وزارت ارتباطات فراتر از توانایی و تخصص وزیر پیشنهادی است

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۸۱

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراتر از توانایی و تخصص وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه است. محمود عباس‌زاده مشکینی در جلسه علنی یکشنبه، ۳۱ مردادماه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به معاون اول رییس‌جمهور گفت: از منظر مدیریت سیاسی کابینه باید در کنار کارآمدی، مظهر و تجلی وحدت ملی و انسجام اجتماعی باشد. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: عاشورا و تاسوعا که به حوزه انتخابیه خود رفتم، مطلع شدم که مردم آذربایجان انتظار داشتند حداقل ۲ تا ۳ وزیر به ویژه در حوزه‌های بنیادی از جمله اقتصادی در کابینه از مردم آذربایجان انتخاب شوند؛ لطفاً پیام ما را به رییس‌جمهور برسانید. مشکینی ادامه داد: نمایندگان باید فارغ از اینکه وزیر پیشنهادی چه نسبتی با ما دارد، مانند جراح که هنگام جراحی فقط محل بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حال حاضر نیازمندی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌ای زیربنایی است، تصریح کرد: این وزارتخانه شاهراهی را باز می‌کند که تمامی وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد و ... از آن عبور کرده و توسعه را جست‌وجو می‌کنند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به دو مولفه خواستن و توانستن توجه کرد، هر چند وزیر پیشنهادی مولفه خواستن را دارا است، اما باید موضوع توانستن وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تخصص و تجربه کافی داشته باشد، تصریح کرد: آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص نداشته و تحصیلکرده کامپیوتر یا IT است، این در حالی است که ماموریت وزارتخانه مذکور ICT و فناوری است. مشکینی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد وظایف وزارتخانه مذکور زیرساختی است و باید دقت کرد که IT با ICT متفاوت است، این موضوع همانند مقایسه مهندسی پزشکی با پزشکی است، یک پزشک بیماری‌های عفونی ممکن است از دستگاه سی.تی.اسکن و‌ام.آر.آی استفاده کند اما توانایی تعمیر و ساخت آن را ندارد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد در حالی که حدود یک‌صد هزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در این وزارتخانه مشغول هستند. نماینده مردم مشکین شهر با بیان اینکه فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود باید متخصص میان رشته‌ای باشد، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند در حالی که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعه‌ای که یک صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است. وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد نمی‌تواند این مهم را محقق کند.

       زارع‌پور موضع خود را  درباره طرح صیانت  بیان کند

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد و نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق این وزارتخانه را فراهم نمی‌کند. مشکینی با تصریح بر اینکه نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد، ادامه داد: هر چند ما به دنبال جوانگرایی هستیم اما آیا برای امور زیربنایی خانه خود تنها به موضوع جوانگرایی توجه می‌کنیم و بحث تخصص را در نظر نمی‌گیریم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: زارع‌پور رییس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی را انجام می‌داد که این کار اقدامی فرهنگی بود. همچنین در زمانی مشاور سازمان ساترا بود، ۱۸ ماه نیز به عنوان مسوول رسیدگی به امور فناوری اطلاعات قوه قضاییه خدمت کرده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شفافیت یکی از مولفه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با روح طرح صیانت موافق است یا مخالف.

       وزیر پیشنهادی ارتباطات فاقد شفافیت  در برنامه است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات فاقد شفافیت است و سازمان‌های مختلف اعتقادی به همکاری با وی ندارند. سید نظری غنی خانقاه نیز در مخالفت با عیسی زارع‌پور گفت: دلیل مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، عدم شفافیت ایشان است. چرا که در یک کمیسیون می‌گوید با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌ها مخالف است ولی در کمیسیون فرهنگی که کمیسیون تخصصی این طرح است رای به موافقت با این طرح می‌دهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چنین روحیه‌ای برای وزیر قابل قبول نیست که در وزارتخانه‌ای پرپول مشغول به فعالیت شود که در تمام ایران شعبه دارد. وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات فقط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت یک گروه آی‌تی را بر عهده داشته است. البته در کنار جوانی، نخبگی و تجربه لازم نیز معیار وزیر پیشنهادی باید محسوب شود. نظری خانقاه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در بیشتر پیام‌رسان‌های مجازی عضو نیست، گفت: وقتی وزیر پیشنهادی در بیشتر شبکه‌های اجتماعی عضویت ندارد یا اعتقادی به آنها ندارد، چگونه می‌توان به چنین وزیری اعتماد کرد. وی با بیان اینکه در برنامه وزیر پیشنهادی به موضوع مشکلات ارتباطات، کارگزاری و استخدام‌های بخش روستایی توجه نشده است، ادامه داد: با برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی ارایه دادند، پیش‌بینی می‌کنیم نمی‌توانند حوزه ارتباطات و آی‌تی را گسترش و توسعه دهند. نماینده مردم خلخال خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات با چالش‌های این حوزه روبرو نشده است و اعتقادی در درون سازمان‌های مختلف برای همکاری با ایشان وجود ندارد. 

 

ارسال نظر