مقاومت بیت‌کوین در سطح ۴۶،۵ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۳۴
مقاومت بیت‌کوین در سطح ۴۶،۵ هزار دلار

بیت‌کوین در بالای سطح ۴۶,۵۰۰ دلار با مقاومت قدرتمندی روبرو شده و روند آرام اصلاح آن ممکن است در ادامه به پایین آمدن قیمت تا حمایت ۴۴,۵۰۰ دلاری منجر شود. افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین از زیر ۳۰ هزار دلار به بالای ۴۵ هزار دلار با افزایش خفیف تعداد سرمایه‌گذارانی که بین سه تا شش ماه گذشته بیت‌کوین خریداری کرده‌اند هم‌زمان شد. از سوی دیگر، لایحه مربوط به دریافت مالیات از ارزهای دیجیتال، توسط سنای امریکا تصویب شد که این لایحه دارای بندهایی است که می‌تواند مشکلاتی را برای صنعت ارز دیجیتال به وجود بیاورد.

بیت‌کوین پیش از آنکه مانند اتریوم با افزایش فشار فروش مواجه شود، در بالاترین سطح با قیمت ۴۶,۵۴۶ دلار معامله می‌شد. خریداران چندین‌بار تلاش کردند تا قیمت را بالای سطح ۴۶ هزار دلار حفظ کنند اما موفق به انجام این کار نشدند. اکنون بیت‌کوین تاحدودی اصلاح شده و با قیمتی پایین‌تر از ۴۵,۶۰۰ دلار معامله می‌شود. بیت‌کوین همچنان بالاتر از سطح ۴۵ هزار دلار معامله می‌شود و کندل قیمت بالای میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته قرار گرفته است. در صورت نزولی شدن بازار اولین حمایت پیش روی بیت‌کوین در سطح ۴۵ هزار دلار خواهد بود. در صورت صعودی‌شدن بازار، اولین مقاومت پیش روی بیت‌کوین در نزدیکی سطح ۴۶ هزار دلار بوده و اولین مقاومت کلیدی در محدوده ۴۶,۲۰۰ دلار است. مقاومت اصلی هم در سطح ۴۶,۵۰۰ دلار شکل گرفته است. شکستی که به عبور بیت‌کوین از بالای ۴۶,۵۰۰ دلار و تثبیت قیمت در این سطح منجر شود، می‌تواند آغازگر یک رشد نسبتاً قوی باشد. در این صورت مقاومت کلیدی بعدی در ۴۷ هزار دلار خواهد بود. رشد بیشتر قیمت می‌تواند بیت‌کوین را تا رسیدن به ۴۸ هزار دلار همراهی کند. اگر بیت‌کوین نتواند از مقاومت‌های ۴۶ هزار و ۴۶,۲۰۰ دلاری عبور کند، ممکن است روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند. در این صورت اولین حمایت پیش روی بیت‌کوین در محدوده ۴۵ هزار دلار خواهد بود. اولین حمایت کلیدی قیمت در نزدیکی سطح ۴۴,۵۰۰ دلار و میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته است. سقوط بیشتر ممکن است به پایین آمدن قیمت تا حمایت ۴۴ هزار دلاری منجر شود. با ادامه روند نزولی سطح ۴۳ هزار دلار حمایت کلیدی بعدی بیت‌کوین خواهد بود. ۴۵,۵۰۰ و ۴۵ هزار دلار اصلی‌ترین حمایت‌های بیت‌کوین هستند و ۴۶ هزار، ۴۶,۲۰۰ و ۴۶,۵۰۰ دلار به عنوان مقاومت‌های پیش روی این ارز دیجیتال عمل می‌کنند.

