پرواز ارزهای دیجیتالی

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۹۱
پرواز ارزهای دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی هفته گذشته، غوغا به پا کردند و توانستند مقاومت‌های پیش روی خود را شکسته و در این میان بیت‌کوین توانست محدوده قیمتی خود را در ۵۴ هزار دلار تثبیت کند. قیمت بیت‌کوین روز گذشته در دقایقی از ۵۶ هزار دلار هم عبور کرد و همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، بسیاری از آلت‌کوین‌ها هم با رشد همراه شدند. در شرایطی که تصور می‌شد کمیسیون اقتصادی مجلس مرجع اصلی تدوین طرح‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال است، ناگهان برخی زمزمه‌ها در راهروهای بهارستان به گوش خبرنگاران رسید که طرح کمیسیون اقتصادی تنها یکی از گزینه‌های قانونی موجود در خصوص ارزهای دیجیتال است و طرح‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد. در حالی که روزهای گذشته، برای ارزهای دیجیتال روزهای خوبی بود و بیت‌کوین بالاخره توانست مقاومت ۵۰ هزار دلاری را بشکند و حتی تا ۵۴ هزار دلار هم برسد، روز گذشته این ارز دیجیتالی با رشد ۲,۰۰۰ دلاری، از بیشترین میزان چهارماهه خود که در روز چهارشنبه به آن رسیده بود نیز فراتر رفت. پادشاه ارزهای دیجیتال روز گذشته، در صرافی بیت‌استمپ به ۵۶,۱۵۰ رسید که نشان‌دهنده شکل‌گیری موج جدید احساسات صعودی در بازار است. در همین حال بحث بر سر امکان تایید صندوق قابل معامله بورسی در امریکا داغ است. براساس گزارش کوین‌تلگراف، به احتمال زیاد یک صندوق قابل معامله بورسی بیت‌کوین مبتنی‌بر بازار معاملات آتی در ماه جاری چراغ سبز دریافت کند. داده‌های بازار نشان می‌دهد که پیش از این افزایش قیمت، یک بازه تثبیت وجود داشته است. از هفته گذشته و زمانی که بیت‌کوین به ۴۰,۸۸۵ دلار رسید، شاهد جهش ۳۶.۸ درصدی این ارز دیجیتال بودیم. این رشد باعث شد که امیدها به رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار بار دیگر قوت بگیرد. سطح ۱۰۰ هزار دلاری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه بسیاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که بیت‌کوین تا پایان سال جاری میلادی به این محدوده خواهد رسید.

      ماینرهای بیت‌کوین و اتریوم  به حفظ ذخایر خود روی آورده‌اند

بنا بر گزارش‌ها، شرکت‌های فعال در زمینه استخراج بیت‌کوین و اتریوم به جای فروش اندوخته‌های خود مشغول ذخیره‌سازی این اموال هستند. این رویکرد بیانگر آن است که این شرکت‌ها به رشد قیمت بیت‌کوین و اتریوم در بلندمدت خوش‌بین هستند. آنها همچنین برای تأمین مخارج خود به روش‌هایی غیر از فروش این دارایی‌ها روی آورده‌اند. گفتنی است تعداد بیت کوین‌های ماینرهای بزرگ در امریکای شمالی به بیش از 20.000 واحد رسیده و موجودی اتریوم‌های ماینرها هم بالغ بر 532.750 است. همچنین بانک مرکزی بریتانیا در گزارش جدید خود عنوان کرده است که بازار ارزهای دیجیتال تنها خطر محدودی برای این کشور ایجاد می‌کنند. کمیسیون سیاست‌های مالی این بانک همچنین در گزارش خود نوشته است: «مقررات حوزه ارزهای دیجیتال هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی باید به سرعت تنظیم شوند تا از خطراتی که می‌توانند در آینده داشته باشند جلوگیری شود.

     خروج ۲۰ شرکت  مرتبط با ارزهای دیجیتال از چین

این در حالی است که مقابله با ارزهای دیجیتالی در چین همچنان ادامه دارد. به گزارش مجله اوراق بهادار چین، بیش از ۲۰ شرکت مرتبط با ارزهای دیجیتال در پی دور جدید قوانین و مقررات سختگیرانه ضد ارزهای دیجیتال، در حال خروج از بازار این کشور هستند. در میان آنها بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در چین یعنی هوبی قرار دارد. علاوه بر آن، مقامات منطقه خودمختار چین، مغولستان داخلی، اخیرا ۱۰۰ هزار دستگاه را توقیف کرده و ۴۵ پروژه استخراج ارزهای دیجیتال در منطقه را تعطیل کرده‌اند که از نظر تئوری باعث صرفه جویی در مصرف سالانه ۶.۵۸ میلیارد کیلووات ساعت برق می‌شوند؛ معادل سوزاندن ۲ میلیون تن زغال سنگ. همچنین در ۲۴ سپتامبر، اسپارک پو، ، بزرگ‌ترین استخر استخراج اتریوم همانند ان‌بی ماینر، شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار دستگاه‌های استخراج، تصمیم به قطع همکاری با کاربران چینی گرفته‌اند.

