دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۷۷

گوگل داده‌های کاربران هنگ‌کنگی را افشا کرد

گوگل که قبلاً مدعی شده بود دیگر به درخواست‌های مقامات هنگ‌کنگی برای دریافت اطلاعات کاربران پاسخ نمی‌دهد، اطلاعات آنها را بر مبنای درخواست دریافتی افشا کرد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، بعد از آنکه دولت چین یک قانون امنیتی را در ژوئن سال ۲۰۲۰ به تصویب رساند، گوگل مدعی شد با هدف دفاع از حریم شخصی کاربران چینی و هنگ‌کنگی دیگر درخواست‌های دریافت اطلاعات را از این کشور مورد توجه قرار نمی‌دهد. این در حالی است که گوگل ۴۳ درخواست از مقامات هنگ‌کنگی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ برای دریافت اطلاعات کاربران دریافت کرده که با سه مورد از آنها موافقت کرده است. گوگل قبلاً تصریح کرده بود با هیچ یک از این درخواست‌ها موافقت نخواهد کرد. گوگل مدعی شده یکی از این درخواست‌ها مرتبط با نجات جان یک فرد در معرض خطر بوده و دو مورد دیگر هم مربوط به قاچاق انسان بوده‌اند. گوگل، فیس‌بوک و توییتر تا به حال بارها مدعی شده‌اند با هدف حفاظت از حریم شخصی و امنیت کاربران چینی اطلاعات آنها را در اختیار مقامات این کشور قرار نمی‌دهند. اما این اظهارات همیشه در حد ادعا باقی مانده است. از سوی دیگر این شرکت‌ها از طریق همکاری با آژانس امنیت ملی امریکا، اف‌بی‌آی و سایر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در این کشور به‌طور منظم از کاربران امریکایی و غیرامریکایی جاسوسی کرده‌اند.

چین مسدودسازی سرویس‌های رقیب توسط پلتفرم‌ها را ممنوع کرد

وزارت صنعت فناوری و اطلاعات چین به شرکت‌های فناوری از جمله علی بابا و تنسنت اعلام کرد از این پس نباید لینک وب‌سایت‌های یکدیگر را در پلتفرم‌های‌شان مسدود کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزارت صنعت و اطلاعات فناوری چین استانداردهایی برای شرکت‌های فناوری جهت سرویس‌های پیامکی پیشنهاد کرده و همچنین به آنها اعلام کرده باید تا مهلت معینی هرگونه لینک مسدودشده مربوط به سرویس‌های رقیب را باز کنند. این جزییات در جلسه‌ای با شرکت‌های بزرگ از جمله علی بابا، تنسنت، بایت دنس، بایدو و دو تولیدکننده موبایل اعلام شده است. اگر شرکت‌ها از این دستور اطاعت نکنند، وزارتخانه مذکور به اقدامات دیگری متوسل خواهد شد. فضای اینترنت چین تحت تسلط چند شرکت بزرگ فناوری است که لینک‌ها و سرویس‌های رقیب را در پلتفرم‌های خودشان مسدود می‌کنند. در ماه‌های اخیر رگولاتورهای چینی شرکت‌های داخلی را به ایجاد انحصار و محدود کردن گزینه‌های انتخاب مشتریان متهم کرده‌اند.

فیس‌بوک به محققان اطلاعات مخدوش و ناکافی داد

فیس‌بوک به محققان حوزه انتشار اخبار دروغ اطلاعات پژوهشی ناکافی و مخدوش داده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، محققانی که بر داده‌های فیس‌بوک برای پژوهش اتکا کرده بودند، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها از تحقیقات دقیق و عینی در این زمینه فاصله داشته باشند. فیس‌بوک بر اساس درخواست محققان دانشگاهی به آنها اطلاعاتی در مورد نحوه گسترش و پخش شدن اطلاعات و اخبار دروغین در پلتفرم خود داده است تا آنها بتوانند روند مذکور را پیگیری کنند. این شرکت وعده داده بود که محققان به تمامی تعاملات کاربران در این زمینه دسترسی خواهند داشت، اما حالا مشخص شده داده‌هایی که فیس‌بوک به محققان داده تنها شامل تعاملات حدود نیمی از کاربرانش در امریکا است. علاوه بر این، اکثر کاربرانی که تعاملات‌شان در این گزارش‌ها درج شده کسانی هستند که به اندازه کافی ذیل پست‌های سیاسی فعالیت می‌کنند و از همین طریق گرایش سیاسی آنها کاملا واضح و آشکار است. پس از افشای این موضوع فیس‌بوک از محققان عذرخواهی کرده و افزوده که برای جبران این خطا تلاش خواهد کرد. اما این کار با توجه به حجم داده‌های موجود چند هفته‌ای طول می‌کشد. فیس‌بوک به محققان گفته داده‌هایی که در مورد کاربران خارج از ایالات متحده دریافت کرده‌اند نادرست نیست.

پروژه موبایل تاشوی «تی‌سی‌ال» قربانی کمبود تجهیزات شد

شرکت تی‌سی‌ال پروژه موبایل تاشو خود را کنار گذاشته زیرا به دلیل کمبود تجهیزات و شیوع همه‌گیری کرونا نتوانسته قیمت آن را به‌طور رقابتی حفظ کند. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، شرکتTCL از مدتی قبل مشغول توسعه موبایل‌های تاشو بوده اما اکنون به نظر می‌رسد پروژه مذکور TCL به پایان رسیده زیرا طرح موبایل تاشو به نام «پروژه شیکاگو» متوقف شده است. این شرکت چینی نتوانسته قیمت دستگاه‌ها را در حدی نگه دارد که با محصولات یک تولیدکننده کره جنوبی قابل رقابت باشد. به همین دلیل پروژه متوقف شده است. ارزان‌ترین موبایل تاشو شرکت مذکور ۸۰۰ دلار خواهد بود و دلیل این امر نیز کمبود تجهیزات تولید موبایل و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا است. استفان استریت مدیر بازاریابی TCL در این باره می‌گوید: اگر کاربری بتواند ۸۰۰ دلار برای خرید موبایل تاشو هزینه کند، می‌تواند هزار دلار نیز برای خرید دستگاه خرج کند. 

 

ارسال نظر