تثبیت بیت‌کوین در محدوده ۴۵ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۴۹
تثبیت بیت‌کوین در محدوده ۴۵ هزار دلار

با نگاهی به وضعیت حجم بیت‌کوین‌های ارسالی به صرافی‌ها برای ترید یا فروش، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران همچنان به انباشت این ارز دیجیتال ادامه می‌دهند. الگوی تثبیت قیمت بیت‌کوین نشان‌دهنده آن است که احتمالاً به این زودی‌ها شاهد پایان رالی فعلی نخواهیم بود. این در حالی است که قرار است طرح سرمایه‌‌گذاری زیرساختی سنا که شامل‌بندی برای دریافت مالیات از ارزهای دیجیتال بود به رأی گذاشته شود. با این حال، عده‌ای از سناتورها و فعالان حوزه ارز دیجیتال امریکا همچنان با اجرای این طرح مخالف هستند.‌ در روزهای گذشته حجم سرمایه‌گذاری ورود به صرافی‌ها، کمتر از حجم سرمایه‌گذاری خروجی بوده است. این موضوع بیانگر آن است که الگوی فعلی بیش از آنکه یک الگوی نزولی باشد، الگوی تثبیت قیمت است. چهارشنبه هفته گذشته قیمت بیت‌کوین به زیر ۳۸ هزار دلار سقوط کرد و وارد محدوده ۳۷ هزار دلاری شد. در این بین ۱۱.۳ هزار واحد بیت‌کوین از صرافی‌ها خارج شد که همسو با نوسانات قیمتی بود؛ با این حال، دو ساعت بعد از این سقوط، شاهد خروج حجم بالاتری از بیت‌کوین بودیم. در این مدت ۱۹.۳ هزار بیت‌کوین از صرافی‌ها خارج شد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به جای فروش، در حال انباشت ارزها هستند.

     کاهش موجودی صرافی‌ها

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بیشتری در حال انتقال ارزها به کیف پول‌های خود هستند تا به این شکل دارایی‌های خود را با امنیت بیشتری ذخیره کنند. پس از سقوط قیمت بیت‌کوین از اوج تاریخی خود، موجودی صرافی‌ها رو به کاهش گذاشت و هنوز هم در حال کمترشدن است. زمانی که تعداد ارزهای خروجی از ارزهای ورودی بیشتر باشد، نشان‌دهنده آن است که فشار فروش در بازار وجود ندارد؛ از همین رو، از آنجا که سرمایه‌گذاران تا جایی که می‌توانند ارز انباشت می‌کنند، می‌توان گفت که سیاست کلی آنها انباشت است. گزارش هفته گذشته کریپتوکوانت نشان می‌دهد که حجم بیت‌کوین‌هایی که در صرافی‌ها نگه‌داری می‌شود تنها در عرض دو روز بیش از ۱۰۰ هزار واحد کاهش یافته است. عددهایی نظیر این عموماً بیانگر فشار فروش سنگین در بازار هستند. باید فراموش کرد که فشار فروش هم عمدتاً به فاز انباشت ختم می‌شود که در نهایت به افزایش قیمت می‌انجامد. در بازه‌های روزانه، شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاران ارزهای خود را از صرافی‌های بزرگ بیرون می‌کشند؛ می‌توان گفت که احساسات حاکم بر بازار «خرید و نگه‌داری» ارز است. از همین رو، سرمایه‌گذاران برنامه دارند تا حد امکان بیت‌کوین بخرند و آنها را تا زمان شروع رالی صعود در کیف پول‌هایشان نگه دارند.