    آیا مثل سال ۲۰۱۸ باید منتظر  یک روند نزولی گسترده باشیم؟ 

در حالی که بیت‌کوین با قیمتی ۳۵ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی خود معامله می‌شود، داده‌ها نشان می‌دهد که برخلاف سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاران بلندمدت در این سقوط گسترده نقش فعالی نداشته‌اند. داده‌های ارایه‌‌شده از سوی گلاسنود نشان می‌دهد میزان اصلاح اخیر بیت‌کوین ممکن است به اندازه سال ۲۰۱۸ نگران‌کننده نباشد. شرکت تحلیل بلاک‌چین گلاسنود گفته است سرمایه‌گذارانی که بیت‌کوین خود را به مدت بیش از یک سال نگهداری کرده‌اند، در مقایسه با آنهایی که ارز دیجیتال خود را به مدت سه تا شش ماه نگهداری کرده‌اند، علاقه کمتری به نقد کردن سرمایه‌های خود نشان داده‌اند. این مجموعه داده دوره اصلاح بیت‌کوین را از محدوده ۶۵ هزار دلار در ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) تا حدود ۴۴ هزار دلار در روز دوشنبه ۹ اوت (۱۸ مرداد) پوشش می‌دهد. از سوی دیگر، همه گروه‌های سرمایه‌گذار در سقوط قیمت سال ۲۰۱۸ از ۱۹,۸۹۱ دلار به ۳,۱۲۸ دلار نقش داشته‌اند. با وجود اینکه اکثر سرمایه‌گذاران قدیمی بیت‌کوین حتی پس از اصلاح ۳۵ درصدی تصمیم نگرفتند سود سالانه ۲۷۵ درصدی خود را حفظ کنند، داده‌های گلاسنود به رفتار «هولد کردن» قدرتمندی اشاره می‌کند که ممکن است بیت‌کوین را از گرفتار شدن در رویدادی مشابه فروش گسترده سال ۲۰۱۸ نجات دهد. گلاسنود در این خصوص می‌گوید: «با وجود روند صعودی قدرتمند و افزایش قیمت بیت‌کوین به ۴۵ هزار دلار، بازار بیت‌کوین هنوز شاهد افزایش قابل‌توجهی در خرج‌شدن ارزهای قدیمی (ارزهایی که بیشتر از یک سال نگهداری شدند) نبوده است. این امر بسیار متفاوت با بازار نزولی سال ۲۰۱۸ است که در آن سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر در بیشتر افزایش قیمت‌های اصلاحی، نقدینگی را خارج می‌کردند.»

      سقوط ۲۰۱۸  به‌دلیل فروش ناشی از ترس  بود

رشد بیش از اندازه قیمت‌ها به‌دلیل هیجان ناشی از عرضه اولیه ارزهای دیجیتال، دلیل اصلی سقوط بازار در سال ۲۰۱۸ بود. استارت‌آپ‌ها میلیاردها دلار سرمایه برای ایجاد پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین جذب کردند، اما در نهایت بیشتر آنها هیچگاه عرضه نشدند یا اینکه کلاهبرداری از آب در آمدند. هنگامی که این حباب ترکید، ارزش بازار بیت‌کوین از ۷۰۰ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۹۶) به ۱۰۲ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) سقوط کرد. در نتیجه بیت‌کوین که یکی از ارزهای منتخب در مراحل تأمین مالی استارت‌آپ‌ها بود ۸۵.۲۷ درصد نسبت به اوج تاریخی خود در آن زمان یعنی ۱۹,۸۹۱ دلار، سقوط کرد. اما افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ مربوط به حوزه اقتصاد کلان بود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال پناهگاهی امن در برابر سیاست‌های پولی ضعیف بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بودند. در نتیجه، اقدامات بانک‌های مرکزی برای حفاظت از اقتصاد در برابر پیامدهای ناشی از همه‌گیری کرونا، بدهی جهانی را در سال گذشته به بیش از ۲۸۱ تریلیون دلار رساند. آنتونی پامپلیانو از شرکای پامپ اینوستمنتز در یادداشتی خطاب به مشتریان خود نوشته است: «مردم ثروت کم و بدهی زیادی دارند. کاهش ارزش ارزهای فیات باعث شده است همه‌چیز گران‌تر شود. بیت‌کوین به ما نوید می‌دهد که دوره‌ای جدید را با یک پول سالم آغاز خواهیم کرد. این ارز خارج از سیستم دولتی است و هیچ‌کس آن را کنترل نمی‌کند. مردم بار دیگر می‌توانند روش‌های خودشان را برای رسیدن به آزادی مالی داشته باشند. این پول با گذشت زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد. در حقیقت قدرت خرید افزایش خواهد یافت.»

