دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۶۷

شرکت‌های بزرگ فناوری هدف لوایح جدید سنا

کمیته قضایی مجلس امریکا لایحه‌ای را تأیید کرده‌ که طبق آن شرکت‌های بزرگ فناوری باید بین اداره یک پلتفرم و رقابت در آن، یک مورد را انتخاب کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، به این ترتیب فرایند رأی‌گیری ۲ روزه برای تأیید اقداماتی تمام شد که به‌طور مستقیم قدرت برخی از موفق‌ترین شرکت‌های امریکا را کنترل می‌کند. به نوشته پولیتیکو این لایحه به رگولاتورهای فدرال اجازه می‌دهد در صورت تضاد منافع شرکت‌هایی که هم اپراتور یک پلتفرم هستند و هم کالاها و خدمات خود را در آن می‌فروشند، آنها را تجزیه کنند. در حقیقت این لایحه قانونگذاران را در مقابل شرکت‌های بزرگی مانند آمازون قرار می‌دهد که در پلتفرم خودشان با فروشندگان طرف سوم کالاها رقابت می‌کند. لایحه مذکور با توجه به اقدامات آنتی تراست پیشین مانند تجزیه شرکت AT&T ارایه شده است. این لایحه با ۲۱ رأی موافق در مقابل ۲۰ رأی مخالف در کمیته سنا تأیید شده است. دیوید سیسلین رییس کمیته آنتی تراست مجلس اعلام کرد لایحه مذکور باید تصویب می‌شد زیرا شرکت‌های فناوری تاکنون رفتار عادلانه‌ای نداشته‌اند. او در این باره گفت: «گوگل، آمازون و اپل هر کدام محصولات خود را در نتایج جست‌وجو ارجحیت می‌دهند. در حقیقت به‌طور ناعادلانه خود را بر رقبایشان اولویت می‌دهند.» کمیته قضایی مجلس امریکا در رأی‌گیری‌های دیگری که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته قبل برگزار شد، لایحه‌هایی را تأیید کرد که به موجب آنها شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون نمی‌توانند رقبایی که در پلتفرم‌هایشان حضور دارند را محروم کنند. همچنین شرکت‌های بزرگ باید درباره قانونی بودن فرایندهای ادغام خود بیشتر تأمل کنند. این درحالی است که تا پیش از این رگولاتورهای آنتی تراست (ضدانحصار) قانونی بودن فرایند ادغام را تأیید می‌کردند. همچنین این کمیته اقداماتی را تأیید کرد که طبق آنها پلتفرم‌های فناوری باید به کاربران اجازه دهند اطلاعاتشان را به مکان دیگری منتقل کنند. در کنار این موارد کمیته قضایی مجلس امریکا به افزایش بودجه سازمان‌های مجری قانونی آنتی تراست نیز رأی داد. البته اتاق بازرگانی امریکا، آمازون، اپل، فیس بوک، آلفابت و گوگل مخالفت خود با تصویب اقداماتی علیه شرکت‌های فناوری را اعلام کرده‌اند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که این لوایح به قانون تبدیل شوند.

حمله هکری جدید به مشتریان مایکروسافت کشف شد

مایکروسافت اعلام کرد طی بررسی‌ها متوجه شده یک مهاجم سایبری با دسترسی به سیستم یک نماینده خدمات مشتری از اطلاعات کاربران برای حمله هکری استفاده کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد یک مهاجم سایبری به سیستم یک نماینده خدمات مشتریانش نفوذ کرده و با استفاده از اطلاعات عملیات‌های هکی علیه مشتریان انجام می‌دهد. این شرکت اعلام کرد هنگام بررسی و پاسخ به حملات گروهی از هکرها که مسوول هک سولارویندز هستند، فرایند هک مذکور را شناسایی کرده است. مایکروسافت اعلام کرد مشتریانی که اطلاعاتشان تحت تأثیر این حمله بوده را مطلع کرده است. نسخه‌ای از هشدار این شرکت به مشتریانش نشان می‌دهد مهاجمان سایبری به گروهی به نام «نوبلیم» تعلق دارند و طی نیمه دوم ماه می‌به سیستم شرکت نفوذ کرده‌اند. در این هشدار آمده است: یک گروه هکر دولتی به نام نوبلیم، به ابزارهای پشتیبانی از مشتری مایکروسافت نفوذ و اطلاعات مربوط به عضویت کاربران در سرویس‌های مایکروسافت را بررسی کرده است. هنگامی که رویترز خواستار توضیحاتی درباره این هشدار شد، مایکروسافت نشت اطلاعات مشتریانش را به‌طور عمومی اعلام کرد. این شرکت ادعا می‌کند نفوذ هکرها به سیستم نماینده‌اش را خود کشف کرده است. نماینده مذکور می‌تواند اطلاعات صورتحساب مشتری و سرویس‌های مورد استفاده وی را مشاهده کند. مایکروسافت در این باره گفت: مهاجم سایبری در برخی مواقع با استفاده از این اطلاعات حملات هدفمندی را انجام داده است. همچنین این شرکت فناوری هشدار داد مشتریانش باید نام کاربری و ایمیل خود را عوض کنند. تاکنون مشخص شده طی این حمله فیشینگ اطلاعات سه مشتری به خطر افتاده است.

آلوده کردن رایانه‌ها از طریق بازی برای استخراج ‌رمزارز 

هکرها با آلوده کردن رایانه‌های شخصی علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای به بدافزار در تلاش برای استخراج مبالغ فراوانی ‌‌رمزارز از آنها هستند. به گزارش مهر به نقل از سی ان بی‌سی، بدافزاری که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، کراکونوش نام دارد و خود را در نسخه‌های رایگان بازی‌هایی مانندجی تی‌ای، فار کرای ۵، سیمز ۴ و پارک ژوراسیک مخفی می‌کند. بسیاری از کاربران این بازی‌ها را از سایت‌های تورنت بارگذاری و نصب می‌کنند و از این مساله غافل هستند که بازی‌های مذکور آلوده به بدافزار استخراج ‌رمزارز هستند. یافته‌های موسسه امنیت سایبری آواست نشان می‌دهد بدافزار کراکونوش بی‌سروصدا از توان پردازش رایانه‌ها برای استخراج ‌‌رمزارز به نفع هکرها استفاده می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از این بدافزار از ژوئن سال ۲۰۱۸ تا به امروز برای تولید ‌‌رمزارز به ارزش ۲ میلیون دلار استفاده شده است. کاربران زمانی متوجه نصب این بدافزار می‌شوند که قبض برق‌هایی بالاتر از حد عادی دریافت می‌کنند یا شاهد کند شدن سرعت رایانه یا بدتر شدن کیفیت عملکرد سخت‌افزار آن هستند.

 

ارسال نظر