دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۱۷

لایحه جدید برای مقابله با سلطه آمازون و گوگل بر بازار در امریکا

گروهی از نمایندگان سنای امریکا به رهبری ایمی کلوبوچار و چاک گرسلی قصد ارایه لایحه‌ای دارند که اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بزرگ مانند آمازون و گوگل محصولات و سرویس‌های خود را بر رقبا ترجیح دهند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، لایحه جدید یکی از انبوه اقداماتی است که برای کنترل شرکت‌های فناوری از جمله اپل و فیس‌بوک به کنگره ارایه شده است. البته تاکنون هیچکدام به قانون تبدیل نشده‌اند. هفته آینده این لایحه همراه لایحه دیگری که توسط کمیته قضایی مجلس تصویب شده، به سنا ارایه می‌شود. در قانون پیشنهادی کلوبوچار و گرسلی به‌طور خاص پلتفرم‌ها اجازه ندارند شرکت‌های فعال در وب‌سایتشان را وادار به خرید کالاها و محصولاتشان کنند. همچنین شرکت‌های فناوری از سو‌گیری نتایج جست‌وجو به نفع خودشان منع شده‌اند. کلوبوچار در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: این شرکت‌ها به عنوان پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال به‌طور مرتب محصولات و سرویس‌های خودشان را در ارجحیت قرار می‌دهند. ما باید سیاست‌هایی وضع کنیم تا فرصت‌های موفقیت کسب وکارهای کوچک و کارآفرینان در بازار دیجیتال تضمین شود. در این میان آمازون متهم است که با استفاده از داده‌های فروشندگان طرف سوم درباره تولید کالاهایش تصمیم می‌گیرد. از سوی دیگر بررسی هزاران سند داخلی آمازون توسط رویترز نشان داد واحد عملیات این شرکت در هند از یک طرح سیستماتیک برای ساخت کپی کالاهای فروشندگان دیگر استفاده و نتایج جست‌وجو را دستکاری می‌کند تا برندهای خودش در این کشور در بالای صفحه دیده شوند.

دست آمازون برای کپی کالاها در هند رو شد

طبق گزارشی جدید آمازون طی یک برنامه سیستماتیک محصولات شرکت‌های دیگر در هند را کپی و نتایج جست‌وجو را دستکاری کرده تا محصولات خودش را ترویج کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، براساس گزارش‌ها خبرگزاری رویترز به هزاران صفحه از اسناد داخلی این شرکت از جمله ایمیل‌ها و طرح‌های کسب وکاری دست یافته که فعالیت‌های واحد آمازون در هند را با جزییات توضیح می‌دهد. یک گروه برندهای خصوصی در هند (که در خصوص محصولات با آمازون همکاری می‌کند) از پلتفرم این شرکت در هند برای یافتن کالاها و ایجاد یک نسخه کپی از آنها استفاده کرده است. هدف این اقدامات یافتن مرجعی برای کالاها و کپی کردن آنها بوده است. سندی مربوط به ۲۰۱۶ میلادی حاکی از یک طرح دقیق برای یک برند آمازون به نام Solimo است که برای بازار هند طراحی شده بود. به‌طور دقیق‌تر هدف این اقدام استفاده از اطلاعات واحد آمازون در هند برای توسعه محصولات و سپس اتکا به همین واحد برای ترویج آنها میان مشتریان بوده است. این سند نشان می‌دهد گروه برندهای خصوصی تصمیم داشتند با تولید‌کنندگان کالاها شریک شوند زیرا این شرکت‌ها از فرآیندهایی خاص استفاده می‌کردند که روی کیفیت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد. آنها خواهان دستیابی به چشم‌اندازی از فعالیت‌های تولید‌کنندگان و استفاده از دانش آنها برای تولید نسخه‌ای از کالا بودند که کیفیت آن با کالای مرجع برابر بود. پس از تولید نسخه کپی‌شده از کالا، آمازون با استفاده از روشی خاص نتایج جست‌وجو را دستکاری می‌کرد تا محصولات سولیمو و برند آمازون بیسکیس در بالای صفحه ظاهر شوند.

جریمه ۳۶ میلیون یورویی در انتظار فیس‌بوک 

کمیسیون حفاظت از داده ایرلند (DPC) پیشنهاد کرده جریمه‌ای حدود ۳۶ میلیون یورو علیه فیس‌بوک وضع شود. این جریمه مربوط به یکی از پرونده‌های متعدد تحقیقات درباره این شبکه اجتماعی است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، طبق مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا که در ۲۰۱۸ میلادی تصویب شد، این کمیسیون باید نخست رأی اولیه خود را با تمام مقامات نظارتی اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارد و قبل از صدور رأی نهایی دیدگاه‌های آنها را نیز در نظر بگیرد. کمیسیون حفاظت از داده ایرلند، رگولاتور فیس‌بوک و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در اتحادیه اروپا است زیرا مقر آنها در این کشور قرار دارد. شکایت مذکور توسط مکس شرمس یک فعال حریم خصوصی اتریشی ثبت شده و مربوط به قانونی بودن فرآیندهای پردازش اطلاعات خصوصی فیس‌بوک است. بر اساس پیش نویس تصمیم این کمیسیون که توسط گروه حقوق دیجیتالی Schrems NOYB منتشر شده است، جریمه‌ای بین ۲۸ تا ۳۶ میلیون یورو (۴۲ میلیون دلار) برای عدم ارایه اطلاعات کافی از سوی فیس‌بوک پیشنهاد شده است. طبق پیش نویس مذکور، نقض قوانین توسط فیس‌بوک ماهیتی جدی دارد و همچنین از عدم شفافیت شرکت انتقاد شده است. ماه قبل نیز DPC جریمه‌ای ۲۲۵ میلیون یورویی برای واتس‌اپ (زیر مجموعه فیس‌بوک) تعیین کرده بود. 

 

ارسال نظر