بیت‌کوین ۱۳ ساله شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۲:۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۸۳۵۱۳
بیت‌کوین ۱۳ ساله شد

۱۳ سال پیش، وایت‌پیپر بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. وایت‌پیپر بیت‌کوین، برترین ارز دیجیتال جهان ازنظر ارزش بازار، اکنون ۱۳ ساله شده است. شبکه بیت‌کوین در روز ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷) راه‌اندازی شد؛ قیمت بیت‌کوین در آن زمان تنها ۰.۰۰۰۸ دلار بود. امروز بیت‌کوین در بالای ۶۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و از زمان راه‌اندازی شبکه، بهای آن حدود ۷,۷۴۹,۹۹۹,۹۰۰ درصد افزایش یافته است. مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی، یکی از مشهورترین چهره‌های مرتبط با بیت‌کوین است که بارها از این ارز دیجیتال حمایت کرده است. او چند روز پیش با انتشار چند توییت به میلیون‌ها دنبال‌کننده خود توصیه کرد که بیت‌کوین‌های خود را نفروشند. ۱۳ سال پیش در چنین روزی ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را معرفی کرد. ۱۳ سال از زمانی که ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر این ارز دیجیتال را منتشر کرده می‌گذرد و طی این سال‌ها بیت‌کوین رشدی خیره‌کننده را تجربه کرده است. وایت پیپر بیت‌کوین ۱۳ سال پیش، ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ (۱۰ آبان ۸۷)، توسط فرد یا نهادی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. پس از گذشت این همه سال، هنوز هویت واقعی او فاش نشده است. چند ماه بعد و در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷) هم شبکه بیت‌کوین کار خود را آغاز کرد. گفته می‌شود که در آن زمان هر واحد بیت‌کوین ۰.۰۰۰۸ دلار قیمت داشت و حالا قیمت هر واحد از این ارز دیجیتال در بالای ۶۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شود. وایت‌پیپر بیت‌کوین با عنوان «بیت‌کوین: سیستم پول نقد الکترونیک همتا به همتا» منتشر شد. از آن زمان، بسیاری معتقدند که بیت‌کوین قوانین بازی را تغییر داد. بسیاری دیگر هم آن را به عنوان یک تهدید برای اقتصادی سنتی توصیف می‌کنند. 

       بیت‌کوین، از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌ها 

برای دوران اینترنت است

فرقی ندارد بیت‌کوین را چطور توصیف کنیم، حالا دیگر این دارایی یکی از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌ها برای دوران اینترنت است و این موضوعی انکارناپذیر است. طبق برآوردها، قیمت بیت‌کوین از زمان عرضه تا به حال ۷,۷۴۹,۹۹۹,۹۰۰ درصد رشد کرده است. چالش‌های بیت‌کوین در این مسیر ۱۳ ساله کم نبوده؛ از سخت‌گیری‌های دولت‌ها و قانون‌گذاران گرفته تا سقوط‌های قیمتی شدید، همه و همه موانعی بوده که بیت‌کوین با آنها روبرو بوده است. زمانی که وایت پیپر بیت‌کوین منتشر شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد روزی را ببینیم که السالوادور بیت‌کوین را به عنوان پول رسمی قبول کرده است. یا هیچ کس احتمال نمی‌داد روزی برسد که ایلان ماسک، ثروتمندترین انسان روی زمین، از بیت‌کوین تمجید کند.

