آغاز عصری جدید در شبکه بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۵۸:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۹۸۸
آغاز  عصری جدید در شبکه بیت‌کوین

صبح روز گذشته ارتقای تپروت در بلاک شماره ۷۰۹,۶۳۲ بیت‌کوین فعال شد. این به‌روزرسانی که جامعه ارز دیجیتال مدت‌ها انتظارش را می‌کشید، آغاز عصری جدید در شبکه بیت‌کوین است و وضعیت بلاک‌چین این ارز دیجیتال را از نظر امنیت، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بهبود می‌بخشد. پس از رد شدن مجوز اولین ETF نقدی بیت‌کوین، معامله‌گران در حال خرید در کف‌های قیمتی هستند. کمیسیون بورس امریکا درخواست عرضه صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) نقدی بیت‌کوین شرکت ونکس را رد کرد. بعد از انتشار این خبر فروشندگان با ایجاد موج‌های نزولی در بازار، روند صعودی‌ای را که در طول هفته گذشته ایجاد شده بود، از بین بردند.این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل سقوط قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن به ۶۲,۰۰۰ دلار باشد، با این حال آن‌طور که پیداست بیشتر معامله‌گران این اصلاح را یک فرصت خرید در نظر گرفته‌اند. با اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند تأیید مجوز ETFهای نقدی بیت‌کوین باعث شود قیمت این ارز دیجیتال به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد، عده‌ای معتقد بودند که کمیسیون بورس امریکا ETFهای نقدی را تأیید نخواهد کرد. داده‌های بازار نشان می‌دهد با اینکه خریداران در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) قیمت را در ۶۵,۰۰۰ دلار حمایت کردند، در ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) این حمایت شکسته شده و قیمت بیت‌کوین با کاهشی ۴ درصدی به ۶۲,۲۸۰ دلار سقوط کرده است. با وجود اینکه واکنش بازار نسبت به ردشدن مجوز ETF نقدی ونکس منفی بود، معامله‌گران باتجربه، از جمله مایکل ون دپوپ، با خونسردی با این موضوع برخورد کردند. ون دپوپ گفته است: «اگرچهETF نقدی بیت کوین رد شد و این اتفاق ممکن است احساسات منفی احتمالی موجود در بازار را تقویت کند، اما رد شدن اتفاق بدی نیست، مرسوم است. فقط وقفه‌ای ایجاد می‌کند تا زمانی که به هدف برسیم. اصلاح قیمت‌ها فرصتی برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر است. مثبت‌ نگاه کنید.» از نظر ون دپوپ، کسانی که فکر می‌کنند روند بیت‌کوین و به‌طور کلی ارزهای دیجیتال، در طولانی‌مدت صعودی است، می‌توانند از این فرصت به‌‌خوبی استفاده کرده و با وجود قیمت‌های پایین، پروژه‌های خوب را انتخاب کنند. یکی از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال که با نام مستعار ونچر فاندر در توییتر فعالیت می‌کند، نظر مشابهی دارد و گفته است که بیت کوین در حال حاضر دومین سقف و سومین کف صعودی خود را ایجاد کرده است. منظور از کف‌ یا سقف‌ صعودی شرایطی است که کف‌ جدید بالاتر از کف ماقبل خود و سقف‌ جدید بالاتر از سقف ماقبل خود تشکیل شود. ونچر فاندر گفته است: «رسیدن دوباره قیمت به ۶۰,۰۰۰ دلار پس از ثبت اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری مانند یک هدیه است. اگر قیمت بیت‌کوین تا محدوده بین ۵۷,۰۰۰ و ۶۱,۰۰۰ دلار اصلاح شود (تضمینی وجود ندارد)، منطقه بسیار خوبی برای خرید است. میانگین متحرک ۵۰ روزه هم در حال حاضر روی ۵۷,۰۰۰ دلار است.» ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر به ۲.۷۷۶ تریلیون دلار رسیده و نرخ تسلط بیت‌کوین ۴۳.۲ درصد است.

