دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۲۷

پیش‌نویس قانون جدید چین برای مقابله با تخلفات قیمت‌گذاری آنلاین

اداره دولتی تنظیم بازار چین در پیش‌نویس یک قانون جدید مجازات‌هایی برای تخلفات قیمت‌گذاری کالا و سرویس در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور تعیین کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این قانون مربوط به کاهش قیمت زیاد و اقدامات پلتفرم‌های آنلاین در خصوص قیمت‌گذاری‌های مختلف یک کالا بر اساس رفتار مشتری است. قوانین مذکور جدیدترین تلاش‌های «اداره دولتی تنظیم بازار چین (SAMR) » برای کنترل پلتفرم‌های اقتصاد الکترونیک است. لو ژنوانگ مدیر ارشد شرکت «Wanquing Consultancy» در شانگهای می‌گوید: «قیمت‌گذاری‌های مختلف برای یک کالا، رفتاری شایع در پلتفرم‌های آنلاین و البته چالشی پنهان برای مشتریان عادی است. زیرا کاربران به راحتی نمی‌توانند آن را رصد کنند.» طی سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک گله کرده‌اند. آنها شکایت داشتند که این شرکت‌ها برای یک کالای خاص قیمت یکسانی تعیین نکرده‌اند. در قوانین پیشنهادی جدید علاوه بر قیمت‌گذاری‌های مختلف برای یک کالا، وضع یارانه‌هایی که سبب می‌شود قیمت یک محصول کمتر از هزینه تولید آن شود، نیز ممنوع است. جریمه ۰.۱ تا ۰.۵ درصدی فروش سالانه یک کسب‌و‌کار تا تعلیق فعالیت‌ها از جمله مجازات‌هایی است که برای نقض این قوانین در نظر گرفته شده است. در ماه آوریل رگولاتور بازار جلسه‌ای با حضور شرکت‌های تجارت الکترونیک تعهد کردند از اطلاعات کاربران برای دریافت قیمت‌های بیشتر از مشتریان قدیمی‌شان استفاده نکنند. این در حالی است که یک ماه قبل (مارس) خبرگزاری شینهوا در گزارشی اشاره کرد شرکت زیرمجموعه علی بابا بلیت سفر هوایی یک مسیر خاص را برای مشتریان قدیمی با قیمتی بالاتر عرضه کرده است.

چین بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه انگلیس را خرید

در شرایطی که جهان با کمبود انواع تراشه و نیمه‌هادی دست به گریبان است، چین بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه در انگلیس را خرید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این کارخانه که نیوپرت ویفر نام دارد قرار است از این پس تحت مدیریت شرکت نکسپریا فعالیت کند که قبلاً توسط چینی‌ها خریداری شده بود. فرآیند این خرید تا هفته آینده تکمیل می‌شود و طرف چینی بدین منظور ۸۷ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. نکسپریا یک شرکت اصالتاً هلندی است، ولی ۱۰۰ درصد آن تحت تملک شرکت چینی وینگ تک است. کارخانه تراشه‌ساز انگلیسی که در نیوپرت قرار دارد در سال ۱۹۸۲ تأسیس شده است. پیش از این برخی سیاستمداران انگلیسی هشدار داده بودند که خریداری موسسات و کارخانه‌های فناوری انگلیسی توسط چینی‌ها ممکن است تبعاتی در حوزه اقتصاد و امنیت ملی داشته باشد. از نظر این سیاستمداران کنترل بخش عمده‌ای از بازار تولید تراشه و نیمه‌هادی توسط چینی‌ها در شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا، روند تولید این محصول در جهان مختل شده، می‌تواند تبعات خطرناکی برای کشورهای غربی داشته باشد.

استفاده اینتل و اپل از تراشه‌های سه نانومتری

اپل احتمالاً در آی‌پدهای جدید خود از تراشه‌های سه نانومتری ساخت شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی استفاده خواهد کرد و اینتل نیز همین اقدام را در مورد نوت‌بوک‌های خود انجام می‌دهد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، اینتل و اپل اولین شرکت‌هایی خواهند بود که برای استفاده از تراشه‌های سه نانومتری برنامه‌ریزی کرده‌اند. اینتل قصد دارد از تراشه‌های مذکور در دیتاسنترهای خود نیز بهره بگیرد. تی‌اس‌ام‌سی روند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را برای هر دو شرکت از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. این شرکت تایوانی در حال حاضر تراشه‌های ۵ نانومتری برای آیفون ۱۲ اپل تولید می‌کند و ساخت تراشه‌های زن ۴‌ای‌ام دی را از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌کند. عرضه این محصولات به بازار از سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. تی‌اس‌ام‌سی می‌گوید تراشه‌های سه نانومتری ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری دارند و مصرف برق آنها نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر است. قیمت تمام شده تراشه‌های مذکور هنوز اعلام نشده است.

بازگشت صفحه مرگ  به ویندوز ۱۱

در شرایطی که تصور می‌شد ارتقای نرم‌افزاری ویندوز ۱۱ موجب خواهد شد، برخی مشکلات قبلی در این سیستم عامل وجود نداشته باشد، اما کاربران از وجود صفحه مرگ در آن خبر داده‌اند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، صفحه آبی مرگ در ویندوز ۱۱ تبدیل به صفحه سیاه شده و رابط کاربری آن نیز ارتقا یافته و یک کد «کیو آر» نیز در آن مشاهده می‌شود. در صورت وقوع اختلال ناگهانی در ویندوز ۱۱ این صفحه سیاه رنگ روی نمایشگر ظاهر شده و پیام وقوع مشکل و ضروری راه‌اندازی مجدد رایانه نمایش داده می‌شود. در ادامه از جمع‌آوری برخی اطلاعات خبر داده می‌شود. صفحه مرگ ویندوز زمانی روی نمایشگر ظاهر می‌شود که خطایی مهم رخ دهد و رایانه قادر به پردازش و ترمیم خودکار آن نباشد. در این شرایط تنها راه‌حل راه‌اندازی مجدد رایانه است. وقوع این مساله علل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به درگیری‌های سخت‌افزاری، داغ کردن اجزای رایانه، مشکلات رم، مشکلات تنظیم بایوس، خطاهای هارد دیسک، سنگین بودن برنامه‌های در حال اجرا و غیره اشاره کرد.

 

ارسال نظر