دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۱۷

قاضی امریکایی گوگل را گناهکار اعلام کرد

طبق رای اولیه یک قاضی فدرال در امریکا گوگل ۵ حق امتیاز اختراع شرکت سونوس را بدون اجازه در بلندگوهایش استفاده کرده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، به نظر می‌رسد شرکت سونوس در کارزار حقوقی با گوگل برنده شده است. روز گذشته یک قاضی فدرال همراه کمیسیون تجارت بین الملل امریکا رأی اولیه درباره شکایت این شرکت از گوگل را اعلام کرد. این شکایت در اوایل ۲۰۲۰ میلادی ثبت شده و گوگل را متهم کرده بود حق امتیاز سونوس را بدون اجازه استفاده کرده است. به‌طور دقیق‌تر گوگل متهم شده بود برخی از فناوری‌های مهم بلندگوهایش را از دستاوردهای سونوس کپی کرده است. قاضی دادگاه نیز هر ۵ ادعا را صحیح اعلام کرد و گفت: نباید به گوگل اجازه داد دستگاه‌هایی را وارد کند که حق مالکیت معنوی سونوس را نقض می‌کنند. ادی لازاروس مدیر بخش حقوقی سونوس در این باره گفت: امروز مشخص شد هر ۵ حق امتیاز صحیح هستند و گوگل قوانین آنها را نقض کرده است. البته نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرده رأی قاضی نهایی نیست. کمیسیون تجارت بین الملل امریکا باید قبل از هرگونه اقدامی رأی نهایی را اعلام کند. قرار است جلسه در ۱۳ دسامبر در این باره تشکیل شود. از سوی دیگر سخنگوی گوگل اعلام کرد: ما از فناوری سونوس استفاده نمی‌کنیم و برای کیفیت محصولاتمان رقابت می‌کنیم.

رگولاتور انگلیس نگران ضربه فیس‌بوک به رقابت است

سازمان رقابت و بازارهای انگلیس با استناد به تحقیق خود درباره ادغام وب سایت گیفی در فیس‌بوک، معتقد است این معامله به رقابت خسارت می‌زند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، طبق گزارش رگولاتور رقابت انگلیس، فرآیند خرید وب‌سایت گیفی (Giphy) توسط فیس بوک به بازار تبلیغات ضربه می‌زند. به همین دلیل ممکن است فیس‌بوک مجبور شود گیفی را بفروشد. فیس بوک ماه می‌سال گذشته گیفی را خرید تا با اپ اینستاگرام یکپارچه کند. گیفی وب‌سایتی برای ساخت و اشتراک گذاری تصاویر متحرک است. در همین راستا سازمان رقابت و بازارهای انگلیس از ژانویه ۲۰۲۱ میلادی تحقیقاتی را درباره این عملیات ادغام آغاز کرد. استوارت مک اینتاش مدیر تحقیقات مستقل این سازمان می‌گوید: عملیات خرید گیفی احتمالاً سبب می‌شود فیس‌بوک گیف‌ها را از پلتفرم‌های رقیب حذف کند. یا ممکن است فیس‌بوک در ازای ادامه دسترسی به گیف‌ها، از مشتریان گیفی بخواهد میزان بیشتری از اطلاعات کاربران را به اشترک بگذارند. به این ترتیب قدرت انبوه فیس بوک در بازار گسترده‌تر می‌شود. همچنین عملیات مذکور هرگونه چالش احتمالی در مسیر فعالیت‌های فیس‌بوک را حذف می‌کند. سازمان رقابت و بازارهای انگلیس متوجه شد گیفی قبل از معامله فیس‌بوک مشغول بررسی‌هایی بود تا سرویس‌های تبلیغاتی که در امریکا ارایه می‌کرد را به امریکا و کشورهای دیگر از جمله انگلیس نیز گسترش دهد. اما فیس‌بوک پس از خرید گیفی برنامه شراکت تبلیغاتی آن را تعطیل کرده است. سخنگوی فیس‌بوک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با یافته‌های اولیه تحقیقات اداره رقابت و بازارهای انگلیس موافق نیستیم. این یافته‌ها براساس شواهد نیست. ما نشان دادیم این فرآیند ادغام به سود مردم و کسب وکار در انگلیس و سراسر جهان است. این نخستین باری نیست که رگولاتور رقابت انگلیس نگرانی‌های جدی درباره عملیات‌های ادغام بزرگ را مطرح می‌کند.

۴۰ درصد سازمان‌های بزرگ مسوولی برای مدیریت داده‌ها ندارند

نتایج یک بررسی جدید بر روی ۴۵۱ سازمان و موسسه بزرگ در سراسر جهان نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از آنها فاقد مسوولی برای مدیریت داده‌های خود هستند. به گزارش مهر به نقل از زد دی نت، تحقیقات مشترک ایمیوتا و اس‌اند پی گلوبال مارکت حاکی است سازمان‌های بزرگ در جهان در زمینه مدیریت داده‌های حرفه‌ای خود و مشتریانشان با چالش‌های جدی مواجه هستند. این تحقیق با همکاری ۵۲۵ متخصص امور داده در این سازمان‌ها و در کشورهای امریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و فرانسه انجام شده است. تمامی این متخصصان در سازمان‌هایی با بیش از هزار کارمند فعالیت می‌کنند. ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که داده‌هایی که در این سازمان‌ها برای تحلیل در دسترس قرار می‌گیرند کهنه و قدیمی است و امکان استفاده عملیاتی ندارند. ۸۴ درصد هم گفته‌اند پیش بینی می‌کنند، مسائل مرتبط با حریم شخصی و دغدغه‌های امنیتی موجب می‌شود تا دسترسی به داده‌ها در سازمان‌ها ظرف ۲۴ ماه آینده محدود شود. ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند برای رسیدگی به داده‌ها و مدیریت آنها با مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی ماهر مواجه هستند و ۳۰ درصد هم مشکلات مربوط به اتوماسیون اداری و خودکارسازی فرآیندها را عامل مشکل مذکور دانسته‌اند. ۹۰ درصد پرسش‌شوندگان هم بر این باور بوده‌اند که کیفیت داده‌ها و وجود اعتماد متقابل در مقایسه با حجم و کمیت داده‌ها اهمیت بیشتری دارد. همچنین در ۶۰ درصد از این سازمان‌ها فردی مدیریت امور مربوط به داده‌ها را بر عهده داشته و در ۴۰ درصد از آنها چنین مسوولی وجود نداشته است. 

 

ارسال نظر