نگرانی‌‌ بیت‌کوینرها از تکرار سناریوی سقوط

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۷۴
نگرانی‌‌ بیت‌کوینرها از تکرار سناریوی سقوط

پس از اینکه بیت‌کوین هفته گذشته بار دیگر به ۵۰ هزار دلار رسید، در نهایت نتوانست در این محدوده تثبیت شود و به زیر این ناحیه سقوط کرد و حتی به ۴۶ هزار و ۴۰۰ دلار هم رسید. این اتفاق بار دیگر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را با نگرانی مواجه کرد که سقوطی در پیش است، اما پس از آن ارزش ارزهای دیجیتال باز هم با صعود مواجه شد و بیت‌کوین به ۴۸ هزار دلار هم رسید. با وجود این، علی‌رغم جهش اخیر قیمت بیت‌کوین، داد‌ه‌های درون‌شبکه‌ای مختلف نشان‌دهنده فشار فروش احتمالی برای بیت‌کوین هستند. 

بر اساس توییت اخیر شرکت تحلیلی سنتیمنت، در روزهای اخیر حدود ۱.۶۸ میلیون بیت‌کوین به صرافی‌ها وارد شده است که بزرگ‌ترین ورود بیت‌کوین به صرافی‌ها در دو سال اخیر محسوب می‌شود. موجودی استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها نیز به اوج تاریخی ۱۹.۲۲ میلیارد دلار رسیده است که می‌تواند نشانه‌ای برای فروش احتمالی سرمایه‌گذاران باشد. با وجود این، دانیل استراچمن، از سرمایه‌گذاران باسابقه بازارهای مالی معتقد است هنوز برای پاسخ دادن به این سوال که آیا جایگاه بیت‌کوین در صدر جدول ارزهای دیجیتال متزلزل خواهد شد یا خیر، زود است. او گفته است که صحبت‌های زیادی درباره پیشی گرفتن اتریوم از بیت‌کوین وجود دارد اما باید مدت‌زمان دیگری بگذرد تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. به اعتقاد استراچمن واکنش بازار و علاقه سرمایه‌گذاران دو مولفه‌ای است که نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند.

     تحلیلگران از تکرار پنجشنبه سیاه  صحبت می‌کنند

شاخص‌های فنی نشان می‌دهد که بازار بیت‌کوین اکنون در وضعیت حساسی قرار گرفته است و اگر خریداران نتوانند قیمت را حمایت کنند، احتمال شکل‌گیری یک سقوط گسترده مانند پنجشنبه سیاه سال ۲۰۲۰ وجود دارد. در حال حاضر بیت‌کوین به‌دنبال بازپس‌گیری و حفظ سطح ۵۰ هزار دلار است. علاوه بر این، خریداران تلاش می‌کنند کندل قیمت را حفظ کنند. آخرین باری که کندل قیمت نتوانست موقعیت خود را حفظ کند، مربوط به پنجشنبه سیاه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) است، در آن زمان بازار بیت‌کوین با یکی از سنگین‌ترین فروش‌های تاریخ خود مواجه شد. تا زمانی که بیت‌کوین یک کف قیمتی جدید ثبت کند یا اینکه یک حرکت صعودی قدرتمند از سطح ۵۰ هزار دلار بتواند این ارز دیجیتال را به اوج تاریخی اخیر خود برساند، بحث درباره ادامه روند صعودی یا آغاز روند نزولی به قوت خود باقی است. اکنون خریداران و فروشندگان برای شکستن مقاومت بیت‌کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که سطح ۵۰ هزار دلار نقطه عطف بیت‌کوین است، با وجود این، با وجود رشد قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر، فروشندگان همچنان قدرت بیشتری داشته باشند. اگر چنین سقوطی شکل بگیرد، ثبت کف قیمتی جدید لزوماً به‌معنای شکل‌گیری یک روند نزولی جدید نخواهد بود. تعریف درست روند نزولی ثبت مجموعه‌ای از کف‌ها و اوج‌های قیمتی متوالی است که هرکدام از کف‌ها و اوج‌ها قیمتی ماقبل خود پایین‌تر باشند. این تنها اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که روند بازار در سطح فعلی معکوس شود، در آن صورت بیت‌کوین با یکی از بدترین بزارهای نزولی تاریخ خود مواجه خواهد شد.