    وضعیت تکنیکال  حاکی از تداوم روند صعودی است

در شرایطی که هفته گذشته بیت‌کوین توانسته بود به سقف قیمتی خود در ۶۷ هزار دلار هم برسد، اکنون در شرایط تثبیت در ۶۰ هزار دلاری به سر می‌برد. در عین حال، پس از عبور قیمت اتریوم از ۴,۰۰۰ دلار، تحلیل‌گران با اشاره به عواملی که ممکن است روند صعودی این ارز دیجیتال را تقویت کنند، پیش‌بینی می‌کنند که اتر در راه رسیدن به ۵,۰۰۰ دلار است. پس از تلاش معامله‌گران برای بازگرداندن قیمت بیت‌کوین به نزدیکی ۶۳۰۰۰ دلار، قیمت اتریوم هم با عبور از اوج تاریخی خود، به بالای ۴,۴۶۰ دلار رسید. حالا و با توجه به حمایت‌شدن بیت‌کوین در سطح ۶۰,۰۰۰ دلاری، تحلیل‌گران انتظار افزایش بیشتر قیمت اتریوم و ورود به فاز کشف قیمت را دارند. نوسانات صعودی قیمت بیت‌کوین و اتریوم باعث شد تا تحلیل‌گران اظهارنظرهای متفاوت و عمدتاً‌ صعودی در مورد بازار داشته باشند. کریپتواد، از تحلیل‌گران توییتری، در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد روی ۴۰,۰۰۰ دلار به‌اندازه‌کافی دیدگاه صعودی داشتم و آن زمان هدف ۷۳,۰۰۰ دلار را تعیین کردم.» پس از افزایش قیمت اخیر و جهش شتاب صعودی، او در توییتی دیگر نوشت: «هدف قبلی تا ۹۰,۰۰۰ دلار بالا رفته است. پس از اصلاح قیمت از آنجا احتمالاً ۱۰۰,۰۰۰ دلار را خواهیم داشت.» کریپتواد با اشاره به سناریوی صعودی قیمت بیت‌کوین، در توییت بعدی خود نوشت که چنین نوساناتی ممکن است باعث افزایش قیمت اتریوم تا ۶,۰۰۰ دلار شود. شرکت تحلیلی دیسنتریدر هم با ارایه تحلیلی جزئی‌تر از وضعیت بازار، اعلام کرد که پولبک ۱۴ درصدی قیمت از سطح ۶۷,۰۰۰ دلاری به‌دلیل فعالیت معامله‌گرانی بوده که از اهرم در معاملات خود استفاده می‌کردند. طبق اعلام دیسنتریدر، این معامله‌گران با استفاده از اهرم‌های بالا با خیز بیت‌کوین به‌سمت اوج تاریخی، به شکلی تهاجمی موقعیت‌های خرید ایجاد کرده‌اند. به‌گفته دیسنتریدر، با توجه به لیکوییدشدن ۱۲۰ میلیون دلار موقعیت شورت در چهارشنبه گذشته و لیکوییدشدن ۱۰۰ میلیون دلار موقعیت لانگ در روز بعد از آن، هم معامله‌گران موقعیت‌های لانگ و معامله‌گران موقعیت‌های شورت دچار ضرر شدند. دیسنتریدر معتقد است معامله‌گران لانگی که لیکویید شدند، اواخر جهش موقعیت‌های صعودی خود را ایجاد کرده بودند. دیسنتریدر در این باره می‌نویسد: «بیت‌کوین به نقطه آغاز رالی ماه مه (اردیبهشت) پولبک زده است که حالا و پس از جهش ناموفق اخیر به عنوان یک سطح حمایتی عمل می‌کند.» از نظر تکنیکال، چرخه بازار و عوامل درون‌زنجیره‌ای، انتظار داریم تا رسیدن به ۸۵,۰۰۰ و ۹۰,۰۰۰ دلار، مانع مهمی پیش روی بیت‌کوین نباشد مایکل وندپوپ، تحلیل‌گر مطرح بازار، اخیراً پیش‌بینی خود از بازار را تشریح کرده است. او در این باره می‌گوید: «تغییر مطلوب حمایت/ مقاومت را شاهد هستیم و احتمالاً وضعیت برای تداوم روند به‌سمت ۵۰۰۰ دلار آماده است.» در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۲.۷۵ تریلیون دلار است. در این میان بیت‌کوین با سهم ۴۲ درصدی از بازار، بیشترین سلطه را در میان دیگر ارزها در اختیار دارد. اتریوم، بایننس‌کوین و تتر در رده‌های بعدی قرار دارند.

    مایکرواستراتژی در سه‌ماهه سوم امسال  ۹,۰۰۰ بیت‌کوین خریده است

گزارش درآمدی جدید مایکرواستراتژی نشان می‌دهد که این شرکت در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۹,۰۰۰ واحد بیت‌کوین خریده است. با در نظر گرفتن قیمت‌های فعلی ارزش بیت‌کوین‌های این شرکت به حدود ۷ میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس گزارش درآمدی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ مایکرواستراتژی که در ۲۸ اکتبر (۶ آبان) منتشر شد، این شرکت در مجموع ۱۱۴,۰۴۲ بیت‌کوین در اختیار دارد که با قیمت متوسط ۲۷,۷۱۳ دلار خریداری شده‌اند. در نتیجه ارزش کل بیت‌کوین‌هایی این شرکت، با در نظر گرفتن متوسط قیمت خرید، تقریباً بیش از ۳ میلیارد دلار است. با این وجود اگر دارایی‌های مایکرواستراتژی را با قیمت‌های فعلی، یعنی بالای ۶۰ هزار دلار حساب کنیم، ارزش کل بیت‌کوین‌های آن حدود ۷ میلیارد خواهد بود. این یعنی اگر مایکرواستراتژی بخواهد بیت‌کوین‌های خود را بفروشد، ۴ میلیارد دلار سود می‌کند. با وجود وسوسه‌انگیز بودن این سودها، مایکرواستراتژی حداقل به این زودی‌ها نمی‌خواهد هیچ‌کدام از بیت‌کوین‌های خود را بفروشد. مایکل سیلور، مدیرعامل این شرکت، هم مجدداً تأکید کرد که مایکرواستراتژی همچنان به‌دنبال راهی است که بتواند به روند خرید بیت‌کوین خود ادامه دهد. و گفته است: «همچنان فرصت‌های مختلف را برای جذب سرمایه‌های اضافی ارزیابی می‌کنیم تا بتوانیم استراتژی بیت‌کوین خود را به اجرا درآوریم.» این شرکت تاکنون ۷۵۴.۷ میلیون دلار از خرید بیت‌کوین ضرر کرده است، اما تنها زمانی ملزم به گزارش این زیان خواهد بود که ارزش بیت‌کوین‌های آن از قیمت تمام‌شده کمتر باشد. مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی، یکی از مشهورترین چهره‌های مرتبط با بیت‌کوین است که بارها از این ارز دیجیتال حمایت کرده است. او چند روز پیش با انتشار چند توییت به میلیون‌ها دنبال‌کننده خود توصیه کرد که بیت‌کوین‌های خود را نفروشند. مدیرعامل مایکرواستراتژی با اشاره به مسائل مربوط به نگهداری بیت‌کوین توسط بانک‌های امریکایی، گفته است: «وقتی بانک‌های بزرگ امریکایی بتوانند بیت‌کوین را به ترازنامه خود اضافه کنند، همه مشتاق خرید آن می‌شوند، کسی نیاز به فروش نخواهد داشت و دیگر مایل به خرج‌کردن آن نخواهید بود.»

 

ارسال نظر