      سنای امریکا لایحه زیرساخت را  تصویب کرد

در این میان لایحه مربوط به دریافت مالیات از ارزهای دیجیتال، روز سه‌شنبه با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف توسط سنای امریکا تصویب شد. اکنون که این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون در اختیار مجلس نمایندگان قرار گرفته است، کارشناسان می‌گویند هنوز فرصت برای اعمال تغییرات در بندهای این لایحه وجود دارد. پس از پایان مذاکرات طولانی سناتور‌های امریکایی، سنا لایحه سرمایه‌گذاری زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری را با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف تصویب کرد. این لایحه دارای بندهایی است که می‌تواند مشکلاتی را برای صنعت ارز دیجیتال به وجود بیاورد و از طرفی دیگر تمامی کسب‌و‌کارهایی را که به عنوان «کارگزار» ارز دیجیتال شناسایی شوند ملزم می‌کند تا فرایند احراز هویت مشتری (KYC) را بر تمامی کاربران خود اعمال کند. یکی از مشکلات کلیدی این لایحه، تعریفی است که برای مفهوم کارگزار ارز دیجیتال در آن ارایه شده است. در طرح سرمایه‌گذاری زیرساختی امریکا هر شخص یا سازمانی که تراکنش‌های ارز دیجیتال را تسهیل می‌کند به عنوان کارگزار در نظر گرفته می‌شود. کارشناسان حقوقی معتقدند که این مفهوم می‌تواند ماینرهای شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار، اعتبارسنج‌های شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام و حتی توسعه‌دهندگان پروتکل‌ها را هم در بر گیرد. یکی دیگر از بندهای این لایحه کارگزاران را ملزم می‌کند تا فرآیند احراز هویت مشتریان را پشت سر بگذارند و به دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه مربوط به تهیه گزارش مالیاتی پایبند باشند. این لایحه ۱.۲ تریلیون دلاری در نظر دارد تا ۲۸ میلیارد دلار از منابع مالی مورد نیاز خود را با دریافت مالیات از صنعت ارز دیجیتال تأمین کند. پس از متحدشدن جامعه ارز دیجیتال برای مقابله با تصویب مقررات مربوط به اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال، نمایندگان سنا دو اصلاحیه ارایه کردند. در اصلاحیه اول به‌طور مشخص ماینرهای شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار، سازندگان سخت‌افزارهای استخراج و ارایه‌دهندگان خدمات از دسته کارگزاران حذف شده بودند، اما جامعه ارز دیجیتال با آن مخالفت کرد. دیگر سناتورهای امریکایی هم اصلاحیه دیگری را ارایه کرده بودند که بیشتر از اصلاحیه قبلی در جهت منافع صنعت ارز دیجیتال بود و با حمایت گسترده‌تری از سوی جامعه ارز دیجیتال روبرو شد. در نهایت سناتورهای درگیر با این لایحه یک اصلاحیه مشترک ارایه کردند، اما این اصلاحیه برای تصویب به موافقت هر ۱۰۰ نماینده سنای امریکا نیاز داشت و به دلیل یک رای مخالف، هیچ اصلاحیه‌ای در رابطه با بندهای مرتبط با ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار نگرفت و درنهایت با رأی‌گیری روز سه‌شنبه، سنا لایحه سرمایه‌گذاری زیرساختی را تصویب کرد و در اختیار مجلس نمایندگان قرار داد. با این حال جری بریتو، مدیر اجرایی گروه لابی‌گری کوین سنتر، اصرار دارد جامعه ارز دیجیتال نباید تسلیم شود. او گفته است پس از رد شدن اصلاحیه‌ها توسط سنا، قدم بعدی برای مبارزه با قانونی‌شدن این لایحه، تلاش برای ارایه یک اصلاحیه جدید به مجلس نمایندگان امریکا است که از همان ابتدا و با رأی‌گیری مجلس برای این لایحه آغاز می‌شود. 


 

ارسال نظر