 

      چین موضع منفی خود را علیه ارزهای دیجیتالی حفظ کرده است

بانک مرکزی چین یک بار دیگر علیه ارزهای دیجیتالی موضع گرفته و با صدور بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته است تا از بازار رمزارزها دوری کنند. این نهاد با تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن رمزارزها در این کشور گفته است هیچ حمایت قانونی از کسانی که در این بازار دچار ضرر شوند، صورت نخواهد گرفت. به گفته بانک مرکزی چین، بیت‌کوین و سایر رمزارزها دارای ارزش ذاتی نیستند و قیمت آنها حباب است. تحلیل‌های درون شبکه توسط موسسه گلاسنود نشان می‌دهد میزان فعالیت شبکه بیت‌کوین از زمان ریزش بازار در ماه مه ‌تاکنون نتوانسته است به قله جدیدی برسد حتی با وجود آنکه بیتکوین در ۳۰ روز اخیر بیش از ۴۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. این مساله نشان می‌دهد تمایل معامله‌گران به ویژه معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت نسبت به بیت‌کوین بدبینانه‌تر و تمایل آنها به سایر رمزارزها بیشتر شده است. شرکت ارایه خدمات پی‌پال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرداخت جهان اعلام کرد از این پس امکان نگهداری و خرید و فروش ارزهای دیجیتالی برای مشتریان این شرکت که ساکن انگلیس هستند فراهم شده است. شهروندان انگلیسی برای انجام مبادلات ارزهای دیجیتالی خود می‌توانند هم از وبسایت و هم از اپلیکیشن پی‌پال استفاده کنند. البته پی‌پال تاکید کرده در این زمینه تابع قوانین و مقررات نهادهای ناظر انگلیسی خواهد بود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. 

     ایران در بین شش کشور اول استخراج ارز دیجیتال

اما در ایران، همچنان مناقشه درباره تاثیر استخراج ارزهای دیجیتال بر خاموشی‌های کشور ادامه دارد. مصطفی رجبی مشهدی، معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که ایران در بین شش کشور بزرگ استخراج ارزهای دیجیتال قرار دارد و این در حالی است که بیشتر این استخراج با استفاده از برق غیرمجاز انجام می‌گیرد. مصطفی رجبی مشهدی گفت: ایران جزو شش کشور اول استخراج‌کننده رمز ارز‌ها در دنیا است که متأسفانه عمدتا استخراج آن به صورت غیرمجاز صورت می‌گیرد. وی افزود: قیمت یارانه‌ای برق، جذابیت لازم را برای سودجویی و سوءاستفاده برخی افراد فراهم و سود‌های کلانی را نصیب آنها کرده است. معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ادامه داد: در حال حاضر نیروگاه‌های ما ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات تولید برق دارند که مصرف ما بیشتر از این میزان است. رجبی مشهدی با بیان اینکه همکاران ما تمام وقت در تلاش برای تامین برق کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها نبودند قطعا خاموشی‌هایی که در این ادوار به صورت پراکنده اتفاق افتاد، کمتر می‌شد و شاید اتفاق نمی‌افتاد. وی با اعلام اینکه ۵۶ مرکز استخراج رمز ارز در کشور مجوز فعالیت دارند، گفت: این مراکز با افزایش گرما در فصل تابستان غیر فعال شده‌اند که بزودی با پایدار شدن شرایط تأمین برق، برق آنها را تامین خواهیم کرد. معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع برق افزود: تاکنون ۵۰۰۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها کشف شده که مصرف برق دستگاه‌های ماینر آنها ۶۰۶ مگاوات است. رجبی مشهدی، مصرف برق مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها در کشور را بیش از ۲۰۰۰ مگاوات تخمین زد و گفت: سه استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرفی این مراکز برابر با ۶۰ درصد مصرف این سه استان پهناور است که یک پنجم تا یک ششم جغرافیای ایران را به خود اختصاص می‌دهند. معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع برق اظهار کرد: علی‌رغم اینکه امسال محدودیت جدی در تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی داشتیم، اما اگر مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها فعالیت نداشتند بیش از ۸۰ درصد خاموشی‌ها، اعمال نمی‌شد. 

     استخراج رمزارزها  کمتر از ۳درصد برق کشور است

علیرضا هادی مدیرکل سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره چگونگی اخذ مجوز فعالیت مراکز رمزارز، گفت: همه می‌توانند از طریق سامانه بهین یاب اقدام به دریافت مجوز تولید رمزارز کنند. وی اظهار کرد: هر شخصی که قصد فعالیت داشته باشد می‌تواند مجوز بگیرد و این سهولت در اعطای مجوز در راستای کمک به کاهش مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها صورت می‌گیرد. مدیرکل سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت توان نیروگاه‌های تولید برق کشور را حدود ۶۰ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: علی‌رغم اینکه رقم ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرفی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها را قبول ندارم، اما اگر این رقم هم درست باشد کمتر از ۳درصد برق کشور را مصرف می‌کند. هادی اظهار کرد: میزان مصرف برق مراکز مجوزدار تولید رمزارز در کشور ۴۰۰ مگاوات است که تا پایان شهریور غیرفعالند.


 

ارسال نظر