نوسان بیت‌کوین در مرز ۳۲ هزار

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۲۰
نوسان بیت‌کوین در مرز ۳۲ هزار

قیمت ‌بیت‌کوین روند نزولی خود را با شکستن حمایت ۳۳,۵۰۰ دلاری ادامه داد و اکنون بالاتر از سطح ۳۲,۲۰۰ دلار در نوسان است. اگر ‌بیت‌کوین بتواند وضعیت فعلی خود را بالای سطح ۳۲,۰۰۰ دلار حفظ کند، می‌تواند حرکت صعودی جدید را آغاز کند. این در حالی است که اگر قیمت ‌بیت‌کوین نتواند حمایت ۳۲ هزار دلاری را حفظ کند، با سقوطی عمیق‌تر مواجه خواهد شد. در این صورت حمایت بعدی در سطح ۳۰,۵۰۰ دلار است. پس از آن هم هر حرکت نزولی دیگری می‌تواند قیمت را در میان‌مدت به نزدیکی حمایت اصلی در ۳۰ هزار دلار برساند.

‌بیت‌کوین نتوانست حمایت‌های ۳۳,۵۰۰ و ۳۳,۰۰۰ دلاری را حفظ کند و روند نزولی خود را ادامه داد. قیمت برای مقطعی از سطح ۳۲,۲۰۰ دلار هم پایین‌تر آمد اما این شکست نوسانات گسترده‌ای را با خود به دنبال نداشت. هم‌اکنون قیمت بالای سطح ۳۲,۲۰۰ دلار در نوسان است. حمایت اصلی قیمت در سطح ۳۲,۲۰۰ دلار است و پس از آن نوبت به سطح ۳۲,۰۰۰ دلار می‌رسد. اگر قیمت ‌بیت‌کوین نتواند حمایت ۳۲,۰۰۰ دلاری را حفظ کند، با سقوطی عمیق‌تر مواجه خواهد شد. در این صورت حمایت بعدی در سطح ۳۰,۵۰۰ دلار است. پس از آن هم هر حرکت نزولی دیگری می‌تواند قیمت را در میان‌مدت به نزدیکی حمایت اصلی در ۳۰ هزار دلار برساند. اگر ‌بیت‌کوین بتواند وضعیت فعلی خود را بالای سطح ۳۲ هزار دلار حفظ کند، می‌تواند اصلاحی صعودی را آغاز کند. نزدیک‌ترین مقاومت پیشروی روند صعودی ‌بیت‌کوین سطح ۳۳,۰۰۰ دلار خواهد بود. اولین مقاومت جدی در محدوده ۳۳,۵۰۰ دلار است که در نزدیکی سطح ۵۰ درصد فیبوناچی واقع شده و یکی از سطوح اصلاح صعودی قیمت پس از سقوط اخیر از ۳۵,۹۷۵ دلار به ۳۲,۱۵۰ دلار است. اگر در ادامه کندل قیمت بالای سطح ۳۳,۵۰۰ دلار بسته شود، ‌بیت‌کوین می‌تواند حرکت صعودی خود را تا مقاومت ۳۴,۰۰۰ دلاری ادامه دهد. سطح ۳۵ هزار دلار همچنان مقاومت اصلی قیمت در بلندمدت است. سطوح ۳۲ هزار و ۳۱,۲۰۰ دلار حمایت‌های اصلی پیش روی ‌بیت‌کوین هستند. ۳۳,۰۰۰، ۳۳,۵۰۰ و ۳۴,۰۰۰ دلار هم به عنوان مقاومت‌های اصلی ‌بیت‌کوین عمل می‌کنند.

