سقوط ۱۰ هزار دلاری بیت‌کوین در عرض یک ساعت

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۲:۵۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۴۶۸۰
سقوط ۱۰ هزار دلاری بیت‌کوین در عرض یک ساعت

قیمت بیت‌کوین روز گذشته با سقوطی ۱۷ درصدی به زیر ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد و سپس با سرعت تا سطح ۴۷,۰۰۰ دلار بازیابی شد. بیت‌کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته و این سقوط، دیگر ارزهای بازار را هم تحت‌تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت نرخ بیکاری در امریکا به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا و حرکت بانک مرکزی این کشور به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی، بر قیمت دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین و سهام تأثیر منفی گذاشته است و به گفته مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌، فرار مردم از دارایی‌های با ریسک بالا و کوچ آنها به سمت دارایی‌های باحداقل‌ ‌ریسک، می‌تواند از دلایل این سقوط باشد.  قیمت بیت‌کوین روز گذشته تقریباً در عرض یک ساعت حدود ۱۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح به ۴۲,۰۰۰ دلار رسید. پس از برخورد با این سطح، قیمت به سرعت بازیابی شد و پس از آن هر واحد از این ارز دیجیتال حدود ۴۷,۹۰۰ دلار معامله می‌شد. بیت‌کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته‌ است. ریزش قیمت بیت‌کوین دیگر ارزهای بازار را هم تحت‌تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. 

    بیت‌کوین به زیر ۴۲ هزار دلار سقوط کرد

به‌دنبال روند نزولی روز گذشته بازار ارزهای دیجیتال، روز گذشته قیمت بیت‌کوین با کاهشی ۲۲ درصدی به نزدیکی ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد. روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال تقریباً پس از آن آغاز شد که روز جمعه اداره کار امریکا اعلام کرد نرخ بیکاری در این کشور از ۴.۶ درصد ماه گذشته به ۴.۲ درصد در ماه نوامبر (آبان) سقوط کرده است؛ این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری در امریکا از فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند کاهش بیکاری در امریکا و بازگشت این نرخ به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، می‌تواند به بانک مرکزی این کشور کمک کند تا سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی بازگرداند و سرعت چاپ دلار را کمتر از قبل کند؛ اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به‌دنبال آن کاهش قیمت بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود. جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود که ممکن است سیاست‌های پولی تسهیلی این کشور سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت به حالت عادی بازگردد. 

با وجود ریزش ارزش دلاری بیت‌کوین و ترسی که بازار را فراگرفته است، طبق معمول عده‌ای از معامله‌گران از این اصلاح به عنوان فرصتی برای خرید در کف‌های قیمتی استفاده می‌کنند. نجیب بوکلیه، رییس‌جمهور السالوادور که چند ماه پیش بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی این کشور معرفی کرده بود، دقایقی پیش در توییتر اعلام کرد که ۱۵۰ بیت‌کوین دیگر با قیمتی حدود ۴۸,۷۰۰ دلار خریده است.

    ۱.۳ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی  با سقوط بیت‌کوین لیکویید شد

داده‌های تازه نشان می‌دهد که به‌دنبال سقوط روز گذشته قیمت بیت‌کوین، ۱.۳ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی لیکویید شده است. با اینکه ظاهراً روندی نزولی در بازار آغاز شده است، برخی از تحلیل‌گران به این موضوع اشاره کرده‌اند که بیت‌کوین در گذشته هم قبل از آغاز سال میلادی جدید، روند نزولی مشابهی را تجربه کرده، اما در ادامه با جهش قیمت مواجه شده است. قیمت بیت‌کوین در حالی با کاهشی ۲۰ درصدی به زیر ۴۷,۰۰۰ دلار سقوط کرد و در پایین‌ترین سطح به نزدیکی ۴۲,۰۰۰ دلار رسید که این ریزش بزرگ‌ترین سقوط یک‌روزه قیمت بیت‌کوین از ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) تاکنون است؛ زمانی که قیمت در مقطعی تا نزدیکی ۳۳,۰۰۰ دلار هم پایین آمد. پیش از بازیابی تا سطح ۴۷,۰۰۰ دلار، قیمت بیت‌کوین ۲۶.۴ درصد از حمایت ۵۷,۲۰۶ دلاری که برای حدود یک هفته حفظ شده بود، سقوط کرد. آن‌طور که داده‌های بای‌بیت نشان می‌دهد، تنها در یک ساعت گذشته ۱.۳ میلیارد موقعیت معاملاتی در بازار بیت‌کوین لیکویید شده و این در حالی است که ۷۳۵ میلیون دلار آن مربوط به موقعیت‌های معاملاتی لانگ (خرید) بوده است. اکنون می‌توان گفت سقوط قیمت‌ها و نزولی‌شدن بازار، روند صعودی اخیر را که در ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) آغاز شد و دو ماه به طول انجامید، متوقف کرده است؛ روند صعودی‌ای که در جریان آن قیمت با رشد ۶۳ درصدی، در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) به اوج تاریخی خود در ۶۷,۶۰۲ دلار رسید. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران بازار ارز دیجیتال، از جمله تِک دِو، به این موضوع اشاره کرده‌اند که بیت‌کوین در گذشته هم قبل از آغاز سال میلادی جدید، روندی مشابه را تجربه کرده و با کاهش قابل‌توجه قیمت مواجه شده است. تِک دِو در توییتر نوشته است: «در طول تاریخ هر چرخه بازار بیت‌کوین با یک کندل ماهانه قرمزرنگ (نزولی) به پایان رسیده است و پس از آن برای ۲ یا ۳ ماه بازار به‌شدت صعودی بوده است.» سقوط بیت‌کوین به کف قیمتی دو ماه گذشته، می‌تواند به خاطر مقاومت مقامات امریکایی باشد که به‌دنبال قانون‌گذاری جدی‌تر این حوزه هستند. آنها اخیراً از مدیران صرافی‌های بزرگی مانند اف‌تی‌ایکس و بایننس دعوت کرده‌اند تا در مجلس نمایندگان این کشور حاضر شوند و اطلاعاتی را با هدف بهبود وضعیت قانونی این حوزه، به نمایندگان ارایه کنند. از سوی دیگر، برخی معتقدند که قیمت بیت‌کوین می‌تواند پس از پایان این اصلاح، تثبیت شود. برای مثال، مایکل ون دپوپ، مدیرعامل پلتفرم آموزش ارز دیجیتالِ ایت گلوبال، معتقد است که اکنون قیمت «به کف رسیده است» و از این پایین‌تر نمی‌رود. با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به نوسانات و هماهنگ‌نبودن روند قیمت با بازارهای مالی سنتی وجود دارد، بیت‌کوین همچنان به رشد خود به عنوان یک دارایی پایدار برای کشورهای با سیستم اقتصادی بی‌ثبات، ادامه می‌دهد. 

