ثبات نسبی در بازار ارزهای دیجیتال

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۰۳
ثبات نسبی در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال روز گذشته وضعیتی نسبتاً آرام داشت و دامنه نوسان بسیاری از ارزها محدود به ۲ درصد بود. با وجود این، کارشناسان معتقدند نمی‌توان به‌راحتی و باقاطعیت نسبت به روند وضعیت بازار در آینده نزدیک اظهارنظر کرد. هرچند عده‌ای از کارشناسان معتقدند که بیت‌کوین تا پایان سال جاری به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در نهایت به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

کارشناسان معتقدند وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که نمی‌توان به‌راحتی و باقاطعیت نسبت به روند آن در آینده نزدیک اظهارنظر کرد. در این میان برخی دیگر نظیر مایکل ون دپوپ، معتقدند که بیت‌کوین در حال آماده‌سازی شرایط برای آغاز یک جهش تازه است. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده ۴۷ هزار دلار قرار دارد. روز گذشته این ارز دیجیتال موفق شد تا مرز ۴۹۰۰۰ دلار هم پیش برود ولی خریداران در رساندن و تثبیت قیمت بالای این ناحیه موفق نبودند. ون دپوپ با اشاره به رسیدن قیمت بیت‌کوین به ۴۷ هزار، خطاب به ۱۲۷ هزار دنبال‌کننده خود در توییتر نوشت: «بیت‌کوین به همان ناحیه‌ای که می‌خواستم (۴۷,۰۰۰ دلار) رسید و کاملاً‌ طبیعی است که شاهد رسیدن قیمت به این ناحیه باشیم. در این ناحیه تثبیت قیمت داریم.» به‌گفته وی، ناحیه ۴۶ هزار تا ۴۷ هزار دلار بسیار پراهمیت است و معامله‌‌گران باید تغییرات قیمت در این بازه را بادقت زیرنظر بگیرند. او در این باره عنوان کرد: «تا زمانی که بالای این محدوده باشیم، احتمال تداوم روند تا اوج آن در ۵۰ هزار دلار وجود دارد و فکر می‌کنم که شاهد نوسانات عرضی باشیم. در این مدت آلت‌کوین‌ها عملکردی چشمگیر از خود به جای می‌گذارند.» او در ادامه در مورد عبور از ۵۰ هزار دلار نوشت: «فکر می‌کنم بیت‌کوین راهش را به‌سمت اوج تاریخی خود ادامه می‌دهد و مقاومت‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد.»

      وضعیت آلت‌کوین‌های بازار  از اتریوم تا سولانا

اتریوم هم طی روز گذشته نوسانات نسبتاً کمی داشته است. قیمت اتریوم در این بازه چیزی در حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است و روز گذشته در محدوده ۳,۴۱۰ دلار معامله می‌شد. تحلیل‌گران از ۳,۴۰۰ دلار به عنوان یک حمایت در روند اتریوم یاد می‌کنند و شکسته ‌نشدن آن را از ملزومات تداوم روند صعودی این ارز دیجیتال می‌دانند. ون دپوپ در این باره می‌نویسد: «۳,۴۰۰ دلار ناحیه‌ای است که به آن توجه می‌کنم و شباهت زیادی به ناحیه ۴۶ هزار تا ۴۷ هزار دلاری بیت‌کوین دارد. در صورتی که این حمایت شکسته نشود، می‌توان انتظار تغییر روند را  داشت. فکر می‌کنم تداوم روند برای رسیدن به اوج قیمت در دامنه نوسانات فعلی محتمل باشد.» او از ۳,۸۴۰ دلار به عنوان این اوج یاد می‌کند و می‌گوید هدف بعدی قیمت اتریوم، رسیدن به ۴,۰۰۰ دلار است. وضعیت قیمت کاردانو هم بسیار شبیه به بیت‌کوین و اتریوم است. این ارز دیجیتال طی یک روز گذشته ۱.۵۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و روز گذشته نیز در محدوده‌ای نزدیک به ۲.۳۵ دلار نوسان می‌کرد. روند قیمت کاردانو در روزهای گذشته، بر خلاف هفته‌های پیش از آن، کم‌رمق بوده است. ون دپوپ هم با اشاره به این وضعیت می‌گوید احتمال افزایش قیمت وجود دارد. او از راه‌اندازی قراردادهای هوشمند در این پلتفرم به عنوان عاملی یاد می‌کند که می‌تواند جرقه روند صعودی این ارز دیجیتال باشد. ۱.۹ دلار حمایت پراهمیتی برای کاردانو به حساب می‌آید و ون دپوپ هم با اشاره به این حمایت می‌گوید: «تا زمانی که کاردانو بالای این ناحیه بماند، احتمال افزایش قیمت وجود دارد. در حال حاضر کاردانو پس از راه‌اندازی قراردادهای هوشمند به‌دنبال ایجاد وضعیتی باثبات است. عموماً این وضعیت با یک نوسانات اصلاحی و پس از آن با تداوم روند صعودی همراه می‌شود.» سولانا را می‌توان پیروز این روزهای بازار ارزهای دیجیتال دانست. قیمت سولانا که حالا یک میلیارد دلار با ارزش بازار ریپل، ارز دیجیتال ششم بازار، فاصله دارد، روز گذشته رشدی ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که سولانا در روزهای گذشته با چالش‌هایی در شبکه خود مواجه بوده و در مقطعی نیز شبکه آن از دسترس خارج شده است. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۲ تریلیون دلار است. بیت‌کوین با ۴۰.۵۴ درصد، بیشترین سلطه در بازار را در اختیار دارد. اتریوم و کاردانو هم به‌ترتیب با ۱۸ و ۳.۵ درصد، در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

