طرح صیانت از کاربران افزایش مهاجرت در صنعت بازی را به دنبال دارد

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۳۸

صنعت بازی‌سازی از آن صنعت‌هایی است که در سال‌های اخیر با اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده، از فیلترینگ و سانسور و دریافت‌ مجوزهای گوناگون تا قطع اینترنت در آبان ٩۸، روزگار خوشی را نگذارنده است. حالا با مطرح شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، یک نگرانی به نگرانی بازی‌سازان و گیمرها، استریمرها و در کل بازیگران صنعت بازی اضافه شده است. در این مورد بازی‌سازانی چون مدیرعامل کوئیز آو کینگز مطرح شدن این طرح را ضربه‌ای به کسب‌وکارشان می‌دانند که مهاجرت و ناامیدی نیروهای متخصص را برایش به همراه دارد. امیرحسین ناطقی معتقد است که کل ساماندهی فضای مجازی در ۳۷ ماده امکان‌پذیر نیست و دلیلی وجود ندارد که جریان آزاد اطلاعات محدود شود. به گزارش پیوست، با مطرح شدن دوباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط مجلس یازدهم، در یک ماه اخیر اعتراض به این تصمیم‌گیری مجلسیان افزایش یافته است. اوج واکنش‌ها به اوایل مرداد ماه بازمی‌گرد که بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و بررسی این طرح در یک کمیسیون ویژه بدون ارجاع به صحن علنی تصویب شد و در این مدت برخی سازمان‌های صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و شرکت‌های استارت‌آپی از آسیب‌هایی که با اجرایی شدن این طرح به کسب‌وکارها وارد می‌شوند در محافل مختلف سخن گفتند و به رییس مجلس و رییس‌جمهور سیزدهم نامه نوشتند. صنعت بازی هم از جمله کسب‌وکارهایی است که در این روزها همراه با استارت‌آپ‌ها به این طرح نقد و اعتراض می‌کنند. بازیگران این صنعت پس از قطع اینترنت در آبان ۹۸ نگران آینده خود هستند و طرح‌های محدود‌کننده‌ای مانند طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و مهاجرت نیروی متخصص هم به چالش‌های آنها تبدیل شده است.

      دلیلی وجود ندارد جریان آزاد اطلاعات  محدود شود

امیرحسین ناطقی، مدیرعامل یک بازی رایانه‌ای درمورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با بیان اینکه این طرح مشکلات بسیاری دارد تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین مشکلات طرح این است که کل ساماندهی فضای مجازی در ۳۷ ماده امکان‌پذیر خلاصه شده که این کار امکان‌پذیر نیست. او در این مورد گفت: نکته اصلی این است که دلیلی وجود ندارد جریان آزاد اطلاعات محدود شود. زمانی می‌توانیم خدمات خوب ارایه دهیم یا رشد کنیم که با سرویس‌های دیگر داخلی و خارجی رقابت کنیم. در صنعت بازی هم چرا نباید با دیگر بازی‌ها در کشورهای دیگر رقابت کنیم و بازی‌مان را صادر نکنیم؟ چرا باید در مرزهای خودمان با خودمان رقابت کنیم؟ در حالی که می‌توان خارج‌ از مرزهای ایران با بازی‌های دیگر رقابت کرد. او ادامه داد: واقعا دلیلی وجود ندارد که سرویس‌های خارجی محدود شوند. در کنار فعالیت سرویس‌های خارجی، می‌توان قوانین حمایتی تصویب کرد تا از محصولات داخلی حمایت شود یا موانع کسب‌وکارها برطرف شود و توسعه‌دهندگان هم با توجه به فرهنگ و زبان خودمان سرویس ارایه دهند و مردم هم اگر دوست داشتند می‌توانند از سرویس‌های داخلی بهره ببرند. البته ناطقی تاکید می‌کند که فضای مجازی نیاز به قانون و چارچوب دارد و شکی در آن نیست و کسی هم مخالف آن نیست؛ اما این روشی که برای قانونگذاری این طرح در پیش گرفته شده، اشتباه است و هرکدام از موادی که در این طرح مطرح شده، باید باز شوند و یک قانون مجزا برای آنها در نظر گرفت. او در ادامه با اشاره به اینکه در حال‌حاضر به خاطر فیلترینگ و تحریم، مشکلات و چالش‌های صنعت بازی بسیار زیاد است، اعلام می‌کند که اگر این طرح هم تصویب و اجرایی شود، چالش‌های آنها افزایش پیدا می‌کند. ناطقی گفت: من پیشتر یک جلسه با بازی‌سازان برگزار کرده بودم، تقریبا همه به فکر مهاجرت بودند یا قصد داشتند بازار خود را از بازار ایران جابه‌جا کنند. چون از منظر آنها با توجه به چالش‌هایی که وجود دارد، ارزش ندارد که تنها در بازار ایران فعالیت داشته باشند. یعنی هدف اصلی برخی از بازیسازان این است که از ایران برای بازار خارج از کشور کار کنند. او در ادامه اضافه کرد: ما همواره به جای اینکه صادرات و بازار خود را گسترش دهیم و روی توسعه بازی خود تمرکز کنیم، مجبوریم انرژی خود را روی اعتراض به این نوع طرح‌ها یا صدور بیانیه‌ها صرف کنیم. هم‌اکنون اساسی‌ترین مشکل ما در صنعت بازی نیروی انسانی است چون صنعت نوپاست و از نظر درآمدی نیروهای انسانی ترجیح می‌دهند در شرکت‌های بزرگ فعالیت کنند یا به صورت کلی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. براساس اظهارات او وقتی چنین طرح‌هایی تهیه می‌شود، روی روحیه نیروهای انسانی تاثیر بزرگی می‌گذارد و به عامل اصلی تبدیل می‌شود تا موضوع مهاجرت و ناامیدی سرعت بگیرد.

