اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۹۲

اف‌بی‌آی کدهای رمزگشایی باج‌افزار کاسیا را در اختیار داشت

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، پلیس فدرال امریکا کدهای رمزگشایی باج‌افزار کاسیا که صدها شرکت را در جهان فلج کرد، در اختیار داشت، ولی تا سه هفته آنها را در اختیار عموم نگذاشت. به گزارش مهر به نقل از زد دی نت، مخفی کاری و عدم به اشتراک‌گذاری کدهای یادشده توسط اف‌بی‌آی برای دسترسی به داده‌های قفل شده صدها شرکت امریکایی و اروپایی با انتقادهای گسترده مواجه شده است. این حملات در ماه جولای رخ داد و به کسب و کارهای زیادی لطمه زد. باج‌افزار کاسیا دسترسی ده‌ها بیمارستان، مدرسه، شرکت تجاری در امریکا و حتی یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در سوئد را به شبکه‌های رایانه‌ای و اطلاعات ذخیره‌شده خود ناممکن کرد. اگر اف‌بی‌آی کدهای رمزگشایی از این اطلاعات را در اختیار این مشاغل می‌گذاشت خسارات مادی و معنوی بسیار کمتری به بار می‌آمد. اف‌بی‌آی موفق شد به کدهای رمزگشایی باج‌افزار یادشده دسترسی پیدا کند، زیرا توانست به سرورهای یک گروه جنایتکار در روسیه موسوم به REvil نفوذ کند. این گروه عامل حمله باج‌افزاری مذکور بود. گروه REvil در مجموع خواستار دریافت ۷۰ میلیون دلار باج از قربانیان حملات یادشده بود. نکته جالب این است که هنوز هم بسیاری از سازمان‌های آسیب دیده نتوانسته‌اند خسارات وارده را جبران کرده و به وضعیت عادی بازگردند. به نظر می‌رسد چون اف‌بی‌آی آماده حمله به زیرساخت‌های گروه باج‌افزاری REvil بود و تصور می‌کرد افشای دسترسی پلیس به کدهای رمزگشایی حمله مذکور را افشا می‌کند، حاضر نشد کدهای مذکور را در دسترس آسیب دیدگان قرار دهد. اف‌بی‌آی همچنین مدعی شده آسیب‌های وارد شده آن چنان که تصور می‌شد شدید نبوده‌اند. پلیس فدرال امریکا در نهایت در ۲۱ جولای کدهای رمزگشایی باج‌افزار کاسیا را افشا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این باج‌افزار میلیون‌ها دلار خسارت به تک‌تک آسیب دیدگاه وارد کرده است.

آیفون ۱۳ پرو و اختلال در برخی برنامه‌های ثالث

اپل در مورد برخی برنامه‌های تولیدی شرکت‌های ثالث دست به اقدام عجیبی زده و سرعت نمایش آنها را روی نمایشگر ۱۲۰ هرتز آیفون ۱۳ پرو به ۶۰ هرتز کاهش داده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، اپل امسال آیفون‌های ۱۳ پرو و پرو مکس را روانه بازار کرده و فناوری پروموشن را که ابتدا به آیپد پرو افزوده شده بود به برخی آیفون‌های خود اضافه کرده است. این فناوری جدید سرعت تازه‌سازی نمایشگرهای آیفون را از ۶۰ هرتز به ۱۲۰ هرتز افزایش داده، اما اپل مانع از آن شده که این سرعت بالا برای برخی اپلیکیشن‌های ثالث در دسترس باشد و مشاهده تصاویر در صورت اجرای آنها با همان سرعت قدیمی ۶۰ هرتز صورت می‌گیرد. اعمال نرخ تازه‌سازی صفحه ۱۲۰ هرتز موجب می‌شود تا تصاویر نرم‌تر و ملایم‌تر به نظر رسیده و جلوی پرش تصویر گرفته شود. این امر به خصوص در زمان بالا و پایین کردن محیط برنامه در گوشی مشخص است. اپل این محدودیت را تنها روی اپلیکیشن‌های ثالث اعمال کرده و نرم‌افزارهای تولیدی خود این شرکت با نرخ تازه‌سازی صفحه ۱۲۰ هرتز در دسترس هستند.

رییس صندوق بین المللی پول متهم به دستکاری داده‌های اقتصادی چین شد

بر اساس یافته‌های یک تحقیق مستقل، رییس صندوق بین المللی پول متهم است زمانی که ریاست بانک جهانی را بر عهده داشته، کارکنان خود را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعات را دستکاری کرده و فضای کسب و کار چین را مطلوب‌تر نشان دهند. به گزارش رویترز،  کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر دستکاری داده‌های اقتصادی چین را « نادرست و جعلی» خواند و دفتر رییس سابق بانک جهانی را به این کار متهم کرد. بر اساس یافته‌های یک تحقیق مستقل، جورجیوا متهم است زمانی که ریاست بانک جهانی را بر عهده داشته، کارکنان خود را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعات را دستکاری کرده و فضای کسب و کار چین را مطلوب‌تر نشان دهند. وی در بیانیه‌ای که قصد دارد آن را به هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول ارایه کند، دفتر جیم کنگ کیم، رییس سابق بانک جهانی، را به دستکاری این داده‌ها متهم کرد. جورجیوا گفت که وی برای جلوگیری از پیشنهاد یکی از کارکنان کیم برای قرار دادن داده‌های اقتصادی هنگ کنگ در رتبه بندی چین در گزارش فضای کسب و کار سال 2018 بانک جهانی، که به طور قابل توجهی موقعیت این کشور را بهبود می‌بخشید، دخالت کرده است. کیم به این درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. بانک جهانی هفته گذشته گزارشی از تحقیقات موسسه حقوقی ویلمر هیل منتشر کرد و مشخص شد که مقامات ارشد این بانک از جمله جورجیوا زمانی که این بانک به دنبال حمایت چین برای افزایش سرمایه بود، کارکنان خود را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند تا داده‌ها را برای بهبود رتبه چین در گزارش فضای کسب و کار تغییر دهند.

 

ارسال نظر