بازار در انتظار شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلاری

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۶۶
بازار در انتظار شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلاری

پس از انتشار اخبار مثبت در ارتباط با پذیرش بیت‌کوین، قیمت این ارز دیجیتال توانست تا ۳۷ هزار دلار اوج بگیرد. این در حالی است که معامله‌گران هنوز نگران کاهش دوباره قیمت بیت‌کوین هستند. در طول هفته‌های گذشته، تحلیل‌گران بر سر این موضوع بحث می‌کنند که آیا بیت‌کوین وارد یک روند نزولی بلندمدت شده است یا نه. در این میان، تیترهای مثبت در مورد پذیرش بیشتر بیت کوین، امیدها را به بازگشت روند و صعودی‌شدن اوضاع زنده می‌کند. این در حالی است که برخی اخبار منفی هم در میان هستند؛ دستور چین مبنی بر مسدودسازی نتایج جست‌وجوها در مورد صرافی‌های چین را می‌توان از جمله این اخبار منفی در نظر گرفت.  قرار است نخستین تراکنش رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتالی بین دو بانک اروپایی انجام شود. این عملیات به صورت استقراض و بین بانک‌های ملی فرانسه و سوییس خواهد بود و برخی از دیگر بانک‌های بزرگ دو کشور نظیر یو بی‌اس، کردیت سوییس و ناتیکسیس در این پروژه درگیر خواهند بود. سیلوی گولارد- قائم مقام بانک ملی فرانسه- گفت این مساله بیانگر افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی و روش‌های نوین پرداخت در نظام بانکی اروپا است. تحلیل‌گران موسسات اواندا، اور کور و تال بکن کپیتال ادوایزرز در گزارشی مشترک با بررسی روند قیمتی و میانگین متحرک بیت‌کوین نتیجه گرفته‌اند که بیت‌کوین در معرض ریسک شدید از دست دادن حمایت ۳۰ هزار دلاری و ورود به کانال ۲۰ هزار دلاری قرار دارد به ویژه اگر فشارهای چین روی فعالیت ارزهای دیجیتالی شدت گیرد و مقامات ناظر امریکایی نیز تصمیم نظارت بیشتر بر روی بازارهای مالی را وارد فاز اجرایی کنند. وزارت دادگستری امریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اف بی‌ای با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری، موفق شده است بیت‌کوین‌هایی به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را باز پس بگیرد. اگرچه کمی بعد مشخص شد اف بی‌ای موفق به در اختیار گرفتن کنترل سرور شده و خود شبکه بلاک چین کماکان نفوذناپذیر باقی مانده است، بازار ارزهای دیجیتالی تحت تاثیر این خبر به‌شدت ریزش کرد. با وجود این، قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته دیروز موفق شد تا با ثبت جهشی ۲۰ درصدی از ۳۷ هزار دلار عبور کند. داده‌های بازار نشان می‌دهد که جهش ۲۰ درصدی قیمت بیت‌کوین از نیمه شب روز سه‌شنبه آغاز شده است.

    بلاتکلیفی معامله‌گران نسبت به روند 

بیت‌کوین

مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد کالاهای بلومبرگ، همانند بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به نوسانات بیت‌کوین در روزهای گذشته خوشبین بوده است. او معتقد است که احتمال صعود تا ۴۰ هزار دلار، محتمل‌تر از سقوط تا ۲۰ هزار دلار است. این در حالی است که برخی از معامله‌گران نظیر رکت کپیتال، معتقدند که قیمت بیت‌کوین باید کندل هفتگی خود را در بالای ۳۲ هزار دلار ببندد، در غیر این صورت با تداوم روند نزولی روبرو خواهیم بود. تلفیق اخبار مثبت و محدودیت‌های دولت چین، این سوال را مطرح می‌کند که نوسانات اخیر باعث صعودی‌شدن بازار شده است یا تنها یک تله است. بر اساس گفته‌های دلفی دیجیتال، شکل‌گیری الگوهای فعلی در نمودار بیت‌کوین، یک نشانه نزولی در بازار است. علی‌رغم الگوی نزولی، تحلیل‌گران به واگرایی صعودی شاخص قدرت نسبی (RSI) هم اشاره کردند. این اتفاق را می‌توان یک نقطه عطف در روند کوتاه‌مدت بیت‌کوین و صعودی‌شدن آن به حساب آورد. الی لرست، از مدیران ارشد شرکت اگزوآلفا، در این خصوص می‌گوید: «سناریوی ذخیره ارزش بودن بیت‌کوین قوی‌تر از هر زمان دیگری است.» او معتقد است که بیت‌کوین باید سلطه خود بر بازار را بیشتر کند تا بتواند روند صعودی فعلی را تداوم ببخشد. او با اشاره به اقدام اخیر السالوادور مبنی بر به‌ رسمیت شناختن بیت‌کوین به عنوان یک پول رسمی و ابزار مبادلات قانونی، گفت: «این موضوع یک قدم بلند برای پذیرش بیت‌کوین بود.» به‌گفته لرست، او انتظار دارد که در ماه‌ها و سال‌های آینده کشورهای بیشتری پا جای پای السالوادور بگذارند. لرست در ادامه خاطرنشان کرد که قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته در محدوده ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار در نوسان بوده است. به عقیده او، شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلار، می‌تواند روند صعودی بیت‌کوین را بار دیگر آغاز کند. او در این باره گفت: «معامله‌گران همچنان نسبت به جهت روند قیمت بیت‌کوین در آینده بلاتکلیف هستند؛ از همین رو اهرم‌ها بعد حجم لیکوییدهای شدید ماه مه نسبتاً پایین هستند. شکسته‌شدن ۴۰ هزار دلار می‌تواند اعتماد معامله‌گران را بهبود ببخشد تا بار دیگر از اهرم در معاملات خود استفاده کنند تا شاهد اوج‌های تازه در بازار باشیم.» لرست با اشاره به حجم بالای خروج سرمایه‌های از بازارهای اتریوم در روز سه‌شنبه، عنوان می‌کند که روند صعودی قیمت اتریوم به اتمام نرسیده است. او در ادامه خاطرنشان کرد که رقبای دیگر اتریوم نظیر بایننس اسمارت چین، سولانا و اولنچ تلاش زیادی برای تصاحب سهم عمده‌ای از بازار دیفای کرده‌اند.