      فعالیت نهنگ‌ها

 نشان می‌دهد در کف قیمت هستیم

این در حالی است که داده‌های تازه حاکی از آن است که نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران خرد در حال انباشت ‌بیت‌کوین هستند. به عقیده ویلی وو، تحلیل‌گر مطرح بازار ارزهای دیجیتال، این موضوع نشان می‌دهد که ‌بیت‌کوین اکنون به کف قیمتی خود رسیده است. ویلی وو، گفته است با وجود نوسانات اخیر قیمت، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در حال خرید بیت‌کوین‌های موجود در صرافی‌ها و انتقال آن به کیف پول‌های سرد هستند. وو گفته است: «با وجود نوسانات نزولی قیمت، بیت‌کوین‌های موجود در صرافی‌ها با سرعت فزاینده‌ای در حال برداشت هستند. آخرین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که نسبت برداشت‌ها به واریزها در بالاترین سطح قرار گرفته و نهنگ‌ها در حال انباشت هستند.» وو معتقد است که اعداد و ارقام نشان می‌دهند که شوک عرضه در حال شکل‌گیری است و میزان تقاضا برای خرید ‌بیت‌کوین پیوسته از موجودی بازار پیشی می‌گیرد. منظور از شوک عرضه شرایطی است که در بازار عرضه یک دارایی به‌شدت کاهش یا افزایش یابد. او در این رابطه گفته است: «شوک عرضه نشانه دیگری برای این موضوع است. شوک عرضه نشان‌دهنده نسبت ‌بیت‌کوین موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال به عرضه کل است. این نسبت معکوس شده، پس در نتیجه قیمت هم از آن پیروی می‌کند. تاحدودی شوک عرضه شکل گرفته است. آخرین باری که چنین اتفاقی دیده شد کمی پیش از جهش قیمت در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۹۹) بود، زمانی که ‌بیت‌کوین با قدرت جهش یافت.» با وجود اینکه زمان تغییر روند بازار هنوز مشخص نیست، وو گفته است که عوامل فاندامنتال آنقدر قدرتمند هستند که او نخواهد بازار را شورت کند. منظور از شورت کردن، معامله‌ای است که در آن از سقوط قیمت یک دارایی کسب سود شود. 

     موجودی اتریوم صرافی‌ها 

به کمترین میزان یک ماه اخیر رسید

پس از افزایش حجم اترهای سهام‌گذاری‌شده در اتریوم ۲.۰ و نزدیک‌ترشدن به تاریخ راه‌اندازی به‌روزرسانی موردانتظار لندن، حجم اترهای موجود در صرافی‌ها به کمترین میزان خود رسیده است. به گزارش کوین تلگراف، طی هفته گذشته، تحلیل‌گران هوشیار حوزه ارزهای دیجیتال متوجه تغییری جالب در بحث موجودی اترهای روی صرافی‌ها شدند و این در حالی است که کمتر از یک ماه دیگر به راه‌اندازی به‌روزرسانی لندن باقی‌مانده است. داده‌های شرکت تحلیل درون‌زنجیره‌ای کریپتو کوانت، نشان می‌دهد که میزان حجم اترهای صرافی‌ها در بازه‌های روزانه به کمترین میزان از ابتدای ماه جولای تا به حال رسیده است. افزایش تقاضا برای اتر و سهام‌گذاری در اتریوم ۲.۰، افزایش فعالیت‌ها در حوزه امور مالی غیرمتمرکز و هیجانات احتمالی معامله‌گران در ارتباط با طرح بهبود شماره ۱۵۵۹ اتریوم از جمله دلایل کاهش موجودی صرافی‌ها عنوان شده است. قرارداد سپرده‌گذاری اتریوم ۲.۰ را می‌توان یکی از دلایلی دانست که باعث افزایش تقاضا برای اتریوم شده است. داده‌های تازه نشان می‌دهد که تا پایان ماه گذشته میلادی، ۶ میلیون واحد اتر در این قرارداد، سپرده‌گذاری شده است. داده‌های کریپتوکوانت بیانگر آن است که پنجشنبه گذشته (۱ جولای) شاهد خروج گسترده سرمایه از صرافی‌ها بودیم. این میزان از ماه ژانویه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) تا به حال بی‌سابقه بوده است. گفته می‌شود که روز پنجشنبه ۵۹۶۰۰۰ اتر از صرافی‌ها خارج شده است. یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش حجم سرمایه‌های خروجی را می‌توان طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ دانست. تحلیل‌گران متعددی بر این باور هستند که این طرح بهبود، باعث افزایش قیمت اتریوم خواهد شد. آنها از افزایش کمیابی اتریوم به‌واسطه مکانیزم کاهش اترهای در چرخه و نزدیک‌ترشدن به مکانیزم اثبات سهام که با محیط‌زیست سازگاری بیشتری دارد، به عنوان دلایل افزایش قیمت اتریوم پس از اجرای این به‌روزرسانی یاد می‌کنند. عملکرد ‌بیت‌کوین پس از سقوط گسترده ماه گذشته به‌ گونه‌ای بود که می‌توان گفت بیشترین مقاومت را در مقابل سقوط‌ها از خود نشان می‌دهد. با وجود تمام این مسائل، گزاره ارزش اتریوم در بلندمدت را نمی‌توان نادیده گرفت. گزارش اخیر گلدمن ساکس عنوان می‌کند که اتریوم در آینده ممکن است جای ‌بیت‌کوین را بگیرد و به ارز دیجیتال شماره یک بازار تبدیل شود.

