بیت‌کوین پایین‌تر از ۵۰ هزار ایستاد

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۵۵
بیت‌کوین پایین‌تر از ۵۰ هزار ایستاد

اوایل ماه جاری میلادی، تیم تحقیقات استاندارد چارترد پیش‌بینی کرد که قیمت بیت‌کوین روزهای پایانی سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۲ به 100.000 دلار خواهد رسید. از طرف دیگر، بسیاری از مدیران حوزه ارزهای دیجیتال هم پیش‌بینی‌های مشابهی کردند که از جمله آنها می‌توان به تام لی، از مدیران ارشد فاند استرت اشاره کرد. این در حالی است که با وجود عبور مقطعی قیمت بیت کوین از 50.000 دلار در اوایل ماه جاری میلادی، این ارز دیجیتال موفق به حفظ فشار صعودی بازار نشد. در حال حاضر هر واحد بیت‌کوین در محدوده‌ای بین 40.000 تا 45.000 دلار معامله می‌شود. اما اینکه چرا بیت‌کوین نتوانست بالاتر از ۵۰ هزار دلار تثبیت شود، دلایل متعددی دارد.

  فشارهای قانونی از سوی کنگره امریکا

لایحه زیرساخت امریکا و بودجه ۱.۲ تریلیون دلاری که در آن گنجانده شده است، حوزه ارزهای دیجیتال را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این لایحه شامل بخشی است که ممکن است به اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال منجر شود. یکی از مفاد این لایحه، کارگزاری‌های ارزهای دیجیتال را ملزم می‌کند که تراکنش‌های خود را به مراجع مربوطه گزارش کنند. سوای از آنکه ملزومات گزارش‌دهی تنها یک ابزار نظارتی به حساب می‌آید، تهیه چنین گزارش‌هایی برای کارگزاری‌ها مقدور نیست و حتی تعریف درستی هم از کارگزاری‌ها در این لایحه نشده است. طرفداران ارزهای دیجیتال با انتقاد از این لایحه، ادعا می‌کنند که گستردگی آن زیاد و ممکن است ماینرها و توسعه‌دهندگان هم زیر چتر این تعریف قرار بگیرند و این در حالی است که هیچ کدام از آنها از دارایی‌های کاربران را نگه‌داری نمی‌کنند. این در حالی بود که گروهی از نمایندگان دوستدار ارزهای دیجیتال در کنگره به‌دنبال ارایه یک اصلاحیه بودند. این اصلاحیه در نهایت تصویب نشد و تقریباً کارهای تبدیل‌شدن لایحه به قانون مراحل نهایی خود را طی می‌کند. از لحاظ تاریخی، ابهامات قانونی باعث عملکرد نامطلوب قیمت بیت‌کوین شده‌اند. اختلاف‌ها میان نهادهای قانون‌گذار ایالتی در حوزه اوراق بهادار امریکا با پلتفرم‌های وام‌دهی ارزهای دیجیتال نظیر سلسیوس و بلاک‌فای هم به وضعیت نه چندان مطلوب بیت‌کوین دامن زده است. قانون‌گذاران امریکایی معتقدند حساب‌های پس‌انداز ارزهای دیجیتال که این شرکت‌ها ارایه می‌دهند، قوانین اوراق بهادار را نقض می‌کنند. کمیسیون بورس اوراق بهادار امریکا هم که یک نهاد فدرال است، هنوز حتی یک مجوز هم برای فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) صادر نکرده است. به نظر می‌رسد این کمیسیون رویکرد محافظه‌کارانه در قبال این صندوق‌ها اتخاذ کرده است. تحلیل‌گران و کارشناسان معتقدند که کسب مجوز صندوق‌های قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین سیلی از سرمایه‌ها را از سوی سرمایه‌گذاران نهادی به این حوزه سرازیر می‌کند. در صورت کسب مجوز برای این صندوق‌ها، احتمال رسیدن قیمت بیت‌کوین به 100.000 دلار هم وجود دارد. نباید فراموش کرد که SEC علاقه چندانی به صندوق‌های قابل‌معامله در بورسی که بیت‌کوین فیزیکی معامله می‌کنند ندارد؛ با این حال ممکن است شاهد کسب مجوز صندوق‌هایی باشیم که دارایی‌هایی با پشتوانه بیت‌کوین را معامله می‌کنند.

