افزایش تعرفه تلفن سرمایه‌گذاری مخابرات را سه برابر می‌کند

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۱:۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۰۷۴

مدیرعامل شرکت مخابرات با اعلام پیشنهاد درج مبلغ ۱۶ هزار تومان در قبوض تلفن ثابت برای هزینه نگهداری خطوط گفت: تغییر تعرفه‌های مخابراتی میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را ۳ برابر خواهد کرد. مجید سلطانی در نشست خبری از ارایه پیشنهاد مبلغ حدود ۱۶ هزار تومان برای حق نگهداری خطوط تلفن ثابت به ازای هر قبض تلفن در ماه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: در این بسته تعرفه‌ای، مخابرات پیشنهاد داده که با دریافت هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت، نرخ مکالمه درون‌شهری برای مشترکان رایگان شود و مشترک به ازای مکالمه با سایر مناطق و خطوط به ازای هر دقیقه هزینه پرداخت کند. وی با اشاره به اینکه مطابق با فرمول مدنظر شورای رقابت هزینه تمام شده نگهداری برای هر خط برمبنای هزینه‌های سال ۹۹ مبلغ ۲۱ هزار تومان تعیین شد، گفت: اما مخابرات با درنظر گرفتن خطوط روستایی، میانگین ۱۶ هزار تومان را به ازای نگهداری ماهانه هر خط پیشنهاد داده است که در صورتی که رگولاتوری با این رقم موافقت کند در هزینه‌ها سر به سر خواهیم شد.

    وزیر ارتباطات  بر مشکلات مخابرات واقف است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شورای رقابت حدود پنج ماه است که به این تغییر نرخ‌های مخابراتی رأی مثبت داده است، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در صورت عدم موافقت وزارت ارتباطات، آیا مخابرات این تعرفه را اجرایی خواهد کرد یا خیر، گفت: ما تابع مقررات هستیم و کاری خارج از آن انجام نخواهیم داد. مطمئن هستیم که وزیر جدید ارتباطات و دولت سیزدهم عنایت خاصی به مجموعه شرکت مخابرات داشته و بر مشکلات موجود در منابع مالی این شرکت واقف هستند. وی گفت: نگرش دکتر زارع‌پور و اشراف ایشان به مشکلات شرکت مخابرات ایران قابل توجه است و وی قول مساعدت برای حل مشکلات موجود را داده است. ما آینده را روشن می‌بینیم. به نحوی که به دستور وزیر ارتباطات تیم مشترک از توسعه و طراحی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایجاد شده است تا بتوانیم نسبت به ارایه راهکار برای تأمین منابع مالی اقدام کنیم. به‌طور کل منطق خوبی در بدنه وزارت ارتباطات و رگولاتوری حکمفرما است و امیدواریم با این حمایت‌ها، جهشی در ارایه خدمات را شاهد باشیم.

    زیان 8000 میلیاردی مخابرات  از هم‌کدسازی

سلطانی در پاسخ به اظهارنظر رییس سابق رگولاتوری مبنی بر افزایش نرخ خدمات مخابراتی در سال ۹۵ گفت: سال ۹۴ به دلیل اجرای طرح هم کدسازی و کاهش میزان دریافتی مخابرات از خطوط تلفن ثابت، رگولاتوری با تغییر مدل تعرفه برای کاهش زیان ناشی از هم کدسازی موافقت کرد اما این تعرفه توسط دیوان عدالت رد شد. پس از آن نیز رگولاتوری با افزایش نرخ در دیتای تجاری موافقت کرد که این مبلغ زیان ما را پوشش نداد. وی گفت: مخابرات مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان از محل هم کدسازی زیان دید و با مصوبه رگولاتوری تنها ۹۰۰ میلیارد تومان آن پوشش داده شد. اما به‌طور کل نرخ ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه طی ۱۲ سال گذشته تغییر نکرده و هم‌اکنون درآمد مخابرات به ازای هر مشترک تلفن ثابت ۲۰ سنت است و این در حالی است که در سال ۸۶ درآمد مخابرات به ازای هر مشترک (آرپو) حدود ۶ دلار بود. آرپوی مشترکان دیتا در اروپا ۳۰ یورو اما درآمد ما به ازای هر مشترک دیتا یک یورو است. این میزان درآمد، توجیهی برای سرمایه‌گذاری ندارد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه از زمان خصوصی‌سازی تاکنون مخابرات در بخش سیار و ثابت حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: در ۲ سال گذشته هزینه تجهیزات شبکه ۶ برابر افزایش یافته و درآمد پرسنل نیز توسط دولت ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال شرکت مخابرات حتی بیشتر از تورم برای زیرساخت‌ها و توسعه دسترسی سرمایه‌گذاری کرده است اما موضوع این است که هزینه‌های ما ارزی و درآمدمان ریالی است. وی تاکید کرد: برای جلوگیری از توقف سرمایه‌گذاری، ۸۰۰ میلیارد تومان از املاک مخابرات بابت بخشی از بدهی به شرکت‌ها تهاتر شده است. امسال نیز برنامه داریم که با واگذاری بخشی از دارایی‌ها و ایجاد نقدینگی، ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ برای توسعه سرمایه‌گذاری کنیم.

     صنعت ICT به 6000 میلیارد تومان سرمایه  نیاز دارد

سلطانی با بیان اینکه این صنعت به سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفت: در صورت موافقت وزارت ارتباطات با تغییر تعرفه خدمات مخابراتی، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ثابت ۳ برابر خواهد شد و اگر این سرمایه‌گذاری صورت گیرد، جهش چشم‌گیری در توسعه این صنعت به وجود خواهد آمد. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای مخابرات در بخش فیبرنوری گفت: شبکه فیبرنوری مخابرات در بخش زیرساخت و دسترسی بالغ بر ۱۷۵ هزار کیلومتر است و تمامی ارتباطات بین مراکز استانی با فیبرنوری جابه‌جا می‌شود. شرکت مخابرات در حوزه دسترسی نیز تاکنون موفق به فعال‌سازی ۱۸۰ هزار مشترک فیبرنوری شده است. هم‌اکنون سهم مخابرات از بازار ارتباطات ثابت پهن باند ۵۰ درصد است و مخابرات بر مبنای قرارداد بیت استریم با ۸ شرکت FCP برای ارایه امکانات و زیرساخت‌ها همکاری می‌کند و خود را پایبند به مقررات می‌داند. به گفته سلطانی با هماهنگی با نیروی انتظامی و دادستانی استان‌ها، میزان خسارت ناشی از سرقت کابل‌های مخابراتی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


 

ارسال نظر