احیای نسبی بیت‌کوین پس از سقوط به ۴۲ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۵۶
احیای نسبی بیت‌کوین پس از سقوط به ۴۲ هزار دلار

پس از اینکه قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه به‌شدت کاهش یافت و موفق به عبور از مقاومت ۵۳ هزار دلاری نشد، در نهایت، این ارز دیجیتال با ورود به ناحیه نزولی زیر ۴۵ هزار دلار، تا نزدیکی ۴۲ هزار دلار پایین آمد. پس از آن، در نزدیکی ۴۲ هزار دلار، قیمت بیت‌کوین احیا شد و تا بالای مقاومت ۴۵ هزار دلاری پیش رفت. در حال حاضر۴۶,۵۰۰ و ۴۶,۰۰۰ دلار به عنوان حمایت‌های اصلی بیت‌کوین عمل می‌کنند و ۴۷,۵۰۰، ۴۸,۵۰۰ و ۵۰,۰۰۰ دلار هم مقاومت‌های پراهمیت هستند. با سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر سطح ۴۶ هزار دلار، حدود ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین به فروش رسید و ۳ میلیارد دلار از موقعیت‌های معاملاتی لیکویید شد. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال هم به‌دلیل حجم بالای مراجعه کاربران برای ساعاتی دچار اختلال شدند. این سقوط گسترده پس از آن رخ داد که دولت السالوادور اعلام کرد ۲۰۰ واحد بیت‌کوین خریداری کرده است. قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه موفق به عبور از مقاومت ۵۳ هزار دلاری نشد و به‌شدت سقوط کرد و در مقطعی، ۱۹ درصد پایین‌تر از مقاومت ۵۲ هزار دلاری قرار گرفت. طی این سقوط ابتدا حمایت ۵۲ هزار دلاری شکسته شد و سپس قیمت بیت‌کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته رسید.۵۲,۱۵۰ دلار، ۴۸,۵۰۰ و ۴۵,۰۰۰ دیگر حمایت‌هایی بودند که موفق به توقف روند نزولی نشدند. در نهایت، این ارز دیجیتال با ورود به ناحیه نزولی زیر ۴۵ هزار دلار، تا نزدیکی ۴۲ هزار دلار پایین آمد. کف قیمت هم در همین محدوده ثبت شد. پس از تشکیل کف در نزدیکی ۴۲ هزار دلار، قیمت بیت‌کوین احیا شد و تا بالای مقاومت ۴۵ هزار دلاری پیش رفت. ۴۷,۵۰۰ اولین مقاومت قیمت بیت‌کوین است. ۴۸,۵۰۰ دلار هم به عنوان مقاومت اصلی این ارز دیجیتال عمل می‌کند. بسته‌شدن قیمت در بالای ۴۸,۵۰۰ دلار می‌تواند جرقه صعود بیت‌کوین در کوتاه‌مدت باشد. مقاومت نزدیک به ناحیه ۵۰ هزار دلار را هم می‌توان سد محکم بعدی در مقابل این ارز دیجیتال دانست. اگر بیت‌کوین نتواند از سد مقاومت ۴۸,۵۰۰ دلاری بگذرد، احتمال آغاز یک روند نزولی دیگر وجود دارد. در این صورت ۴۶,۵۰۰ دلار اولین حمایت پیش روی این ارز دیجیتال خواهد بود. ۴۶ هزار دلار حمایت اصلی بیت‌کوین است و در صورت شکسته‌شدن آن ممکن است شاهد قوت‌گرفتن این روند باشیم. در این حالت ۴۳,۵۰۰ مقصد بعدی قیمت خواهد بود.

       روز خونین بازار ارزهای دیجیتال

سقوط گسترده قیمت بیت‌کوین پس از آن اتفاق افتاد که دولت السالوادور روز دوشنبه و قبل از تصویب قانون پذیرش ‌بیت‌کوین، ۲۰۰ واحد از این ارز دیجیتال را خریداری کرد. بر اساس این قانون، بیت‌کوین اکنون به عنوان ارز رسمی السالوادور شناخته می‌شود. سقوط قیمت روز سه‌شنبه سبب شد تا حوالی ساعت ۱۸:۳۰ (به وقت تهران) روز سه‌شنبه، حدود ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین به فروش برسد و ۳ میلیارد دلار از موقعیت‌های معاملاتی لیکویید شود. بیت‌کوین روز گذشته نیز با قیمتی حدود ۴۶ هزار دلار معامله شد. هارگریوز لنسداون، شرکت خدمات مالی بریتانیایی، گفته است: «همین بی‌ثباتی بیت‌کوین است که باعث شده بسیاری از مردم السالوادور نسبت به پذیرش این ارز دیجیتال خوش‌بین نباشند. انجام تراکنش با ارزی که آینده قیمتی آن نامشخص است کار خطرناکی خواهد بود.» نایب بوکله، رییس‌جمهور السالوادور، نیز پس از سقوط بازار اعلام کرد که ۱۵۰ بیت‌کوین دیگر را در «کف قیمتی» خریداری کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرفداران ارز دیجیتال هم برای گرامی‌داشت قانونی‌شدن بیت‌کوین در السالوادور، که آن را «روز بیت‌کوین» نام‌گذاری کرده‌اند، به‌صورت نمادین هر یک معادل ۳۰ دلار بیت‌کوین خریده‌اند. السالوادور نخستین کشوری است که بیت کوین را به عنوان پول قانونی معرفی کرد. چارلز هاسکینسون، خالق کاردانو، معتقد است دیگر کشورها هم در آینده این مسیر را در پیش خواهند گرفت. او گفت: «در سال‌های پیش رو، بسیاری از کشورها به استفاده از ارزهای دیجیتال در نظام پولی خود می‌پردازند.» هاسکینسون افزود استفاده از بیت‌کوین به عنوان پول قانونی در السالوادور نشان می‌دهد این صنعت بعد از گذشت فقط ۱۲ سال از عمرش پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است. با این حال به نظر می‌رسد که بیشتر این خبرهای خوب مربوط به بیش از یک ماه گذشته است. کوین کانگ، یکی از مدیران صندوق پوشش ریسک بی‌کی‌کوین کپیتال که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، گفته است: «بازار در شش هفته گذشته بدون هیچ اصلاح قابل‌توجهی به روند صعودی خود ادامه داده بود.» به‌گفته کانگ، رشد قیمت آلت‌کوین‌ها معمولاً نشانه حبابی‌شدن بازار است.

