دغدغه نخبگان به نحوه مواجهه دولت جدید با فضای مجازی

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۵۵

یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به دغدغه نخبگان به نحوه مواجهه دولت جدید با فضای مجازی، ملاحظاتی را برای انتخاب وزیر ارتباطات و موفقیت دولت سیزدهم در مدیریت فضای مجازی کشور عنوان کرد. به گزارش مهر، سید عباس مرادی، کارشناس فضای مجازی با اشاره به دغدغه نخبگان به نحوه مواجهه دولت جدید با فضای مجازی، خطاب به رییس‌جمهور منتخب مردم، گفت: « دغدغه نخبگان به نحوه مواجهه دولت جدید با فضای مجازی غیرقابل کتمان است. رویکرد دولت قبل به گونه‌ای بوده که کاربری و کاربردهای فضای مجازی به موضوعی سیاسی تبدیل شده و همین امر مانع از بهره‌گیری عمومی از فرصت‌های این فضا شده است. وی با اشاره به ملاحظات در انتخاب وزیر ارتباطات، بیان کرد: اساسی‌ترین کار دولت سیزدهم تغییر در نگرش نسبت به فضای مجازی و تبدیل کردن آن از ابزاری برای غرض‌ورزی‌های سیاسی به پیشرانی برای تحولات اقتصادی است. تحقق این تغییر نگرش، مستلزم آن است که سکان‌داری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست فردی مسلط به اقتضائات اقتصاد دیجیتال و آشنایی به ابعاد ماموریتی آن وزارتخانه باشد. مرادی خاطرنشان کرد: بنا به آمار ارایه‌شده نهادهای مسوول، ۱۰۰ درصد کشور تحت پوشش اینترنت قرار گرفته و ضریب نفود تلفن همراه از ۱۵۰ درصد گذشته است. از این رو، می‌توان به صراحت این موضوع را بیان کرد که دولت سیزدهم دولت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نبوده و باید بر توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و خدمات فناوری اطلاعات همت بگمارد. از این رو، دغدغه انتساب فردی آگاه بر موضوعات ارتباطی در دولت سیزدهم چندان بجا نیست. دولت آتی باید از فردی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره بگیرد که تسلط و شناختش از اقتصاد دیجیتال محدود به روش‌های درآمدزایی از طریق فروش ترافیک و زیرساخت‌های ارتباطی نباشد. البته توسعه نامتوازن زیرساخت‌های ارتباطی ثابت و سیار در هشت سال گذشته، یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت سیزدهم است. بی‌توجهی به توسعه ارتباطات ثابت نه تنها گسترش نسل‌های جدید ارتباطی را در کشور دچار چالش خواهد کرد، بلکه کاربران ایرانی را از خدمات جدیدی که نیازمند ارتباطات پرسرعت و باکیفیت هستند نیز محروم خواهد کرد. دولت آتی باید با استفاده از اختیارات قانونی و از طریق بازتعریف مفهوم رقابت در ارتباطات ثابت و سیار، زمینه رفع این عقب‌افتادگی را فراهم کند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم بر اساس پیش‌بینی‌ها اینترنت ماهواره‌ای در ۲ سال آتی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کشور در مدیریت فضای مجازی شناخته خواهد شد. این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه رویای قدرت‌آفرینی از طریق فضای مجازی جز از طریق نگاه درون‌زایی و برون‌نگری ممکن نخواهد بود، افزود: دولت سیزدهم باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد که مرزهای اقتصاد دیجیتال محدود به مرزهای جغرافیایی کشور نیست. هر کشوری که بتواند مرزهای اقتصادی خود را در فضای مجازی بیشتر توسعه دهد، وزن بیشتری در حکمرانی فضای مجازی ایفا خواهد کرد. از این رو شناخت بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فضای مجازی و توانایی خلق بازارهای فراسرزمینی از طریق تولید و توسعه خدمات فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وزیر ارتباطات آینده به شمار می‌آید. مرادی ادامه داد: خوش‌خیالی دولت دوازدهم در تحریم‌ناپذیری فضای مجازی، کشور را در موضعی قرار داده که به زودی وضعیتی مشابه حوزه نفت در حوزه داده نیز اعمال خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم باید در ابتدا درک درستی از حوزه‌های تحریمی فضای مجازی و حوزه‌های مستعد تحریم در این حوزه داشته باشد. ثانیاً برنامه مواجهه و مقابله با این تحریم‌ها باید به نحوی باشد که تضمین‌کننده خنثی شدن نقشه‌های تحریم باشد. این امر جز به گره‌زدن اقتصاد دیجیتال منطقه و ترانزیت داده میان قاره‌ای به جایگاه ایران و شبکه ملی اطلاعات غیرممکن است. وی با بیان اینکه توسعه کاربری فضای مجازی مستلزم آگاهی به کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دیگر صنایع کشور، به خصوص در صنایع مادر است، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به عنوان یک پیشران قدرتمند، همراهی آگاه و راهبری دانا در تحول دیگر بخش‌ها و در کنار دیگر دستگاه‌ها نقش‌آفرینی کند. وزیر ارتباطات آینده به همان میزان که باید آگاه و آشنا به حوزه ماموریتی خود باشد، به همان مقدار هم باید سابقه تعامل و فعالیت در دیگر صنایع کشور را داشته باشد. مرادی ادامه داد: چالش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان صداوسیما در حوزه فرکانسی کشور، تزاحم ماموریت آن وزارتخانه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا، بلاتکلیفی مسوولیت بین وزارت صمت و وزارت ارتباطات در بومی‌سازی تجهیزات سخت‌افزاری زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور، تنها بخشی از چالش‌هایی است که وزیر ارتباطات با آن روبرو خواهد بود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به واسطه ماموریتی که در تأسیس و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز فضای مجازی کشور دارد، مهم‌ترین بخش از زنجیره مدیریت فضای مجازی است؛ اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید متذکر این نکته باشد که صرفاً نقش تامین‌کنندگی و پشتیبانی از نیازمندی‌های دیگر دستگاه‌ها در بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی را دارد و اهمیت جایگاه آن وزارتخانه نباید موجب سوءتفاهم وزیر ارتباطات شود. وزیر ارتباطات دولت سیزدهم نه تنها باید بتواند نسبت خود را با دیگر دستگاه‌های اجرایی تنظیم و تعدیل کند، بلکه موظف است شأنیت مرکز ملی فضای مجازی به عنوان قرارگاه مدیریت فضای مجازی کشور را نیز به رسمیت بشناسد.

 

ارسال نظر