   به‌روزرسانی تپروت با موفقیت انجام شد

اصلاح جزیی بازار بیت‌کوین در حالی است که پس از مدت‌ها انتظار، به‌روزرسانی تپروت بیت‌کوین صبح روز گذشته با موفقیت اجرا شد. این ارتقا به معنی آغاز عصری جدید برای بیت‌کوین خواهد بود و قابلیت‌های ویژه‌ای را به شبکه این ارز دیجیتال اضافه خواهد کرد. به‌روزرسانی تپروت پس از موافقت ۹۰ درصدی ماینرها و استخر‌های استخراج بیت‌کوین بین بلاک‌های شماره ۷۰۹,۴۸۸ و ۷۰۹,۶۳۲ شبکه این ارز دیجیتال با موفقیت انجام شد. تپروت اولین به‌روزرسانی بزرگ شبکه بیت‌کوین از اوت سال ۲۰۱۷ (مرداد ۹۶) است. در آن زمان طرح بهبود سگویت (SegWit) و راهکار لایه دوم بیت‌کوین، یعنی شبکه لایتنینگ، به‌طور هم‌زمان راه‌اندازی شده بودند. هدف از انجام به‌روزرسانی تپروت بهبود قابلیت اسکریپت‌نویسی و حریم خصوصی در شبکه بیت‌کوین است و به همین منظور سافت فورک تپروت مفهومی را با‌ عنوان «چکیده اطلاعات ساختاریافته در درخت مرکل» یا به اختصار «MAST» ارایه می‌کند. هامپوس شوبرگ، یکی از توسعه‌دهندگان برجسته بیت‌کوین، گفته است: «MAST به این خاطر که تنها بخش‌های ضروری قرارداد را هنگام پرداخت نمایش می‌دهد، می‌تواند قراردادهای هوشمند را کارآمدتر و امن‌تر کند.» شوبرگ می‌گوید به‌روزرسانی تپروت نشان می‌دهد که بیت‌کوین می‌تواند بلاک‌چین خود را مجدداً ارتقا دهد؛ مساله‌ای که برای طول عمر شبکه بیت‌کوین اهمیت زیادی دارد. شوبرگ معتقد است که افزایش طول عمر شبکه «بزرگ‌ترین پیروزی» برای بیت‌کوین است. شوبرگ که یکی از توسعه‌دهندگان کیف پول شبکه لایتنینگ بیت‌کوین، یعنی بلیکست والت (Blixt Wallet) است، می‌گوید تپروت امکان استفاده بیشتر از قابلیت‌های برون‌زنجیره‌ای بیت‌کوین را فراهم می‌کند تا فشار زیادی به نودهای شبکه وارد نشود. علاوه بر این، شوبرگ معتقد است اگر لایتنینگ پشتیبانی از تپروت را آغاز کند، MAST می‌تواند امنیت ساختار قدیمی این شبکه لایه دوم را بیشتر کند. توسعه‌دهندگان نود‌های مختلف شبکه لایتنینگ چند هفته پیش در زوریخ سویس و در جریان رویداد ال‌ان سومیت (LN Summit) با یکدیگر ملاقات کرده بودند تا درباره به‌روزرسانی‌های احتمالی آینده صحبت کنند. شوبرگ در این باره گفته است: «یکی از چیزهایی که در این دیدار درباره آن بحث شد این بود که آیا بهتر است لایتنینگ را در بخش‌های کوچک به‌روزرسانی کنیم یا اینکه ارتقای این شبکه را به‌صورت یک بسته بزرگ انجام دهیم.» به‌روزرسانی تپروت این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌های شبکه لایتنینگ ظاهری مانند دیگر تراکنش‌های عادی درون‌زنجیره‌ای داشته باشند. شوبرگ درباره اینکه چگونه ممکن است یک کانال پرداختی لایتنینگ با استفاده از تپروت در شرایط عادی تراکنشی مانند تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای ایجاد کند، گفته است: «درباره تراکنش‌هایی که با استفاده از تپروت انجام می‌شوند، نمی‌توان تشخیص داد که آن تراکنش یک پرداخت عادی بوده یا اینکه متعلق به یک کانال لایتنینگ است. این برای تعویض‌پذیری بیت‌کوین و مقاومت آن در برابر سانسور مهم است.» 