     تداوم صعود بیت‌کوین

علی‌رغم اینکه در بازه‌هایی شاهد سقوط قیمت بودیم، دورنمای بیت‌کوین صعودی است. پس از خبر پذیرش بیت‌کوین توسط السالوادور، اروگوئه هم چندی پیش از ارایه لایحه‌ای برای پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان ارز قانونی خبر داد. بانک‌های سرشناس نظیر جی‌پی‌مورگان و ولز فارگو هم اعلام کردند که امکان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران ثروتمند خود فراهم کرده‌اند. این اخبار امیدواری‌ها را برای ورود ارزهای دیجیتال به سبد سرمایه‌گذاری عموم مردم بیشتر کرده است. تحلیل‌گران بازار همچنان نسبت به نوسانات صعودی قیمت بیت‌کوین نگاهی مثبت دارند. تحلیل‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد که حجم تراکنش‌های روزانه هم پس از رالی اخیر بیشتر شده است. با وجود تمام این شاخص‌های صعودی، دور از ذهن نیست اگر بگوییم در ابتدای جهش فعلی قرار داریم. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که بیت‌کوین برای تأیید وضعیت صعودی خود ابتدا باید از سد ۵۰ هزار دلار عبور کند.

     نیمی از مردم  می‌خواهند با ارزهای دیجیتال خرید کنند

بر اساس نتایج تحقیقی که به‌تازگی انجام‌شده است، حدود ۶۰ درصد مردم می‌خواهند از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت برای خریدهای روزانه خود استفاده کنند. این نظرسنجی نشان داد که تقریباً ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان تمایل دارند از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت جهت خرید کالا و خدمات استفاده کنند. علاوه بر آن، دو‌ سوم افرادی که وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند در نظر دارند از توکن‌ها برای انجام تراکنش‌ها استفاده کنند. پلتفرم خدمات مالی پیمنتز دات کام و بیت پی، ارایه‌دهنده خدمات پرداخت با بیت‌کوین، یک نظرسنجی روی ۸۰۰۰ مصرف‌کننده امریکایی انجام دادند تا مشخص شود چه احساسی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای پرداخت خریدهای روزانه دارند. حدود ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که تمایل دارند کالا و خدمات مورد نیاز روزانه خود را با استفاده از بیت‌کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال خریداری کنند و ۷۵ درصد دارندگان ارز دیجیتال، ارزها را با این هدف خریداری کرده‌اند که بتوانند از آنها در تراکنش‌های خود استفاده کنند. در نظرسنجی مشابهی که سال گذشته انجام شد، ۳۲ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که به دلیل ترس از عقب‌افتادن از بازار ارزهای دیجیتال خریداری کردند، در حالی که این رقم در سال جاری به ۵۳ درصد افرایش یافت. علاوه بر آن ۵۹ درصد مصرف‌کنندگانی که ارز دیجیتال نگهداری نمی‌کنند گفتند که قصد دارند آنها را خریداری کنند و در خریدهای آینده خود مورد استفاده قرار دهند. این تحقیق توضیح می‌دهد که دلیل اصلی علاقه مردم به پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال، داشتن حریم خصوصی بیشتر و امنیت نسبت به کارت‌های اعتباری سنتی است. همچنین ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان موافق بودند که استفاده از ارزهای مجازی به عنوان یک گزینه پرداخت موجب می‌شود آنها پول بیشتری خرج کنند. با این حال افرادی که ارز دیجیتال نگهداری نمی‌کنند، باید دانش خود را درباره این گروه از دارایی‌ها بهبود بخشند. بر اساس آمارها، ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان تصدیق کردند که وارد این بازار نشده‌اند، زیرا در مورد ارزهای دیجیتال، چگونگی به دست آوردن آنها یا پیامدهای مالیاتی آن اطلاعات کافی ندارند. مسترکارت نظرسنجی دیگری انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا موجب افزایش استفاده از ارز دیجیتال شده است؛ به‌طوری که ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان پاسخ دادند که می‌خواهند در ۱۲ ماه آینده ارزهای دیجیتال را در پرداخت‌های خود استفاده کنند. تا حدودی انتظار می‌رفت که نسل‌های جوان‌تر بیشتر پذیرای این ایده باشند. نسل هزاره در سراسر جهان و آنهایی که در خاورمیانه و آفریقا هستند، به‌طور خاص درگیر مباحث مربوط به ارز دیجیتال شدند. بیش از نیمی از آنها (۶۷ درصد) موافق هستند که نسبت به یک سال قبل آمادگی بیشتری برای پذیرش ارز دیجیتال دارند. علاوه بر آن ۷۷ درصد نسل هزاره علاقه‌مند به یادگیری بیشتر درباره ارز دیجیتال هستند و ۷۵ درصد می‌گویند اگر ارز دیجیتال را بهتر درک کنند از آن استفاده می‌کنند. بر اساس نتایج این تحقیق، بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، اما بسیاری از کاربران درباره برخی از آلت‌کوین‌ها نیز دانش خوبی داشتند.

