کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های تحولی

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۵:۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۸۳۲۱۵

مرکز ملی فضای مجازی با بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های تحولی اعلام کرد: این فناوری‌ها می‌توانند نقش موثری در تعیین تکلیف نهادهای سیاست‌گذار برای حرکت به سمت جهان متحول داشته باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، جهان به سمت دیجیتالی شدن در حال پیشروی بوده و تمام صنایع از جمله نظام پولی و مالی، حوزه سلامت، کشاورزی، حمل‌ونقل و انرژی در تمام دنیا به سمت استفاده از فناوری‌های دیجیتالی در حال حرکت هستند. از این‌رو معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی با بررسی کاربرد چند فناوری نوین از جمله هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، کلان داده، اینترنت اشیا و محاسبات ابری در حوزه‌های تحولی همچون نظام پولی و مالی، حوزه سلامت، کشاورزی و حمل‌ونقل اعلام کرد: ایجاد تصویر بزرگی از زمینه‌های کاری، زیرمجموعه‌های کاری و مثال‌های عملی از سکوها و اپلیکیشن‌های موجود هر یک از این فناوری‌ها در حوزه‌های تحولی یاد شده، می‌تواند در تعیین تکلیف نهادهای مختلف سیاست‌گذار و مجری، در حرکت به سمت جهان متحول از فناوری‌ها و در نظر گرفتن اثرات آن، کمک بسزایی داشته باشد. 

     هوش مصنوعی و حمل‌ونقل

هوش مصنوعی در حوزه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی کاربرد دارد. در بخش جاده‌ای، استفاده از وسایل نقلیه خودران، مدیریت ترافیک، بهره‌گیری از پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی نظیر تاکسی‌های اینترنتی و اتصال دیجیتالی وسایل نقلیه سنگین در این صنعت کاربردی است. در بخش هوایی، مدیریت ترافیک هوایی، تحلیل تقاضای بازار، مدیریت مسافران، هواپیماهای بدون سرنشین و پیش‌بینی مسیر پرواز به خوبی در حال انجام است. در بخش ریلی، خودکارسازی عملیات قطار (ATO) و تعمیر و نگهداری پیشگویانه با این فناوری انجام می‌شود. در بخش دریایی، ناوبری کشتی و پیش‌بینی بهترین مسیر حرکت با در نظر گرفتن مصرف سوخت و کاهش زمان انتظار کشتی‌ها در بنادر از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در این صنعت است.

     هوش مصنوعی و بهداشت

هوش مصنوعی در زمینه تشخیص دقیق و بهنگام بیماری‌هایی مانند سرطان با تحلیل تصاویر پزشکی، کمک به بیماران برای هماهنگی با برنامه‌های درمان طولانی‌مدت، استفاده از ربات‌ها برای انجام کارهای تکراری، توان‌بخشی، فیزیوتراپی و حمایت از افراد دارای بیماری‌های بلندمدت در بیمارستان و آزمایشگاه‌، شناسایی بیماران، توسعه ربات‌های جراح، کاهش هزینه و زمان تولید دارو از طریق کشف مواد دارویی جدید از کاربردهای تحقیق و توسعه، مراقبت‌های دوران کهن‌سالی و برنامه‌های آموزشی و حفظ سلامتی افراد با تشویق به الگوهای رفتاری سالم، کاربرد دارد.

     هوش مصنوعی و کشاورزی

هوش مصنوعی در زمینه مدیریت مزرعه و محصولات کشاورزی، با تقویت نیروی کار انسانی از طریق کنترل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، کاهش میزان مصرف آفت‌کش‌ها و سموم علف هرز، بهبود کیفیت محصول، تشخیص گونه‌های گیاهی و پیش‌بینی عملکرد، موجب افزایش بهره‌وری شده است. در بخش دامپروری، با کمک به مراقبت از دام و تولید دام؛ در بخش نظارت با تحلیل وضعیت سلامت خاک و بررسی کیفیت محصولات کشاورزی و در بخش اتخاذ سیاست‌های کارآمد با ارایه اطلاعات دقیق هواشناسی، زراعی و اقلیمی، در پیشرفت این صنعت نقش بسزایی دارد.

     هوش مصنوعی و تولید محتوا

هوش مصنوعی در صنعت صوت و تصویر فراگیر، رسانه و سرگرمی، در بخش‌های ایجاد، تولید، مدیریت، انتشار، کسب درآمد، مصرف، اتصال، ذخیره‌سازی و پشتیبانی زنجیره محتوا کاربرد دارد. این فناوری با خودکار کردن زنجیره‌های تأمین، گردش کار را ساده‌تر کرده، تجزیه و تحلیل فیلم را کارآمدتر و قدرت پردازش و قابلیت ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد. در بخش ایجاد با خودکارسازی عملیات دوربین؛ در بخش تولید با شناسایی لحظات کلیدی هر برنامه و بومی‌سازی بهتر محتوا؛ در بخش مدیریت با دقیق شدن سیستم‌های مدیریت محتوا؛ در بخش انتشار با پیش‌بینی منابع مورد نیاز جهت کاهش تأخیر در تحویل؛ در فرآیند مصرف و محافظت از محتوا با ارایه ابزارهای مقابله با سرقت ادبی و ردیابی بازه‌های اوج در دانلود غیرقانونی و شخصی‌سازی محتوا و فرآیند اتصال بهینه‌سازی عملکرد شبکه و قابلیت فشرده‌سازی، نقش اصلی را در توسعه صنعت رسانه ایفا می‌کند.