     چین شاید به سراغ محدودکردن 

استیبل‌کوین‌ها هم برود

یکی از مقامات برجسته بانک مرکزی چین ضمن هشدار در ارتباط با ارزهای دیجیتالی که ارزش‌شان به یک دارایی دیگر وابسته است، عنوان کرده است که استیبل کوین‌ها خطراتی را برای سیستم پولی و پرداختی جهان در پی دارند. بر اساس گزارشی که وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی منتشر کرده است، فان ییفی، معاون رییس بانک مرکزی چین، گفته است که اقداماتی در خصوص مهار خطرات و چالش‌های ناشی از ارزهای دیجیتال باثبات بین‌المللی که به‌صورت خصوصی منتشر شده‌اند، انجام گرفته است. فان ییفی در این رابطه گفته است: «برخی از تشکیلات تجاری که به‌اصطلاح استیبل کوین نامیده می‌شوند و به‌طور خاص استیبل کوین‌های جهانی، ممکن است خطرات و چالش‌هایی را برای سیستم پولی بین‌المللی و همچنین سیستم‌های تسویه و پرداخت و… به وجود آورند. همچنان کاملاً نگران این موضوع هستیم و اقداماتی هم در این زمینه انجام داده‌ایم.» در گزارش وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی همچنین آمده است که معاون رییس بانک مرکزی چین، ارزهای دیجیتال را ابزارهای مالی پرخطری می‌داند که می‌توانند امنیت مالی و در سطح وسیع‌تر امنیت جامعه را به خطر بیندازد. او گفته است: «این ارزهای دیجیتال خود به ابزارهایی برای سرمایه‌گذاری‌های پرخطر تبدیل شده‌اند. آنها پتانسیل این را دارند که امنیت مالی و ثبات اجتماعی را به خطر بیندازند.» ییفی در حالی این موضوعات را مطرح می‌کند که در ماه‌های اخیر دولت چین پیوسته فعالیت‌های مرتبط با استخراج ‌بیت‌کوین در این کشور را سرکوب کرده و همچنین محدودیت‌هایی را بر کسب‌وکارهای مرتبط با خرید و فروش ارزهای دیجیتال اعمال کرده است. تلاش‌های چین برای ترویج یوان دیجیتال، ارز دیجیتال ملی این کشور، در حال گسترده‌تر شدن است. سالی وانگ، معاون بازاریابی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سینو گلوبال کپیتال، که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارد، در این رابطه می‌گوید: «چین آرزوهای جهانی را برای یوان دیجیتال در سر می‌پروراند. بر اساس روند فعلی، چین ماهیت ارز دیجیتال را از بلاک‌چین جدا کرده و از بلاک‌چین‌های بدون توکن حمایت می‌کند. هدف از این کار تبدیل یوان دیجیتال به یک ارز واقعی جهانی است.» وانگ همچنین معتقد است که چالش اصلی چین در خصوص ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز این است که نمی‌تواند آنها را کنترل کند. او می‌گوید: «ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین، چالشی برای پکن هستند، زیرا بانک مرکزی نمی‌تواند جریان پول در آنها را ردیابی و رصد کند. بانک مرکزی چین همواره نگرانی شدیدی در خصوص خطر بی‌ثبات‌کننده خروج سرمایه از کشور خود داشته است.»


 

ارسال نظر