       شانس بیت‌کوین  برای رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیت‌کوین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد. اما این فرضیه تا چه حد امکان‌پذیر است و تحلیل‌گران چه دلایلی برای ادعای خود مطرح کرده‌اند. به گزارش کریپتو پوتیتو، عده‌ای معتقدند که بیت‌کوین تا پایان سال جاری به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در نهایت به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد. مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ، یکی از همین افراد است. او با اشاره به گسترش‌پذیرش بیت‌کوین، کاهش حجم درگردش و چند مورد دیگر، گفته است بیت‌کوین می‌تواند طی ۳ ماه آینده قیمت خود را دو برابر کند. سال ۲۰۲۱ تا به اینجای کار سال پرفرازونشیبی بوده است. قیمت بیت‌کوین از زیر سطح ۳۰,۰۰۰ دلار به بالای ۶۰,۰۰۰ دلار و اوج تاریخی خود رسید، اما کمی بعد مجدداً به سطوح ابتدایی سقوط کرد. بیت‌کوین در ادامه توانست با رشدی ۲۰,۰۰۰ دلاری از روزهای تاریک ماه ژوئیه (تیر) عبور کند و اکنون کمی پایین‌تر از ۵۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شود. در حال حاضر چهار ماه تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مانده است و همچنان افزایش تعداد پیش‌بینی‌ها برای رشد ۱۰۰ درصدی قیمت بیت‌کوین در این بازه زمانی ادامه دارد. استراتژیست بلومبرگ هم با ارایه چند دلیل به این جریان پیوسته است. او در ابتدا به روند تاریخی و عملکرد قیمت پیش از کاهش عرضه اشاره کرده است.

دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با این مساله وجود دارد. سرعت استخراج بیت‌کوین تقریبا هر چهار سال یک بار و پس از هاوینگ نصف می‌شود. پس از آخرین هاوینگ که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، پاداش استخراج هر بلاک اکنون به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش یافته است. می‌توان ۳ میلیون واحد بیت‌کوینی را که به‌دلایل مختلف ناپدید یا از دسترس خارج شده‌اند هم به این فهرست اضافه کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بلندمدت مصمم هستند که در آینده هم از بیت‌کوین‌های خود نگهداری کنند و حتی سقوط قیمت هم، مانند آنچه ابتدای این ماه اتفاق افتاد، نمی‌تواند آنها را مجاب کند که دارایی خود را بفروشند. این مساله تا حد زیادی با مدل انباشت به جریان (S2F) مطابقت دارد. این مدل با بررسی نسبت حجم ذخایر یا همان موجودی، به جریان یا همان عرضه سالانه بیت‌کوین، قیمت ۱۰۰ هزار دلار را برای پایان سال جاری برآورد کرده است. سومین دلیلی که از سوی مک‌گلون مطرح شده است، رشد پذیرش و ارتباط آن با کاهش عرضه است. همان‌طور که مبانی علم اقتصاد حکم می‌کند، اگر عرضه یک دارایی کاهش یابد و در عین حال تقاضا ثابت مانده یا افزایش پیدا کند، از نظر تئوری قیمت باید افزایش یابد. اخیراً تقاضا برای خرید بیت‌کوین همواره در حال افزایش بوده است. شرکت‌های بزرگی هستند که چندین میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برخی از آنها گفته‌اند که هرگز دارایی خود را نمی‌فروشند. سرمایه‌گذاران نهادی به بانک‌ها فشار می‌آورند تا چهارچو‌ب‌هایی قانونی را در اختیارشان قرار دهند که بتوانند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. حجم دارایی تحت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین گری‌اسکیل از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۰ برابر شده است. در نتیجه جای تعجب ندارد که چهره‌های شناخته‌شده‌ای تصور ‌کنند که بیت‌کوین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ شش رقمی شود.


 

ارسال نظر