     بلاک‌چین و تحول اقتصادی

زنجیره بلوکی در نظام پولی و مالی، در بخش‌های تأمین مالی و پرداخت در این نظام کاربردی است. بخش تأمین مالی، دارای زیرمجموعه‌های عرضه اولیه رمزارز، ارایه وام و قرض‌دهی همتا به همتا و تأمین سرمایه جمعی بوده و بخش پرداخت نیز شامل زیرمجموعه‌های پرداخت برون‌مرزی و دیجیتالی‌سازی دارایی است. زنجیره بلوکی در صنعت حمل‌ونقل، به شهرداری‌ها کمک می‌کند تا چگونگی استفاده مردم از گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را بهتر درک کنند و داده‌های رفت‌وآمد و حمل‌ونقل اعم از نحوه استفاده از اتوبوس، قطار، دوچرخه و حتی مسیرهای پیاده‌روی خود را از طریق یک برنامه پشتیبانی شده توسط بلاکچین به اشتراک بگذارند و سپس توکن‌های ارزهای دیجیتالی را پاداش بگیرند. بلاک‌چین می‌تواند در صنعت حمل‌ونقل، کارایی و شفافیت کل فرآیند حمل‌ونقل مانند تطبیق محموله‌ها با حمل‌کنندگان آن، ساده‌تر کردن پرداخت‌ها، کاهش تعداد واسطه‌ها و ایجاد قرارداد هوشمند بین محموله و حامل بار را افزایش دهد. علاوه بر این، صنعت حمل‌ونقل یک دید کلی نسبت به کل فرآیند و زنجیره ایجاد می‌کند زیرا هر یک از طرفین، معاملات خود را در بلاکچین تایید و ثبت می‌کنند. همچنین این افزایش شفافیت و توانایی ردیابی، از سرقت و کلاه‌برداری نیز جلوگیری می‌کند. 

     زنجیره بلوکی در صنعت بهداشت

زنجیره بلوکی در صنعت بهداشت، پایگاه داده مشترک و توزیع‌شده‌ای ارایه می‌دهد که پزشکان و ارایه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان، از طریق انواع سیستم‌های الکترونیکی پزشکی به آن دسترسی دارند و موجب امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی کاربران، کاهش زمان مدیریت اداری پزشکان و به اشتراک‌گذاری موثر نتایج تحقیقات و بالتبع آن تسهیل در ساخت و تولید داروهای جدید می‌شود. کاربرد زنجیره بلوکی در صنعت بهداشت و درمان، طیفی از خدمات ردیابی داده نظیر اطلاعات درمانی- بالینی، پرونده‌های پزشکی بیماران، صورتحساب‌های پیچیده، تحقیقات پزشکی و غیره را شامل می‌شود. از دیگر کاربردهای زنجیره بلوکی در بهداشت می‌توان مدیریت سوابق پزشکی، سیکل درآمد، تطبیق و تقلب، توسعه دارو، زنجیره تأمین و تحقیقات پزشکی را نام برد.

  زنجیره بلوکی در کشاورزی

زنجیره بلوکی در صنعت کشاورزی، در حصول اطمینان از ایمنی مواد غذایی، خدمات مالی، زنجیره تأمین، رعایت حقوق کشاورزان و مدیریت منابع کاربرد دارد. به کمک این فناوری می‌توان از مکان تولید غذا، زمان تولید، نحوه تولید آن و قیمت‌گذاری منصفانه اطمینان یافت و به جای اتکا به سیستم ناکارآمد برچسب‌گذاری که به راحتی قابل دستکاری است، مصرف‌کنندگان به دفاتر توزیع‌شده و شفافی دسترسی می‌یابند که همه جزییات در مورد مواد غذایی خریداری‌شده را در دسترس آنان قرار می‌دهد. همچنین این فناوری از طریق سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه کشاورزی، به توسعه این صنعت کمک می‌کند. زنجیره بلوکی با حذف کاغذ و عدم اتکا به حافظه در ضبط اطلاعات مزرعه، موجب صرفه‌جویی در زمان و انرژی در زنجیره تأمین می‌شود. در واقع زنجیره بلوکی، زیرساخت‌های فناوری را برای خدماتی همچون دیجیتال‌سازی، اتوماسیون و ردیابی فراهم می‌کند که همه آنها کشاورزی سنتی را به کشاورزی مدرن تبدیل می‌کنند.

     زنجیره بلوکی و رسانه

زنجیره بلوکی در صنعت صوت و تصویر فراگیر، رسانه و سرگرمی، در سه بخش بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین خدمات و محصولات رسانه‌ای، ایجاد فرصت‌های درآمدزا با ارایه خدمات جدید و توسعه سکوهای تبلیغاتِ دیجیتال کاربرد دارد.

 

ارسال نظر