قیمت بیت‌کوین جان گرفت

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۴۴
قیمت بیت‌کوین جان گرفت

قیمت بیت‌کوین در روز‌های گذشته با سقوط همراه بود؛ این سقوط پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین تمام تراکنش‌های مرتبط با این ارزها را غیرقانونی اعلام کرد. از سال ۲۰۰۹، چین و هنگ‌کنگ، شمشیرشان را برای بیت‌کوین از رو بسته‌اند. پس از انتشار خبر ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال در چین و سقوط قیمت‌ها، بازار اکنون کمی آرام گرفته است و اکنون بیت‌کوین به محدود ۴۳ هزار دلار رسیده. با این حال کارشناسان انتظار دارند که نوسانات قیمت در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. از سال ۲۰۰۹، بارها چین عامل اصلی ترس، بلاتکلیفی و نبود قطعیت در بازار بوده است. در طول این سال‌ها، در بسیاری از مواقعی که سقوط قیمت  بیت‌کوین باعث ترس، بلاتکلیفی و تردید شد، ردپای چین را می‌شد پیدا کرد. با احتساب ممنوعیت‌های روز جمعه، دولت‌های چین و هنگ‌کنگ، ۱۱ بار به‌طور مستقیم نسبت به تهدید به ممنوعیت یا اجرای ممنوعیت در قبال ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها و ماینرها اقدام کرده‌اند. در موارد دیگر، اخبار غیرواقعی و هک‌ها باعث شده‌اند تا قیمت بیت‌کوین سقوط کند. 

     ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین

خبر ممنوع‌شدن معاملات ارزهای دیجیتال در چین با افزایش فشار فروش در بازار همراه بود و اکنون بیت‌کوین بالای حمایت ۴۰,۰۰۰ دلار وارد فاز تثبیت قیمت شده و روز گذشته حتی به محدوده ۴۳,۶۰۰ دلار هم رسیده بود. قیمت بیت‌کوین در هفت روز گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و اتریوم در بازه زمانی مشابه سقوطی ۱۹ درصدی داشته است. با توجه به فشار نهادهای نظارتی سراسر جهان، تحلیل‌گران انتظار دارند که نوسانات قیمت همچنان ادامه داشته باشد. توکن‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌ویژه آنهایی که میان کاربران چینی محبوبیت دارند، روز جمعه با قیمت‌های پایینی فروخته شدند. برخی از تحلیل‌گران بر اهمیت قانون‌گذاری‌های چین تأکید دارند. سایمون پیترز، تحلیل‌گر ای‌تورو، گفته است: «در اقدامی سریع یک‌هفتم از جمعیت جهان به‌طور رسمی از بازار ارزهای دیجیتال کنار گذاشته‌ شدند. تاکنون ارزهای دیجیتال به خوبی در چین شناخته‌ شده بودند و همین موضوع حذف کامل آنها را به یک رویداد مهم تبدیل می‌کند.» فشار نهادهای نظارتی چیز جدیدی برای بازار ارزهای دیجیتال نیست. تحلیل‌گران و معامله‌گران همچنان پیگیر ممنوعیت‌های دولتی هستند. این اتفاقات معمولاً در زمان ناپایداری بازار رخ می‌دهد. شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری فاند استرات در گزارش خود نوشت: «این اولین‌باری نیست که چنین اطلاعیه‌ای از سوی مقامات چینی صادر می‌شود، اقدامات تحمیلی مشابهی در سال ۲۰۱۳ و سپس به‌دنبال رونق بازار عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته بود.» بانک مرکزی چین اواخر هفته گذشته فهرستی از فعالیت‌های ممنوعه را منتشر کرد که پیش از این برخی از آنها در خلأ قانونی قرار داشتند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور هم برنامه‌ای را برای توقف کامل فعالیت‌های مرتبط با استخراج تدوین کرده است. این اطلاعیه بانک‌ها و سایر موسسات مالی را از ارایه خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال منع کرده است. علاوه بر این، نهادهای نظارتی قصد دارند سازوکاری برای هشدار زودهنگام و توقف هیاهوی موجود در معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال منتشر کنند. به‌گفته نهادهای نظارتی این کشور، استخراج ارزهای دیجیتال یک صنعت «منسوخ» تلقی می‌شود. به پروژه‌های جدید مجوز داده نمی‌شود و برای پروژه‌های فعلی هم زمانی در نظر گرفته شده است تا کار خود را متوقف کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که اقدام اخیر چین برای ممنوع‌کردن کامل ارزهای دیجیتال، شدیدترین اقدام آنها بود.