     به‌روزرسانی‌های بعدی بیت‌کوین در راهند

انجام موفقیت‌آمیز ارتقای تپروت را به «دوره آزمایش سریع (Speedy Trial) » نسبت می‌دهند. دوره آزمایش سریع یک روش انجام سافت فورک است که برای تأیید به موافقت ۹۰ درصد از ماینرهای شبکه نیاز دارد. در ژوئن (خرداد) سال جاری ماینرهای بیت‌کوین برای اولین‌بار به اجماع ۹۰ درصدی دست یافتند. ارتقای تپروت همچنین به معنی پایان فرصت استفاده از روش دوره آزمایش سریع است و به‌روزرسانی‌های بعدی بیت‌کوین باید از روش‌های دیگری برای استقرار سافت فورک در شبکه استفاده کنند. شوبرگ با ارایه توصیه‌هایی خطاب به توسعه‌دهندگان بیت‌کوین گفته است: «تپروت دری را به سوی دنیایی از قابلیت‌های جدید باز می‌کند، اما اولین چیزی که شخصاً دوست دارم آن را ببینم، تراکنش‌های «MuSig2» است. با اینکه نباید هیچ‌چیز را درباره بیت‌کوین تضمین‌شده بدانیم، شخصاً دوست دارم در سافت فورک بعدی بیت‌کوین شاهد «تجمیع امضاهای تراکنش‌های چندامضایی باشم.» بیت‌کوین در تاریخ ۱۳ ساله خود شاهد چندین هاردفورک و سافت فورک جامعه‌محور بوده است. در حالی که تپروت باید ارزش خود را در ادامه ثابت کند، لایتنینگ به فتح قله‌های جدید ادامه می‌دهد. در ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) شبکه لایتنینگ شاهد رشد ۱۶۰ درصدی تعداد نودها در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه بود و علاوه بر آن تعداد کانال‌های پرداختی این شبکه هم از ابتدای سال جاری میلادی ۱۷۰ درصد رشد داشته است. در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) و پیش از انجام به‌روزرسانی تپروت، ظرفیت شبکه لایتنینگ بیت‌کوین به بالاترین سطح خود در ۳,۲۲۰ واحد، معادل ۲۱۰ میلیون دلار رسیده بود.

    بایننس‌کوین و اتریوم می‌توانند  اوج‌‌های تاریخی جدیدی ثبت کنند

یکی از تحلیلگران شناخته‌شده بازار ارز دیجیتال گفته است بایننس کوین می‌تواند در ادامه به اوج تاریخی جدید خود در ۸۰۰ دلار برسد. او همچنین پیش‌بینی کرده است که اتریوم در ادامه قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار را تجربه کند. این تحلیل‌گر مطرح بازار ارز دیجیتال که با نام مستعار اسمارت کارنترکتر در توییتر فعالیت می‌کند و ۱۸۰,۲۰۰ دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی دارد، گفته است یک شکست صعودی در بازار «اتریوم/ بیت‌کوین» در حال شکل‌گیری است. او می‌گوید درباره این اتفاق تنها مساله زمان مطرح است و اطمینان دارد که این شکست صعودی بالاخره اتفاق خواهد افتاد. بر اساس نموداری که توسط اسمارت کانترکتر منتشر شده است، جفت‌ارز اتریوم/ بیت‌کوین با خروج از مقاومت کانال می‌تواند تا ۰.۱۴ بیت‌کوین (۸,۹۱۳ دلار) رشد کند. قیمت آخرین بار در مرحله پایانی چرخه صعودی سال ۲۰۱۷ به این سطح رسیده بود. در حال حاضر اتریوم در محدوده ۴,۶۰۰ دلار و بیت‌کوین با قیمتی حدود ۶۴,۲۰۰ دلاری معامله می‌شود. ماه گذشته، این تحلیلگر پیش‌بینی کرده بود که قیمت اتریوم به ۱۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید. او گفته بود جفت‌ارز اتریوم/ بیت‌کوین خط گردن الگوی سروشانه معکوس را به سمت بالا شکسته که نشانه‌‌ای برای آغاز روند صعودی است. اسمارت کانترکتر گفته است: «در بازار جفت‌ارز اتریوم/ بیت‌کوین همچنان الگوی سروشانه معکوس بزرگی دیده می‌شود که پس از ۳ سال شکسته شده است. شاید در چند ماه گذشته تا حدودی خسته‌کننده بود، اما در مورد آن اشتباه نکنید، این انباشتی مجدد در یک روند صعودی عظیم است. اتریوم ۱۰,۰۰۰ دلاری یک شوخی اینترنتی نیست.» اسمارت کانترکتر درباره بایننس کوین گفته است که توکن اصلی صرافی بایننس همچنان در مسیر ثبت اوج تاریخی جدید خود بالای سطح ۸۰۰ دلار است. او در این باره گفته است: «بایننس کوین همچنان عالی به نظر می‌رسد و از نظر من ثبت اوج قیمتی جدید صددرصد جزو احتمالات است.» در ژوئن سال ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷)، زمانی که بیت‌کوین با قیمت ۵,۵۰۰ دلار معامله می‌شد، اسمارت کانترکتر پیش‌بینی کرده بود که قیمت این ارز دیجیتال تا ۳,۲۰۰ دلار پایین خواهد آمد. شش ماه بعد، همان‌طور که او گفته بود، بیت‌کوین تا ۳,۱۵۰ دلار سقوط کرد. 


 

ارسال نظر