دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۶۱

امریکا و اروپا بر سر مقابله با غول‌های فناوری توافق کردند

ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر سر تعمیق همکاری‌های خود به منظور تقویت زنجیره تأمین نیمه هادی‌ها، مقابله با رویه‌های تجاری چین و وحدت رویه در مورد غول‌های فناوری توافق کردند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در مذاکراتی که بین دو طرف روز گذشته صورت گرفت، دو طرف تصمیم گرفتند برای قانون‌گذاری به منظور مهار انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک، اپل و آمازون، با هم بیشتر همکاری کنند. دو طرف به همین منظور یک مجمع جدید به نام شورای فناوری و تجارت امریکا و اتحادیه اروپا تأسیس کرده و مقامات ارشد دو طرف برای نظارت بر کنترل سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات فناوری‌های حساس دارای کاربرد دوگانه و توسعه هوش مصنوعی نیز همکاری می‌کنند. همچنین برای تقویت اکوسیستم داخلی تولید تراشه در هر دو طرف در حوزه‌های تحقیقاتی، طراحی و ساخت نیز برنامه‌ریزی‌هایی به عمل آمد. در بیانیه صادرشده به‌طور مستقیم به نام چین اشاره نشده، ولی تصریح شده ما با همکاری یکدیگر به حفاظت از کسب و کارها، مشتریان و کارگران خود در برابر رویه‌های تجاری ناعادلانه و به خصوص رویه‌های تحمیلی اقتصادهای غیر بازار آزاد ادامه می‌دهیم. دولت بایدن تعرفه‌های تجاری تحمیلی دونالد ترامپ بر تجارت با چین را حفظ کرده، ولی برای موفقیت در نبرد با چین همکاری بیشتری با متحدانش در این زمینه به عمل می‌آورد.

روسیه یوتیوب را تهدید به فیلترینگ کرد

پس از آنکه یوتیوب برخی کانال‌های وابسته به شبکه تلویزیونی راشا تودی این کشور را حذف کرد، روسیه تهدید کرد این شبکه اجتماعی را فیلتر می‌کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، کرملین هشدار داد در برابر یوتیوب سیاست تساهل و تحمل صفر را در پیش خواهد گرفت. یوتیوب کانال‌های آلمانی زبان شبکه تلویزیونی راشاتودی را به بهانه انتشار اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا حذف کرده، این در حالی است که طرف روسی ادعاهای یوتیوب را بی‌اساس دانسته است. یوتیوب مدعی است سیاست سختگیرانه‌ای را در مورد محتوای ضدواکسن در پیش گرفته و همه محتوایی که ادعا می‌کنند واکسن‌ها اثرات مخربی بر سلامت دارند یا حاوی اطلاعات غلطی در مورد محتوای واکسن هستند را نیز حذف می‌کند. روسیه یوتیوب را به پرخاشگری بی‌سابقه اطلاعاتی متهم کرده و رگولاتوری این کشور با ارسال پیام برای گوگل خواستار لغو محدودیت‌های تحمیلی بر کانال‌های وابسته به راشاتودی در یوتیوب شده است.

فیس‌بوک برای فریب سنای امریکا تلاش می‌کند

فیس‌بوک که به علت افشای اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی وابسته به خود مانند اینستاگرام تحت فشارهای شدید است، قصد دارد سنای امریکا را با ارایه نتایج تحقیقات علمی مثبت به نفع خود فریب دهد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در هفته‌های اخیر مشخص شده که تحقیقات داخلی خود فیس‌بوک هم ثابت می‌کند استفاده از اینستاگرام اثرات روحی و روانی منفی بر جوانان دارد. قرار است در این زمینه یک جلسه استماع داخلی در سنای امریکا برگزار شود و فیس‌بوک برای خنثی کردن جو منفی علیه خود قصد دارد در این جلسه نتایج تحقیقاتی را منتشر کند که حاکی از تأثیرات مثبت اینستاگرام است. آنتی‌گونه دیوس رییس واحد امنیت فیس‌بوک در این جلسه جزییات تلاش‌های فیس‌بوک برای حفاظت از کودکان و نوجوانان را در فضای آنلاین بیان کرده و به نکاتی مانند ایجاد حساب خصوصی پیش‌فرض برای افراد زیر ۱۶ سال در زمان پیوستن به اینستاگرام اشاره می‌کند. کارشناسان مستقل می‌گویند اقدامات فیس‌بوک در این زمینه به هیچ‌وجه کافی نیست و این شرکت در هفته‌های گذشته به‌شدت مورد انتقاد بوده است. بر اساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال اینستاگرام خود از اثرات منفی این شبکه اجتماعی بر سلامت روانی کاربران جوان آگاه بوده است.‌ 

فیس‌بوک در معرض جریمه کلان در روسیه

مقامات روسیه به فیس‌بوک هشدار دادند در صورت حذف نکردن محتوای غیرقانونی با جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد درآمد سالانه‌اش روبرو خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، راسکامنادزر (سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه) از تصمیم خود برای ارسال هشدار رسمی به نماینده فیس‌بوک در روسیه خبر داده است. در این هشدار تاکید شده که این شبکه اجتماعی مرتباً در حذف محتوای ممنوع کوتاهی کرده است. علاوه بر آن در هشدار ذکر شده چنین رفتاری به جریمه‌ای معادل ۵ تا ۱۰ درصد درآمد سالانه فیس‌بوک در روسیه منجر می‌شود، مگر آنکه پلتفرم رویه خود را تغییر دهد. طبق نوشته نشریه «ودوموستی دیلی» تخلفات فیس‌بوک شامل عدم حذف پست‌های حاوی هرزه‌نگاری کودکان، مواد مخدر و محتوای افراطی‌گری است. به نوشته این نشریه کارشناسان تخمین می‌زنند درآمد فیس‌بوک در روسیه سالانه به ۱۲ میلیارد روبل (۱۶۵ میلیون دلار) می‌رسد. طبق اسناد دادگاه راسکامنادزر در سال جاری میلادی ۱۷ شکایت مختلف علیه فیس‌بوک ثبت کرده که همه آنها مربوط به حذف نکردن محتوای ممنوع است و مبلغ کل جریمه این شرکت به ۶۴ میلیون روبل می‌رسد. البته فیس‌بوک در این باره اظهارنظری نکرده است. 

 

ارسال نظر