  تاثیر طرح صیانت روی استریمرها

پس از تصویب ۸۵ شدن این طرح در مجلس، طراحان این طرح در جلسه‌های مختلف برای دفاع از این طرح حاضر شدند. یکی از این جلسات، با حضور عباس مرادی، یکی از طراحان این طرح برگزار شد که دراین جلسه اعلام شد که با اجرای طرح صیانت کیفیت پینگ و سرعت اینترنت به مرور و با بهبود شرایط کیفی زیرساخت‌های کشور، بهتر خواهد شد و همه‌چیز بیشتر به نفع گیمرها خواهد بود تا به ضررشان. البته که صنعت بازیسازان به گیمرها و بازیسازان ختم نمی‌شود و استریمرها هم جزوی از آنها هستند. امیرمنوچهر میرلوحی، یکی از استریمرها هم درمورد این طرح و تاثیر آن روی استریمرینگ به پیوست گفت: براساس یکی از مواد این طرح، پهنای باند سرویس‌های خارجی را محدود می‌کنند که به دنبال آن سرعت آن سرویس هم کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب روی کیفیت استریم هم تاثیر خواهد گذاشت و بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مجبور می‌شوند از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های داخلی چون آپارات برگردند. او ادامه داد: درمورد کاهش پینگ بازی با تصویب این طرح باید گفت همه استریمر‌ها بازیکن نیستند. حالا حتی اگر استریمرها گیمر هم باشند بالاخره باید محتوای بازی را روی بستری ارایه دهند. چه فایده دارد که پینگ بازی عالی باشد؛ اما نتوانند ویدئو استریم خود را روی پلتفرمی بارگذاری کنند. به گفته میرلوحی استریمرها روی پلتفرم‌های خارجی درآمد ارزی کسب می‌کنند و این پلتفرم‌ها با امکاناتی که هم در اختیار استریمرها و هم در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند با سایت آپارات قابل مقایسه نیست. او همچنین بیان کرد: براساس آنچه در این طرح آمده قرار است هر سرویسی که سرویس مشابه داخلی داشته باشد، پهنای باند بیشتری به آن سرویس داخلی اختصاص دهند و پهنای باند سرویس خارجی کاهش پیدا می‌کند. طبق توضیحات او این ماده از این خود طرح نگران‌کننده‌تر است. او ادامه داد: به نظر من اگر سرویس داخلی خوب داشته باشیم همه مردم از آن استفاده می‌کنند؛ اما واقعا سرویس خوب ایرانی با امکاناتی که سرویس‌های خارجی دارند، وجود ندارند. پس از تصویب این طرح هم این سرویس‌ها چون رقیب خارجی ندارند، بهانه‌ای می‌شود تا امکانات خود را توسعه ندهند.


 

ارسال نظر