پس از پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی در السالوادور، دولت زیمباوه هم به‌دنبال استفاده گسترده از بیت‌کوین است. چارلز وکوت، رییس‌دفتر رییس‌جمهور زیمباوه و مدیر واحد دولت الکترونیک کابینه این کشور، تأیید کرده است که دولت در حال مذاکره با کسب‌وکارهای این کشور برای استفاده از بیت‌کوین است. به گفته این عضو ارشد دولت زیمبابوه، مقامات این کشور قصد دارند قوانینی ارایه کنند تا بتوانند از مردم در برابر تهدیدهای مالی نظیر نقل‌وانتقالات برون‌مرزی غیرقانونی، خروج ارز از کشور و پول‌شویی، محافظت کنند.

  گریز مردم از بازارهای ریسک‌پذیر

عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران، با بیان اینکه از هفته گذشته شاهد دو پله سقوط بزرگ در قیمت دارایی دیجیتال بیت‌کوین بودیم، گفت: از آنجایی که دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین به عنوان کلاس جدید دارایی در کنار بازارهای سنتی مانند بازار سهام شناخته می‌شوند، رفتارهای مبتنی‌بر عرضه و تقاضا و نقدشوندگی کالا بر آنها هم حاکم است. ما این سقوط را در شاخص‌های S&P500 و سایر شاخص‌های بورسی هم شاهد بودیم، همانطور که رشد مشترک را هم در زمان کشف واکسن کرونا بین این دو بازار و برهم‌کنشی بین این دو شاهد بودیم و مجددا اکنون شاهد هستیم. وی ادامه داد: از جمله عواملی که بر ریزش قیمت بیت‌کوین تاثیر گذاشت می‌توانیم به سویه جدید ویروس کرونا اشاره کنیم که‌ اگر مجددا بخواهد اوضاع اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و تولیدات را کم کند، بار دیگر می‌تواند فرار مردم از دارایی‌های با ریسک بالا و کوچ آنها به سمت دارایی‌های باحداقل‌ ‌ریسک را سبب شود. احتمالا بعد از این ریزش، نرخ اوراق قرضه دولتی امریکا و نرخ بهره دولت امریکا تغییراتی را خواهد داشت که خبر آن را هم در چند روز گذشته شنیدیم و این اتفاق باعث ریسک‌گریزی مردم و کوچ از بازارهای پرنوسان به سمت بازارهای امن‌تر خواهد شد. 

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران گفت: از طرف دیگر نرخ بیکاری امریکا روند نزولی خود را شروع کرده و به اثبات رسانده و آغاز فعالیت صنعتی و رشد GDP در کشورهای توسعه‌یافته، همانطور که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند، دلایلی خواهد بود که رشد بدون پشتوانه مقدار دلار جهانی و چاپ بی‌رویه پول روند کاهشی پیدا کرده و پشتوانه دلار امریکا که بخشی‌ از آن GDP و رشد اقتصادی امریکاست، با افزایش GDP و کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده، منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش بی‌رویه چاپ دلار شود که هر دوی این موضوع‌ها روی تمامی بازارها تاثیر منفی خواهد گذاشت و ارزش کالاها و سطح عمومی قیمت‌ها را دچار کاهش خواهد کرد. آشتیانی افزود: تمامی این عوامل در کنار عامل سوم که برمی‌گردد به تحلیل تکنیکال بازارهای دیجیتال، منجر به سقوط شده است. 

دو پارامتر فعالیت کیف‌پول‌هایی که از قدیم دارای دارایی‌های دیجیتال بالای بیت‌کوین بودند و جابه‌جا کردن این دارایی‌ها نشانه‌ای از افزایش عرضه بود، دقیقا در زمانی که حجم مبادلات بیت‌کوین به عنوان شاخص دارایی‌های دیجیتال به حداقل خودش در دو هفته اخیر رسیده و بازار را در شرایط حساسی قرار داده بود. بنابراین بازار از این جهت با کوچک‌ترین عرضه سنگین می‌توانست دچار این ریزش شود که این اتفاق افتاد.


 

ارسال نظر