کاهش ۴۶ درصدی قیمت بیت‌کوین در سه ماه

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۰۰
کاهش ۴۶  درصدی  قیمت  بیت‌کوین در  سه  ماه

قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه تا کف ۲۸ هزار و ۸۰۰ دلاری سقوط کرد. پس از این سقوط، شاهد احیای بازار و صعود تا ۳۰ هزار دلار بودیم. در حال حاضر هم هر واحد بیت‌کوین در محدوده ۳۴ هزار دلار معامله می‌شود. به دنبال کاهش قابل‌توجه قیمت بیت‌کوین در سه ماه گذشته، این دوره در حال تبدیل شدن به یکی از بدترین فصل‌های بیت‌کوین از سال ۲۰۱۸ است. سرمایه‌گذاران نهادی و ماینرها در حال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند، با این حال داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت به انباشت بیت‌کوین ادامه می‌دهند.

روز سه‌شنبه بیت‌کوین به‌دنبال حفظ حمایت ۳۲ هزار دلاری خود بود. شکست خریداران در حفظ این حمایت باعث شد تا شاهد سقوط به زیر ۳۰ هزار دلار باشیم. بیت‌کوین ابتدا به ۳۰,۵۰۰ و پس از آن به زیر۳۰ هزار دلار رسید. این در حالی بود که شاهد سقوط تا زیر ۲۹ هزار دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته هم بودیم. اولین مقاومت پیش روی بیت‌کوین در محدوده ۳۴ هزار و ۵۰۰ دلاری قرار دارد. ۳۵ هزار دلار هم به عنوان مقاومت کلیدی قیمت بیت‌کوین عمل می‌کند. برای آنکه بیت‌کوین به محدوده مثبت وارد شود، ابتدا باید از سد میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته عبور کند و پس از آن مقاومت ۳۵ هزار دلاری را بشکند. در صورت شکست بیت‌کوین در عبور از مقاومت ۳۴,۵۰۰ دلاری یا مقاومت خط روند، احتمال سقوط تازه وجود دارد. در صورت سقوط، ۳۳ هزار دلار اولین حمایت پیش روی این ارز دیجیتال خواهد بود. ۳۲۵۰۰ دلار هم حمایت اصلی بیت‌کوین است. شکسته‌شدن این حمایت می‌تواند راه را برای کاهش بیشتر تا ۳۰ هزار دلار باز کند. ۳۳ هزار دلار و ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار، به عنوان حمایت‌های اصلی پیش روی بیت‌کوین عمل می‌کنند. در طرف دیگر، ۳۴ هزار و ۵۰۰ دلار، ۳۵ هزار و ۳۶ هزار و ۵۰۰ دلار مقاومت‌های این ارز دیجیتال هستند. دیروز آلت‌کوین‌ها هم پا جای پای بیت‌کوین گذاشتند و بخش عمده‌ای از بازار آلت کوین‌ها متحمل ضررهای دو رقمی شد. در این بین معامله‌گران سرمایه‌های خود را به استیبل کوین‌ها تبدیل کردند. قیمت اتریوم همزمان با احیای قیمت بیت‌کوین، افزایش پیدا کرد و بار دیگر به بالای ۱,۹۰۰ دلار بازگشت.  در حال حاضر بیت‌کوین آماده است تا یکی از بدترین دوره‌های سه ماهه خود از سال ۲۰۱۸ را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، دوره سه ماهه اخیر بیت‌کوین در حال تبدیل شدن دومین فصل بد بیت‌کوین (از حیث عملکرد) از سال ۲۰۱۴ تا به حال است. بر اساس دادهایی که وب‌سایت اسکیو منتشر کرده است، قیمت بیت‌کوین در سه ماه گذشته حدود ۴۶ درصد کاهش یافته است و این دوره تاکنون ضعیف‌ترین عملکرد را پس از سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است. در آغاز سال ۲۰۱۸ قیمت بیت‌کوین تنها در عرض سه ماه چیزی حدود ۵۰ درصد از اوج ۱۹ هزار دلاری خود در سال ۲۰۱۹ سقوط کرد.

     مقایسه بازدهی بیت‌کوین 

در دوره‌های سه ماهه مختلف

از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون، این تنها چهارمین باری است که بازدهی بیت‌کوین در یک دوره سه ماهه منفی می‌شود. پیش از این قیمت بیت‌کوین در سه ماه اول سال ۲۰۲۰، سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹ و سه ماه سوم سال ۲۰۱۹، به ترتیب ۱۰.۶، ۱۳.۶ و ۲۱.۵ درصد کاهش یافته بود. گزارش هفتگی کوین شیرز، از وضعیت جریان پول صندوق دارایی‌های دیجیتال، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نهادی برای ششمین هفته متوالی در حال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند. تنها در هفت روز گذشته ۸۹ میلیون دلار از حساب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خارج شده است. به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای سومین هفته متوالی با خروج سرمایه روبرو شدند و هفته گذشته هم سرمایه‌گذاران این بخش ۷۹ میلیون دلار از دارایی‌های خود را از بازار خارج کردند. با وجود این، گزارش‌های کوین شیرز نشان می‌دهد که صندوق‌های ترکیبی که چند ارز دیجیتال مختلف را در بر می‌گیرند، در این مدت ۱۰ میلیون دلار ورودی داشته‌اند که ۱.۲ میلیون دلار آن مربوط به پولکادات و ۸۰۰ هزار دلار آن مربوط به ریپل بوده است. سرمایه‌گذاران نهادی تنها بخشی نیستند که دارایی بیت‌کوین خود را کاهش می‌دهند؛ بر اساس داده‌های وب سایت تحلیلی گلاسنود، میزهای معاملاتی فرابورس (OTC) و ماینرها هم در حال کاهش موجودی بیت‌کوین خود هستند. داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد که ذخیره بیت‌کوین میزهای معاملاتی به پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) رسیده است. علاوه بر این، ماینرهای بیت‌کوین هم به دنبال ممنوع شدن استخراج ارزهای دیجیتال در چین، در هفته‌های اخیر اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

