قیمت بیت‌کوین از ۴۳ هزار دلار گذشت

۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۸۴
قیمت بیت‌کوین از ۴۳ هزار دلار گذشت

روند نزولی قیمت طلا از روز چهارشنبه شروع شده و بهای آن تاکنون ۳.۰۸ درصد افت کرده است؛ قیمت هر اونس از این فلز گرانبها هم در این مدت از ۱,۸۲۸ دلار به ۱,۷۷۲ دلار رسیده است. این در حالی است که رقیب دیجیتال آن، بیت‌کوین، سیر صعودی را در پیش گرفته است. در عین حال، آنتونی پومپلیانو، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال، گفت طی یک سال گذشته ۱۰ درصد از ارزش طلا کاسته شده و بیت‌کوین رشد ۲۴۹ درصدی را تجربه کرده است. قیمت بیت‌کوین روز گذشته با عبور از مقاومت پیش روی خود، به بالای ۴۳ هزار دلار رسید. به‌گفته کارشناسان عبور از مقاومت ۴۲ هزار می‌تواند راه را برای جهش بیشتر بیت‌کوین باز کند. شرایط به‌گونه‌ای است که قیمت بیت‌کوین آماده تداوم روند صعودی خود است. بسیاری در طول روند صعودی اخیر با تردید نسبت به ادامه آن، موقعیت‌های نزولی ایجاد کردند، اما همانطور که دیدیم صعود قیمت بیت‌کوین متوقف نشد. داده‌های بای بی‌تی نشان می‌دهد که بیش از ۱۸۰ میلیون دلار موقعیت فروش در ساعات گذشته لیکویید شده‌اند. به نظر می‌رسد که عبور قیمت از ۴۱ هزار دلار، خرس‌ها را وادار به ایجاد موقعیت‌های خرید کرده و همین مساله بر قدرت جهش اضافه کرده است. این در حالی است که در میان‌مدت برخی از شرایط حاکی از وضعیت نزولی بازار است، اما دورنمای کوتاه‌مدت روشن و صعودی است. بیت‌کوین در حال حاضر با عبور از میانگین متحرک ۱۰۰ روزه، این سطح را به یک حمایت تغییر داده است. این یعنی بیت‌کوین در حال حاضر فشار خرید کافی برای عبور از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در ۴۵ هزار دلار را دارد. در صورت عبور از این مقاومت، صعود بیشتر محتمل خواهد بود. قیمت بیت‌کوین ۲۶ ژوییه (۴ مرداد) الگوی مثلث نزولی خود را شکست. شکسته‌شدن این الگو در آن زمان بیانگر صعود بیشتر بود. هدف این الگو، رسیدن به ۴۷,۶۰۰ دلار است. رسیدن قیمت بیت‌کوین به بالای این سطح نیازمند آن است که ابتدا میانگین متحرک ۲۰۰ روزه از میان برداشته شود. با وجود اینکه داده‌های تکنیکال نشان می‌دهد میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ممکن است به عنوان یک مقاومت قدرتمند عمل کند، تاریخچه تراکنش‌ها نشان می‌دهد که از نقطه نظر میزان عرضه، مقاومت چندانی پیش رو نداریم. تنها در ناحیه ۴۲,۶۵۰ تا ۴۳,۹۰۰۰ دلار احتمال جذب گسترده فشار خرید وجود دارد. در این ناحیه، چیزی در حدود ۳۰ هزار آدرس، پیش‌تر بیش از ۳۵۰ هزار واحد بیت‌کوین خریداری کرده‌اند.

        ۴۰ هزار دلار، حمایت پیش روی بیت‌کوین

این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران در این ناحیه برای سربه‌سرشدن وضعیت سرمایه‌گذاری خود، مقداری از بیت‌کوین‌هایشان را بفروشند و همین مساله می‌تواند باعث کندشدن روند صعودی قیمت بیت‌کوین شود. شاید بتوان گفت افزایش خرید در این ناحیه، تنها عاملی است که می‌تواند به بیت‌کوین برای شکستن مقاومت پیش رو کمک کند. نباید فراموش کرد که ۴۰ هزار دلار حالا به عنوان یک حمایت عمل می‌کند و به‌احتمال زیاد نقش پراهمیت در روند صعودی این ارز دیجیتال ایفا خواهد کرد. اگر برداشت شدید سود توسط معامله‌گران باعث سقوط قیمت به زیر این دیوار تقاضا شود، ممکن است شاهد کاهش بیشتر قیمت شویم. پس از ۴۰ هزار دلار، سطوح ۳۵ هزار و ۲۹,۵۰۰ دلاری، مهم‌ترین حمایت‌های بیت‌کوین هستند.

