وزارت ارتباطات باید از مدل یک وزارتخانه سیاسی خارج شود

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۵۱

فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشستی مشترک، ویژگی‌های وزیر آینده ICT و انتظارات از وی، نقش رگولاتوری و نقش حوزه فناوری اطلاعات در مدیریت دولت سیزدهم را به بحث گذاشتند. به گزارش مهر به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، دومین نشست هیات‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان صنعت مخابرات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با محوریت مباحثی پیرامون ویژگی‌های وزیر ارتباطات آینده، انتظارات از وی و نقش حوزه فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم برگزار شد. فعالان حوزه ICT در این نشست بر برنامه‌ریزی جهت حضور فعال تشکل‌ها در تأثیرگذاری در انتخاب وزیر ارتباطات تاکید کردند. در این نشست داوود ادیب رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات گفت: طبیعتاً با تغییر وزیر ارتباطات در دولت جدید، اتفاق عجیب و غریبی در عملکرد وزارت ارتباطات نخواهد افتاد و اینکه ما فکر کنیم بعد از آقای جهرمی، وزیری خواهد آمد که اتفاقات خاصی را رقم بزند غیرقابل پیش بینی و امری بعید به نظر می‌رسد.

     وزارت ارتباطات از یک وزارتخانه سیاسی 

به یک وزارتخانه اجرایی تبدیل شود

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای دولت آینده در حوزه ICT تاکید کرد: نخست باید در تعریف ماموریت‌ها، نقش‌ها، رویکردها و ساختار وزارت ارتباطات و معاونت‌های مرتبط با این وزارتخانه و جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییرات اساسی صورت گیرد؛ به نحوی که وزارت ارتباطات از یک وزارتخانه سیاسی محض باید تبدیل به یک وزارتخانه اجرایی در خدمت صنعتگران و صنعت ICT شود. ادیب با بیان اینکه وزیر ارتباطات دولت فعلی به رغم تمامی مشکلات، اقدامات خوبی را انجام داده است، افزود: اما اقدامات انجام شده با نیازهای فعلی صنعت ICT و مشکلات پیش روی این صنعت که از یک طرف با تحریم و از سوی دیگر با مشکلات داخلی روبرو است، متناسب نبوده است. تغییرات خوب زمانی محقق می‌شود که به جای اینکه از معلم ایراد بگیریم، از نقش الفبای ناموزون جاری در این صنعت خرده گرفته و الباقی آن را اصلاح کنیم. وی با تاکید بر اینکه در این دوره ارتباطات خوبی با ترکیب جدید مجلس در جریان است و جلسات قابل توجهی با نمایندگان آشنا به حوزه ICT داشته‌ایم، اظهار امیدواری کرد که با یک مجلس قوی و دولت آتی آشنا به درد جامعه که می‌توانند منشأ تغییر و تحولات فراوان در سیاست‌ها و قوانین‌های حمایتی و اجرایی باشند، کمک کنیم تا صنعت ICT از این شرایط بحرانی خارج شود.

     وزیر ارتباطات فاصله زیاد کشور

با سایر کشورها را در زمینه فناوری کاهش دهد

اسماعیل ثنایی، نایب‌رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران نیز در این نشست گفت: انتظار داریم حوزه فناوری اطلاعات با حوزه فناوری ارتباطات همتراز شود و ICT به معنی واقعی نمود پیدا کند. وی با اشاره به اینکه کشور چین تحقیق روی نسل ششم شبکه اینترنت را آغاز کرده است ادامه داد: تحول بزرگی در زمینه ارتباطات دیجیتالی در حال وقوع است که تنها مختص وزارت ارتباطات نیست و تمامی موضوعات اجتماعی، سیاسی و خدماتی در سراسر کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین در راستای بهبود وضعیت آینده کشور باید فردی سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شود که درباره موضوعات مختلف در کشور قادر به همراهی باشد. ثنایی گفت: وزیر ارتباطات نه تنها باید به موضوعات فنی مسلط باشد، بلکه مهم‌تر از آن مدیر خوبی بوده و درک درستی از برنامه‌ریزی و قوانین تجارت بین‌المللی داشته باشد. باید کسی انتخاب شود که بتواند فاصله زیاد میان ما و سایر کشورها در زمینه فناوری را تا حدودی کاهش دهد. وی تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان نهادهای خصوصی این است که ویژگی‌های مناسبی برای وزیر ارتباطاتِ چهار سال آتی تعیین کنیم و بعد ببینم این قبا برازنده چه کسی خواهد بود و در نهایت لیست خودمان را ارایه دهیم.

