کارشناسان درباره آینده بیت‌کوین نظرات مختلفی دارند

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۱:۲۷:۵۵
کد خبر: ۱۸۳۱۷۱
کارشناسان درباره آینده بیت‌کوین نظرات مختلفی دارند

ارزش بازار ارزهای دیجیتال رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و به ۲.۶ تریلیون دلار رسیده است. علاوه بر این، تعداد آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار آنها از ۱ میلیارد دلار فراتر می‌رود، از ۱۰۰ مورد بیشتر شده است. این در حالی است که کارشناسان همچنان بر سر چگونگی تأثیرگذاری عرضه اولین صندوق قابل‌معامله در بورس ETF بیت‌کوین در بازار بورس امریکا بر قیمت بیت‌کوین با یکدیگر اختلاف دارند. بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که با راه‌اندازی‌ETFها، بیت‌کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد، با این حال همه تحلیل‌گران با این مساله موافق نیستند. برخی معتقدند این روند صعودی ممکن است به خاطر خبرهای خوبی باشد که در این مدت درباره بیت‌کوین منتشر شده و در نهایت هم ممکن است سرمایه‌گذاران کمی بعد از شنیدن این خبرهای مثبت سهامشان را بفروشند. بازار ارزهای دیجیتال همان‌طور که داده‌ها نشان می‌دهد، به لطف رشد اخیر قیمت بیت‌کوین توانسته رکورد جدیدی ثبت کند. این اتفاق باعث شده تا بازار ارزهای دیجیتال از نظر ارزش کلی غول‌های حوزه فناوری مانند اپل را پشت سر بگذارد. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین بیشتر از ۱ تریلیون دلار است. در مقایسه با اوج ۲.۵۵ تریلیون دلاری قبلی که در ماه مه (اردیبهشت) شاهد آن بودیم، رسیدن به اوج تازه نقطه عطفی برای ارزهای دیجیتال است؛ صنعتی که ارزش بازار آلت‌کوین‌های آن از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با ژانویه (دی ۹۹) که ۸۳۰ میلیارد بود، ۲۳۳ درصد افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال حتی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هم بیشتر شده است. برای مثال ارزش بازار سهام یکی از غول‌های حوزه نرم‌افزار جهان، یعنی مایکروسافت، ۲.۲۸ تریلیون دلار برآورد شده است که اختلاف قابل‌توجهی با ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. با نگاهی گذرا به داده‌ها می‌توان متوجه شد که بیت‌کوین با ارزش بازار ۱.۱۸ تریلیون دلار، پیشتاز بازار ارزهای دیجیتال است و ۴۵ درصد از کل سرمایه موجود در این بازار را در اختیار دارد. تعداد آلت‌کوین‌هایی که ارزش بازار آنها از ۱ میلیارد دلار فراتر می‌رود، به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است. ارزش هرکدام از ۱۰ ارز اول بازار از ۳۰ میلیارد دلار بیشتر است و از طرفی میانگین ارزش بازار ۲۰ ارز برتر از ۱۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود. در حال حاضر، ارزش بازاری اتریوم ۴۵۸ میلیارد دلار و ارزش بازار بایننس‌کوین حدود ۷۹ میلیارد دلار است. ارزش بازار تتر و کاردانو هم به ترتیب ۷۰ و ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

    تشکیل کف‌های صعودی می‌تواند  طبیعی باشد

اولین صندوق قابل‌معامله در بورس ETF بیت‌کوین در حالی در بازار بورس امریکا عرضه شده که کارشناسان همچنان بر سر چگونگی تأثیرگذاری این اتفاق بر قیمت بیت‌کوین با یکدیگر اختلاف دارند. بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که با راه‌اندازی‌ETFها، بیت‌کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد، با این حال همه تحلیل‌گران با این مساله موافق نیستند. برخی معتقدند این روند صعودی ممکن است به خاطر خبرهای خوبی باشد که در این مدت درباره بیت‌کوین منتشر شده و در نهایت هم ممکن است سرمایه‌گذاران کمی بعد از شنیدن این خبرهای مثبت سهامشان را بفروشند؛ مانند همان ضرب‌المثلی که می‌گوید «با شایعه بخر و با خبر بفروش.» یکی از معامله‌گران توییتری که علاقه چندانی به ایده ‌ETF‌های آتی بیت‌کوین ندارد و اخیرا با انتشار توییتی گفت که حرکات قیمتی اخیر بیت‌کوین تنها بخشی از یک چرخه قیمتی طبیعی است. او گفته است: «از اینکه می‌گویند ETF بیت‌کوین تصویب خواهد شد یا تصویب شده است، خوشم نمی‌آید. از تشکیل یک کف صعودی دیگر تعجب نکنید. این کف صعودی چیزی را تغییر نمی‌دهد و زیبایی‌اش هم در همین است.» منظور از کف‌های صعودی شرایطی است که کف قیمتی جدید بالاتر از کف قیمتی ماقبل خود تشکیل شود. ممکن است قیمت بیت‌کوین در ماه‌های آینده به زیر ۶۸,۰۰۰ دلار برسد، پس از آن هم ممکن است کف صعودی جدیدی در نزدیکی ۴۶,۰۰۰ دلار تشکیل شود. رایان کانترینگ کلارک یکی دیگر از معامله‌گران سرشناس ارزهای دیجیتال در توییتر، هم نظر مشابهی دارد. او می‌گوید بازار بیت‌کوین مدت‌هاست که به خاطر تأیید ‌ETFها صعودی شده است و اکنون که این محصولات مالی تصویب شده‌اند چه چیز دیگری می‌تواند در کوتاه‌مدت قیمت را بالا ببرد؟ کلارک گفته است: «همه می‌دانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد و به همین خاطر فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت با اصلاح قیمتی عمیق‌تری مواجه شویم.»

