ایران به دنبال توفیق در مذاکرات

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۰۰:۵۳:۰۹
کد خبر: ۱۸۵۰۰۲
ایران به دنبال توفیق در مذاکرات

 «دلیل تعارضاتی که میان روایت‌های ارایه شده از سوی هیات ایرانی مذاکره کننده با روایت هیات‌های آمریکایی، اروپایی و روسی وجود دارد، چیست؟»این پرسشی که خبرنگار «تعادل» در جریان گفت‌وگو با سخنگوی دولت با استفاده از آن تلاش کرد، تصویری شفاف از واقعیت موجود در مذاکرات به دست بیاورد. واقع آن است که بعد از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 4+1 و آمریکا، روایت‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد از سوی طرف‌های مختلف حاضر در مذاکرات ارایه شد. از یک طرف مذاکره کنندگان کشورمان اشاره کردند، طرف‌های مقابل در حال بررسی 2سند ارایه شده از سوی ایران برای برداشتن تحریم‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی برای بازگشت به تعهدات برجامی هستند. از سوی دیگر اما مقامات اروپایی و آمریکایی، تاکید کردند، ایران پذیرفته در چهارچوب 6دور قبلی، مذاکرات را دنبال کند و این روند در حال پیگیری است. سخنگوی دولت اما در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل»، گفت: از اول هدف و برنامه ایران از مذاکرات کاملا شفاف و روشن بود. تحریم‌‌های ظالمانه وغیرقانونی علیه مردم ایران وضع شد و دولت‌های ما به ویژه دولت سیزدهم نسبت به لغو و برداشتن این تحریم‌ها کاملا جدی است. چون این اقدام را سلب حقوق حقه مردم ایران می‌داند. بهادر جهرمی در ادامه داد: طرفهای غربی که واضعان همین تحریم‌ها بودند استمرار بر ادامه تحریم دارند و ما هر روز شاهد افزودن موارد تحریمی هستیم. طبیعی است طرف‌هایی که میز مذاکره و توافق را ترک می‌کنند، علاقه‌ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند و از هر گونه ابزار برای ارایه اظهارات نادرست کوتاهی نخواهند کرد. شاهد هستیم که روایت‌های جلسات تحریف می‌شود طوری که مقام ارشد روسی از تحریف حرف‌های خود گلایه کرد.سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایران روایت صحیح از مذاکرات دارد که از دکتر باقری تشکر می‌کنم که سعی می‌کند واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند. رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین گفت: طرف‌های غربی اگر به دنبال برداشتن رفع تحریم باشند، مذاکرات هم موفقیت آمیز خواهد بود. همه پیشنهادهای تیم مذاکره کننده ما در چارچوب مذکرات قبلی است. ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. همه اقدامات و پیشنهادات در چارچوب همان مذاکرات قبلی است هدف‌گیری مشخص آن هم لغو همه تحریم‌هاست. اگر طرف‌های غربی نسبت به رفع تحریم‌ها اراده جدی نشان دهند، حتما توافق انجام می‌شود.

  اولویت تکمیل طرح‌های نیمه تمام

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه دورنمای دولت برای بودجه 1401 رشد 8درصدی است خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آتی خواهیم بود. دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد بلکه کارویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام سال آینده در کشور خواهیم بود.علاوه بر این دولت با حذف هزینه‌های غیرضرور و حذف هزینه‌های ۱۵ درصدی جاری سعی کرد، هزینه را به بخش عمرانی ببرد.بهادری حذف فقر مطلق را از دستورات رییس‌جمهور عنوان کرد و گفت: حقوق پرداختی مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد دو برابر حقوق کارمندان افزایش یافته است. علاوه بر این صندوق مسکن محرومان برای تحقق و توسعه عدالت اجتماعی تشکیل می‌شود. سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام دولت برای حل بحران خشکسالی گفت: هزینه‌های تامین آب از ۹ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین سال آتی آغاز اجرای ۲ میلیون مسکن از ۴ میلیون مسکن است‌. وی اشاره کرد: در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.بهادری جهرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق کارمندان پلکانی و به نفع کم درآمدها پیش‌بینی شده است، گفت: در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمدها است برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین ۳۰ درصد و در نهایت (پردرآمدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

