اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۷۰

پروژه اینستاگرام کودکان  زیر بار فشار منتقدان متوقف شد

پس از فشارهای نمایندگان مجلس امریکا و همچنین گروه‌های حامی کودکان، اینستاگرام در بیانیه‌ای از توقف موقت توسعه اپ مخصوص کودکان خبر داده است. چراکه قانونگذاران خواهان اقدام موثرتری هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اینستاگرام توسعه اپ جدید برای کودکان را به‌طور موقت متوقف کرده است. اقدام این اپ متعلق به‌‌ فیس‌بوک در حالی انجام می‌شود که انتقادات زیادی به پروژه مذکور شده بود. اینستاگرام کودکان به عنوان اپی در حال توسعه بود که اجازه والدین شرط عضویت در آن بود. همچنین قرار بود در این سرویس محتوای بدون تبلیغ و مناسب کودکان منتشر شود، اما قانونگذاران امریکایی و گروه‌های حمایت از کودکان به دلیل نگرانی‌های ایمنی از این شبکه اجتماعی خواستند توسعه آن را متوقف کند. جاش گولین مدیر ارشد اجرایی موسسه «فیر پلی» در این باره می‌گوید: تا «زمانی‌که‌‌ فیس‌بوک این پروژه را کاملاً متوقف نکند، همچنان به فشار به این شرکت ادامه می‌دهیم.» اینستاگرام در یک پست وبلاگی اعلام کرد توسعه اپ مخصوص کودکان فرآیند درستی بود اما فعالیت‌مان را به‌طور موقت متوقف کرده‌ایم و همچنان به توسعه ابزارهای نظارت والدین آن ادامه می‌دهیم. واقعیت این است که کودکان از قبل وارد فضای آنلاین شده‌اند و ما معتقدیم توسعه یک سرویس مناسب که مخصوص آنها است، نسبت به شرایط فعلی برای والدین بهتر است. همچنین در این بیانیه اشاره شده نسخه‌هایی از یوتیوب (متعلق به آلفابت) و ‌‌تیک‌تاک (متعلق به بایت‌دنس) برای کودکان کمتر از ۱۳ سال توسعه یافته است. از سوی دیگر ۴ نماینده دموکراتیک مجلس امریکا از جمله اد مارکی و ریچارد بلومنتال روز گذشته اعلام کردند از تصمیم‌‌ فیس‌بوک راضی هستند اما وقفه در توسعه اپ کودکان کافی نیست. در اوایل ماه جاری میلادی، وال استریت ژورنال گزارشی حاوی داده‌هایی منتشر کرد که نشان می‌داد اینستاگرام تأثیری مخرب بر نوجوانان به خصوص دختران نوجوان دارد و‌‌ فیس‌بوک تلاش چندانی برای برطرف کردن این چالش انجام نداده است.‌‌ فیس‌بوک در هفته جاری این گزارش را نادرست خواند. در سال ۲۰۱۷ میلادی‌‌ فیس‌بوک یک اپ به نام مسنجر کیدز عرضه کرد که پلتفرم ارسال پیام برای کودکان کمتر از ۱۳ سال بود و توسط حساب کاربری والدین کنترل می‌شد.

تعداد کاربران ‌‌تیک‌تاک  به یک میلیارد نفر رسید

طبق گزارشی جدید ‌‌تیک‌تاک یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد. سال گذشته این اپ اعلام کرده بود تعداد دانلود‌‌های آن از ۲ میلیارد بار فراتر رفته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ‌‌تیک‌تاک اعلام کرد تعداد کاربران فعال ماهانه آن به یک میلیارد نفر رسیده است. این آمار نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی تعداد کاربران اپ اشتراک‌گذاری ویدئو از جولای ۲۰۲۰ میلادی تاکنون است. امریکا، اروپا، برزیل و کشورهای جنوب شرقی آسیا بزرگ‌ترین بازارهای این اپ چینی هستند. طی سال‌های اخیر با وجود سختگیری قانونی در امریکا و مناطق دیگر تعداد کاربران ‌‌تیک‌تاک همچنان رشد کرده است. این شرکت در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد ۵۵ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. این رقم در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی به ۲۷۱ میلیون نفر در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، ۵۰۸ میلیون نفر و در جولای ۲۰۲۰ میلادی به ۶۸۹ میلیون نفر رسید. همچنین این اپ در آگوست ۲۰۲۰ اعلام کرد تعداد دانلودهای آن از ۲ میلیارد بار فراتر رفته است. ‌‌تیک‌تاک به شرکت چینی بایت‌دنس تعلق دارد.

فیس‌بوک ۵۰ میلیون دلار برای ساخت متاورس خرج می‌کند

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، ماه ژوئن اعلام کرد که این غول شبکه اجتماعی در مسیر تبدیل شدن به «یک شرکت متاورس» است. حالا این شرکت سرمایه‌گذاری در این حوزه را آغاز کرده و از برنامه ۵۰ میلیون دلاری خود برای تحقق متاورس در دو سال آینده خبر داده است. به گزارش پیوست، فیس‌بوک از بودجه‌ای برای برنامه‌ها و تحقیقات واقعیت تعمیم یافته (XR) خبر داد. یک طرح دو ساله که قرار است پروژه‌های این شرکت و تحقیقات خارجی را برای رسیدن به متاورس تامین بودجه کند. این سرمایه‌گذاری «نقطه عطفی» بر تلاش‌های فیسبوک برای ساخت متاورس آنلاین است. متاورس به یک جهان خیالی اشاره دارد که فعالان کریپتو قصد دارند آینده آن را بدون نظارت و کنترل یک نهاد متمرکز مثل فیس‌بوک محقق کنند. عبارت متاورس اساسا به یک سری فضا‌های مشترک آنلاینی اشاره می‌کند که کاربران در کنار هم در آن حضور داشته و ارتباط برقرار می‌کنند. متاورس به بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی جدید منتهی شده و بسیاری باور دارند که این مفهوم ماهیت کار را تغییر می‌دهد موقعیت‌‌های اقتصادی جدیدی را برای کاربران سراسر جهان فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که فیس‌بوک با توجه به سابقه نامناسب این شرکت در زمینه حریم خصوصی و انتشار شایعات از احتمال انتقادات مطلع است. با وجود شکل گرفتن این تلاش‌های اولیه، طبق اعلام فیس‌بوک این شرکت قرار نیست به صورت جداگانه و تنها به ساخت و توسعه متاورس بپردازد. این طرح شروع یک فرایند بلندمدت است. فیس‌بوک می‌گوید: «متاورس یک محصول واحد نیست و یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند آن را بسازد. درست شبیه به اینترنت، متاورس هم با وجود فیس‌بوک ارتباطی ندارد. ساخت این جهان به صورت یک شبه ممکن نیست. بسیاری از این محصولات در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نهایی می‌شوند.»

 

ارسال نظر