سرعت اینترنت ایران در جایگاه 73 از میان 140 کشور

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۱:۴۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۴۱۹۹
سرعت اینترنت ایران در جایگاه 73 از میان 140 کشور

متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱، به ۳۵.۰۹ مگابیت‌برثانیه رسید و ایران در رتبه ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور قرار گرفت؛ در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۲.۰۱ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه سپتامبر ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات متحده عربی، کره جنوبی، قطر، نروژ و کویت (۱۷۰.۶۷ مگابیت بر ثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به موناکو، هنگ‌کنگ، سنگاپور، رومانی و سوییس تعلق دارد.

سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و وب‌سایت اسپیدتست شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. بر این اساس تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۴۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۱.۲۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود. 

طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۶۸.۴۱۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۳.۷۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۱۱۶.۸۶ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۶۴.۷۳ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۸ میلی‌ثانیه است. در حالی که تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۶۳.۱۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۳.۳۷ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۱۱۳.۲۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۶۲.۴۵ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۹ میلی‌ثانیه بود.

    سقوط ۲ پله‌ای  سرعت اینترنت موبایل چین

طبق گزارشی که در وب سایت اسپید تست منتشر شده، در دهمین ماه ۲۰۲۱ میلادی امارات متحده عربی و کره جنوبی به ترتیب با سرعت ۲۷۳.۸۷ و۲۱۴.۴۷ مگابیت برثانیه در رده‌های اول و دوم کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل جهان قرار دارند. جایگاه این دو کشور نسبت به ماه سپتامبر تغییری نکرده است. در رده سوم این فهرست قطر با سرعت ۱۷۸.۸۳ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. در رده چهارم نیز نروژ با سرعت ۱۷۸.۷۰ مگابیت برثانیه و یک پله سقوط قرار دارد. رده پنجم نیز به کویت با متوسط سرعت ۱۷۰.۶۷ مگابیت برثانیه اختصاص دارد. در رده ششم نیز قبرس با سرعت ۱۶۸.۲۸ مگابیت برثانیه قرار دارد. جایگاه کویت نسبت به ماه سپتامبر یک پله و قبرس نسبت به ماه گذشته ۲ پله رشد کرده است. در رده هفتم و هشتم به ترتیب چین (۱۶۸.۲۸ مگابیت برثانیه) و عربستان سعودی (۱۶۴.۸۱ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه چین در این فهرست نسبت به ماه قبل ۲ پله و عربستان سعودی یک پله سقوط کرده است. در رده نهم کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل بلغارستان با سرعت ۱۵۳.۷۲ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است. در رده دهم نیز استرالیا با سرعت ۱۴۷.۷۷ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه سپتامبر یک پله صعود کرده است.

    موناکو صدرنشین کشورهایی  با بیشترین سرعت اینترنت ثابت

در فهرست کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت اکتبر ۲۰۲۱ میلادی موناکو با متوسط سرعت اینترنت ثابت ۲۷۰.۲۵ مگابیت برثانیه در رده نخست قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است. در رده دوم هنگ کنگ با سرعت ۲۶۰.۳۵ مگابیت بر ثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه سپتامبر یک پله رشد کرده است. اما جایگاه سنگاپور با سرعت اینترنت ۲۵۷.۱۵ مگابیت برثانیه نسبت به ماه سپتامبر یک پله سقوط کرده و این کشور اکنون در رده سوم فهرست کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت جهان قرار دارد. در رده‌های چهارم و پنجم این فهرست به ترتیب رومانی (۲۴۱.۳۵ مگابیت برثانیه) و سوییس (۲۳۱.۹۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه آنها نسبت به ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است. در رده ششم این فهرست شیلی با متوسط سرعت ۲۲۷.۷۷ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به سپتامبر ۲ پله رشد کرده است. دانمارک (۲۲۶.۱۳ مگابیت برثانیه) و تایلند (۲۲۳.۷۲ مگابیت برثانیه) بدون هیچ تغییری نسبت به ماه گذشته میلادی به ترتیب در رده‌های هفتم و هشتم قرار گرفته‌اند. کره جنوبی با سرعت ۲۱۹.۰۵ مگابیت برثانیه در رده نهم قرار دارد. جایگاه این کشور در رده‌بندی ماه اکتبر نسبت به سپتامبر یک پله رشد کرده است. در رده دهم نیز فرانسه قرار دارد. متوسط سرعت اینترنت ثابت این کشور ۲۱۸.۸۴ مگابیت برثانیه است و جایگاه کشور نیز در مقایسه با ماه گذشته یک پله سقوط کرده است.

    متوسط سرعت موبایل در ایران

در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۰۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۴۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۵۳ مگابیت‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از کاستاریکا، تونس و ارمنستان کندتر و از برزیل، سورینام و مکزیک سریع‌تر است. در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۲.۰۱ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲.۹۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۴۲ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند. این درحالی است که در سپتامبر ۲۰۲۱، در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۱.۳۶ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲.۵۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۴۱ میلی‌ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۳۷ قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از میکرونزی، گواتمالا و صحرای غربی کندتر و از میانمار، فیجی و تاگو سریع‌تر است.

    بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت  درست است

در عین حال و پس از افزایش انتقادات نسبت به کاهش سرعت اینترنت در ماه‌های گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت را درست و بخشی را هم ناشی از فضاسازی رسانه‌ای دانست. عیسی زارع‌پور در خصوص سرعت اینترنت گفت: ما قبول داریم که در اینترنت ثابت مشکل داریم زیرا زیرساخت‌های ارتباطات ثابت در گذشته به اندازه مناسب و همگام با ارتباط همراه توسعه پیدا نکرده است. دولت سیزدهم بنا دارد توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت را در کشور به‌صورت ویژه دنبال کند و پروژه فیبرنوری منازل در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه است. وی گفت: در حالی که به دلیل مشکلات مربوط به عدم توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور به‌طور میانگین ۵ تا ۶ مگابیت‌برثانیه را نشان می‌دهد و در پروانه اپراتورها ۲ مگابیت‌برثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود هشت برابر این مقدار را نشان می‌دهد. ما ادعا نمی‌کنیم که این سرعت ایده‌آل است بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت‌برثانیه هم برسیم. بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها درصدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضاسازی رسانه‌ای است.

 

ارسال نظر