     عده‌ای هنوز از آینده بیت‌کوین 

ناامید نشده‌اند

با وجود تمام این اتفاقات عده‌ای هنوز ناامید نشده‌اند. آنتونی پامپلیانو، پادکستر مشهور بیت‌کوین در یوتیوب، با انتشار توییتی خطاب به بیش از یک میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر نوشت که بدون توجه به ارزش دلاری بیت‌کوین، در حال افزایش دارایی‌های خود است. پومپلیانو خود را یک «معامله‌گر شرور که ضررهایش را تضمین می‌کند» توصیف کرد و گفت که هیچ سرنخی برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت ندارد و به همین خاطر است که بر چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین تأکید می‌کند. از طرفی دیگر، داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین، آدرس‌هایی که تاکنون هرگز دارایی خود را نفروخته‌اند، از زمان سقوط قیمت بیت‌کوین از اوج تاریخی خود در آوریل (اردیبهشت)، به شکل قابل توجهی موجودی خود را افزایش داده‌اند.

     تحلیلگران می‌گویند هنوز 

برای تعیین کف خیلی زود است

با وجود احیای قیمت بیت‌کوین از سطح ۲۹ هزار دلاری و رسیدن تا ۳۳ هزار دلار، برخی از تحلیل‌گران با اشاره به نبود حجم خرید کافی و سایه محدودیت‌های چین بر این حوزه، عنوان می‌کنند که با قطعیت نمی‌توان گفت که به کف قیمت رسیده‌ایم. سقوط اخیر باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار که با چرخه کامل نوسانات بیت‌کوین آشنا نبودند، دچار اضطراب شوند. از اوایل ماه گذشته، بیت‌کوین از جهات مختلفی تحت فشار بوده است. آخرین مورد این فشارها را می‌توان به چین و محدودیت‌هایش برای ماینرها و معامله‌گران بیت‌کوین نسبت داد. در نتیجه این محدودیت‌ها بسیاری از ماینرهای چینی مجبور به ترک چین یا توقف فعالیت‌های خود شدند. برخی از معامله‌گران معقتدند که جهش قیمت بیت‌کوین به‌دلیل اظهارات برایان نلسون، فرد پیشنهادی جو بایدن برای تصدی ریاست بخش تروریسم و جرایم مالی وزارت خزانه‌داری، اتفاق افتاد. برایان در صحبت‌های خود اعلام کرد که در صورت تصدی این پست، تدوین قوانین جدید در حوزه ارزهای دیجیتال را اولویت خود می‌داند.

     معامله‌گران بی‌تجربه ممکن است 

اقدام به فروش هیجانی کنند 

الی لرست، از مدیران ارشد شرکت مدیریت سرمایه اگزوآلفا، با اشاره‌های فشارهای موجود در بازار بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که سرمایه‌گذاران طی ماه گذشته به شکلی گسترده در حال فروش دارایی‌های خود بودند. او با اشاره به بازشدن برنامه زمان‌بندی‌گری اسکیل، گفت که این اتفاق می‌تواند بر فشار فروش اضافه کند. به‌عقیده وی، این مساله باعث خواهد شد تا معامله‌گران بی‌تجربه اقدام به فروش هیجانی کنند. او در ادامه افزود: «تازه‌واردان بازار ارزهای دیجیتال می‌بینند که سود و سرمایه‌هایشان با موج‌های فروش در حال از بین رفتن است؛ آنها دیگر توان مواجه‌شدن با این حجم از نوسانات منفی را ندارند و همزمان ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند.» لرست می‌گوید به‌دلیل این فشارها این احتمال وجود دارد که بازار در جولای در بازه‌ای بین ۳۵,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دلار نوسان کند. او در ادامه با اشاره عملکرد کم‌قوت بیت‌کوین در ماه‌های آگوست، گفت که ممکن است با رسیدن به ماه آگوست شاهد تسریع روند نزولی باشیم. دیوید لیفشیتز مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری اگزوآلفا، رویکردی به مراتب صعودی‌تر نسبت به لرست اتخاذ کرده است. او با اشاره به عملکرد بازار در روز گذشته گفت: «به نظر می‌رسد که با توجه به جهش سریع [اخیر]، قیمت بیت‌کوین و اتریوم به‌ترتیب از ۲۹ هزار دلار و ۱,۷۰۰ دلاری کمتر نمی‌شود.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خودش هشدار داد که به‌دلیل ذات پرنوسان بازار ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی کف قیمت بسیار دشوار است. او در ادامه افزود: « با این حال، هنوز بسیار زود است که بگوییم کف واقعی قیمت را دیده‌ایم یا این سطوح تنها کف‌های موقتی پیش از سقوط بیشتر بودند. نبود عامل تسریع‌کننده صعودی (به جز از معیارهای خلاف‌گرای اشباع خرید) هنوز اصلی‌ترین مانع پیش روی احیای قیمت است.»

 

ارسال نظر