      چین برای اولین‌بار در ۲۰۰۹  ارزهای مجازی را ممنوع کرد

طی ۱۲ سال اخیر، چین نقشی عمده در مورد ترس، بلاتکلیفی و تردیدهایی داشته است که معامله‌گران را نگران کرده بود. قانون‌گذاران چینی هیچ زمانی از طرفداران ارزهای دیجیتال نبوده‌اند. سال ۲۰۰۹ و زمانی که فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در روزهای ابتدایی خود قرار داشت، وزارت فرهنگ و وزارت تجارت چین، استفاده از ارزهای مجازی برای معاملات کالا را ممنوع اعلام کردند. در آن زمان به‌طور خاص از بیت‌کوین اسمی برده نشده بود. این کار را می‌توان سنگ بنای قانون‌گذاری‌های سخت‌گیرانه در چین در ارتباط با ارزهای دیجیتال دانست. در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی چین، موسسات مالی را از انجام تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال منع کرد. این بانک ارزهای دیجیتال را «بدون معنای واقعی» توصیف کرد. پس از انتشار این خبر، قیمت بیت‌کوین ۱,۰۰۰ دلار کاهش یافت. در آن زمان بی‌تی‌سی چاینا، بیشترین سهم در معاملات بیت‌کوین را در اختیار داشت. البته کمی بعد، قیمت بیت‌کوین احیا شد. سال ۲۰۱۴ نشان داد که اخبار غیرواقعی از ممنوعیت قانون‌گذاران چینی و بانک مرکزی این کشور، به اندازه اخبار واقعی، روی بازار تأثیر می‌گذارد. در ماه مارس آن سال، وب‌سایت سینا ویبو ادعا کرد که بانک مرکزی چین به‌دنبال مسدودسازی تراکنش‌های بیت‌کوین و این کار را طی یک ماه عملی خواهد کرد. با وجود اینکه کمی بعد مشخص شد این خبر صحت ندارد، ولی باز هم قیمت بیت‌کوین سقوط کرد. تقریباً همزمان با این خبر، صرافی FXBTC که در چین فعالیت می‌کرد، عنوان کرد که به‌دلیل تهدیدهای قانون‌گذاران در ارتباط با توقف فعالیت‌هایش، درهای صرافی را به روی کاربران خواهد بست. این دو خبر در سال ۲۰۱۴، باعث شد که قیمت بیت‌کوین از ۷۰۹ دلار به ۳۴۶ دلار برسد. کمی بعد در اواخر ماه مه آن سال، قیمت بیت‌کوین بار دیگر به بالای ۶۰۰ دلار بازگشت.

      هک صرافی‌های چینی

صرافی هنگ‌کنگی بیت فینکس، قربانی یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ ارزهای دیجیتال شد. طی این حمله، هکرها چیزی در حدود ۱۱۹,۷۵۶ واحد بیت‌کوین را از این صرافی سرقت کردند که اکنون ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار دارند. مراجع قضایی همچنان در حال ره‌گیری برخی از این بیت‌کوین‌های سرقتی هستند. در آن زمان، انتشار خبر هک بیت فینکس باعث سقوط ۱۰ درصدی قیمت بیت‌کوین طی دو روز شد. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷، دولت چین به‌صورت رسمی صرافی‌ها را از ارایه خدمات در داخل این کشور منع کرد. بانک مرکزی چین هم اعلام کرد که شهروندان این کشور اجازه شرکت در عرضه‌های اولیه سکه (ICO) را ندارند. سه ماه طول کشید که قیمت بیت‌کوین از ۴,۰۰۰ دلار به اوج ۲۰,۰۰۰ دلاری خود برسد. پس از آن قیمت بیت‌کوین در یک روند صعودی قدرتمند قرار داشت که خبر بسته‌شدن صرافی BTCC منتشر شد. گفته می‌شد که دلیل توقف فعالیت این صرافی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دولتی از سوی چین باشد. بانک مرکزی چین ادعا می‌کرد که دیوارهای بیت‌کوین روزی فرو خواهد ریخت. شایان ذکر است که این صرافی همچنان فعال است. بیت‌کوین با وجود این اخبار همچنان روند احیای خود را حفظ کرد و در برخی بازه‌ها شاهد اصلاح‌های جزئی بودیم. اخباری که ژانویه سال ۲۰۱۸ منتشر شد، حاکی از آن بود که چینی‌ها مسوول سقوط بزرگ بازار هستند. در این زمان، بسیاری معتقد بودند که انتشار اخباری مبنی بر اعمال محدودیت‌های دولت چین در بحث استخراج ارزهای دیجیتال، عامل اصلی سقوط بازار است. اواسط فوریه، قیمت بیت‌کوین با سقوطی بیش از ۶۵ درصد، به ۶,۸۵۲ دلار رسید. البته این سقوط هم دوام چندانی نداشت و تا پایان همان ماه، بیت‌کوین موفق شد بار دیگر به بالای ۱۱,۰۰۰ دلار برسد.

