توقف بیت‌کوین هم‌زمان با جهش اتریوم

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۳۰:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۵۹۱
توقف بیت‌کوین هم‌زمان با جهش اتریوم

پس از آنکه جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا، اعلام کرد که ممکن است سیاست‌های پولی تسهیلی این کشور سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت برداشته شود، وضعیت معاملات در بازارهای مالی سراسر جهان اندکی متلاطم شد. این اتفاق می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت دارایی‌های پرخطر، مانند سهام و ارزهای دیجیتال داشته باشد. در طول ۲۴ ساعت گذشته و تحت‌تأثیر اخبار منفی، رشد قیمت بیت‌کوین تقریباً متوقف شده است. این در حالی است که برخی از آلت‌کوین‌ها در این مدت بین ۵ تا ۱۳ درصد رشد داشته‌اند. با وجود این نوسانات کوتاه‌مدت، همچنان برخی از تحلیلگران دیدگاهی صعودی نسبت به بیت‌کوین دارند

پس از اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو ایالات متحده، مبنی‌ بر تهدید‌آمیز بودن تورم و سویه اومیکرون ویروس کرونا و امکان پایان یافتن سیاست‌های پولی آسان این بانک زودتر از پیش‌بینی‌ها، بازارهای مالی جهان در روز ۳۰ نوامبر وارد فاز اصلاح شدند. پس از صحبت‌های جروم پاول، بهای بیت‌کوین که به اوج روزانه ۵۹,۲۰۰ دلار رسیده بود، تا زیر ۵۷,۰۰۰ دلار کاهش یافت. علاوه بر بیت‌کوین، شاخص دلار افزایش یافته و ارزش طلا و دیگر شاخص‌های سهام نیز کاهش یافت. این در حالی است که استفان بنسل، مدیرعامل شرکت مدرنا، یکی از شرکت‌های تولید‌کننده واکسن کرونا، در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز، گفته است واکسن‌های موجود ظاهراً اثربخشی کمتری در برابر گونه جدید ویروس کرونا دارند. بنسل می‌گوید تولید واکسن مقاوم در برابر گونه اومیکرون ممکن است ماه‌ها طول بکشد. اظهارنظر مدیرعامل مدرنا باعث شد نگرانی‌ها نسبت به همه‌گیری ویروس کرونا مجدداً تشدید شود و روند بازیابی‌ای که از اوایل هفته جاری در بازار دارایی‌های پرخطر آغاز شده بود، متوقف شود. پس از آنکه گزارش شد بیماران مبتلا به گونه اومیکرون در آفریقای جنوبی علائم بسیار خفیفی داشته‌اند، احساس بلاتکلیفی مجدداً به بازار ارزهای دیجیتال و سهام بازگشت. علاوه بر این، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، اعلام کرد که کشف گونه جدید می‌تواند «دلیلی برای نگرانی» باشد؛ اما نباید ایجاد وحشت کند و شایعه ازسرگیری قرنطینه و اعمال مجدد محدودیت‌ها را که تأثیر بدی هم بر اقتصاد این کشور می‌گذارند رد کرد. بازار بیت‌کوین روز گذشته تقریباً بدون نوسان بود و این در حالی است که آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم و سولانا بیش از ۷ درصد رشد داشتند و لونا، ارز دیجیتال اصلی شبکه ترا، در این مدت رشدی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است و سرمایه‌گذاران هم پیگیر برنامه‌های تشویقی تازه این پروتکل هستند. با وجود این نوسانات کوتاه‌مدت، همچنان برخی از تحلیل‌گران دیدگاهی صعودی نسبت به بیت‌کوین دارند. نیکیتا رودنیا، هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری اینوست گفته است: «با اینکه کندل ماه نوامبر (آبان) بیت‌کوین پایین‌تر از هدف ۶۰,۰۰۰ دلاری که انتظار می‌رفت بسته شده است، سرمایه‌گذاران همچنان خوش‌بین هستند که این ارز دیجیتال می‌تواند روند تاریخی خود را با یک جهش صعودی درخشان تا پایان سال جاری تکرار کند.» رودنیا انتظار دارد قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۷۰,۰۰۰ دلار برسد، با این حال عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران نسبت به فعالیت‌های نزولی بازار قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین ابراز نگرانی کرده‌اند. موسسه تحقیقاتی دلفی دیجیتال، در گزارش خود نوشت: «قراردادهای اختیار فروش در حال گران‌ترشدن هستند و این در حالی است که فعالان بازار برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود روی موقعیت‌های معاملاتی بازار آنی یا معاملاتِ در جهت نزول قیمت متمرکز شده‌اند.»