     بیش از حد خوش‌بین نباشید

دیوید لیفچیتز، از مدیران شرکت اکسو آلفا، در تجزیه‌وتحلیلی نشان داد که ممکن است در ادامه چه اتفاقی بیفتد. لیفچیتز می‌گوید دو هفته پیش ناگهان روند صعودی بیت‌کوین از سطح ۴۰,۰۰۰ دلار آغاز شد و در ادامه قیمت ۵۰ درصد افزایش یافت و با توجه به این اتفاق اکنون ممکن است این ارز دیجیتال با یک اصلاح قیمت کوچک مواجه شود. لیفچیتز ضمن تأکید بر صعودی‌بودن قیمت بیت‌کوین در میان‌مدت، به خریداران احتمالی هشدار داد و گفت: «این ETFها که قیمت بیت‌کوین را از طریق بازار قرارداد‌های آتی بورس کالای شیکاگو (CME) دنبال می‌کنند، به خاطر هزینه‌های درگردش معاملات آتی همواره با قیمتی پایین‌تر از بازار آنی معامله می‌شوند.» لیفچیتز انتظار دارد که در ادامه هم معامله‌گران حرفه‌ای بیشتر از قرارداد‌های آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) یا صرافی‌هایی که بازار مشتقه دارند استفاده کنند. این در حالی است که به گفته او «سرمایه‌گذاران قدیمی ارز دیجیتال همچنان از روش‌های مستقیم برای خرید و نگهداری بیت‌کوین استفاده خواهند کرد.» او گفته است: «عرضه این ETF‌ها احتمالاً باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای با حساب کارگزاری خود راحت‌تر به بیت‌کوین دسترسی داشته باشند و این در حالی است که پس از محاسبه تمام هزینه‌ها کل سود سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خود را دریافت نمی‌کنند.»

    الگویی که می‌تواند قیمت  را به ۹۰ هزار دلار برساند

در مقابل، یکی دیگر از کاربران توییتر با نام مستعار نونیا بیزنیز، سناریویی را منتشر کرده که ممکن است برای بیت‌کوین اتفاق بیفتد و قیمت آن را به اوج جدیدی برساند. بیزنیز گفته است: «اگر قیمت بیت‌کوین اصلاح شود، ممکن است چیزی شبیه به این اتفاق بیفتد؟ الگوی فنجان و دسته بزرگ.» این تحلیلگر پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین قبل از ادامه روند صعودی خود در کوتاه‌مدت تا ۵۳,۰۰۰ دلار سقوط کند. او معتقد است پس از رسیدن بیت‌کوین به حمایت اصلی، قیمت می‌تواند تا ۹۸,۰۰۰ دلار هم افزایش یابد. در حال حاضر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۲.۴۶۳ تریلیون دلار برآورد شده و نرخ تسلط بیت‌کوین ۴۷.۳ درصد است.

     ارزهای دیجیتال اثربخشی تحریم‌ها  را کمتر می‌کنند

وزارت خزانه‌داری امریکا به‌تازگی گزارشی را در رابطه با میزان اثربخشی تحریم‌های اقتصادی این کشور منتشر کرده است که در آن از ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از چالش‌های جدی برای ایالات متحده در حفظ کارایی تحریم‌ها یاد شده است. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، پیش‌تر به وزارت خزانه‌داری این کشور دستور داده بود میزان تأثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر کشورها و اشخاص تحت‌تحریم ایالات متحده را ارزیابی و گزارش کند. وزارت خزانه‌داری سرانجام نتایج اولیه ارزیابی خود را در قالب یک گزارش ۹ صفحه‌ای منتشر کرد که در بخشی‌هایی از آن مشخصاً به نقش ارزهای دیجیتال در اثربخشی سیاست‌های تحریمی امریکا اشاره شده است. وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است که با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، نقش دلار در سیستم مالی جهانی کم‌‌رنگ‌تر شده و برخی از کشورها که روابط سیاسی خوبی با ایالات متحده ندارد، می‌خواهند فناوری‌های پرداختی جدید را جایگزین سیستم مالی سنتی کنند. در بخشی از این گزارش آمده است: «امریکا اکنون با چالش‌های جدیدی در زمینه افزایش کارایی تحریم‌ها مواجه است. ایالات متحده باید با تغییرات سیستم مالی جهانی همگام شود تا بتواند کارایی تحریم‌های اقتصادی خود را حفظ کند. برخی از دشمنان امریکا در حال کاهش استفاده از دلار در مبادلات برون‌مرزی خود هستند و این موضوع می‌تواند اثربخشی تحریم‌ها را کاهش دهد.» وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین گفته است: «فناوری‌های جدیدی مانند ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های پرداختی جایگزین و روش‌های جدید دیگری که از آنها برای پنهان‌کردن پرداخت‌های برون‌مرزی استفاده می‌شود، همگی می‌توانند اثربخشی تحریم‌های امریکا را کاهش دهند.» خزانه‌داری امریکا معتقد است که کنترل‌ نکردن ارزهای دیجیتال می‌تواند سیاست‌های تحریمی ایالات متحده را تضعیف کند. 

 

ارسال نظر