دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۹۳

روسیه فرآیند دریافت جریمه از فیس‌بوک را آغاز می‌کند

دادگاهی در مسکو به ضابطان دولتی اعلام کرد فرآیند جمع‌آوری ۲۶ میلیون روبل جریمه وضع شده بر فیس‌بوک را آغاز کنند. این میزان جریمه برای عدم حذف محتوای غیرقانونی در روسیه وضع شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این دستور از سوی دادگاه بخش تاگنسکی روسیه و درباره ۸ جریمه اعلام شده که فیس‌بوک آنها را پرداخت نکرده است. البته شبکه اجتماعی مذکور تاکنون اظهارنظری در این باره منتشر نکرده است. راسکامنادزر (رگولاتور ارتباطات روسیه) در سال جاری ۲۰ شکایت علیه فیس‌بوک ثبت کرده که به موجب آنها جریمه‌ای حدود ۷۰ میلیون روبل برای شرکت وضع شده است. روسیه ادعا می‌کند شرکت امریکایی هیچ یک از جریمه‌ها را پرداخت نکرده است. همین امر نشان‌دهنده چالش روسیه برای مقابله با شرکت‌های فناوری بزرگ است. علاوه برآنچه گفته شد، اکنون راسکامنادزر تصمیم دارد به دلیل تکرار نقض قانون، جریمه‌ای سنگین برای فیس‌بوک تعیین کند که معادل ۵ تا ۱۰ درصد درآمد سالانه این شرکت در روسیه است.

درخواست ممنوعیت شناسایی چهره در اماکن عمومی

پارلمان اتحادیه اروپا از قانونگذاران خواسته استفاده از فناوری شناسایی صورت خودکار در فضاهای عمومی ‌را ممنوع کنند و اقدامات حفاظتی سختگیرانه‌ای برای استفاده پلیس از فناوری اجرا کنند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، به گفته اعضای پارلمان اتحادیه اروپا شهروندان فقط باید زمانی تحت نظر قرار بگیرند که مشکوک به انجام جرمی ‌باشند. همچنین آنها درباره تبعیض در الگوریتم‌های هوش مصنوعی ابراز نگرانی و اعلام کردند برای جلوگیری از تبعیض به نظارت‌های انسانی و پشتیبانی قانونی نیاز است. سیاستمداران اروپایی به شواهدی اشاره کردند که نشان می‌دهد سیستم‌های شناسایی مبتنی بر هوش مصنوعی در احراز هویت گروه‌های اقلیت قومی، سالمندان و زنان بیشتر اشتباه می‌کنند. در نتیجه اعضای پارلمان معتقدند الگوریتم‌ها باید شفاف، قابل ردیابی و مستند باشند. علاوه بر آن این الگوریتم‌های مذکور باید منبع باز باشند. همچنین اعضای پارلمان اتحادیه اروپا از مقامات این منطقه خواسته‌اند استفاده از مخزن‌های داده شناسایی چهره خصوصی را ممنوع کنند. آنها از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا سیستم‌های رده‌بندی اجتماعی یا سیستم‌های اعتبار اجتماعی را ممنوع کنند. به گفته آنها سیستم‌های کنترل در مرزها که برای شناسایی خودکار به کار گرفته می‌شوند نیز باید تعطیل شوند.

ضدرقابتی بودن قوانین پرداخت اپل در اپ استور از نظر ناظران

گروه دیده‌بان هلندی قوانین اپل درباره اپ استور و خریدهای درون برنامه‌ای این شرکت را ضد رقابتی اعلام کرده و از غول فناوری خواسته تا آنها را تغییر دهد. این خبر در حالی اعلام شده که اپل در چند وقت گذشته با دادخواست‌های مشابهی از جمله پرونده اپیک گیمز روبرو شده است. به گزارش دیجیاتو، رویترز به نقل از برخی منابع معتبر عنوان می‌کند تحقیقات این گروه هلندی در سال ۲۰۱۹ و زمانی آغاز شد که وجود برخی دلایل نشان‌دهنده سوءاستفاده اپل از موقعیت خود در بازار بود. گزارش شده است که ACM (اداره مصرف‌کنندگان و بازارهای هلند) ماه گذشته یافته‌های خود را با اپل به اشتراک گذاشته است. 

 

ارسال نظر