     جایگاه وزارت ارتباطات 

در دولت فعلی مشخص نیست

حسین اسلامی رییس هیات‌مدیره سازمان نصر تهران نیز در این جلسه بر افزایش سطح حوزه آی‌تی در دولت سیزدهم تاکید کرد و افزود: وزیر ارتباطات در قامت فعلی، نمی‌تواند موضوعات مربوط به فاوا را پیش ببرد، مطالبه ما این است که در تمامی سازمان‌ها، از وزارت صمت گرفته تا وزارت اقتصاد و همچنین سایر وزاتخانه‌ها، مدیران و متصدیان حوزه فاوا حضور داشته باشند. وی با انتقاد از جایگاه فعلی وزارت ارتباطات در دولت در تعامل با سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ادامه داد: اکنون جایگاه وزارت ارتباطات در دولت فعلی کجاست؟ تعامل این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها، شورای عالی فضای مجازی و بانک مرکزی چقدر است؟ اسلامی اولویت تصدی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات را با افرادی دانست که در بخش خصوصی فعال بوده و در عین حال با بخش دولتی آشنا هستند.

     تاکنون مسیر اشتباهی 

برای انتخاب وزیر ارتباطات طی شد

صابر فیضی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران نیز با اشاره به دوره‌های پیشین ریاست‌جمهوری گفت: تاکنون در انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسیر اشتباهی طی کرده‌ایم. تصور بر این بود که فرد متخصص در حوزه فناوری می‌تواند سکانداری این وزارتخانه را نیز به دست بگیرد، در حالی که مدیریت مقوله‌ای مجزا از تخصص است. وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات، جز اولویت‌های دولت نیست، ادامه داد: در دنیا روی IT حساب ویژه‌ای باز شده اما در ایران هنوز مشخص نیست که این وزارتخانه چقدر برای دولت اهمیت دارد. دلیل آن هم این است که در مقطعی قرار بود برخی از وزارتخانه‌‎ها در یکدیگر ادغام شوند و در اغلب کشورهایی که این اتفاق افتاد، رگولاتوری به صورت مستقیم زیرنظر دولت فعالیت می‌کند. در این جلسه، فریبرز نژاد دادگر دبیر و عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات نیز گفت: وزیر آتی باید در خصوص موارد راهبردی صنعت ICT از قبیل تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و به دنبال آن فناوری‌های لازمه همچون بلاکچین، هوش مصنوعی و ۵G نگاه استراتژیک داشته باشد. به گفته وی، باید در دولت بعدی در تعریف ماموریت و نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و سایر سازمان‌های ذیربط تجدید نظر اساسی صورت گیرد. در این جلسه همچنین عنوان شد: در سال‌های اخیر با وجود تغییر ساختار صنعت ICT، ساختار دولت و نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان به شکل قدیمی، سنتی و بدون تغییر باقی مانده است و مجلس و دولت باید به باز تعریف نقش وزارت ارتباطات و همچنین ادغام باقی نهادهای موازی مانند معاونت علمی ریاست‌جمهوری اقدام کنند و در راستای پیاده‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی جایگاه مستقل، تصمیم ساز و نظارتی برای تشکل‌های صنفی قائل شوند.


 

ارسال نظر