    جهش آلت‌کوین‌ها هم‌پای بیت‌کوین

در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال در محدوده ۱.۶ تریلیون دلار قرار دارد و بیت‌کوین سهمی ۴۳ درصدی از بازار دارد. جهش قیمت بیت‌کوین به ۳۷ هزار دلار باعث رشد بسیاری از آلت‌کوین‌ها هم شد. اتر با ۱۴ درصد صعود از ۲,۳۰۰ دلار به ۲,۶۳۰ دلار رسید. دلفی دیجیتال عنوان می‌کند که قیمت اتریوم با کاهش عرضه دردسترس اتر بیشتر شد. شایان ذکر است که ۲۳ درصد از عرضه اتریوم در حال حاضر در قراردادهای هوشمند قفل شده است. در این مدت کوساما با ۲۳ رشد تا ۴۸۶ دلار رشد کرد. این رشد قیمت پس از آغاز مزایده پاراچین‌های کوساما رخ داد. کرو (CRV) هم با ۱۸ درصد رشد به ۲.۵ دلار رسید. 

   کاهش ۹۵ درصدی کارمزدهای

بیت‌کوین و اتریوم از اوج تاریخی

این در حالی است که کاهش فعالیت شبکه منجر به افت کارمزدهای بیت‌کوین و اتریوم شده است، به‌طوری که میانگین کارمزد آنها تا ۹۵ درصد نسبت به اوج تاریخی‌شان کاهش یافته است. هزینه استفاده از بلاک‌چین‌های بیت‌کوین و اتریوم به سرعت در حال کاهش است، به‌طوری که در چند ماه گذشته میانگین کارمزد تراکنش این شبکه‌ها ۹۳ تا ۹۵ درصد کاهش یافته است. کارمزد مبلغی است که برای پردازش تراکنش در بلاک چین اثبات کار (PoW) به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود. مقدار کارمزد به اندازه تراکنش برحسب بایت و تعداد تراکنش‌هایی که آن سکه در گذشته داشته است، بستگی دارد (زیرا این تراکنش‌ها در هر بار انتقال سکه باید بررسی شود) . عرضه و تقاضا برای فضای بلاک نیز در مقدار کارمزد تراکنش موثر است، زیرا بلاک‌چین‌ها ظرفیت محدودی دارند. بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب در ماه آوریل و ماه مه ۲۰۲۱ شاهد ثبت اوج تاریخی کارمزد تراکنش در شبکه‌های خود بودند که با رشد ارزش‌گذار و ثبت رکورد تاریخی قیمت آنها همراه بود. میانگین کارمزد تراکنش بیت‌کوین در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت‌ماه) به ۶۲.۷۷ دلار رسید که از رقم ۵۵ دلار در دسامبر سال ۲۰۱۷ که تا سه سال اوج تاریخی بود، هم بیشتر بود. روز یکشنبه این هفته کارمزدها به ۴.۳۸ دلار نیز افت کرد که به معنای ۹۳ درصد کاهش بود و میانگین کارمزد بیت‌کوین را به سطوحی بازگرداند که از دسامبر ۲۰۲۰ به این سو دیده نشده بود. همین الگو در اتریوم نیز مشاهده شد و میانگین کارمزدها در ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت‌) به ۶۹.۹۲ دلار افزایش یافت. این اوج تاریخی دیگری برای هزینه استفاده از شبکه اتریوم بود و بدون تردید بخشی از آن ناشی از افزایش شدید فعالیت‌ها همزمان با راه‌اندازی دیفای و صرافی یونی سواپ بود که مدت‌ها است بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع اتریوم است. میانگین کارمزدهای اتریوم روز یکشنبه با ۹۵ درصد کاهش به ۳.۴۴ دلار رسید که از روز اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱ دی‌ ۹۹) به این سو بی‌سابقه بود. کارمزدهای هر دو بلاک‌چین هنگام افزایش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال مربوطه یا افزایش استفاده از شبکه توسط یک نرم‌افزار افزایش می‌یابد. پیش‌تر نیز گزارش شده بود که تعداد تراکنش‌ها نیز در شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم نیز در حال کاهش است. از ماه ژانویه تا ژوئن، تعداد تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین از ۴۰۰ هزار به ۱۷۵ هزار رسید. به همین شکل، تعداد تراکنش‌های روزانه اتریوم نیز فقط از ماه مه تا ژوئن با افت ۳۷.۵ درصدی از ۱.۶ میلیون به ۱ میلیون کاهش یافت.

 

ارسال نظر