دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۴۳

شناسایی یک میلیون ویدئوی دروغ‌پراکن کرونایی در یوتیوب

بیش از یک میلیون ویدئو در شبکه اجتماعی یوتیوب شناسایی شده که اطلاعات دروغ و جعلی در مورد ویروس کرونا را منتشر می‌کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، بر اساس اعلام یوتیوب از آغاز فوریه سال ۲۰۲۰ به این سو، بیش از یک میلیون ویدئوی حاوی اطلاعات دروغ در مورد ویروس کرونا شناسایی شده که از این سایت پاک شده، اما روند تولید و نشر چنین ویدئوهایی از طریق یوتیوب کماکان ادامه دارد. در این ویدئوها انواع روش‌های غلط و بی‌اساس و غیرعلمی برای درمان کرونا ارایه شده و در تعداد دیگری از آنها نیز ادعا شده وجود ویروس کرونا به‌طور کلی یک دروغ است و چنین ویروسی در دنیا وجود ندارد. یوتیوب هر سه ماه یک بار حدود ده میلیون ویدئو را از یوتیوب پاک می‌کند که بازدیدهای اکثر این ویدئوها تا قبل از پاک شدن از ۱۰ مورد فراتر نمی‌رود. این ویدئوها ناقض سیاست‌های یوتیوب هستند و در مجموع ۰.۱۶ تا ۰.۱۸ درصد از کل بازدیدهای یوتیوب به این ویدئوها اختصاص دارد. به گفته نیل موهان مدیر امور محصولات یوتیوب سرعت این شبکه اجتماعی در زمینه پاک کردن ویدئوهای نامناسب کافی نیست و این در حالی است که در بسیاری از این ویدئوها اطلاعات دروغ و نامناسب ارایه می‌شود. پیش از این جو بایدن رییس‌جمهور امریکا نیز از شبکه‌های اجتماعی این کشور به علت تعلل در زمینه مقابله با ویروس و واکسن کرونا به‌شدت انتقاد کرده بود.

اپل قوانین اپ‌استور را  تغییر می‌دهد

اپل برای خاتمه دادن به شکایت گروهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار علاوه بر پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار، تغییراتی در قوانین اپ استور خود ایجاد می‌کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اپل روز گذشته از توافق برای کاهش محدودیت‌های اپ استور برای توسعه‌دهندگان برنامه کوچک خبر داد. این اقدام اپل بخشی از تسویه شکایت دسته‌‌جمعی از سوی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. شکایت مذکور توسط گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده و اپل را به دلیل دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی از خرید مربوط به اپ استور، به نقض قانونی آنتی‌تراست (ضدانحصار) متهم کرده بود. فرایند تسویه شکایت اپل شامل اعمال تغییراتی در شیوه برقراری ارتباط میان توسعه‌دهندگان با مشتریان است. هرچند اپل بخش اعظم سیاست‌های کسب‌‌وکاری خود را که در دادگاه‌ها و همچنین در قوانین مختلف به چالش کشیده‌اند، بدون هیچ تغییری حفظ می‌کند. برای تسویه شکایت مذکور، این شرکت امریکایی مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار غرامت می‌پردازد که در مقایسه با ارزش ۲.۴ میلیارد دلاری آن هزینه ناچیزی است و از سوی دیگر مجموعه‌ای از محدودیت‌های بازاریابی ایمیلی که حذف می‌کند. به عبارت دقیق‌تر اپل به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای iOS اجازه می‌دهد با مشتریانشان تماس برقرار کنند. همچنین توسعه‌دهندگان با استفاده از اطلاعاتی که از داخل اپ‌هایشان جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند گزینه‌های پرداخت خارج از اپ استور را برای مشتریان فراهم کنند. البته اپل در آپدیت دستورالعمل اپ استور در ماه ژوئن، قانون خود را تغییر داده و به توسعه‌دهندگان اجازه داده بود خارج از اپ با مشتریانشان تماس برقرار کنند. اما آنها همچنان اجازه نداشتند گزینه‌های پرداخت جایگزین را در اختیار مشتریان قرار دهند. این تغییر هرچند چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد اما اهمیت زیادی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارد. از سوی دیگر غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری اپل به توسعه‌دهندگان کوچک تعلق می‌گیرد البته وب‌سایت برای شرکت‌هایی که واجد دریافت این مبلغ هستند، هنوز راه‌اندازی نشده است.

فیس‌بوک برای مقابله با رسوایی کمیسیون انتخاباتی تشکیل می‌دهد

به دنبال سوءاستفاده‌های مکرر انتخاباتی از فیس‌بوک و ناتوانی این شبکه اجتماعی در غلبه بر این چالش‌ها، قرار است یک کمیسیون انتخاباتی در فیس‌بوک با حضور متخصصان تشکیل شود. به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، تعدادی از دانشگاهیان و متخصصان سیاست‌گذاری در این کمیسیون حضور خواهند داشت تا به فیس‌بوک در زمینه موضوعات مختلف مرتبط با برگزاری انتخابات در نقاط مختلف جهان توصیه‌هایی ارایه دهند. اعضای این کمیسیون در مورد موضوع‌هایی همچون تبلیغات سیاسی و میزان اعتبار آنها و راه‌های مقابله با انتشار اخبار دروغین و جعلی در مورد رقبای انتخاباتی فیس‌بوک را یاری می‌دهند. قرار است خبر تشکیل این کمیسیون به‌طور رسمی در پاییز سال ۲۰۲۲ و همزمان با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا اعلام شود. فیس‌بوک فعلاً واکنشی به این خبر نشان نداده است. شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به‌شدت برای تبلیغات سیاسی مورد توجه سیاست مداران و حامیان آنها قرار گرفته‌اند. اما بسیاری از این افراد با انتشار اخبار و پیام‌های دروغین و مخرب بر علیه رقبای خود از امکانات شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده می‌کنند و این امر می‌تواند بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد. فیس‌بوک قبلاً در مه ‌سال ۲۰۱۸ نیز دست به اقدام مشابهی زده بود و هیاتی نظارتی را با حضور سیاستمداران سابق، دانشگاهیان و متخصصان سیاست‌گذاری تشکیل داده بود تا در مورد حذف برخی محتوای جنجالی از این پلتفرم تصمیم‌گیری شود. اما ظاهراً این کار نیز موفقیت چندانی برای فیس‌بوک در پی نداشت.

 

ارسال نظر