اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۴۳۰

فاز اول اپراتور کودک تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فاز اول اپراتور کودک برای استفاده مناسب و مدیریت شده کودکان و خانواده‌ها از فضای مجازی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. به گزارش وزارت ارتباطات، عیسی زارع‌پور با اشاره به اهمیت فضای مجازی در زندگی مردم، به برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارایه خدمات مناسب به مردم اشاره کرد و گفت: اولویت و هدف جدی ما تحقق شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد زیرساخت ارتباطات پرسرعت و ارایه خدمات با کیفیت به مردم است. زارع پور با اشاره به اینکه نگاه ما به فناوری اطلاعات فرصت‌محور است، افزود: تحقق دولت الکترونیک می‌تواند باعث حل مشکلات و ارتقای کارآمدی نظام اداری و از بین بردن زمینه‌های فساد و حذف امضاهای طلایی شود. وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای حل چالش‌های فضای مجازی باید با تدبیر عمل کرد، گفت: با نگاه فرصت‌محور باید از این فضا حداکثر استفاده را بکنیم. وی به نیاز بالا بردن سطح دانش و مهارت برای استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و افزود: تا پایان سال جاری فاز اول اپراتور کودک برای استفاده مناسب و مدیریت شده کودکان و خانواده‌ها از فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود.

    از گوشی ایرانی استفاده می‌کنم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از زمانی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده‌ام از گوشی ایرانی استفاده می‌کنم. زارع پور افزود: روزگاری در شرکت ایرانی جی‌ال‌ایکس حدود ۲۰۰۰ نفر مشغول کار بودند که هم‌اکنون بدلیل عدم حمایت‌های لازم از تولید داخل، تعداد کارکنان این شرکت به ۲۰۰ نفر رسیده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مونتاژ یک مساله مورد قبول در صنعت جهانی است و هم‌اکنون بسیاری از برندهای مطرح تلفن همراه در کشورهای دیگر مونتاژ می‌شود و شرکت پردازنده و فقط نسخه اصلی را در اختیار این شرکت‌های فراملیتی قرار می‌دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا زمانی که مسوولان و نخبگان از پلتفرم‌های بومی استفاده نمی‌کنند نمی‌توان انتظاری از مردم داشت، امکان تغییر ذائقه‌های فرهنگی موجود در ایران به‌صورت دفعی وجود ندارد و نیازمند کارهای بلندمدت است. اگر مسوولان و مردم همراه و همدل شوند می‌توانیم در تمام پلتفرم‌های مطرح خارجی، نسخه‌های بومی راه‌اندازی کنیم بدون اینکه کمترین اختلالی در روند خدمات ایجاد شود.

    تاکید بر ضرورت افزایش آمادگی در مقابل حملات سایبری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمله سایبری روز سه شنبه به سامانه هوشمند سوخت تأکید کرد: افزایش آمادگی برای مقابله با حملات سایبری ضروری است. زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با مدیران شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی ثابت (FCP) با اشاره به حمله سایبری روز سه شنبه به سامانه هوشمند سوخت گفت: در تقسیم‌ کاری که برای پیشگیری و مقابله با حوادث سایبری پیش‌بینی شده، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی بر عهده پدافند غیرعامل و مرکز راهبردی افتا است، بنابراین وزارت ارتباطات در این زمینه مسوولیتی ندارد و به همین دلیل تا امروز در این باره موضع‌گیری نداشتیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه امروز دنیا، دنیای تقابل سایبری است، گفت: بر اساس گزارش‌ مرکز پایش امنیت سایبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روزانه با چندین حمله سایبری از حملات ساده گرفته تا حملات پیچیده مواجه هستیم؛ بر این اساس ضروری است بیش‌ازپیش آمادگی خودمان را برای مقابله با حملات سایبری افزایش دهیم. زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه وضعیت ارتباطات دیتای ثابت در کشور راضی‌کننده نیست، گفت: ما برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، مسیر متفاوتی را در زمینه توسعه ارتباطات پیش گرفته‌ایم و به همین دلیل امروز شاهد توسعه نامتوازن ارتباطات ثابت و سیار هستیم و برخلاف ارتباطات سیار، ارتباطات ثابت آن‌چنان‌که باید توسعه پیدا نکرده است. وی افزود: در اغلب کشورها، کاربران اینترنت برای مدیریت ترافیک مصرفی خود در منزل از فناوری تلفن همراه استفاده نمی‌کنند. این در هر حالی است که کاربران ایرانی در منزل هم از فناوری موبایل استفاده می‌کنند. 

 

ارسال نظر