       رای‌گیری برای تصویب لایحه اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال 

این در حالی است که سنای امریکا اواخر این هفته برای رأی‌گیری درباره لایحه سرمایه‌گذاری زیرساختی ۱ تریلیون دلاری آماده می‌شود. این لایحه در خصوص تأمین منابع مالی برای توسعه‌های زیرساختی نظیر جاده‌ها، پل‌ها و آب سالم در ایالات متحده است. در بخشی از پیشنهادات این لایحه،‌بندی توسط نویسندگان ارایه شده است که تعریف «کارگزار» را به افرادی که با ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند هم تعمیم می‌دهد. کارگزاران باید فرم‌های ۱۰۹۹ را از طرف مشتریان خود به سازمان خدمات درآمد داخلی امریکا ارسال کنند. فرم ۱۰۹۹ یکی از فرم‌های اداره درآمد داخلی امریکا است که برای رسیدگی به امور مالیات‌دهندگان دریافت می‌شود. با این حال این طرح به‌جای آنکه فقط دارندگان ارز دیجیتال و صرافی‌ها را به عنوان کارگزار دیجیتال در نظر بگیرد، به‌اندازه‌ای گسترده است که می‌تواند دیگران از جمله استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، اعتبارسنج‌هایی که تراکنش‌ها را روی شبکه‌های اثبات سهام پردازش می‌کنند و ارایه‌دهندگان کیف پول و حتی توسعه‌دهندگان پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را هم که خدمات غیرامانی ارایه می‌دهند درگیر کند. 

     در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این لایحه برای اجرایی شدن به ۶۰ رأی نیاز دارد. اگر جمع سناتورهای جمهوری‌خواهی که با حسن نیت اصلاحاتی را روی این لایحه انجام می‌دهند، نشانه‌ای برای مخالفت این حزب با طرح اولیه در نظر گرفته شود، در طرف مقابل دموکرات‌ها هم برای تصویب این بسته از حمایت کافی در جناح خود برخوردار هستند. برای تبدیل شدن این لایحه به قانون، مجلس نمایندگان و سنا باید بر سر آن به توافق برسند. دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌توانند به‌راحتی با تصویب طرح نسخه اولیه سنا، این لایحه را روی میز رییس‌جمهور بایدن قرار دهند. نانسی پلوسی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان نیز منتظر است تا سنا بسته بزرگ‌تری را تصویب کند که هزینه‌ای ۳.۵ تریلیون دلاری دارد و مسائل مرتبط با حوزه سلامت، آموزش، تغییرات آب‌و‌هوایی و دیگر اولویت‌های دموکراتیک را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. از آنجا که دموکرات‌های سنا برای به دست آوردن این بسته با مخالفت‌های بیشتری روبرو هستند، حتی اگر آن را به عنوان بخشی از روند اصلاح بودجه قرار دهند که برای تصویب به ۵۱ رأی نیاز دارد، ارایه آن ممکن است مدتی به طول بینجامد. اگر مجلس نمایندگان و سنا بتوانند به اندازه کافی به قانونی کردن لایحه توسعه زیرساختی نزدیک شوند، می‌توانند درباره اختلافات خود در کنفرانسی با حضور نمایندگان کمیسیون حمل و نقل و زیرساخت مجلس نمایندگان و سنا مذاکره کنند. تنها با انجام این کار است که لایحه به روی میز بایدن می‌رود و پس از امضای او این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

 

ارسال نظر