اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۵:۰۲:۳۸
کد خبر: ۱۸۰۹۳۴

اتمام طرح «مدیریت ترافیک هوایی پرنده‌‎های بدون سرنشین»

طرح پژوهشی مشترک دانشگاهی با عنوان «مدیریت ترافیک هوایی پرنده‌‎های بدون سرنشین در ارتفاع کم با استفاده از نظریه بازی» به اتمام رسید. به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، هدف از این رساله، مدیریت ترافیک هوایی و بررسی مساله پرواز هم‌زمان چند پرنده بدون سرنشین در یک محیط شهری و در ارتفاع کم، با استفاده از نظریه بازی است به‌طوری‌که پرنده‌های در حال پرواز در طول مسیر، حداقل فاصله ایمن از یکدیگر را داشته و در مسیر، تداخل نداشته باشند. با توجه به مشکل افزایش ترافیک حمل و نقل زمینی، استفاده از حمل و نقل هوایی شهری یا به اختصار هوانوردی شهری، راه‌حلی است که موجب افزایش میزان پروازهای پرنده‌های بدون سرنشین و انواع پرنده‌های دیگر می‌شود. از این‌رو، مدیریت، زمان‌بندی و استفاده بهینه از تمام ظرفیت هوایی و فضای پروازی اهمیت می‌یابد. مهم‌ترین مساله‌ای که در زمینه پرواز هم‌زمان چندین پرنده باید بررسی شود، عدم تداخل زمانی و مکانی بین دو پرنده است. در حرکت هم‌زمان چندین پرنده باید حداقل فاصله در افق و فاصله در راستای قائم بین پرنده‌ها حفظ شود. این طرح، با هدف حل مساله ترافیک هوایی و مدیریت ترافیک و رفع تداخل پرواز توسط خود پرنده و از طریق مدیریت ترافیک به‌صورت غیرمتمرکز انجام شد. روش حل و مسیریابی هر یک از پرنده‌ها نیز با استفاده از نظریه بازی‌ها در انتخاب مسیر و انجام مانورهای رفع برخورد صورت گرفت.

تولید محتوا بزرگ‌ترین دغدغه اطلاع‌رسانی در فضای دیجیتال

داور فنی بخش محتوای دیجیتال دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: تولید محتوای دیجیتال امروز به بزرگ‌ترین دغدغه افرادی تبدیل شده که قصد اطلاع‌رسانی دارند. علیرضا رجبی در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات در نتیجه تولید محتوای دیجیتالی، افزود: محتوای دیجیتالی در عین فراگیری و تعاملی‌بودن به دلیل در دسترس بودن، محرک افراد برای مطالعه بیشتر است زیرا محتوای اطلاعاتی در فضای مجازی مشکلات دسترسی به محتوای اطلاعاتی فرم‌های سنتی را ندارد. وی با بیان اینکه با وجود انواع مختلفی از مطالب موجود در فضای مجازی موضوع نحوه ارایه اطلاعات از سوی کارشناسان اطلاعات با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: با ادامه محبوبیت تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتابخوان‌ها مصرف‌کننده متوسط، اکنون گزینه‌های گوناگونی دارد که علاوه بر رایانه خود، برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از دیگر ابزار اطلاع‌رسانی نیز استفاده می‌کند. رجبی ادامه داد: برای موفقیت در عرصه محتوای دیجیتال، سازندگان محتوا باید بهترین روش برای ارایه محتوای اطلاعات خود را بسته به نیاز مخاطب به مصرف‌کنندگان ارایه دهند. 

همه بخش‌های شرکت پست شامل واکسیناسیون شدند

به گفته مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست، همه کارکنان شبکه پست چه در بخش عملیاتی چه در بخش ستادی در روزهای آینده واکسیناسیون خواهند شد. حسن عمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: از ابتدای کرونا در اسفند ماه ۱۳۹۸، به واسطه خدمات پستی و قرنطینه مردم و اینکه خیلی از فعالیت‌های خرید و فروش و کارهای مکاتبی آنها توسط شرکت پست انجام می‌شد، فعالیت همکاران شرکت ملی پست در سراسر کشور چند برابر شد. متناسب با آن نیروی انسانی و زیرساخت‌ها باید افزایش پیدا می‌کرد که در این دوره زیرساخت‌های مناسبی مهیا کردیم، از ناوگان‌های حمل‌و نقلی جدید و هم دکه‌های هوشمندی که بتوانند تجزیه مبادلات و سورتینگ مکانیزه را انجام دهند. وی با اشاره به فوت بعضی از ماموران پستی در ایام کرونا اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی به دلیل نوع شغل کارکنان پستی و لزوم ارتباط با مردم، همکاران پستی در خط مقدم کرونا هم قرار گرفتند و به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کردند. بخش عمده‌ای از کارکنان پستی هم در عملیات اجرایی و هم در ستاد مبتلا شدند و بعضی از همکاران و خانواده‌هایشان را هم از دست دادیم، به دلیل اینکه آنها در مواجهه با مردم بودند. مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست ادامه داد: شرکت پست در همان ایام از زمانی که موضوع واکسیناسیون مطرح شد، به عنوان یکی از شغل‌های حساس و گروه یک خدمت‌رسانی مطرح بود. پیگیری‌هایی با وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و نهایتا ۹ مرداد، معاون وزارت بهداشت نامه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور که متولی تزریق واکسن هستند، ارسال کرد و از روز یکشنبه واکسیناسیون همکاران ما از جزیره کیش آغاز شد. عمیدی خاطرنشان کرد: با پیگیری استان‌ها، به تدریج در سایر شهرها و استان‌ها هم فرآیند واکسیناسیون انجام می‌شود. امید داریم ظرف چند روز آینده واکسیناسیون کارکنان در شبکه پستی کشور به اتمام برسد. همه بخش‌های رهسپاری، پستچی‌ها، موزعین باجه‌ها و ماموران پستی در تمام سطوح شامل این طرح هستند. اولویت کارکنان بر اساس کسانی است که ارتباط بیشتری با مردم دارند، مثل پستچی‌ها و موزعین باجه‌ها، اما نهایتا این فرآیند در چند روز آینده تکمیل خواهد شد.

 

ارسال نظر