      ایران و رقابت کمیسیون‌های مجلس  برای سامان‌دهی ارزهای دیجیتال

در شرایطی که تصور می‌شد کمیسیون اقتصادی مجلس مرجع اصلی تدوین طرح‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال است، ناگهان برخی زمزمه‌ها به گوش رسید که طرح کمیسیون اقتصادی تنها یکی از گزینه‌های قانونی موجود در خصوص ارزهای دیجیتال است و طرح‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد. بررسی‌های بعدی مشخص کرد جدا از طرح کمیسیون اقتصادی، کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس نیز طرح دیگری را با عنوان «طرح تأمین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت رمزارز» پیگیری می‌کند. طرحی که بر اساس اظهارات نایب‌رییس کمیسیون ویژه جهش تولید، کلیات آن به پایان رسیده و موضوع برای تکمیل مراحل قانونی، راهی هیات‌رییسه برای مطرح‌شدن در صحن شده است. در حال حاضر، سه طرح مختلف در کمیسیون‌های «اقتصادی»، «ویژه جهش تولید» و «انرژی» با محوریت رمزارزها در حال تدوین است. طرح‌هایی که هر کدام از آنها در برخی جزییات، تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارند و به‌نوعی یکدیگر را خنثی می‌کنند. پیگیری‌های بعدی نشان داد طرحی که روی میز ارزیابی‌های کمیسیون اقتصادی قرار دارد، طرحی چهار ماده‌ای با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و سامان‌دهی مبادلات داخلی آن» است که روند بررسی‌های نهایی آن بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس در دستور کار قرار گرفته است. اما موضوع زمانی ابعاد عجیب‌تری پیدا کرد که مشخص شد موضوع رمزارزها به همین دو طرح ختم نمی‌شود و پای طرح دیگری نیز در کمیسیون انرژی در میان است؛ طرحی ذیل عنوان «توسعه و مانع‌‌زدایی از صنعت برق کشور» که هرچند ابتدا با رویکردهای سلبی به موضوع رمزارزها پرداخته، اما با تحولات بعدی تلاش می‌کند تا نقشه‌راه قانونی را نیز در این زمینه فراهم کند. طرحی که هرچند در ظاهر به‌دنبال ترسیم راهکارهای اجرایی برای مکانیسم تأمین برق مزارع استخراج رمزارزهاست، اما در بطن خود به سایر شؤون و گزاره‌های مرتبط با موضوع رمزارزها از جمله رویکردهای مالیاتی، نحوه تبادلات و… نیز می‌پردازد. این اخبار پراکنده در خصوص ایجاد نقشه‌راه قانونی برای رمزارزها، باعث طرح این پرسش کلیدی در محافل اقتصادی شد که آیا در مجلس، رقابتی بر سر تصویب طرح‌های مرتبط با رمزارزها شکل گرفته که هر کدام از کمیسیون‌ها تلاش می‌کنند طرح خود را پیش ببرند؟ و از آن مهم‌تر چرا نمایندگان، دیدگاه‌های خود را با هم تجمیع نمی‌کنند تا به جای چند طرح متفاوت و در برخی موارد متضاد، یک طرح فراگیر با موضوع رمزارزها تصویب و عملیاتی شود؟ با عبور از این طرح‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد، به نظر می‌رسد هنوز به برخی پرسش‌های اساسی در خصوص تولید و تبادلات رمزارزها پاسخ داده نشده است. اینکه نحوه اخذ مالیات از فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها بر اساس چه مکانیسمی محاسبه می‌شود، یا اینکه آیا تبادلات مجموعه رمزارزها در کشور مجاز است، یا اینکه تنها برخی از گونه‌های موجود در بازار رمزارزها می‌توانند فعالیتی داشته باشند، از جمله مواردی است که در هیچ‌کدام از این طرح‌ها به آن پرداخته نشده است. در نهایت به نظر می‌رسد نمایندگان باید به این ابهام اساسی پاسخ دهند که آیا بهتر نیست مجموعه ظرفیت‌های فکری و قانونی کمیسیون‌های تخصصی در هم تجمیع شود تا در نهایت یک قانون جامع، فراگیر و علمی به عنوان نقشه‌راه قانونی این صنعت تصویب و اجرایی شود؟

 

ارسال نظر