گوگل و توییتر پیروز میدان تبلیغات

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۳:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۴۰۳

الفابت، شرکت مادر گوگل با آمار خیره‌کننده مالی در سه ماهه سوم به نگرانی‌ها درمورد تبلیغات آنلاین پایان داد و توییتر هم با افزایش ۳۷ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته تغییرات حریم خصوصی اپل را بی‌اثر کرد. رشد گوگل ناشی از افزایش تقاضا برای تبلیغات یوتیوب و بزرگ‌تر شدن کسب و کار محاسبات ابری است. به گزارش پیوست، توییتر و گوگل در حالی یک سه ماهه خوب را پشت سر گذاشته‌اند که فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان و یکی از بزرگ‌ترین منابع تبلیغات پایین‌تر از انتظار تحلیلگران ظاهر شد. توییتر می‌گوید تغییرات قوانین حریم خصوصی اپل این شبکه اجتماعی را کمتر از رقبا تحت تاثیر گذاشته است. 

    گوگل؛ رشد درآمد با ۱۵۰ نیروی کار

الفابت روز سه‌شنبه اعلام کرد که افزایش تقاضا برای تبلیغات یوتیوب و رشد کسب‌وکار محاسبات ابری، بار دیگر درآمد این شرکت را افزایش داده است. عملکرد قدرتمند از دو بخش مهم الفابت منشأ می‌گیرد: موتور جست‌وجوی گوگل و پلتفرم ویدیویی یوتیوب. در حالی که دیگر شبکه‌های اجتماعی و کسب و کارهای وابسته به تبلیغات از تغییر سیاست‌های اپل و حق انتخاب کاربران برای ردیابی تبلیغاتی ضربه خورده‌اند، درآمد تبلیغاتی گوگل هنوز با قدرت در حال رشد است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت خریدار رسانه، بازار داغ تبلیغات دیجیتالی در جهان ۲۶ درصد بزرگ‌تر شده است. این در حالی است که این شرکت رشد ۱۵ درصدی را برای این بخش پیش‌بینی کرده بود. از آنجایی که گوگل سهم عظیمی از جست‌وجوهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مهمی از این درآمدها به سمت این شرکت سرازیر شده است. راث پورات، مدیر ارشد مالی الفابت، در کنفرانسی با تحلیل‌گران گفت که تغییرات حریم خصوصی سیستم عامل iOS تاثیر کمی بر تبلیغات یوتیوب داشته است. او اشاره کرد که کسب و کار تبلیغاتی گوگل هنوز هم در سراسر جهان و صنایع مختلف با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. هفته گذشته اسنپ (Snap)، شرکت مادر شبکه اجتماعی اسنپ‌چت، اعلام کرد که تغییرات اپل بیش از آنچه انتظار می‌رفت روی این شبکه اجتماعی تاثیر گذاشته است. فیس‌بوک هم روز دوشنبه از ضربه جدی اقدامات اپل خبر داد؛ البته این درحالی است که درآمد فیس‌بوک در این سه ماهه 35 درصد رشد کرده است. اندرو بون، تحلیلگر سهام در شرکت JMP Securities، معتقد است تغییرات اپل به این دلیل تاثیر جدی روی گوگل ندارند که بیشتر خدمات این شرکت در مرورگرها استفاده می‌شود و اپلیکیشن‌ها سهم کوچک‌تری از خدمات این شرکت را دارند. قوانین اپل اپلیکیشن‌ها را هدف گرفته است. او گفت: «این طور به نظر می‌رسد که (الفابت) دربرابر تاثیر این تغییرات ایمن است.» حتی با اینکه مسوولان نظارت بر رقابت در سراسر جهان کسب و کار‌های گوگل را هدف گرفته‌اند این شرکت همچنان با قدرت در حال رشد است. البته گوگل در پاسخ به فشار‌های تغییراتی را هم اعمال کرده است که احتمالا بر درآمد آینده این شرکت تاثیرگذار است. هفته گذشته گوگل سهم خود از خرید اشتراک در داخل اپلیکیشن‌ها را از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داد که به گفته تحلیلگران درآمد این شرکت را در سال آینده کاهش می‌دهد. الفابت در کنار افزایش سود هزینه‌های خود را هم کاهش داده است. این شرکت اعلام کرده که ۳۲ درصد از فروش خود را در سه ماهه سوم به سود اجرایی تبدیل کرده است. این در حالی است که سال گذشته تنها ۲۴ درصد از فروش به سود اجرایی تبدیل شده بود. گزارش الفابت نشان می‌دهد که بخش کسب و کار ابری گوگل Google Cloud هم در حال رشد است. این واحد که با بازیگران بزرگی از جمله آمازون و مایکروسافت رقابت می‌کند درآمد خود را در این سه ماهه ۴۵ درصد افزایش داده است. 

    توییتر؛ بخش عمده رشد در خارج از امریکا

توییتر هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که درآمد سه ماهه این شرکت ۳۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است. تغییرات قوانین حریم خصوصی اپل تاثیر چندانی بر روند رشد این شرکت نداشته است. با این حال دعوای این شرکت با سهام داران مقدار ضرر توییتر را افزایش داده است. توییتر در نامه‌ای به سهام‌داران گفت که تغییر حریم خصوصی اپل کمتر از آنچه انتظار می‌رفت بر کسب و کار این شرکت تاثیر گذاشته است. طبق اعلام این شبکه اجتماعی، از آنجایی که تبلیغ‌کنندگان بیشتر برای کمپین‌های آگاه‌سازی برند از توییتر استفاده می‌کنند، ردیابی درون اپلیکیشن تاثیری چندانی بر درآمد و تبلیغات آنها نداشته است. توییتر در این نامه به سهام داران گفت: «هنوز برای ارزیابی تغییرات حریم خصوصی iOS در طولانی‌مدت زود است.» با این حال این شرکت تاثیر این تغییرات را در این سه ماهه کمتر از حد انتظار گزارش کرده است. جک دورسی، مدیرعامل توییتر، در تماس مربوط به درآمدها گفت کاربران توییتر موضوعات و جوامع مورد نظر خود را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند که تصویری از علایق آنها در اختیار تبلیغ‌کنندگان می‌گذارد. توییتر می‌گوید تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی در روز که تبلیغات مشاهده کرده‌اند در سه ماهه سوم ۱۳ درصد افزایش یافته و به 211 میلیون کاربر رسیده است. توییتر می‌گوید که فروش‌MoPub، پلتفرمی برای فروش تبلیغات موبایلی، به شرکت تبلیغات موبایلی AppLovin در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۲ تکمیل می‌شود و این شرکت انتظار دارد که درنتیجه این فروش درآمد تبلیغاتی این پلتفرم کاهش پیدا کند. ند سگال، مدیرارشد مالی توییتر، در بیانیه‌ای گفت: «ما به لطف نوآوری محصولی از جمله رشد برند و پیشنهادات مستقیم، فروش قدرتمند و افزایش تقاضا در بخش تبلیغات به افزایش ارزش برای تبلیغ‌کنندگان ادامه می‌دهیم.»


 

ارسال نظر