  خزانه خالی نبود، مقروض بود

بر اساس اعلام سخنگوی دولت، کسانی بانیان وضع موجود هستند، نباید از دولت انتقاد کنند. اظهارنظری که بازتاب‌های فراوانی در فضای مجازی پیدا کرد و بازار تحلیل در خصوص آن گرم شد. بهادری جهرمی اولویت دولت را کار برای مردم و درگیر نشدن در مسائل حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: وی تصریح کرد: بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند . بدنه اجتماعی و خبرنگاران می‌توانند نقد داشته باشند اما بانیان باید پاسخ دهند. اولویت و اهتمام دولت پاسخگویی به ناقدان، مردم، اصحاب رسانه و نخبگان است اما بانیان وضع موجود باید پاسخگو باشند و اینکه بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه تنها دولت، مردم هم این را برنمی‌تابند و طبیعی نمی‌داند. او در پاسخ به اظهاراتی که نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل در خصوص پُر بدون خزانه مطرح کرده بود اضافه کرد: به‌طور خاص درباره بحث خزانه نه اینکه دولت اشاره بکند، نمایندگان مجلس هم گفتند که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد. من احتمال می‌دهم جناب آقای نوبخت به واسطه اینکه مدیریت خزانه با ایشان نبوده، احتمالاً منظورشان این بود که سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌هایی را به این میزان صادر کرده است.دولت سیزدهم تعهدات متعددی را به‌طور منظم و ماهانه از گذشته تسویه می‌کند و بخشی از آن هم تخصیص‌هایی بوده که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده و در حقیقت به دولت آتی تکلیف واگذار شده است. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه تصور می‌کنم شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته باشد، گفت: توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته، جویا شوند که در اولین جلسه‌ای که در حضور رییس‌جمهور جدید تشکیل شد، مباحث آن جلسه پیرامون چه بود و وضعیت خزانه چگونه بوده است.به نظرم پاسخ از آنجا روشن حاصل خواهد شد.

  شکل تخصیص ارز ترجیحی تغییر کرده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارز ترجیحی گفت: رسالت و تکلیف دولت تامین کالاهای اساسی مثل گندم، برنج، آرد، روغن و ذرت و یا داروها و اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مردم است و در این دوره روش این تامین متفاوت طراحی می‌شود.روشی که در گذشته برای تامین کالاهای اساسی در نظر گفته شده بود، اختصاص ارز ترجیحی بود. دولت به دنبال روشی بود که این تامین منابع یا اختصاص منابع به صورت شفاف‌تر بدون ایجاد زمینه‌های رانت، به نوعی به سمت قشر آسیب‌پذیر هدایت شود.رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: این تدبیر در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده که جبران هزینه‌های تامین کالاهای اساسی هر چه پیش‌تر می‌رود، به سمت حلقه‌های آخر نزدیک شود. این کاررانت را کاهش و شفافیت در توزیع را افزایش می‌دهد و توزیع عادلانه‌تر‌ی در تخصیص ایجاد خواهد کرد.بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه موضوع حمایت از تامین کالاهای اساسی هرگز حذف نمی‌شود، گفت: حمایت از تامین کالاهای اساسی رسالت دولت بوده و هست و شیوه تامین آن شفاف‌تر و غیررانتی می‌شود. به همین منظور منابع لازم در بودجه برای تامین آن در نظر گرفته شده که به روش‌های مختلف به سمت حلقه‌های آخر در ۱۴۰۱ توزیع خواهد شد.

  افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازان بود

سخنگوی دولت درباره افزایش خودرو گفت: در خصوص صنعت خودرو در چهار جلسه ستاد تنظیم بازار به اشکالات صنعت خودرو پرداخته شد.وی افزایش عرضه خودرو، با هدف کنترل قیمت خودرو از سوی بازار را یکی از برنامه‌های مهم دانست و تاکید کرد: با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا بازار به تعادل می‌رسد.بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال قیمت گذاری دستوری نیست، گفت: البته در همین راستا پیش شرط‌هایی برای خودرو‌سازان به منظور افزایش عرضه خودرو در بازار و بهبود کیفیت خودروها در نظر گرفته شده است. نگاه دولت این است که خودروسازها به سمت فضای رقابتی بروند. تا زمانی‌که قیمت‌گذاری دستوری باشد رقابت شکل نمی‌گیرد و باید به تدریج با افزایش عرضه و نزدیک کردن عرضه و تقاضا این قیمت‌گذاری دستوری کاهش پیدا کند.بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور رییس‌جمهور چرا شاهد افزایش قیمت ۱۸درصدی خودروها بودیم، گفت: دستور رییس‌جمهور طبیعتا این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره‌ای افزایش پیدا نکند بلکه فرایند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می‌شد که این اقدام انجام نشده بودوی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازی بود، گفت: این امر البته مشروط به این بود که آورده آن برای مردم ملموس باشد و اینکه خودرو در اختیار دلال یا سوداگر قرار نمی‌گیرد. در این راستا برای عرضه تدابیری اندیشیده شد تا شاهد رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی باشیم.

  بازداشت اخلالگران ارزی

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت ارز گفت: در زمینه ارز جلسات متعددی با حضور معاون اول رییس‌جمهور و نماینده دادستانی تشکیل و اقدامات متعدد از جمله بازداشت اخلالگران ارز انجام شد.بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه چرا با ارز ۲۹ هزار تومانی شاهد افزایش ۱۰۰ میلیونی خودرو و دست بردن به جیب مردم هستیم، گفت: سهامداران خودروسازان هم مردم هستند. باید دید حق و عدالت چیست. با نرخ تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد براساس نرخ تورم بخشی موافقت شد.

پراید دو سال است روی خط تولید نیست و بحث افزایش قیمت روی خودروهایی است که در خط تولید هستند.


 

ارسال نظر