  رشد دلار و کاهش نرخ بهره

ماه اوت شاهد انتشار گزارش فروش خرده‌فروشی‌ها در امریکا بودیم. پس از این گزارش، شاخص دلار به بیشترین حد خود طی سه هفته اخیرش رسید. فروش خرده‌فروشی‌ها علیرغم اینکه انتظار می‌رفت کاهشی ۰.۸ درصدی داشته باشد، ۰.۷ درصد رشد کرد. این داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد امریکا سیری صعودی دارد و کسب‌وکارها پس از قرنطینه‌های پیاپی کرونا، در حال احیا هستند. با وجود گسترش سویه دلتا، همچنان تمایل افراد به خرید در حال افزایش است؛ این یعنی رشد اقتصاد و رشد اقتصادی یعنی علاقه کمتر به دارایی‌های پوششی نظیر بیت‌کوین. کاهش ماه اوت نرخ بهره از ۵.۴ درصد به ۵.۳ درصد هم از دیگر عواملی است که باعث رکود بازار بیت‌کوین شده است. این در حالی است که به‌عقیده بسیاری از کارشناسان این رقم در مقایسه با ارقام سال‌های گذشته بسیار بیشتر است. برخی دیگر نیز این نرخ را شاخصی مثبت در نظر می‌گیرند و عنوان می‌کنند که اوضاع ممکن بود بسیار بدتر باشد.

  اولین ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال در چین

چند روز پیش بانک مرکزی چین در اطلاعیه‌ای تازه، تمام تراکنش‌های مرتبط با استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد و خاطرنشان کرد که شهروندان این کشور حق انجام معاملات ارزهای دیجیتال با ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات را ندارند؛ این یعنی برای اولین‌بار در تاریخ، خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال در این کشور ممنوع اعلام شد. بانک مرکزی چین همچنین به‌صراحت اعلام کرد که انجام چنین معاملاتی تحقیقات قضایی به همراه خواهد داشت. علاوه بر بانک مرکزی چین، نهادهای دیگری نظیر کمیسیون توسعه و اصلاح ملی این کشور هم در بیانیه‌ای عنوان کرد که مقامات این کشور به‌دنبال از میان برداشتن تمام فعالیت‌های استخراج در این کشور هستند.

  رشد گسترده دیفای

رشد دیفای به سال گذشته باز می‌گردد. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بخش عمده‌ای از سال گذشته را در وضعیتی مناسب سپری کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران، با سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌دنبال کسب سودهای بالا بودند و همین مساله باعث افزایش حجم معاملاتی آن شد. در نتیجه این فعالیت‌ها، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین‌های خود را برای ورود به بازار دیفای به ارزهایی مثل اتریوم تبدیل کردند تا در پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند مشارکت کنند. اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، دیفای هم درگیر سقوط‌هایی بود ولی این سقوط‌ها عمدتاً مقطعی بودند. موج دوم رشد دیفای پس از اوج‌گیری صنعت توکن‌های غیرمثلی (NFT) رخ داد. داده‌های دیفای پالس (DeFi Pulse) نشان می‌دهد که در پایان هفته اول ماه جاری میلادی، مجموع ارزش قفل‌شده در دیفای برای اولین‌بار از ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت. رشد اخیر دیفای باعث شد تا رشد سال گذشته در زیر سایه آن محو شود. در این مدت، ارزش قفل‌شده این حوزه با رشدی ۲۵۳ درصدی، از ۲۳.۸ میلیارد دلار به ۸۴ میلیارد دلار رسید و این در حالی بود که سال گذشته این رشد ۱۸۳ درصد بود. سولانا، اولنچ، فانتوم و کاردانو از جمله پلتفرم‌هایی بودند که سهمی عمده در این رشد داشتند. برخی از این پلتفرم‌ها با استفاده از ارایه تراکنش‌های سریع و ارزان، به رقیبی جدی برای اتریوم تبدیل شده‌اند.

  رشد توکن‌های غیرمثلی

رشد دیفای تنها بخشی نبود که باعث شد بیت‌کوین به حاشیه رانده شود. توکن‌های غیرمثلی هم در سال ۲۰۲۱ با موفقیت‌های زیادی همراه بودند. هزینه‌های صرف‌شده برای خرید توکن‌های غیرمثلی در ماه به رکوردی تازه رسید. این میزان ابتدای ۲۰۲۱ چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار بود و ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به ۲.۶ میلیارد دلار رسید. به‌لطف رشد دیفای و توکن‌های غیرمثلی، سلطه بیت‌کوین با کاهشی شدید همراه شد. اوایل امسال سلطه بیت‌کوین ۶۹.۷ درصد بود که اخیراً به ۴۱ درصد رسیده است؛ به‌عبارت‌دیگر، علاقه به بیت‌کوین دیگر مثل ۹ ماه قبل نیست. همین مساله یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود فشار صعودی در بازار به آن اندازه‌ای نباشد که باعث عبور این ارز دیجیتال از 50.000 دلار شود.


 

ارسال نظر