    عملکرد بهتر اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین

ارزش اتریوم در برابر بیت‌کوین روز گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسید. نسبت ارزش بازار بیت‌کوین به ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال، یا همان نرخ تسلط بیت‌کوین، در طول دو ماه گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از ماه سپتامبر (شهریور) رسیده است. سقوط نرخ تسلط بیت‌کوین بازتابنده عملکرد بهتر آلت‌کوین‌ها در این مدت است. برخی از تحلیلگران حرکت بازار از بیت‌کوین به سمت آلت‌کوین‌ها را نشانه‌ای برای پذیرش ریسک بیشتر میان سرمایه‌گذاران می‌دانند. اتریوم که مدت‌هاست در رده دوم باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال بازار قرار گرفته است، روز گذشته به نزدیکی اوج تاریخی قبلی خود در ۴,۸۰۰ دلار رسید و قیمت آن در ۲۴ ساعت بیش از ۷ درصد رشد داشته است. هم‌زمان با جهش اتریوم، بیت‌کوین تقریباً بی‌حرکت بوده است و شاخص‌های تکنیکال هم نشان می‌دهند که اتریوم می‌تواند در ادامه نسبت به بیت‌کوین رشد بیشتری را تجربه کند. جفت‌ارز معاملاتی اتریوم بیت‌کوین پس از شکست مقاومت مهم ۰.۰۷۷ بیت‌کوینی هم‌اکنون به بالاترین سطح خود از مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) در ۰.۰۸۳ دلار رسیده است. در حالی که بیت‌کوین از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز ۹۷ درصد رشد داشته است، بهای اتریوم در همین مدت رشدی بالغ بر ۵۵۱ درصدی را تجربه کرده است. از جمله دلایل رشد چشمگیر اتریوم می‌توان به توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و عرضه توکن‌های غیرمثلی بر بستر این شبکه و ویژگی‌های ضدتورمی و توکن‌سوزی‌های اخیر اتریوم اشاره کرد. داده‌های درون‌شبکه‌ای ارایه‌شده توسط شرکت تحلیلی سنتیمنت نشان می‌دهد که نهنگ‌های بزرگ اتریوم (آدرس‌هایی که ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۰ میلیون واحد اتریوم در اختیار دارند)، در ۱۲ روز اخیر حدود ۷۳۴,۹۰۰ واحد اتریوم، یعنی ۰.۵۹ درصد از عرضه کل این ارز دیجیتال را خریداری کرده‌اند. از اواسط ماه نوامبر، بهای اتریوم چندین بار به زیر سطح ۴,۰۰۰ دلار کاهش یافته و نهنگ‌ها از این فرصت‌‌ها برای خرید اتریوم استفاده کرده‌اند.

    دومین نهنگ بزرگ اتریوم  در چه ارزهایی سرمایه‌گذاری کرده است؟

داده‌های تازه نشان می‌دهد که دومین آدرس ثروتمند شبکه اتریوم، اخیراً چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار برای خرید توکن‌های فعال در این شبکه هزینه کرده است. برخی از این توکن‌ها روز گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. پلتفرم ویل‌ استیتس که تراکنش‌ نهنگ‌های بزرگ شبکه اتریوم را رصد می‌کند، اعلام کرده است که نهنگی به نام لایت، یکی از بزرگ‌ترین نهنگ‌های فعال در شبکه اتریوم، به‌تازگی بیش از ۱۱ میلیون دلار ارز دیجیتال رپد بیت‌کوین خریداری کرده است. رپد بیت‌کوین توکن نماینده بیت‌کوین در شبکه اتریوم است که همواره ارزشی برابر با بیت‌کوین اصلی دارد. ویل‌ استیتس در توییتر نوشته است: «لایت، نهنگ اتریوم، هم‌اکنون ۲۰۰ رپد بیت‌کوین به ارزش ۱۱,۳۵۲,۴۰۰ دلار خریداری کرد.» ارزش کل دارایی‌های این نهنگ اتریومی، با احتساب ۳۶۲ رپد بیت‌کوینی که دارد، ۵.۷ میلیارد دلار است. گفتنی است که رپد بیت‌کوین به‌صورت یک‌به‌یک با بیت‌کوین‌های واقعی پشتیبانی می‌شود و به همین خاطر ارزشی برابر با بیت‌کوین اصلی دارد. همانطور که ویل استیتس گفته است، این نهنگ اخیراً ۲ میلیون ارز دیجیتال گراف به ارزش ۱,۸۴۹,۹۴۶ دلار خریداری کرده است. قیمت گراف در ۲۴ ساعت ۰.۷۶ درصد افزایش یافته و به ۰.۹۳ دلار رسیده است. خرید‌های این نهنگ ادامه‌دار بوده و ۲۵۰,۰۰۰ توکن سوشی سواپ را هم با پرداخت مبلغی بیش از ۱.۸ میلیون دلار خریداری کرده است. توکن صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ در حال حاضر با قیمتی حدود ۷.۸۵ دلار معامله می‌شود. ارز دیجیتال بعدی که این نهنگ خریداری کرده ایلویوم، توکن بومی یک بازی بلاک‌چینی با همین نام است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته‌ شده است. این نهنگ ۱,۰۰۰ واحد ایلویوم را با پرداخت ۱.۷۵ میلیون دلار خریداری کرده است. این ارز دیجیتال امروز حدود ۴ درصد رشد داشته و با قیمتی حدود ۱,۸۲۶ دلار معامله می‌شود. خرید بعدی این نهنگ، ارز دیجیتال صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ است. لایت ۱.۶ میلیون دلار برای خرید توکن بومی این صرافی هزینه کرده و ۷۹,۹۹۸ یونی سواپ به سبد خود افزوده است. یونی سواپ امروز بیش از ۵ درصد رشد داشته و اکنون با قیمت ۲۱.۵۶ دلار معامله می‌شود. آخرین خرید این نهنگ بزرگ کرو دائو، توکن اصلی صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس است. 

 

ارسال نظر