ویژه

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۳۹

عملکرد اپراتورهای تلفن همراه بررسی می‌شود: 

همراه اول رتبه یک میزبانی رومینگ و پوشش مناطق روستایی

عملکرد اپراتورهای تلفن همراه به‌طور منظم توسط سازمان‌های ناظر و به‌طور ویژه رگولاتوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از بررسی‌های صورت گرفته نتایج برخی از این بررسی‌ها مورد انتشار عمومی قرار می‌گیرند. در نتیجه هم مشترکان از وضعیت عملکرد اپراتورها مطلع می‌شوند و هم رقبای تجاری از وضعیت یکدیگر مطلع می‌شوند. در گزارشی که در ادامه می‌خوانید، نتایج بررسی شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه عملکرد اپراتورها در حوزه روستاهای تحت پوشش و میزان میزبانی اپراتورها در طرح رومینگ ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    روستاهای تحت پوشش آنتن اپراتورها

به‌طور معمول اولین خدمات رفاهی ابتدا برای شهرها و سپس برای روستاها تعریف و پیاده‌سازی می‌شوند. در میان شهرها نیز کلان‌شهرها در اولویتند. یک دلیل این نوع دسته‌بندی این است که افراد ساکن در شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ متقاضی تغییرات سریع‌ترند. اما تعریف یک جامعه‌ای که در آن عدالت اجتماعی حاکم است، الزام می‌کند که امکانات و رفاه در شهرها و روستاها و در دوره افتاده‌ترین نقاط به صورت یکسان و همزمان توزیع شوند. یکی از مهم‌ترین امکانات رفاهی دسترسی به ارتباطات سریع و بهینه است. در این راستا به اقدامات انجام شده توسط اپراتورهای تلفن همراه در روستاها تا پایان سال ۹۹ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که کدام اپراتور عملکرد بهتری در این زمینه داشته است. مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه چهارم سال ۹۹ و ضعیت پوشش روستاها از لحاظ تعداد توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸، ۱۹ هزار و ۱۹۰ و ۶۶۶ روستا بوده است. بنابراین مشخص است که اپراتور همراه اول در این زمینه با اختلاف زیاد از دو اپراتور دیگر عملکرد بهتری داشته و توانسته نقش موثرتری در ایجاد رفاه عمومی در قالب عدالت اجتماعی داشته باشد.

    رومینگ ملی

رومینگ ملی طرحی است که از طریق آن اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند بدون نیاز به نصب تجهیزات جداگانه در همه مناطق از امکانات سایر اپراتورها 

بهره مند شوند. این طرح به ویژه در مناطق صعب العبور و جاده‌ها روش بهینه‌ای است که به‌طور همزمان منافع اپراتور میزبان و اپراتور مهمان را فراهم می‌کند. هرچند که این روش یک مزیت نسبی برای اپراتورهای متقابل در این طرح به شمار می‌آید، اما از دیدگاه بیرونی اپراتوری که بیشترین میزبانی را داشته است، نشان می‌دهد که از زیرساخت‌های قوی‌تری برای ارایه سرویس بهره‌مند بوده است. در ادامه به بررسی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در نقش‌های میزبان و مهمان مطابق با آماری که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه شده است، می‌پردازیم.

گزارش وزارت ارتباطات از وضعیت پهن‌باند ثابت و سیار منتشر شد

«همراه اول» همچنان بازیگر اصلی اینترنت کشور

به گزارش ایلنا، ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد و رشد فناوری جدید است و اغلب کشورهای پیشرفته، توسعه این بخش را به عنوان یک هدف اصلی در سیاست‌گذاری اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورها قصد دارند تا با پایه‌ریزی طرح‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز، اقتصاد خود را از سطح اقتصاد وابسته به منابع خاص، به اقتصاد مبتنی بر دانش به ویژه دانش دیجیتال ارتقا داده تا از این رهگذر بتوانند با تحولات این عرصه هماهنگ شده و از تاثیرات مثبت جانبی آن نیز بهره‌مند شوند. از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان به توسعه پهن باند اشاره کرد؛ در این باره تجربه‌های جهانی حاکی از آن است که شدت اثر‌پذیری شاخص‌های کلان اقتصادی از توسعه باندپهن، نسبت به دیگر شاخص‌های توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر است. در واقع با توسعه شبکه پهنای باند کشورها، خدمات گسترده‎ای در فضای مجازی قابل استفاده است که از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند بانکداری الکترونیک، خرید الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، خدمات بیمه‌ای، گمرک الکترونیکی، خزانه‎داری الکترونیکی، نظام الکترونیکی مالیاتی، نظام بودجه‌ریزی الکترونیکی، سیستم امضای الکترونیکی، پول الکترونیکی و... اشاره کرد. چندی پیش بود که معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار کشور به بالای ۹۰ درصد خبر داد. اهمیت این افزایش ضریب نفوذ و کاربرد آن را در دوران همه‌گیری کرونا و در بحث آموزش مجازی شاهد بودیم. همچنین تداوم حیات بسیاری از کسب و کارها در این دوران به مدد اینترنت، ممکن شد. با مطالعه گزارش کامل و جامعی که رگولاتوری از اپراتورهای ثابت و سیار تا انتهای سال 1399 منتشر کرده است به آسانی می‌توان به جایگاه رقابتی اپراتورها پی برد. این گزارش نشان می‌دهد «همراه اول» نسبت به تمام اپراتورهای ثابت و سیار در حوزه اینترنت کماکان جایگاه نخست ایران را دارد. بر اساس گزارش «وضعیت توسعه اینترنت پهن باند ثابت و سیار تا 3 ماهه چهارم سال 1399» تعداد مشترکین اینترنت پهن باند در کشور حدود 94 میلیون و 700 هزار نفر است که از این میزان حدود 10 میلیون و 600 هزار نفر مشترکین ثابت و حدود 84 میلیون و 100 هزار نفر مشترکین سیار هستند. در این میان «همراه اول» با 43 میلیون و 700 هزار مشترک اینترنت در رتبه نخست قرار دارد. پس از همراه اول، ایرانسل با 36 میلیون و 600 هزار مشترک در رده دوم و رایتل با 3 میلیون و 600 هزار مشترک اینترنت پر سرعت در رتبه سوم قرار گرفته است. این آمار گویای آن است که «همراه اول» همچنان بازیگر اصلی اینترنت کشور است و لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال به شمار می‌آید.

 

ارسال نظر