     ۲۰۱۹، دوباره ترس، بلاتکلیفی و تردید

قیمت بیت‌کوین آوریل سال ۲۰۱۹ با اصلاحی جزئی روبرو شد. به‌گفته کارشناسان، پیش‌نویس لایحه توسعه و اصلاح چین که در آن قرار بود استخراج ارزهای دیجیتال ممنوع شود، دلیل اصلی این اصلاح بوده است. کمی بعد، بانک مرکزی چین عنوان کرد که در صورت کشف معاملات ارزهای دیجیتال، فوراً آن را متوقف خواهد کرد. پس از انتشار این اخبار، قیمت بیت‌کوین سقوطی اندک را تجربه کرد، ولی کمی بعد شاهد احیا و پیشروی به سوی اوج تاریخی تازه بودیم. حمام خونی که ماه مارس سال ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم، باعث شد که قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال سقوط کند. در آن زمان شیوع کرونا تازه قوت گرفته بود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند فروش بیت‌کوین‌های ماینرهای چینی عامل اصلی این کاهش قیمت بود. نوامبر ۲۰۲۰ دولت هنگ‌کنگ اعلام کرد که در نظر دارد معاملات خرد ارزهای دیجیتال را ممنوع کند. این کشور دلیل این اقدام را مبارزه با پول‌شویی عنوان کرده بود. اولین سال شیوع کرونا با شکسته‌شدن رکورد ۲۰,۰۰۰ دلاری برای بیت‌کوین به پایان رسید. این اولین‌بار طی ۳ سال پیش از آن بود که بیت‌کوین به بالای ۲۰,۰۰۰ دلار می‌رسید. کمی بعد شاهد ثبت اوج تاریخی تازه در ۳۰,۰۰۰ دلار بودیم. ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت) انجمن ملی امور مالی اینترنتی چین، انجمن بانکداری این کشور و انجمن پرداخت چین، طی بیانیه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خطرات احتمالی این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها هشدار دادند. یک ماه بعد، بانک مرکزی چین به بانک‌های چینی و ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت موبایلی این کشور دستور داد که از ارایه خدمات به مشتریانی که با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، خودداری کنند. ماه ژوئن (خرداد)، مقامات چینی استخراج ارزهای دیجیتال در کشور را ممنوع اعلام کردند. این خبر باعث شد تا ماینرها از چین به دیگر نقاط جهان مهاجرت کنند. در روزهای گذشته هم بار دیگر بانک مرکزی چین طی دستوری، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

     صرافی هوبی حساب  تمام کاربران چینی خود را مسدود می‌کند

به‌دنبال ممنوعیت کامل معاملات ارزهای دیجیتال در چین، صرافی‌های بایننس و هوبی اعلام کردند که از این پس کاربران چینی اجازه ساخت حساب جدید را ندارند. صرافی ارز دیجیتال هوبی اعلام کرده است که در راستای اجرای مقررات داخلی چین، به‌تدریج ارایه خدمات به تمام کاربران این کشور تا پایان سال جاری میلادی متوقف خواهد کرد. هوبی در اطلاعیه خود اعلام کرد: «هوبی گلوبال حساب کاربرانی را که در چین سکونت دارند به‌تدریج تا ساعت ۲۴ (به وقت محلی) روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۰ دی) مسدود خواهد کرد و امنیت دارایی‌های کاربران را تضمین می‌کند. از طریق اطلاعیه‌های رسمی، ایمیل و پیام‌های متنی شرایط و جزییات را به کاربران اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.» علاوه‌ بر این، بایننس، رقیب هوبی هم اعلام کرده است که دیگر به کاربران چینی اجازه ثبت‌نام در این صرافی را نمی‌دهد. کالین وو، خبرنگار چینی فعال در حوزه ارز دیجیتال، گفته است اکنون با توجه به تشدید محدودیت‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال با فشار بیشتری مواجه هستند. بانک مرکزی چین به‌تازگی اطلاعیه‌ای منتشر کرده است و در آن ارایه خدمات از سوی صرافی‌های خارجی به کاربرانی چینی را غیرقانونی اعلام کرده است.  ریشه‌های هر دو صرافی بایننس و هوبی به چین باز می‌گردد، اما این دو غول حوزه ارز دیجیتال پس از آنکه دولت در سال ۲۰۱۷ معاملات خارجی را ممنوع اعلام کرد، مجبور شدند به کشور دیگری نقل مکان کنند. معامله‌گران چینی مدت‌هاست که با کمک سرویس‌های تغییر آی‌پی (VPN) به صرافی‌های خارجی دسترسی پیدا می‌کنند. افزایش تلاش‌های چین برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صنعت ارز دیجیتال فشار فروش قابل‌توجهی بر تتر، بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان، وارد کرده است. روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر)، معاملات تتر در بازار فرابورس هوبی با ۱۰ درصد کاهش در برابر یوان (واحد پول چین) آغاز شد. 

 

ارسال نظر