      بیت‌کوین ممکن است

به محدوده  ۵۰ تا ۶۰ هزار دلاری برسد

ویلی وو، تحلیل‌گر مطرح بازار ارزهای دیجیتال، با اشاره شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای بیت‌کوین، معتقد است که احتمال جهش ناگهانی به محدوده ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار وجود دارد. ویلی وو معتقد است که با توجه به وضعیت چند شاخص مختلف قیمت بیت‌کوین، این احتمال وجود دارد که رالی فعلی بازار همچنان ادامه داشته باشد. او در خبرنامه تازه خود از انتظارش برای رسیدن قیمت بیت‌کوین به بازه‌ای بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار صحبت می‌کند. به‌گفته وی، قیمت بیت‌کوین در حالی به اوج سه‌ماهه خود در ۴۲ هزار رسید که چند روز پیش از آن به زیر حمایت روانی ۳۰ هزار دلاری سقوط کرده بود. ویلی در این باره نوشت: «انتظاراتم شبیه به اوج تاریخی ۲۰ هزار دلاری بیت‌کوین در ژانویه است. حالا قیمت چند روز (حداکثر ۲ هفته) بین ۴۰ هزار تا ۴۲ هزار قرار داشته است تا از سد مقاومت‌ها بگذرد. پس از آن حرکت به ۵۰ هزار دلار خیلی سریع‌تر انجام می‌گیرد. ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار محدوده تثبیت اصلی بعدی قیمت است.» قیمت بیت‌کوین ماه ژوییه با صحبت‌های ایلان ماسک، جک دورسی و کتی وود بیشتر شد. از جمله دیگر عواملی که روند افزایش قیمت بیت‌کوین را تسریع کرد، شایعه پذیرش بیت‌کوین توسط آمازون بود؛ شایعه‌ای که کمی بعد توسط این شرکت رد شد. در وضعیت فعلی، بیت‌کوین زمانی به مرز ۴۲,۶۰۰ دلار رسید که پیش از آن، جروم پاول، رییس فدرال رزرو، در کنفرانس خبری خود از شوک تورمی احتمالی صحبت کرد. پس از این صحبت‌ها، بسیاری از خریداران بیت‌کوین، از این ارز دیجیتال به عنوان سرپناه در مقابل افزایش قیمت مصرف‌کننده استفاده کردند. بیت‌کوین درست زمانی احیای قیمت از زیر ۳۰ هزار دلار را آغاز کرد که شوک عرضه نقدینگی آن در حال افزایش بود. به‌عبارت دیگر، در این زمان، موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها در حال کاهش بود. به‌گفته 

ویلی وو، سرمایه‌گذاران با خارج‌کردن ارزهای دیجیتال خود از صرافی‌ها، به فکر این بودند که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند. ویلی وو روز یکشنبه با اشاره به اختلاف میان عرضه در دسترس و قیمت بیت‌کوین، نوشت: «امروز معیار میزان بیت کوین‌های نقدپذیر در سطحی است که قیمت باید ۵۰ هزار دلار باشد. علیرغم جهش ۴۴ درصدی در عرض ۲ هفته، قیمت بیت‌کوین همچنان بسیار پایین‌تر از چیزی است که باید باشد.»

     بازگشت ماینرها در چین

چین سه ماه پیش اعلام کرد که فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در این کشور ممنوع است. پس از اعلام این خبر، شاهد کاهش قیمت بیت‌کوین بودیم. تصمیم دولت چین باعث شد تا استخراج بیت‌کوین در این کشور فلج شود و این در حالی بود که سهم چین از این حوزه بیش از ۵۰ درصد بود. پلتفرم‌های تحلیلی اعلام کردند که ماینرها برای جبران هزینه‌های اضافی خود مجبور شدند بخشی از موجودی بیت‌کوین خود را بفروشند. با این حال شواهد نشان می‌دهد که روند انباشت خالص ماینرها بیت‌کوین در ماه مه تغییر کرد. به‌گفته وو، ماینرهای بیت‌کوین در ماه ژوییه همچنان در حال انباشت بیت‌کوین بودند. او با اشاره به معیار نوار هش بیت‌کوین که تغییرات هش ریت بیت‌کوین را رصد می‌کند، عنوان کرد که این معیار برای اولین‌بار پس از ممنوعیت استخراج در چین در حال افزایش است. او در این باره می‌نویسد: «احیای نوار هش بیت‌کوین نشان می‌دهد که فروش بیت‌کوین توسط ماینرها به پایان رسیده است. ماینرها وقتی که کسب‌وکارشان متوقف می‌شود، عموماً به فروش بیت‌کوین روی می‌آورند.» معمولاً احیای این نوار راه را برای نوسانات صعودی چندماهه بیت‌کوین باز می‌کند. این شاخص سابقه بسیار خوبی در تعیین کف قیمت بیت‌کوین دارد.

      افزایش فعالیت نهنگ‌ها

به‌گفته وو، هفته گذشته و همزمان با صعود قیمت بیت‌کوین از ۲۹,۳۰۰ به ۴۲,۶۰۰ دلار، شاهد حجم بالای خریدها از سوی نهنگ‌ها بودیم. نهنگ‌ها به افراد یا نهادهایی گفته می‌شود که موجودی بیت‌کوین آنها بیش از ۱ هزار واحد است. نمی‌توان گفت که نهنگ‌ها به‌تنهایی در روند قیمت بیت‌کوین تأثیر آنچنانی دارند، اما زمانی وقتی چند نهنگ همزمان با معامله‌گران خرد خرید انجام دهند، شاهد تشکیل روندهای صعودی قدرتمندی خواهیم بود. ویلی وو در آمارهای خود عنوان می‌کند که تمام سرمایه‌گذاران بیت‌کوین (خرد و دانه‌درشت) نه روز متوالی در حال خرید بودند. این موضوع در عمر بیت‌کوین بی‌سابقه بوده است. او در این باره می‌نویسد: «این که در حال حاضر تمام گروه‌های سرمایه‌گذار در حال خرید هستند، به‌شدت صعودی است. وقتی همه در حال خرید باشند، فروشندگان، معامله‌گران هستند. فروش ارزها توسط معامله‌گران موجودی سفته‌بازی در صرافی‌های آنی را کاهش می‌دهد.»


 

ارسال نظر