       لیکویید‌شدن موقعیت‌های معاملاتی و اختلال در صرافی‌ها

کوین‌بیس حوالی ساعت ۱۷:۰۰ (به وقت تهران) پس از سقوط بیت‌کوین در روز سه‌شنبه اعلام کرد که «برخی از سفارشات به‌دلیل حجم زیاد ثبت نمی‌شوند و در حال بررسی این مشکل جزئی» است. این اختلال یک ساعت پس از اعلام ‌کوین‌بیس برطرف شد. پیش از این هم در همان روز سه‌شنبه، صرافی کراکن به‌دلیل مشکلی که در خریدهای بانکی اتاق پایاپای الکترونیک پیش آمده بود، با تأخیر در تأمین منابع مالی مواجه شد. این مشکل هم کمی بعد برطرف شد. تحلیل‌گران از شکل‌گیری فاز سرخوشی میان معامله‌گران خرد بازار به عنوان یکی از دلایل سقوط گسترده روز گذشته نام برده‌‌اند. آرکان ریسرچ در خبرنامه روز سه‌شنبه خود نوشت: «نرخ‌های تأمین سرمایه فعلی در مقایسه با آنچه که در طول سه ‌ماه اول سال به‌طور گسترده شاهد آن بودیم چندان نگران‌کننده نیست. علاوه بر این، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت خوش‌بین معمولاً با بیشترکردن تعداد موقعیت‌های لانگ (خرید) باعث افزایش نوسان می‌شوند.» اصطلاح نرخ تأمین سرمایه در بازار قراردادهای آتی به مقدار کارمزدی اشاره دارد که دارندگان قراردادهای لانگ (آنهایی که معتقدند قیمت افزایش پیدا می‌کند) و دارندگان قراردادهای شورت (آنهایی که معتقدند قیمت کاهش پیدا می‌کند) باید به یکدیگر پرداخت کنند تا بازار در تعادل باشد. از منظر تکنیکال، بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به زیر میانگین متحرک۲۰۰ روزه رسید و کمی بالاتر از سطح ۴۲ هزار دلار با حمایت مواجه شد. این فروش گسترده پس از آن شکل گرفت که نشانه‌های متعددی از فرسایش روند صعودی در بازار دیده شد و شتاب حرکتی قیمت پس از ورود به محدوده ۵۲ هزار تا ۵۵ هزار دلار کاهش یافت.

      جریان ورود بیت‌کوین به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران پس از پشت سر گذاشتن جریان خروج سرمایه چندهفته‌ای، بار دیگر به محصولات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بازگشته‌اند. گزارش‌کوین شیرز نشان می‌دهد که برای سومین هفته متوالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ورود سرمایه مواجه شده و مجموعاً ۱۱۰ میلیون دلار ورودی داشته‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین این هفته مجموعاً ۵۹ میلیون دلار ورودی داشتند که می‌تواند نشانه تغییر احساسات سرمایه‌گذاران باشد. همزمان با رشد ۷۴ درصدی قیمت سولانا، ورودی هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال به ۱۳.۲ میلیون دلار رسید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم هم این هفته با ورود سرمایه مواجه شدند و در حال حاضر سهم بی‌سابقه ۲۸ درصدی از تمام محصولات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. مایک نووگراتز، مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال، در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ خاطرنشان کرد که به‌رغم ریزش اخیر بهای بیت‌کوین، این ارز دیجیتال هنوز تحت سلطه سرمایه‌گذاران خرد قرار دارد که از علاقه اخیر شرکت‌هایی همچون ویزا و آمازون بسیار هیجان زده‌اند. وی در ادامه اظهار داشت که ارزهای دیجیتال تنها در خرید بیت کوین به عنوان یک سرپناه علیه سیاست‌های پولی بد خلاصه نمی‌شوند، بلکه مساله حائز اهمیت آن است که بیت‌کوین وب ۳.۰ و اینترنت انتقال ارزش است.


 

ارسال نظر