بیت‌کوین همچنان نزولی است

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۶۴
بیت‌کوین همچنان نزولی است

بیت‌کوین، برترین ارز دیجیتال جهان ازنظر ارزش بازار، اوایل روز گذشته در محدوده قیمتی ۳۲,۰۰۰ دلار معامله می‌شد. اما پس از آن قیمت ‌بیت‌کوین حدود ۷ درصد کاهش یافته و به محدوده قیمتی ۳۰,۰۰۰ دلار رسید. در روز جمعه ‌بیت‌کوین با قیمت ۳۵,۰۰۰ دلار معامله می‌شد. تأثیرات ممنوعیت استخراج و معامله ارزهای دیجیتال در کشور چین بر قیمت ‌بیت‌کوین، همچنان ادامه داشته و هش ریت ‌بیت‌کوین نیز همچنان در سطوح پایین قرار دارد. هش ریت ‌بیت‌کوین نسبت به رکورد تاریخی خود، یعنی ۱۷۱ اگزاهش بر ثانیه، حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

     اصلاح سختی شبکه بعدی می‌تواند

درآمد ماینرها را افزایش دهد

محدودیت چین در ارتباط با استخراج ‌بیت‌کوین و به تبع آن توقف فعالیت ماینرها باعث شده است تا هش ریت شبکه ‌بیت‌کوین تا حد زیادی کاهش پیدا کند. کاهش هش ریت به احتمال زیاد به اصلاح منفی سختی شبکه و در نتیجه آن افزایش بی‌سابقه درآمد ماینرها بینجامد. اسلاش پول (Slush Pool)، یکی از بزرگ‌ترین استخرهای استخراج ‌بیت‌کوین اعلام کرده، بر اساس زمان تولید بلاک‌های اخیر، سختی شبکه ‌بیت‌کوین ممکن است چیزی در حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کند که در نوع خود بی‌سابقه به حساب می‌آید. این شاخص مهم تعیین‌کننده میزان سختی استخراج بلاک‌های جدید و به موجب آن میزان دریافت پاداش ماینرها است.

در حال حاضر احتمال ریزش ۲۰ درصدی سختی شبکه وجود دارد؛ سقوط این سختی می‌تواند به رشد درآمد ماینرها منجر شود. بنا به تخمین اسلاش پول، سودآوری ماینرهای ASIC باقی‌‌مانده در شبکه بسیار فراتر از چیزی است که برای سال ۲۰۲۱ پیشبینی شده بود. این استخر استخراج گفته: «در حالی که صدها هزار ASIC در کامیون‌ها، کشتی‌های باری، هواپیماها و انبارها بیکار افتاده‌اند، آنهایی که به صورت آنلاین باقی مانده‌اند از سودآوری و ارزش بیشتری برخوردار هستند.» طبق اطلاعات ارایه‌شده توسط بیت اینفوچارتز (BitinfoCharts)، هش ریت ‌بیت‌کوین به ۸۳.۴ اگزاهش در ثانیه از پایین‌ترین سطح خود در تاریخ ۵ جولای ۲۰۲۰ (۶ خرداد ۱۳۹۹) رسیده است. این ریزش، افت ۵۱ درصدی نسبت به بالاترین میزان خود در ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) را نشان می‌دهد. در آن تاریخ میزان هش ریت حدود ۱۷۱ اگزاهش در ثانیه بود. مقامات شین جیانگ و سیچوان، دو قطب بزرگ استخراج ‌بیت‌کوین در چین، به ماینرها دستور داده‌اند تا هرچه زودتر فعالیت‌های خود را متوقف کنند. کوین ژانگ، نایب‌رییس شرکت استخراج فاندری اخیراً ادعا کرده است ۹۰ درصد ماینرهای چینی تا پایان ماه ژوییه فعالیتشان را متوقف خواهند کرد. از سوی دیگر گفته می‌شود که ماینرهای چینی در حال مهاجرت به آسیای مرکزی، امریکا و روسیه هستند.

    پلن‌بی: نوسانات اخیر قیمت ‌بیت‌کوین 

مضطربم کرده است

پلن‌بی (PlanB)، خالق مدل پیش‌بینی قیمت ‌بیت‌کوین مشهور انباشت به جریان (S2F)، در اظهارنظر خود عنوان کرده که عملکرد اخیر ‌بیت‌کوین باعث نگرانی و اضطراب او شده است. اگر قیمت ‌بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ زیر ۱۰۰,۰۰۰ دلار باقی بماند، مدل انباشت به جریان اعتبارش را از دست خواهد داد. به گزارش کوین تلگراف، در دو سال گذشته مدل انباشت به جریان به‌خوبی توانسته بود قیمت ‌بیت‌کوین و روند آن در بلندمدت را پیش‌بینی کند؛ اما عملکرد این ارز دیجیتال در ماه‌های گذشته باعث شده است تا خالق آن هم مضطرب شود. پلن‌بی روز دوشنبه با برگزاری یک نظرسنجی توییتری از دنبال‌کنندگان خود خواست تا قیمت ‌بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کنند. او در ادامه نتایج این نظرسنجی را با نتایج نظرسنجی ماه مارس (اسفند ۹۹) خود مقایسه کرد. در این نظرسنجی ۱۲۴,۵۹۵ نفر شرکت کنند. از این بین، ۴۱ درصد پیش‌بینی کردند که قیمت ‌بیت‌کوین تا پایان امسال زیر ۱۰۰,۰۰۰ دلار باقی می‌ماند. اگر قیمت ‌بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ زیر ۱۰۰,۰۰۰ دلار باقی بماند، مدل انباشت به جریان اعتبارش را از دست خواهد داد. این در حالی است که در نظرسنجی ماه مارس، تنها ۱۶ درصد چنین نظری داشتند. پلن‌بی اولین‌بار ماه مارس سال ۲۰۱۹ مدل پیش‌بینی خود را ارایه کرد. وی دو روز پیش با اشاره به انحراف قیمت ‌بیت‌کوین از پیش‌بینی این مدل، اعلام کرد که هنگامی که قیمت از پیش‌بینی نمودار فاصله می‌گیرد «مضطرب» می‌شود. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که ماه مارس ۲۰۱۹، سپتامبر ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۰ و همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا و سقوط بازارها، این مدل اعتبارش را از دست نداد. مدل انباشت به جریان میزان عرضه و تقاضا را بررسی می‌کند. به‌گفته این مدل، هر بار که هاوینگ ‌بیت‌کوین انجام می‌شود، کمیابی آن نیز بالاتر می‌رود و همین مساله باعث افزایش قیمتش خواهد شد. صدالبته نباید فراموش کرد که در این مدل پیش‌بینی قیمت، تقاضا برای ‌بیت‌کوین ثابت در نظر گرفته شده است.


 

ارسال نظر