می‌شود و نگرانی‌هایی درباره شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در آن وجود دارد. این شرکت پس از بررسی آخرین داده‌های مربوط به کووید۱۹ تصمیم گرفته در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی شرکت نکند. در این میان مقامات نمایشگاه مذکور اعلام کردند مراسم از ۵تا۸ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی با اقدامات ایمنی شدیدی برگزار می‌شود. این اقدامات شامل الزام به واکسیناسیون، استفاده از ماسک و در دسترس قرار گرفتن تست‌های کووید۱۹ است. البته مایکروسافت تصمیم دارد به‌طور دیجیتالی در نمایشگاه حضور یابد. پیش از مایکروسافت نیز شرکت‌های دیگری از جمله جنرال موتورز و گوگل اعلام کردند از حضور در نمایشگاه مذکور خودداری می‌کنند. واحد خودروهای خودران گوگل (وایمو) نیز اعلام کرد در نمایشگاه حاضر نمی‌شود. در این میان نشریه انگجت نیز در خبری اشاره کرد لنوو نیز به‌طور فیزیکی در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی حضور نخواهد داشت. آمازون، متا، توییتر و تی موبایل نیز از حضور در نمایشگاه مذکور خودداری کرده‌اند.

کاخ سفید خواستار توجه شرکت‌های نرم‌افزاری به امنیت سایبری شد

کاخ سفید اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نامه‌ای به شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها ارسال کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در این نامه از مخاطبان خواسته شده تا راه‌های بهبود امنیت دیجیتال را مورد بحث و بررسی قرار دهند. این آخرین نشانه از نگرانی فزاینده دولت امریکا در مورد امنیت سایبری است. ایالات متحده در سال جاری متحمل چندین حمله سایبری بزرگ شده و در نتیجه این امر هزاران سند و داده محرمانه متعلق به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی امریکا در معرض دید هکرها قرار گرفته است. بسیاری از این اسناد با روسیه و چین ارتباط دارند. در یکی از این عملیات هکری که سال گذشته رخ داد و به روسیه نسبت داده شد، نرم‌افزاری متعلق به شرکت SolarWinds هک شد و هکرها توانستند به داده‌های هزاران شرکت و اداره دولتی که از نرم‌افزار سولارویندز استفاده می‌کردند دسترسی داشته باشند. هکرها به ایمیل‌های وزارت خزانه‌داری، دادگستری و بازرگانی ایالات متحده و سایر آژانس‌ها هم دسترسی پیدا کردند. در یک حمله جداگانه، بیش از ۲۰۰۰۰ سازمان امریکایی از طریق یک وصله نرم افزاری معیوب مورد استفاده در نرم‌افزار ایمیل مایکروسافت در معرض خطر قرار گرفتند. دولت ایالات متحده معتقد است که این کار توسط یک گروه جاسوسی سایبری به نام هافنیوم انجام شده و ادعا می‌کند این گروه با دولت چین ارتباط دارد. در نامه سالیوان در این زمینه آمده است: «حوادثی مانند سولارویندز و هافنیوم نشان می‌دهد دشمنان استراتژیک امریکا فعالانه از آسیب‌پذیری‌ها برای اهداف مخرب سوءاستفاده می‌کنند.» در ماه ژانویه آن نوبرگر، معاون مشاور امنیت ملی امریکا در حوزه امور سایبری و فناوری‌های نوظهور، میزبان یک نشست یک روزه با مقامات شرکت‌های مسوول در حوزه پروژه‌های منبع باز و امنیت خواهد بود. کاخ سفید می‌گوید حملات سایبری هم از نظر فراوانی و هم از نظر تأثیر افزایش یافته و همین امر دولت امریکا را بر آن داشت تا در ماه مه فرمان اجرایی جدیدی صادر کند تا استانداردهای نرم‌افزاری تازه‌ای برای حفظ امنیت سایبری سازمان‌های دولتی وضع شود. 

 

ارسال نظر